Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6450 ggr
jn84
0

Huggormar

Vad händer om en häst blir huggormsbiten?

Vi hade nämligen en huggorm i hagen idag och man får ju inte döda den. Och när min pappa väl kom hem och kunde komma ner och hjälpa oss frakta bort den så hade den redan försvunnit igen. Men den bor ju nånstans i närheten och kommer förmodligen vilja sola i hagen fler gånger.

Vi kan ju inte flytta hästarna för en orm, finns ju ormar överallt. Vi lägger dock inget lunchhö precis där "solplatsen" är, men risken finns ju ändå att nån blir biten.

Såå, vad händer? En människa klarar sig ju, men man måste ju in till akuten direkt. Men vi kan ju inte hålla koll på hästarna hela tiden, de är ju ensamma i hagarna på dagarna…

gejsa
0

En häst kan dö av ett huggormsbett. Beroende på var den blir biten.

Gubben som bodde här före oss hade en ardenner. Den dog av ett huggormsbett.

Manda29
0

Är ju inte bra om dom blir bitna i mule o huvud. Vad jag hört så är dom inte så känsliga om dom blir bitna i benen. Men vet ju inte till hundra. Haft tur, peppar peppar. haft dom på ett ställe förr där det fanns gott om orm.

Manda29
0

#1 var på kroppen blev den biten?

gejsa
0

Fast oavsett var dom blir bitna så måste man ju tillkalla veterinär. Som tur är har inte någon här blivit biten.

[Jennniie]
0

Johanna- Korint blev ju ormbiten. Under magen ,typ där sadelgjorden sitter liksom. Hon blev hängig o fick nässelfeber i samma veva.. Vet inte om det var en biverkning av bettet. Hon tog ut vet o den kollade, vet inte om den fick nån medicin men hon blev frisk av vila o tillsyns o alllt det.. :)

muirab
1

Måste ju erkänna att det inte brys om ormen är fridlyst eller inte os oss ;) Ormar är ÄCKLIGA, och kan ställa till det rejält om dom biter djur…

jn84
0

Tyvärr var det ingen av oss som kunde tänka sig att vare sig döda eller flytta ormen. Skulle jag göra något av det hade jag valt att flytta den, men hade inga bra saker att använda mig av.

Och min pappa kunde komma ner och flytta den, men som sagt, han hann inte.

gejsa
0

#7# Du får inte döda huggormar. Ta den med handskar och lägg den i en hink. så gör jag. Fast man får gå och skaka hinken hela tiden annars slingrar den sig ut. :)

thilda-
1

haha hade jag stött på en orm i luddans hage hade jag tagit spaden o nacka den ^^

bubbelbubbel
0

hade jag stött på en orm i hagen så kan jag lova att jag hade förmodligen suttit uppe på första bästa närmsta häst.
eller fått en hjärtattack..

min kusins hund dog av ett huggormsbett, bet honom i halsen..=/

tezzie
1

Jag hade inte ens gått in i Follys hage om det fanns en huggorm där, hon hade inte fått gå ut till den. Jag är helt seriös, jag är livrädd för ormar och kan knappt se dom på tv :(

*** Kärleken övervinner allt ***

jn84
1

#11 Jag tycker också det är otäckt med ormar, men nu kunde vi inte vilja om vi skulle gå in i hagen eller inte. En av hästarna stod precis bredvid ormen så vi var ju tvugna att få bort hästen!

Med hästarna borta skulle vi försöka skrämma bort ormen. Men det vägrade! Jennie träffade den med en sten i huvudet men den låg kvar ändå. Sen hällde jag vatten på den och då slingrade den sig bort lite långsamt. Sen vid gräskanten skitlänge och vi tittade på den ganska nära.

Vi funderade på om vi skulle kontrollera om det var en snok eller huggorm med hjälp av det som stod på wikipedia: "Huggormar har vertikala pupiller (som på en katt till skillnad från snokens runda)." HAHAHA! Ofta man kollar det!

gejsa
0

Konstigt om den stannade kvar fast den fått en sten i huvudet. Ormar brukar ju slingra iväg om man stampar lite på marken.

Men köp hem arbetshandskar och ha dom liggande i stallet. Dom är bra att ha när man ska ta i ormen. Ta den vid huvudet och lägg ner den i hink. Inte alls otäckt.

