Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 9139 ggr
lisette
3

rida svankryggig häst?

en i byn red nyss förbi med sina fjordingar. ena tanten är 28 år gammal och är otroligt svankryggig. men majsan traskar på som vanligt, det går långsamt men framåt.

min fråga är nu om det är skadligt att rida en svankryggig häst?

nannan
0

Det är svårt att säga, men jag hade väl själv sett till att en häst med mycket svank jobbar på med ryggen, risken finns ju att det är ryggraden man sitter på annars och inte musklerna, men hästen verkar må bra ju, och är den så pass gammal så verkar den inte ha tagit skada.

Hellre att den rids och hålls igång än att den står tycker nog jag, men då vet jag ju inte hur den ser ut. :) Somliga har ju mer tendens än andra att bli svankiga, och det får man väl själv avgöra omdet är till skada eller nytta. :)

pippa__
1

Det är ju ryggraden hon sitter på och hästen jobbar inte som den ska heller med ryggen /Lisette

nannan
0

I så fall kan vi ju bara kopnstatera att det inte är bra, men upp till var och en hur de vill behandla och rida sina hästar. Tråkigt bara, att man inte ens försöker få hästen att arbeta. (Fast det vet ju inte jag hur hon rider annars, men är den svankig så, ja, man kan ju bara anta…)

gejsa
0

Alla gamla hästar får ju svankrygg. Gobban har det med. Men många har sagt att han är svankryggig pga att han inte blev riden som ung. Blev ju inriden som 15 åring av mig. Jag har ingen aning. Men han är ju gammal nu iaf.

Men ser inte hästen ut att ha ont och dom skrittar mest så tror jag inte att det är någon fara. Jag tror det är bättre för hästen att få skrittas ut mot att bara få stå och vänta på döden i hagen.

Jossan-J
0

Min shettis har svankrygg pga att hans uppfödare red in han för tidigt :( Han är idag 14 år och går på travet och rids fyra dagar i veckan och blir bara finare och finare :D

AnnaLundin
0

Det finns en hel del hästar som har medfödd svankrygg och av dem jag har sett - ett antal - så har ingen av dem haft några ryggproblem. En av dem var en ponny som tävlade LA-Msv hoppning o dressyr, en annan ett halvblod som förvisso bara blev fritidshäst men som ridits aktivt i många år.

nannan
0

Det beros ju lite på hur svankryggad en häst är… Det måste ju vara svårt att nå tokhöga poäng i dressyr om man är väldigt svankryggig? Logiskt så borde väl inte bakbenen kunna komma fullt så långt in under hästen?

Alla gamla hästar får inte svankrygg! De kan bli mer svankiga, och framförallt ston som haft många föl, men långt ifrån alla hästar får det, och det har med både träning och exteriör att göra anser jag.  Sen kan man ju definiera när den är "mer svankig än förut" och när den är svankryggig. Det är en enorm skillnad…

Hur definierar ni svankryggig förresten?

NinaToy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

definieras detta som svankrygg?
var ute o red med en från mitt stall,
såg en otroligt svankig ponny i en hage och sa
"oj vad svankig" så fick man tillbaka
"det är ju bino också"

Fast det tycker jag inte aaaaaaaalls att han är :P haha
han ser tom rakare ut i verkligheten än vad han gör på
bilden o han är 16 år:)

lisette
1

jag tror itne de enbart skrittar faktiskt.

fast majsan ser ut att må bra som sagt så hon tar väl ingen större skada av det antagligen.

#7 hade jag haft bild kunde jag visat hur hästen såg ut. hon ser ut som ett S typ.

NinaToy
0

lisette, var inte meningen att försöka ta tråden :P
är inte nån expert på svankryggar, du hade inte kunnat haft möjlighet att fotografera hästen nån dag? :P

lisette
0

nina, det är absolut ingen fara!

tror inte jag kan det fakitskt. de går inte så man ser dem från vägen osv. men jag ska gå igenom mina gamla bilder o se om jag de finns med :D

lisette
0

kan ju iofs visa denna bilden. flying på bilden är 18 år gammal o haft ett antal föl.

fjordingen är VÄRRE än denna hästen.

