Fölet vände o sprang hem..?
var ute o red på vårt avel sto o hennes föl sprang vid sidan.. De andra föl stoet var kvar i stallet.. Efter att ha skutat vid sin mammas sida så stanar han helt plötsligt o börjar gnäga o springer hem i en jädra fart.. Provade två gånger o sama resultat båda gångerna bortsät från att vi kom inte lika långt på andra försöket..
Det är ingen bra idé att rida ut med fölet löst bredvid… Det går ju inte att kontrollera vilket håll det springer åt.
vänj fölet att vara kvar i stallet eller kanske i hagen med det andra stoet+fölet och rid utan att ha det med.

#1 man kan ha med fölet i lina, det tycker jag är bäst.
Den idén skulle aldrig komma på fråga här. Jag kan möjligtvis ha en vuxen handhäst, men ett föl som knappast är fullt ledtamt - nej, det skulle inte inträffa här, av flera skäl. Handhäst har jag möjligen om jag behöver förflytta hästar på det sättet…
För mig är det idealiska att man lämnar fölet hemma - om man nu måste rida innan det är avvant. Då kan ryttaren och stoet koncentrera sig helt på varandra och dessutom är det en förberedelse för avvänjningen.
hade också satsat på att lära fölet stanna hemma under ridturen…låter betydligt säkrare..

Mina föl går att leda och binda inom en vecka, det ingår i min utbildningsplan.

#5 Jag har inte heller några problem med att leda min lilla, hon var förresten med som handhäst härom dagen och det funkade alldeles utmärkt. Fast man rider ju inte direkt i några tempon när fölet är med och skulle det bli något problem så är det ju inte svårare än att hoppa av och leda fölet normalt. Men ser inga problem med det så länge fölet behärskar att ledas normalt.
Min har inte varit fastbunden men nu vet jag vad vi ska träna på härnäst och det blir nog inga större problem.

#6 öva lite försiktigt sen med vattenslang också, det är bra om dom kan senare. Jag har varit tvungen att lära mina det, för att komma med tigrerade hästar som inte är rena på utställning är ju inte så kul, då kan man ju stanna hemma.
däremot att skilja dom kortare stunder från mamma det brukar jag vänta med, ibland kan man behöva göra det med en gång för att efterbörden ska gå. Men sen tar jag jag det försiktigt och då är alltid någon med fölet.
att leda föling har aldrig varit ngr problem men att ha dem som handhäst är skillnad tycker jag:-D

#7 Duscha ben kan hon redan =) I början var hon med Bus när jag spolade leriga ben, då var hon lös och struntade totalt i om man spolade på henne. hon är väldigt cool att ha att göra med. Senast igår så stoppade hon huvudet under rinnande vatten ;)
Hon är ensam i boxen när jag borstar igenom Bus annars så har jag henne över mig hela tiden. Hon bryr sig inte det minsta om att mamma är utanför, det enda hon hittills har gjort är att gnägga lite men sedan står hon och sover. Har tänkt börja vänja henne att vara själv en kortare stund med någon som vakar naturligtvis nu när hon är 2 månader. Det är enklare om man ska rida ut med andra, eftersom att Xzerran är så cool så blir det nog inga problem men vill inte att hon ska vara utan uppsikt. Händer det något så går det så otroligt fort.
Skulle heller aldrig våga låta fölungen springa lös eller ha som hand häst. Låt fölungen stå inne eller rid i något inhängnat och låt fölet springa lös.

Aldrig att jag skulle ta med ett sådant litet föl om jag rider ut. Så mycket kan hända. Föl sprattlar och har sig och går inte alltid bredvid sin mamma. Här är vägarna så smala och vi kan möta bilar.
Att binda sitt föl och leda det är en helt annan sak tycker jag. Vi började gå iväg från tex Sorro när han var 1 månad gammal en kort stund. Då fick han stå själv i boxen. Vi lämnade inte honom ensam i hagen. Eftersom vi var rädda för att han skulle springa genom tråden första gångerna.
Å ena sidan var hon ju så dålig mor att att hon var elak mot Sorro när han var liten så vid 3 månaders ålder stod han ju själv i egen box på natten. :(
#1 dom som vi har stona på betäkning hos har alltid gjort och sa at de var helt ok att göar så.. så då tänkte jag ok då kan jag ta stoet på en ridtur och låta han springa vid sidan..