En sommar hade vi en huggorm liggandes alldeles utanför vår ytterdörr. Så gubben höll på att få fnatt. Han är lite rädd för ormar. Så jag fick ta bort och jag gick lång in i skogen med den.

jn84
0

#13 Ja, men har ju alltid hört att man ska stampa i marken så sticker ormarna. Tyvärr verkade inte den här ormen ha hört det… Jag stod och hoppade nästan bredvid den och ändå låg den kvar.

Ska ordna handskar och jag grejar nog att stoppa ner den i en hink om den dyker upp igen. Var ju så himla långsam.

wewwa
0

Fyy, ja.. Jag klarar inte av ormar i någon form, inte ens på bild.
Vi har haft några kopparödlor i våran backe (jag räknar dom som ormar) förra sommaren, så idag har jag rensat bort en massa buskar och ris för att det ska vara rent överallt så vi inte får hit så mkt hemska ormar.. uhh

Maja
0

#12 - Hahaha.. "Ursäkta mig ormen, men kan jag få titta på dina ögon?" ;)

jn84
1

#16 Man behöver väl inte fråga? Bara böja sig ner och titta den i ögonen. De var inte stora kan jag säga. Undrar om man hinner se pupillerna innan man har ett ormbett i näsan om det nu råkar vara en huggorm? =P

lilleman
1

Intressant tråd.

Har lixom samma problem. Tänkte flytta mina små minishettisar lite närmre till där jag bor. Vid den tilltänkta (perfekta hästbeteshagen) fanns det orm när jag var liten typ 20år sen..

I fredags när jag var där å planerade tittade jag lite extra på det gamla ormstället, som iofs är utanför hagen (men de kan ju ringla har jag hört Flört) Och vad såg jag..jo säkert 10 ormar i olika storlekar  rutiga och kolsvarta you name it.

Det var mina hundar som upptäckte dem först. En lite mindre rutig ettrig orm hade lixom rest på sig mot hunden. Fick bråttom därifrån kan jag säga…med barn å allt. (mina hundar är inte vidare bärbara heller ifall det skulle hända nått.

Nu är jag mycket skeptisk till att flytta mina hästar dit. Om en ardenner dör vad gör då inte mina små..

Någon som vet hur man kan flytta en ormkoloni? Jag gör det absolut inte! Får spysmak när jag bara tänker på dem.

jn84
0

#18 Oj! Vilket problem! Anticimex kanske? Eller nån kaxig karl?

Måste ju inte vara huggormar heller, kan ju vara snokar? Titta på pupillerna ;)

lilleman
0

..Jo det var huggormar.. Har  jämfört.

lilleman
1

Iofs har vi haft kalvar och ungdjur i den hagen iflera år utan att det har hänt dem nått.

Men man blir ju lite nojjig och särskillt som jag ska betäcka stoet i år och kanske föla där nästa vår..

Jag menar om ormar bott där så länge så flyttare de säker inte till nästa år.

Och så är det ju naturligtvis för att jag tycker det är så oerhört äckligt med ormar oxå. Har jag sett en så  ser jag helt plötsligt 100tals överallt.

gejsa
0

Huggormar är ju fridlysta. Är det en massa stenrösen där? Isf är det därför som dom trivs just där. Men dom ringlar väl snart iväg. har dom inte bara sovit över vintern eller så där?

lilleman
0

Får hoppas det..

Yessica
1

Usch för ormar, jag var med när den hittades ;) Usch säger jag bara. Och rädd var den inte.

Haha, var ganska kul när du, jn84, sa till jennie att kolla om den hade vertikala pupuiller, och hon började gå mot den för att sen stanna och kom på vad det var du sa att hon skulle kolla! :D haha ;)

Hoppas den inte kommer fram när jag är där själv någon gång.. Usch!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

[Jennniie]
0

Haha jaa men ja tänkte att , aah jag ska kolla o sen när hon pratat klart så kom jag på att det är ju väldigt lätt att se ögonen på en sån där .. :PHAHa

