Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 609 ggr
RubHel
0

Innan släpp på sommarbete

Hur mycket/ofta bör en häst ha betat innan man släpper den på sommarbete (ute dygnet runt)?

Har tillgång till hage där den kan äta gräs på dagarna (kl 8-19 ungefär) När kan hästen börja gå i den?

Har betat Astra i ca 20-30 minuter per dag senaste veckan.

Zahara
0

bror ju mycket på hur känsliga de är! mina brukar gå ca 2 timmar om dagen först sen ökar jag sucesivt, men de är inte alls så känsliga!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

LinneaG
0

Våra har haft lite gräs i kanske en månad, så de vänjer sig själva. Nu har de fått gå på lite mer gräs. Men släpps i stora hagen när de ska ut dygnet runt, annars är det omöjligt att få in de på kvällen.

jen
0

jag handbetar mina ett par dar i ca 10 minuter. sen ökar jag med en timme varje dag tills betessläppet. just nu går de på gräs ca 10 tim/dag för att släppas ut om en vecka helt på gräs

Lyrik
0

Lyrik går och gnager i sig det gräs som växer upp i vinterhagen.

Brukar låta honom beta på stallplan lös medan jag mockar och fixar mat på kvällen. 30-60 min per dag ungefär.

LinaN
0

våra blev flyttade till kossornas vinterhage som inte alls vart söndertrampad p åsamma sätt som hästarnas. där finns det tillräckligt med smågräs för att harry ska börja bli grön i magen och bajsen är klart vattningare än innan.

Jag har böjrat dra ner på kraftfodret. innan fick han 2 hela mått, nu får han 1½ av sin havre, det ska han få veckan ut…. *fundera* oj, veckan är ju redan slut…. han får ha det denna veckan med, så nästa vecka så får han 1 mått, veckan därpå ½ och sen så får han bara krubbskrammel. höet har jag minskat på också… väger itne det längre utan lägger in så det ser lagom ut.

Sen när vi flyttar till betet i månadsskiftet ska han gå "inne" i 3 dar, dvs gå ute i rasthage på dagarn o stå inne om natten för att bli avmaskad innan han går på betet. Han ska då troligtvis gå sällskap med nån annans häst, annars blir han knas ^^

Skitfint bete jag hittat nu. kuperade hagar och så, ännu finare marker än de vi var på förra året.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.