#7. Det är inte lämpligt att binda så små föl.
In hägnat område som går att rida på har vi inte hemma.. Hade inte de anndra fölstoet gnägat i stallet så hade de gåt bra tror jag.. Och att binda fast han vid sidan är uteslutet då han inte lät led van.. Mamma gör nästan inget alls med han .. ahn sparkade ner mammas sambo när dom skulle ta på griman.. han är väll snart 1 månad gammal men är inte säker..

#13 dom kan stå bundna men klart med snabbknut och överseende från mig. Någon ska man börja och börjar man tidigt så blir livet lättare sen. Hur ska man anars kunna borsta fölet och lyfta hovar?
Jag tycker definitivt inte man ska skilja föl och sto tidigt och lämna fölet ensam i boxen.

#13 Varför kan man inte det? Vad syftar du på? Du kan ju inte bara komma med ett påstående, och inte förklara varför? :S För då kan man inte lära sig något på det…
Menar inget illa, blev bara lite fundersam på varför man inte skulle kunna börja lära dom stå bundna tidigt.. Det är ju mycket lättare om man lär sådana vanliga grejor tidigt, vad jag förstått.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Stella kunde som femveckors ledas (fast inte lika bra som hennes brorsa vid samma ålder) och kratsas på samt stod uppobunden när hon och mamma borstades. Det finns på film… Mangis var ju trasig så jag kunde inte rida henne, men förra fölisen Snobbe fick minsann följa med på ridturer i skogen fast i ett längre grimskaft. Det fungerade utmärkt, även om det såklart inte blev någon temporidning. När jag satte igång lite mer så lämnade jag honom kvar i boxen. Säkrast såklart att ha ett vakade öga i närheten.
Kan tillägga att jag vet hur det blir med de hästar som inte hanteras lika mycket. Det är svårare att få en treårsklump att lyfta på fötterna än en liten bäbis på bara någon vecka… Klart att de också till slut blir hanterbara men det är betydligt mer "blod, svett och tårar".

Det är väldigt lätt att de rycker till och knäcker sig i nacken. Jag binder aldrig fölen så tidigt, inte ens med snabbknut.
Det går alldeles utmärkt att någon håller i fölet medan man vänjer det med att bli borstad och att lyfta hovar. Jag hanterar dem också tidigt, men binder dem det gör jag inte.

#18 risken att dom rycker till när dom är små är mycket mindre än när dom är äldre ouppfostrade klumpar.
Sen så tror jag inte min man har lust att vara i stallet varje gång jag ska kratsa hovar på fölet. Spelar föresten ingen roll jag vet vad mina hästar kan och gör och stå bundna hör till grunduppfostran, även att kunna ledas är för mig jätteviktigt att man kan göra med dom.

#19. De behöver inte bli äldre ouppfostrade klumpar bara för att man inte binder dem när de är en vecka gamla. Det handlar ju inte om att vänta tills de är flera år gamla.
Men var och en gör ju som den tycker och efter eget förstånd.