Josefinee
0

Uuuuuussscchhh och fy för ormar, förstår inte ens hur ni vågade stå och försöka skrämma bort den. Jag skulle ha sprungit och gömt mig i stallet direkt :P

jn84
0

#26 Men då kanske den hade följt efter dig :P

gejsa
0

Haha sluta skräm dom ormrädda nu. *fniss*

Mari
0

Jag vet inte säkert o mdet var ett ormbett min häst fick en sommar eller om det var jordgetingar, fick iallafall ta ut veterinären för hans mule svullnade, hon visste heller inte vad det kunde vara men han fick medicin och blev bra igen :)

Har aldrig sett någon huggorm i hästhagarna men däremot en som var halvägs in i kaninburen på gräset, hann precis ta en spade och hugga huvudet av den innan den var framme till kaninen *pjuuh*
Man måste ju få döda dem o mde tänker ge sig på kaninen!

Men huggormarna har ju ränder på ryggen och snokar är svarta så de kan ju inte vara svårt att se skillnad, jag skulle dock aldrig tagit dem med handskar! De kan ju bitas ändå! Antingen dödat den eller försökt skrämma iväg den men jag trr att risken är STOR Att den kommer tillbaka om man flyttar på den eller skrämmer bort den.

Ormar brukar ju flytta på sig när de känner vibrationer i marken och hästar har ju en tendens att inte kunne smyga sig fram direkt ;) Så jag tror inte att det är någon fara, fast som någon längre upp skrev så skulle jag inte släppa hästarna i en hage full med ormar (!) Skulle i såfall spärra av det stenröset så de inte kan komma åt det.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

gejsa
0

#29# Om häst  blir ormbiten beror det nog på att den går och betar i gräset och så vips blir den biten. Ormar sticker ju inte iväg jämt om det mullrar i marken. Dom slingrar ihop sig och lyfter huvuvdet i försvar. En häst kan ju även lägga sig på en orm osv.

Häromdagen kom jag med bilen och då låg en orm mitt på vägen. Jag bromsade givetvis. Vill inte köra på en orm. Då såg jag hur den ringlade ihop sig och tittade på bilen. :)

Mari
0

#30 sant så sant, men de flyttar ofta på sig, iallafall de häromkring :P

Tror inte att de ens har vaknat till liv här ännu

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Flaxii
0

En häst på stallet blev biten i ganaschen men det hände inte så mkt förutom att den svullnade upp som en handboll.

Josefinee
0

#27 Haha, jo :P

Yessica
0

#25 Njäe, så lätt är det nog inte att se den i ögonen ;D haha

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Jossan-J
0

Usch för ormar, jag är livrädd skulle släppt upp alla hästarna i gången och galoppera på min egen häst därifrån, men det vet jag att jag aldrig skulle våga eller göra :P

jen
0

Jag får nästan panik av att LÄSA om era ormhistorier  HUH!!

När jag höll på i hagengick jag hela tiden och stampade som en idiot. (hoppas ingen såg hur jag höll på) i det högsta gräset slängde jag spettet framför mig…

att gå och vara rädd i flera timmar är skit-jobbigt.

Nu bör det inte vara ormar nere i hagen eftersom det är lite våt-mark där. Men tänk om!!

jag har mycket sorkhål i hagen tyvärr, kanske ormarna dras till sorkarna?

gejsa
0

Sorkar är väl för stora för små ormar.

jen
0

#37 hoppas det Cool

jen
0

shit, på sommaren GILLAR de sorkar och möss står det härr…

http://www.janhagen.com/lasse/snake.htm

gejsa
0

#39# Ja, men dom kan väl inte ta vuxna sorkar? Fast det är klart vi har sett en rejält stor orm en gång. Och tjock. Vi undrade t o m om det var en sådan orm som någon hade släppt ut. Som eg inte ska vara i vår fauna. Men är dom så stora lär dom kunna ta sorkar iaf.

tezzie
1

Joho, jag är säker på att dom kan käka människor och barn oxå ;P

gejsa
0

Ja, om du kommer i vägen så lär dom käka upp dig med säkerhet. Flört

jen
0

#41 ja, det tror jag med

muirab
1

Har en bekant i grannkommunen som föder upp kossor av rasen Charolais. Deras avelstjur blev iten av en huggorm och dog =/ Kan påpeka att han vägde lite på 1000kg!

iggiWiggiPiggi
0

va?! får man ej döda huggormar?!

tezzie
0

Nix det får man inte (tyvärr)

gejsa
0

#45# Nej, dom är fridlysta.

jen
0

men man får FLYTTA på dom iallafall..