Zahara
0

beror nog lite på hur ryggraden och muskler och dyl ligger på ryggen har den muskler så den kan "bära" dig och kanske bara e svankig ga ålder ska det inte vara ngn fara. Sadel spelar självklart in här med!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

gejsa
0

#12# Oj då, det var mycket.

Ledin
0

o gösses den där va svankrygg på #12 å visst är det en gammal häst som trotts att knatar på å ser ut å trivas med att röra på sig så ser jag inte något större fel om man då bara tar en enkel tur på hästen. Det är ju bra hälsosamt att hålla igång en gammal häst så den inte blir för stel jag tror dok inte jag har sutit på någon svankig häst :P och hade det vart mitt gamla sto hade hon fått hägt med på ridtur då mera ledd i grimskaft för röra på sig lite. Hur hittar man en bra sadel till så svankig häst, kan ju inte vara så lätt?

Peppe
0

frågan är ju bara om det finns en sadel som ligger på en sådan rygg?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

lisette
0

#15 flying rids inte. hon är enbart avelssto, gammal travare. har har fått fem föl kollade jag upp nu.'

lisette
0

#16 exakt.

gejsa
0

Men rider dom inte barbacka på fjordingen då?

lisette
0

nej,de har sadel. travar, galopperar, hoppar o kör henne,

Sussi
0

Det första jag tänkte på när jag såg bilden var också sadeln, finns det alls någon sadel som skulle kunna passa?

Jag tror inte jag skulle rida hästen om den var värre än den på bilden. Det finns ju annat roligt man kan göra med hästen i form av arbete.

jen
0

En som jag vet har ett halvblod som är lika svankryggig som på bild i #12 den hästen är runt 20 år

Själv tycker jag att den inte ska ridas alls eftersom den ibland har ont i rygg och bogar, men ägaren rider med en bomlös sadel som faktiskt ligger riktigt bra på hästen.

bubbelbubbel
0

det är inte dom fjordigarna vi var och tittade på i somras lisette ?

AnnaLundin
0

Svankig rygg behöver varken påverka hästens möjlighet att bära upp sig bra eller vara plågsamt för hästen.

OM hästen är frisk, pigg och inte har ont någonstans så behöver inte lite svank vara skäl till att låta bli att rida

Och vad gäller sadlar så kan man visst hitta sadlar som passar bra även om de är ordentligt svankryggiga. Halvblodet med medfödd svank som jag nämnde i #6 var jag med och red in och jag lovar, han var MYCKET mer svankryggig än den bild som lisette visade.

lisette
0

#23 ja precis! du vet ju hur hästen ser ut.

måste poängtera att det INTE är hästen på bilden det handlar om. la ut bilden för att visa att fjordignen ser värre ut än stoet på bilden.

Bobby
0

Om hästen nu är 28 år gammal och mår bra, finns ingensomhelst anledning att sluta rida den. Gör de det, blir säkerligen inte hästen mycket äldre!

bubbelbubbel
0

#25, jag tror jag har bilder på nån av dom…

bubbelbubbel
0

..nope, bara en rumpa. :P och det hjälpte ju inte.

Ledin
0

å gösses hoppar oxå hmm nja då e jag lite … skulle inte jag själv göra om det var min häst men nu ser jag ju inte häller hur hästen mår allså hon kanske älskar ta ett hinder å körd det e väl lhelt okej med sulky å lätt last men nja inte skulle jag göra det iaf här är det lunka på om jag hadde en svanlig häst. Sen kan jag oxå säga att ha en svankig häst med föl är itne häller så himmla hälsosamt för ryggen om hon inte får vara i vila 1 år o musklas upp mellan varje föl men det antar jag att hon inte får.