jag håller med Lorita till 100 %, jag tycker man ska börja från dag 1 att lära fölet allt den ska kunna i hanteringen när den blir äldre. när jag lär mina föl att bindas upp så använder jag mig av gilos gummirep http://www.gilo.se/rubber.htm
jag börjar alltid med att skarva med ett grimskaft så att jag kan släppa efter om jag märker att fölet får panik men eftersom gummit ger efter så får dom oftast inte det. jag brukar börja utomhus men jag gör lika när jag binder upp dom på gången också.
#15 - ett en månad gammalt föl kanske man inte bör lämna i boxen heller, Jag tycker i det fallet att man ska låta stoet vara mammaledig från ridningen ett tag till, tills fölet är så stort att man kan lämna det hemma.
Jag tycker däremot att det är helt okej att lära fölet att vara uppbundet korta stunder redan när det är litet. Bara man kommer ihåg att knyta grimskaftet högt upp, för då får fölet ingen kraft när det drar.
Det är nog väldigt ind hur en unghäst reagerar.. Vår plutt var 8 månader och ohanterad när han kom hit.. Han har aldrig försökt att slänga sig eller liknande när han varit uppbunden..
De har verkat honom men det är allt…Jag tycker faktiskt att allt har varit mkt enkelt med honom. Han har inte reagerat när han blivit sprutad.. ja vet inte riktigt vad han är gjord av den lille hästen
Varför man måste börja hålla på så mycket med ett föl så tidigt förstår inte jag heller. Om man vill, så visst. Det är upp till var och en. Men varför det skulle göra saker lättare? Nä, det köper jag inte. Jag som håller på med islänningar är van vid hästar som har vart mer eller mindre ohanterade de första åren, inga som helst problem. Enda anledningen jag kan se till att det skulle vara enklare när de är små är att de väger mindre och vi får mer styrka till att få dem att göra som vi vill. Men det är inget sätt jag vill träna en häst på… För hästen lär ju knappast reagera starkare på saker/bli mer rädd när den gör något för första gången bara för att den är äldre.
För att hålla mig lite mer till ursprungsfrågan, så undrar jag varför man måste rida ett sto med föl över huvud taget? Kan man inte låta de bara gå och vänta med ridningen?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#24 de är ju för att fölet ska vänja sig från början med allt.. Ju störe den hhiner bli ju8 stärkare blir de ju o då kan de bli wsvårare att hantera den om den inte är van från början
#25 Men starkare, det har väl bara betydelse om man ska göra något med våld, eller om hästen blir mer eller mindre galen? Bygger man upp ett förtroende först, så krävs inget sånt. Då spelar det ingen roll vilken storlek hästen har…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#25 - faktum är att det krävs inte särskilt mycket hantering av ett föl för att det ska bli vettigt att hantera. Det viktigaste är att man gör rätt när man väl gör något.
Förra året fick jag ett föl (beställt av en kompis) som vi klappade första gången då hon var ca 5 månader. Hon har ännu inte varit uppbunden någon gång, men var ändå direkt ledtam i grimma och grimskaft första gången vi försökte - då var hon 9 månader. Det tog oss exakt EN minut att lasta henne på ett släp nästa gång hon hade grimma och grimskaft på sig. Hon är nog hanterad TOTALT 10 gånger fram till detta tillfälle och inget vi har gjort har stött på några problem - verkning, lastning, vaccination etc. (hon är inte avmaskad eftersom träckprovet visade på 0)
#25 Om fölet inte är van vid att bl hanterad så kan de ju koma saker den tycker är läskigt o försöker fly är den störe o starkare då så tror jag de kan bli lite mer problem än när den är lite.. De är bara vad jag tror jag har inte haft föl tidigare..

#26 för mig är det inte frågan om våld, det är frågan om att människa och hantering av denna ska vara naturligt från början. När hästen blir större så ökar också skaderisken om den grips av panik, är det naturligt att bli lädd, bunden, lyfta på benen så är det mindre saker som skrämmer och skaderisken minskar.
Hemma i mitt stall där börja man tidigt att handskas med fölen, däremot så vill jag att fölet ska gå länge med mamma häst, fölet behöver sin mamma.

#27 shettis eller stor häst? en shettis kan man ju lyfta in, så att lasta på en minut är ju inte så svårt… ;)
#30 - blivande maxad D-ponny,
#29 Ökar knappast skaderisken för hästen… Och sån hantering som att binda upp osv. kan vara naturlig från början även om man börjar ett tag senare.
Så varför det skulle vara mer skrämmande bara för att hästen är äldre, det förstår jag faktiskt inte. Snarare tvärtom ser jag, för i början är det mamma som är tryggheten, när fölet blivit äldre och mamma inte längre finns till hands får man se till att själv bli tryggheten, och när man är det så är det inte mycket som ska vara några större problem att göra med hästen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#29 Håller med
#32 Jag gälpe till i ett trav stall där hade dom fåt in en häst på 5 månader 1år kanske som aldrig blivit hanterad av mäniskor.. Dom fick knapt på henne grima o var upp bunden i stall gången var ett problem o att leda ut till hagen ska vi barar inte prata om..
Hjälpte*