SannaHolmgren
0

Man behöver flytta ormarna flera km om det ska göra någon nytta. De har ett ganska stort revir. I vår hage finns det ganska många huggormar, men vi har också ormvråk och andra rovfåglar som äter dem.

Någon på shetlandsponnyifokus har nyligen fått avliva en ponny pga ormbett. Ofta är det inte själva bettet och giftet de dör av, utan av den akuta blodförgiftningen som blir i ett infekterat bett läste jag nånstans.

En vanlig fjärilshåv kan man använda för att plocka upp en huggorm, och sedan ner i en kraftig säck, väska eller hink med lock.

Ledin
0

var en i gotlandsruss fokus som har ett russ som blivit biten i mulen läppe o mulen var mega stor men fick pencillin å det gick bra. En häst jag skötte vart biten på bakbenent (nere vid hoven) å vart svullet även hon fick lite pensillin o bra efter några veckor. Jag tror det krävs mycket för att dom ska bli bitna, som en nyfiken mule som ska lukta lite för nära lr som detta sto som jag skötte hon måste ha flyttat hoven så nära att det vart som ett hot för ormen.

bubbelbubbel
0

jag såg nog mitt livs första igår, vet inte ens om det var en huggorm och död var den också, och plutteliten, men det räckte för att jag skulle stå och hoppa och hyperventilera, tills jag slängde över massa hö så jag skulle slippa se den mer.
uuusch !!

[Jennniie]
0

Haha , den var nog klockren. Slänga hö på den :)

När vi såg ormen i vårt stall så sprang jag rakt igenom stallet (även fast man inte får springa i stallet som jag lärt mej sen ja va liten *ler*)
O till andre sidan där Johanna stod o duschade av Dandelion o stod o hoppade på stället o skrev: Johanna, uschaaa det är en ORM i hagen !! KOM FORT jag vet inte vad jag ska göööra!

O hon skrek : SHIIIIT  o sen sprang vi båda tillbaka till hagen.
Tur att stallet va tomt o inga hästar där. Haha

bubbelbubbel
0

den låg redan i hö-högen bakom stallet där jag kastar ut allt som är från golvet, så då kändes det rätt logiskt att kasta på mer. :) men den måste varit död, den låg i samma ställning så länge som jag vågade ha den där utan att gömma den. nee fy.

[Jennniie]
0

Jahaa. Jaa då va de väl ganska logiskt att du kastade på mer :)

bubbelbubbel
0

jag hade nog gjort det ii vilket fall :P
det som göms i snö…nä usch, bara den inte får liv och kryper fram, det blir på med gummistövlarna snart !

jn84
0

#51 "vet inte ens om det var en huggorm" Du vet ju hur du ska kolla iaf ;)

Tror inte du ska vara så säker på att den är död. "Vår" orm låg blixtstilla hur länge som helst när vi funderade på vad vi skulle göra med den.

paronskrutten
0

Snokar har gula fläckar på sidan av huvudet. Huggormar har ofta zickzackmönster, men kan vara helsvarta också.

Helena

bubbelbubbel
1

#56, den tanken slog mig faktiskt när jag stog där och hyperventilerade, undra vad den har för slags ögon.. :P
men nää, den måste varit död, den såg ju typ torkad ut, fast nu blir jag nervös, tänk om den inte var det och är kvaaar när jag kommer dit på måndag. usch nej fyyy.

jn84
0

#58 Ja, den lär ju vara kvar om den är död. ^^

bubbelbubbel
0

jag tänker inte gräva upp den och kolla direkt :P
får hoppas att den ligger där den ligger eller lååååångt bort.

jen
0

en sommar när jag stod i ett kollektivstall så hade en huggorm lagt sig för att sova i en HÄSTBOX!!

det var bara tur att hästens matte var där o skulle mocka. Tänk om man inte sett den och bara ställt in hästen där.

ormen hade inte kunnat ta sig ut ur den stängda boxen då

så alltid kollar jag hästboxarna på sommaren innan jag stänger in en häst där

Peppe
0

#61 vi brukar ha snokar i boxarna på sommaren Förvånad riktigt äckligt, små är dom inte heller

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

fridak
1

#61 och #62 vi har haft igelkott i box, som har varit instängd tillsammans med häst under en natt. det måste varit trevligt för den kom tillbaka ett par ggr också. fördelen med kottisar är att de äter orm:)

QuickStep
1

Min häst fick 3! huggormsbett i mulen och dog!! Alla 5 hästar på sommarbetet blev 3 bitna. Så det va ett riktigt ormbo och sen dess har det itne gått några hästar i den hagen!