Serious
0

Sjävlklart får man anpassa ridningen lite när man har häst som börjar bli gamal, men det finns ingen anledning att ställa av hästen för att den börjar få svankigare rygg. Det är inget farligt och så länge som hästen rids korrekt egenom ryggen så är det absolut inget farligt!

Som några varit inne på så är det svårt med sadlar när ryggen sjunker ihop lika mycket som den i inlägg #12, men det går. Problemet blir att svankryggiga hästar har väldigt mycket mer rygg att lyfta och det blir som att sitta på en kamel när man får igång ryggaktiviteten på sådana ;) Och när ryggen lyfts kommer sadeln inte ligga bra längre eftersom formen är så långt ifrån formen när hästen har ryggen avspänd.

Peppe
0

Hade inte han Sorrento som MiaMaria red en lustig rygg? minns dock inte om det var svank?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

fridak
0

#31 han hade väl en jättemanke? och sen var det ngt konstigt vid ländryggen. tror ET eller ngn sagt att han hade en del som var en dm lång och på "normala" hästar var den kanske en cm eller ngt…

lisette
0

bild på hästen komme här..

gejsa
0

Gud, vad den var svankryggig. Finns det verkligen en sadel som passar till den ryggen? Eller rider dom ut barbacka?

lisette
0

nej dom rider m sadel. vet inte hur dne sitter.

gejsa
0

Ok!

Canonball
0

Att bero på svankrygg tror jag att jag har den värsta bilden.

Varning för stark bild! Valcken är låååångt över 20 år och lever INTE vid det här laget. Stackars häst :'( Obs! Inte min häst, inte jag som har ansvaret för den, bilden var tagen när jag var pytteliten) Datumstämpeln på kortet stämmer inte…

gejsa
0

#37# Den där hästen var ju även för tunn. Så det beror nog på att ryggen var så där. För lite protein. Man ser ju revbenen under vinterpälsen. Var det ett halvblod eller? Var den sjuk eftersom den inte lever längre?

Canonball
0

#38 Det ända jag vet är att det var ett halvblod, mer än så vet jag inte tyvärr.

lisette
0

#37 den hästen ser ju ut som de stackars djuren man ser på animal cops..

gejsa
0

#40# Precis så ja! Hade den fått rätt mat så hade snart ryggen varit rakare. Tror inte att det bara var åldern på den.

AnnaLundin
0

#33 - är det inte mer svankrygg än så där ser jag ingen som helst anledning till att låta bli att rida. Hästen ser dessutom väldigt välmående ut i övrigt. (och vad gäller sadeltillpassning så finns det väldigt många ickesvankiga hästar som går med dåligt passande sadel - det är lika synd om dem som om en svankig häst om sadeln passar dåligt.)

#37 - jag reagerar mer på avsaknaden av hull och muskler på den hästen än på rygglinjen.

Jag ska se om jag inte kan hitta några foton åt er på RIKTIGT svankryggiga hästar… (försökte för övrigt locka hit ägaren till en sådan, men hon glömde kanske bort det…)

Jo, på den här sidan ser man en bild på en häst som ÄR så svankryggig som den ser ut. Hästar lider inte av detta eftersom de har en helt stel ryggrad! Just den här hästen har visats upp på otaliga uppvisningar med ryttare genom årens lopp…

lisette
0

#42 hon mår nog relativt bra. fin i hull o så, men tydligen har hon problem m bakbenen o eksem.

AnnaLundin
0

#43 - då är väl den lilla svanken av underordnad betydelse kanske….

Canonball
0

#40 Usch, jag vet. Hade jag varit äldre då hade jag nog tagit kontakt med djurskyddsmyndigheten eller liknande. Man gör bara inte så! (En promenad då och då hade väl ägaren gott kunnat kosta på sig, + lite extra foder?)