#32 mamma häst är med hela tiden och det är en del i när jag ändå handskas med henne. Eftersom jag är ute på utställningar så måste ju hästen kunna ledas och sen kommer ju allt annat med lite pö om pö. Om du menar att jag ska vänta tills fölet har slutat dia så är det ju dumt att kasta bort ett år med träning och fölet ska ju verkas från börja och då måsten den ju stå still.
#34 Men hur hade hon växt upp då? Gått i stor flock tillsammans med många andra unghästar och några äldre? Eller bara med nån/ett par stycken? Kanske utan lekkamrater? Sånt spelar väldigt stor roll… Sen hur hästen är i psyket också. Och hur snabbt, och hur, de gjorde grejerna. Hur stor omställningen blev för hästen. En häst som har vart helt utan hantering av människor kan man ju knappast tro att det ska funka bara sådär… Då får man ju se till att man får kontakt med hästen först, så den får vänja sig lugnt och sakta.
Sen har jag aldrig sagt att man inte ska hantera ett föl alls…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#37 jag har facktist ingen aning.. De ända jag vet är att han skulle köra in henne o träna henne.. De är ju därför man ska börja tidigt med allt så man får en ridig kåntackt från början.. Leda lyfta hovarna med mera göra de märsta från första dagen..
#36 Jo krävs det att du leder fölet så är det klart att den träningen behövs. Sen som sagt, har jag inte sagt att man inte ska hantera föl alls. Men allt som sen ska göras inför träning/inridning och så anser inte jag nödvändigt när hästen är såpass liten.
Sen krävs det otroligt lite för att fölet ska lära sig. Väldigt korta och få stunder med hantering under de första åren räcker, det sitter där sen…
Sen får du göra som du vill, jag lovar. ;) Vissa saker är ju nödvändiga att träna lite på, andra inte. Det är ju olika från person till person (och häst) vad som behövs också.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Hur vet du vilket psyke hästen har innan hantering, jag köpte min första häst 2 år nästan hanterad och det var en tuff utmaning att få henne att förstå, jag missade flera månader. Nu kom vi till medelsvår dressyr ändå men jag hade uppskatta att kunna leda hästen från början.
När ska jag börja med fölet? Första utställningen brukar vara någon gång mellan att den är 1-3 månader. om man åker när fölet är en månad då har man inte många veckor på sig att få den att trivas med människan och börja lita på mig.
#38 Fast det anser inte jag nödvändigt. Visst, ska en häst köras in som 1-åring är det klart det krävs mer hantering och träning undre första året. Lite tidigare träning krävs väl om hästen ska ridas in som 2-3-åring också.
Men vad jag vet är att en islandshäst som rids in först vid 5-års ålder och går i stor flock på stor yta de första åren och får vara häst, och endast få och korta stunders hantering/kontakt med människor under dessa åren, går hur enkelt och smidigt som helst att rida in och hantera. Självklart finns det undantag, men av det jag har sett så är det verkligen undantag. Med flockuppväxten får de ett otroligt bra språk, och sen lite kontakt med människan, och de får i stort sett direkt en automatiskt respekt för människor. Inte rädda alltså. Försiktiga bara, och lyssnar. Krävs ju dock att människan beter sig på ett vettigt sätt också. ;)
Kontakt med hästen kan man få genom andra sätt än att lyfta hovar och binda upp.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#40 Det märks ofta rätt tidigt hur fölet är, reaktioner med människor i närheten. Så efter en del kontakt kan man nog räkna ut om fölet kommer behöva mycket hantering eller inte.
Du får börja när fölet när du vill. Som jag sa, ska du på utställning behövs ju träningen. Det är inget jag har gjort, och skulle troligtvis aldrig göra heller om jag hade ett föl i den åldern, då jag inte ser det som något nödvändigt. Så där har jag ingen åsikt. Och jag har aldrig sagt hur DU ska göra med DINA föl. Jag talar bara om vad JAG anser vara nödvändigt och inte, och hur JAG skulle göra.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

det är bara en liten del av träningen, någon minut åt gången och lyfta hovarna måste den kunna eftersom föl också ska verkas inom några månader och jag tänker inte låta min hovslagare ta smällen. Ska jag kunna lyfta hovarna bak så behöver hästen kunna stå bunden den stunden.
Mina går föresten på lösdrift och i en liten flock.
Det är inte alltid nödvändigt att ha hästen bunden för att lyfta hovarna. En som hjälper till och håller i, eller om man har en häst som står still så går det att gå bak och lyfta och fortfarande hålla i grimskaftet. Eller lyfta ute i hagen… Finns många möjligheter.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

På Hjelmskyl har de alla hästar i flock från födseln. De är ändå väldigt olika i psyket - vissa är lätthanterliga och nyfikna från födseln, andra får de lägga massor med tid på när det är dags för avvänjning. Jag skulle nog hellre lagt tid varje dag än ta konflikten när fölen närmar sig året.