Min häst svullna upp och blev jättedålig. Fick ta ut veterinär flera ggr men det gick inte. han stod på ulltuna i flera veckor. Visade sig att giftet hade satt sig på hjärtat så hans hjärta slog orytmiskt så om han skulle tex bralla iväg i galopp i hagen så skulle hjärtat kunna ge upp. man visste aldrig när det skulle ge upp.

Han fick elchocker så hjärtat skulle hoppa igång i rätt rytm men det va inget som hjälpte. Så efter det så avlivades han när vi hade försökt med allt. Usch d va helt hemskt.

Troligtvis var det svarta espingar tror jag d heter. när dem inte e fullvuxna som bet han.

Det e hemskt att dem e fridlysta tycker jag.. men men.

paronskrutten
0

Det är väl inte hemskt att dom är fridlysta? Dom ska inte dö bara för att dom är giftiga, det är inte deras fel. Dessutom är dom väldigt vackra. Tragiskt att u har såna erfarenheter, det tycker jag, men något som är hemskt är att det finns människor som vill döda dom.

Helena

Molla
0

Jag är lite osäker på skillnaden mellan snok och huggorm. Länkar till bilder.

HUGGORM!

SNOK!

Molla
0

En KOPPARÖDLA också! =)

paronskrutten
0

Jag sa ju vad skillnaden var tidigare i tråden.. som du ser är snoken gul på sidorna av huvudet. Huggormar kan även vara svarta, dom behöver inte ha zickzackmönstret över ryggen.

Helena

Molla
0

Läste inte alla inlägg, men såg att det inte var inlaggt några bilder…

SVART HUGGORM!

jn84
0

#68 Alla snokar har inte gula fläckar på huvudet…

paronskrutten
0

De flesta har det.

Helena

Molla
0

#70 HJÄLP! Då kan man ju förväxla svart huggorm och snok… Jag som sitter här och pluggar in ormarna för att inte riskera nåt i sommar! *suck*

bubbelbubbel
0

men varför heter det kopparödla när det är en orm ?

jag tycker ändå dom är äckliga svin. bläää

jen
1

#65 jo, jag tycker också det är synd att de är fridlysta.

Jag ser huggorm som ett skadedjur precis som råttor!

fast råttor är ju inte lika farliga iallafall

paronskrutten
0

#73 Kopparödlor är inte ormar, dom är ödlor utan ben helt enkelt :P

Helena

bubbelbubbel
0

#75, men varför kallas det då ödla om den inte har några ben ? för då slingrar den ju som en orm. och då blir det en orm. *ryser*

paronskrutten
0

Haha, det är ju en ödla, inte en orm. Dom är rätt kul, man kan plocka upp dom i handen, men man får vara försiktig, annars tappar dom svansen :P

Helena

bubbelbubbel
1

men jag förstår ändå inte varför det är en ödla förklädd till en orm, och jag förstår defenitivit inte varför den tappar svansen, jag vet bara att jag skulle tappa hjärtat om jag skulle plocka upp den, så jag låter nog bli :)

jen
1

#78 jag har FULL förståelse för dig!

HUH. de ÄR ju små ormar de där äckel-päckel-ödlorna!

Velepa
0

Vi hade en häst i stallet som blivit ormbiten, vet inte vilken sorts orm. men en kväll i stallet när vi skulle släcka ser ja att fuxing inte ätit, inte ens karaftfodret. Han är jättehängig och så. Ringde ägarna som ringde veterinär. Men de va lugnt, men eftersom de va så sent fick dom punga ut med över 3000:-.

bubbelbubbel
0

#79, visst är dom ? jag har i vanliga fall inga problem med ödlor, men en ödla förklädd till en orm, där går gränsen, jag kräver ben att gå med !!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.