#44 vem???? skulle hålla fölet???? Stallet består av mig och mina hästar normalt.
Sen ser jag inte att fölet tar skada av att stå bunden lugnt med mamma häst, när jag jobbar med den. Alla föl har snabbt lärt sig att kunna stå bundna kortare stunder och tycker det är helt naturligt. Dom lärs ju att kunna stå bundna, det är inte tal om att fölen kastar sig eller drar.

#44 det där är inte lätt om man inte har hjälp.
skulle öva på bragos fötter, det gick inte alls när jag var själv. hovslagaren fick ta bråket med honom, när jag höll i. sen gick det bra.

Min hovslagare tar inget bråk, han har opererat ryggen och tänker inte göra om det.
#46 Men jag talar fortfarande inte om hur du ska göra. Det var exempel.
En unghäst som lär sig att stå bunden kastar/drar väl inte mer?
#47 Vad är inte lätt om man inte har hjälp? :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

försök att lyfta bakhoven på ett föl utan att kunna blunda den den lilla stunden.
Jo, risken är stor för tar man och lär dom med en gång så vet hästen att den sitter fast som en naturlig del i livet. Sen är ju varje träning väldigt kort.
En motfråga varför är det mer rätt att lära fölet att den sitter fast ibland, vid en vecka än vid 2?3?4?5, någon gång måste man ju lära den det.
Men hur skulle du göra om du var ensam i stallet, strunta i hovarna? Är det inte bättre då att lära hästen att bli hanterad tidigt?
De hästar jag har börjat träna lyft med fötter på har vart några år gamla. Då har jag hållt i grimskaftet själv, även när jag lyft bakhovarna, och hästarna har stått stilla. Så i det läget verkar det ju bättre att vänta till och med, om det inte fungerar med föl. Då kanske det är likadant med andra saker?
Jo, såklart att man kan lära dem tidigare också. Dock (om jag skulle ha ett föl) vill jag ha ett flockuppfött föl, som får vara häst de första åren och växa till sig och bli uppfostrad av hästar, utan att jag ställer en massa krav på den.
Jag säger inte vad som är rätt och fel, utan hur jag skulle göra, och vad min åsikt är om det hela. Att "lära så tidigt som möjligt för att de ska kunna det" inte alltid är nödvändigt. Hästen går ju trots allt igenom samma saker.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#49 att lära hästen lyfta fötter

Hovslagare? Veterinär? Om hästen blir sjuk och inte kan bindas, ska man avliva då istället? Det kan faktiskt bli bråttom och livsnödvändigt att kunna handskas med sitt föl.
Mina går i flock 23,5 timmar om dygnet en halvtimma med en människa är jag övertygad om bara gör gott.
#52 Går väl alldeles utmärkt när man är själv? Har det gjort för mig de gånger jag gjort det i alla fall :)
#53 Då kan man väl hålla i bara? Då är man ju inte ensam i alla fall, eftersom veterinären är där. Hovslagare är inte alltid nödvändigt, beroende på vart hästen går.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jo du jag skulle sätta på en grimma på en ett år gammal tinker, levt i flock och inte hanterad. Det blev många blåmärken och tog några dagar innan vi kunde komma nära den och få på grimman. En veterinär hade aldrig offrat livet på hästen och hovarna var varken värkade eller lyfta på ett år.
Mina får lugnt steg för steg lära sig det vi vill att en väluppfostrad häst ska kunna och ändå hinner dom vara hästar 23,5 timmar per dygn.
En halvtimme om dagen det gör så stor skillnad på slutresultatet så det är obegripligt.

Föresten varför är bindate så farligt? Håller jag så är ju hästen lika fast och någon gång måste man ju kunna binda den i framtiden.

Jag håller på Loritas linje. Men facit lär vi aldrig få…
Då har väl islandshästar mycket bättre psyke än andra helt enkelt då.
Håller du kan du följa med/släppa om det blir totalpanik, plus att hästen inte kan slita sönder något. Inte heller sig själv. Det är ju klart mycket större skaderisk om hästen sitter fast.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#58 då ska man aldrig binda en vuxen häst heller, den kan ju skada sig
Sen så går det inte alltid så smärtfritt att tämja en islandshäst heller men det är inte många som får se det.
När det gäller hovar så måste en hovslagare se över hovarna, man måste ju lyfta dom för att se om man ska verka eller inte.
Mina behöver man inte tämja dom har människan som en del i sitt liv från födelsen och vi är mycket med dom.
#59 Jag har då aldrig vart med om att behöva "tämja" en islandshäst heller. De är oftast nyfikna, och är man försiktig går allt bra och de ser en som en naturlig ledare från start. Och att det alltid går smärtfritt har jag inte påstått heller. Men tydligen har de ju bättre psyke eftersom andra måste hanteras som föl för att vara haterbara som äldre…
Och tro mig, man behöver knappast lyfta hovar varje dag för att det ska funka sen när man behöver det. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Du behöver lyfta hovarna varje dag för att se att dom mår bra, det bör man göra.
#61 Vilket jag inte anser vara en nödvändighet.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

men det gör jag för inga hovar ingen häst och jag vill att mina hästar ska må bra. Även andra delar på hästen bör man visitera, för att hålla koll på hälsan på sin häst.
Jag vill att mina hästar ska må bra också. Men en häst klarar sig rätt bra utan människor också.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

En del till och med bättre.
Som människa och ägare av en häst har man ett stort ansvar och det bör man ta tycker jag.
Det finns hästar som ingen tittar på flera dagar, kanske veckor. De mår inte fy skam. ;)
Nä, kan säga att de som gick halvvilda på Island mådde rätt långt ifrån dåligt i alla fall.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag tycker att ett föl iaf ska gå att klappa på… om det skadar sig så är det ju en fördel om man kan ge det vård utan våld…
personligen så kommer jag ta på grimma och sånt tidigt om jag blir med föl nån gång ;)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#66 då bryter man mot djurskyddslagen, alla hästar mår bra tills det händer något. Tittar man inte till hästarna varje dag så kan en häst gå flera dagar med brutet ben tex om det vill sig illa.
#67 normal så mår djur bra, det gör älgarna i skogen också, hur sen hovarna såg ut tror jag inte du tittade efter.
#68 jag tar på grimma samma dag som fölet föds.
Tillbaka till huvud frågan jag tycker INTE men ska lämna ett litet föl ensamt i boxen för att rida ut på mamma häst.

#69# Du tycker INTE att man ska lämna fölet för att rida ut skriver du. Hur tycker du då? Ska dom stå i flera månader med mamma sto och inte börja ridas? Så gjorde ju jag med Gejsa tex. Hon blev ståendes i säkert 3 månader och så fick vi aldrig bort magen heller på henne efter att hon fölat.
När så Soya fick Sorro så började vi rida när Sorro var en månad gammal så magen försvann på Soya. Och inte tar jag med ett sådant litet föl när man rider. Tvärtom, Sorro fick stå själv i boxen och jag lovar dig, han mådde inte dåligt av det. NÄr vi kom tillbaka vilade han oftast. Först i början var han orolig men vande sig snabbt. Kan juå även som vuxen stå själv i stallet utan att riva allt.
Jag satte också på grimma tidigt. Tror det var andra dagen. Lyfte hovarna på honom osv. Så vi har inte haft problem med verkningen varken på Gejsas föl Lina eller Sorro. Fast vi inte red Gejsa så kunde vi lämna Lina i boxen. Men hon fick oftast stå kvar i hagen med dom andra hästarna när vi tog Gejsa. För att hon var så stor redan.
Så allt är ju individuellt vilken sorts häst man har. Och alla islänningar är inte trygga i sig. Många av islänningarna på Island slaktas ju om dom är har fel på lynnet som dom kallar det. Och det är ju hästar som inte blivit hanterade från början. Många av dom som slaktas görs i onödan enl mig. För hade dom hanterats lite mer så hade dom säkert inte varit svåra att hantera.
Så hur man än gör så har man ändan bak. :)
Jag kommer inte kunna hålla mig ifrån mina fölisar om vi får ngr här hemma:O)
Hästar är olika individer och vår kille gick också rakt in i transporten tom före mig så det är så olika från häst till häst hur de reagerar och vad som passar dem..
Han är en shettis men jag bar inte på honom heller för jag anser att en kuse ska kunna gå själv *fniss*

Jag tycker att det är bättre att börja hantera fölen tidigt, det handlar inte om att skynda fram. Mitt föl verkar absolut inte ta skada av min hantering och jag har aldrig tvingat henne att göra någonting. Hon älskar när man kommer och tar nästan på sig grimman själv och att bli borstad och kliad på är det bästa hon vet. Jag skulle aldrig ta med henne på "släp" om jag inte ansåg att hon skulle fixa det. Jag tror dessutom att mitt sto tycker att det är skönt att få bli lite riden istället för att bara stå i hagen. Nu handlar det inte om att jag rider dagligen med fölet på släp utan kanske någon dag i veckan för att få komma ut och skritta stoet.
Jag hanterar oxå mitt föl ensam och har gjort som så hittills att jag har lagt grimskaftet runt boxgallret och hållt i andra änden, hittills har hon inte ens stretat emot när det blir sträckt utan tar då lugnt ett steg framåt. Men fortfarande så måste man tids nog tex binda fast dem och det har ingen roll hur gamla de är, så kan de skada sig. Men däremot så tror jag ändå att om man låter fölet vänja sig så är det med mindre kraft bakslagen kommer.
Var och en får göra hur de vill.
Om fölet nu kan gå kontrollerat i grimma ser jag inget problem med att h*n ska få följa med på ridturer?
Jaha, nu såg jag att det handlade om att ha fölet löst. Det är kanske inte så smart. Men som någon annan sa, i lina kan det ju gå :)

#70 Nej dom behöver inte stå i månader man tar med fölet i lina när man rider ut och sen kan man ju oftast rodna en inhägnad hage/paddock att rida i. Karisma gick ju vid sidan om Kiara när jag tömkörde henne, en väldigt bra metod att träna ett föl att bli lädd. Sen så ska man inte rida och träna mamma häst lika hårt när hon har föl vid sidan, det tar att ge di.

#75# Men jag skrev att jag INTE vill ta med fölet när jag rider ut. Det blir för jobbigt för fölet plus att det är för farligt tycker jag. Aldrig att jag skulle ta med en ettmånaders föl i lina. Jag har både ridbana och och en korall. Men eftersom jag bara vill skritta med stoet i typ 20-30 minuter för att det ska få röra på sig känns det inte så kul att göra det på en ridbana. Nej, vi tänker helt annorlunda och det finns inget rätt eller fel i detta fallet. Jag gör och har gjort så här och det har fungerat jättebra. :)
Oj, vilken intressant tråd som jag missat helt… =/
Vi kastar oss inte över mamma och föl när den lilla kommer. Vi tycker att det är viktigt att mamma och föl får starka band innan människan börjar peta.
Vi är ju varje dag ute i hagen och erbjuder vänliga klappar till de föl som vågar sig fram.
Sen när det börjar bli kyligare och hästarna tas in varje dag följer de sina mammor. När de är vana att få kli, hakar vi lugnt på grimma. Sen blir det promenad, bakom mamman, i lina, den som håller i linan låter fölet gå på lång lina i mammas rumpa. Sen när vi går i lina blir det mer och mer träning på att kunna gå självständigt, sen utan mamma.
Vi har provat olika metoder med olika mycket träning när dom är föl. Vi har märkt att med lite träning men med en självklar ledarroll så följer fölen mycket bra. (sen kan man ju diskutera vad "lite" träning är…) Jaja… Detta kan man ju skriva om i all oändlighet! =P
Vi binder inte heller våra föl för att inte riskera att de skadar nacken.
Håller med Lorita.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#69 - Jag nämnde aldrig ordet Sverige i mitt inlägg. ;)
#69 Varför tar du förgivet att jag inte tittade till hovarna? Jag köpte min egen häst därifrån, klart att jag var noga med att få hem en frisk häst som mådde bra. Och hon gick ute utan skor i fyra månader innan hon kom till mig, och hon hade riktigt fina hovar när hon landade. Vilket inte bara var min åsikt, utan det var vad andra sa också.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#80 jag menade hovarna på alla hästar i den halvvilda flocken, sen är skillnaden stor att ströva vilt på stora ytor än som i svenska förhållande, mindre än en dag till nästa staket.
jag bor i Sverige och här säger djurskyddslagen att hästar ska ha tillsyn dagligen. jag tycker att det är en bra lag och borde gälla alla tamhästar.
#41 i den frågan handlar de inte om vad som är nnödvändigt o inte han får in en häst i träning o då får han åder om att hästen ska tex göra prerielopp när hon är 2..
Håller med Lorita mycke i dena frågan
Det där med hovarna tycker jag är lite kymigt.
Jag tycker att man ska verka hovarna.
Men. Jag jobbade på en gård där ingen av hästarna fick fotvård, men dom slets naturligt och det var ingen som hade överväxta hovar. Ska tilllägga att jag var där i 9 månader.
#81 Nej, klart jag inte kollade alla deras hovar. ;) Och jag vet att det är skillnad. Stor skillnad. Hade jag fått ett föl här i Sverige hade jag självklart velat att det fått daglig tillsyn. Dvs kika lite så det verkar må bra samtidigt som mamman kollas. Börja sätta på grimma och så hade jag väntat med. Och då gjort det nån gång bara så fölet vet vad det handlar om ifall det skulle bli något. Hade jag köpt/fått ett föl på Island hade jag inte varit lika noga med det, att någon såg att fölet stod upp/verkade må bra på håll nån gång om dagen, varannan dag eller så, så hade jag varit klart nöjd.
#82 Jo men jag anser det inte vara nödvändigt. Läs hela mitt inlägg istället för att haka upp dig på första meningen. Det står klart och tydligt att det är skillnad om hästen ska köras/ridas in tidigt. Men jag sysslar med hästar som rids in först som 4-5-åringar, och då anser inte jag att nån större hantering som unghästar är nödvändig.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#85 Lugn o fin nu.. Om du vart ine på min sida så står de klart o tydligt oxå att jag har problem med att läsa.. Så kan va därför oxå.. Stor hantering av hästar är viktigt vare säj dom rids/körsin som 2åring eller 12 åring.. De är djur med mycke stor villja och vet dom om sin storlek så utnytjar dom de.. Därför ska man börja så tidigt som möjligt med hatering så dom vänjer sig.. O de jag skrev om du vet jag facktist vad jag prattar om….
Jag vet också vad jag pratar om, då jag jobbat med att träna och rida in hästar på Island.
För övrigt är jag helt lugn, ansåg bara att jag behövde förtydliga mig lite eftersom ingen verkar förstå att jag pratar om mina åsikter, hur jag skulle göra i mitt eget fall, och inte vad jag anser att andra ska göra.
Sen bör du nog inte räkna med att alla ska gå in och läsa på din personliga sida innan de pratar med dig. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#87 Vi hade en häst som blivit fel hanterad när hon var föl.. Sprkade ner 3 i familjen.. jag flög av henne kunde lika väll brytit nacken..
DÄRFÖR tycker jag de är MYCKE viktigt att man börjar hantera dom tidigt o på rätt sät..
De sista har du rätt i men jag orkar inte alltid skriva ut mitt problem i varje tråd
Ingen större risk för felhantering om fölet knappt hanteras alls… Uppfostras av mamma, lekkamrater och andra hästar, då kan det inte bli så fel. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jo när mäniskan kommer in i de hella kan de går välldigt galet.. De var de som hände med vårt sto..
ja ja vet inte om jag orkar diskutera deta mer vi har alla olika åsikter

#81 Lorita, har du sett tråden jag skapat åt dig? jag har hoppasts att du skulle sett den men du måste ha missat den. hoppas du ser den nu iallafall, tråden heter"Lorita!" 

#92 ibland är jag väldigt blind 

#93 då är vi 2