Vad krävs - tävling?
Har för flera år sedan tävlat clearround på ridskoleponnyer på hemmaklubben då och börjar bli sugen på att hoppa någon clearround nu igen på ett närbeläget stall som ska ha 3 inofficella tävlingar i maj, juni och juli. Hinderhöjderna man kan välja är allt från bommar på marken till 90cm.
Funderar på att ev. vara med någon gång på en av isisarna på en låg höjd runt 20-40cm bara för att testa. De klarar höjden utan problem :)
Har mest hoppat stockar och "pinnhinder" i skogen men tror stallet har "vanliga" bommar, alltså inga färgglada flashiga tävlingshinder.
Så tror ni att det skulle gå även fast jag inte har hoppat dem på bommar innan?
Går ju alltid att kolla in paddocken och hindrena innan dock inte från hästryggen :)
Man kan ju alltid testa, det kan ju inte gå annat än fel :) Och om inte annat så är det ju alltid bra träning…

Säger som #1, men kan du inte prova riktiga bommar någon gång innan eller?
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Jag skulle också testa, se det som en träning för hästarna även om det inte går så bra! Jag menar, mest för skojjs skull då!
Tack för svar allihopa :D
Har nog tyvärr ingen möjlighet, grannstallet har någon bom i sin paddock men ska se och höra med en kompis som står i ett stall någon mil därifrån om man kanske skulle kunna höra med stallägaren om att låna den paddocken. *hm*
Annars får jag hoppas på det bästa.
Vet ni förresten om man måste ha grönt kort för clearround? Innan måste man inte det vet jag men nu?

den höjden kan dem gå över ;P tror isåfall det kan va mer om de e ett nytt ridhus, mkt publik osv.. men är hästarna inte nervösa i psyket så klart du ska testa på=)9

Vad det gäller grönt kort så tror jag inte att du behöver det om du är medlem i klubben,men om du är osäker så kan du ju alltid ringa till klubben där tävlingen ska vara Lycka till.Och glöm nu inte att det ska vara roligt att åka på hopptävling oavsett hur det går Kram.

Ang. grönt kort så är det bäst att höra med klubben där du ska tävla. På den ena klubben där jag tävlar måste man antingen ha klubbens egna tävlingskort eller ett Grönt kort vid klubbtävlingar ;)
#5 Haha ja ;) Rekordet ligger väl runt 70-80, dock bara i skogen och inte på bana men alltid bra att testa på en låg höjd runt 20 först kanske? Fast 20 är nog kanske för lågt egentligen, tror ni 40-50 är bättre? Risk för snubblingar om de inte ser hindret.
Tävlingen är ute och eftersom det är en ganska inofficell tävling på en ridskola (som inte är en klubb) så tror jag inte att det är supermkt folk eller hoppas att det inte ska vara det.
Den ena är väldigt lugn och den andra är ganska hetsig och smårädd för det mesta så blir den lugna som får följa med.
#6 Frågade, och man behövde ej grönt kort. Klart det är skoj :)
#7 Tack!
Funderar på frågan om säkerhetsväst. Gäller den regeln även fast det är en inofficell tävling tror ni? Känns lite dumt att fråga om det.
Har bara en gammal och för liten väst från 2005 tror jag som nog inte passar annars och har inte lust att köpa en ny svindyr för 1000 spänn och använda ett fåtal gånger x)

Då tror jag inte det är några problem alls ;D
Angående gk och väst har jag ingen som helst aning om,
jag kan bara regler för lokalt och uppåt :P
Men gäller tr regler så måste du ju ha väst tom det året du är 18 :)
#9 Får ta och höra med ridskolan :) Tror inte de behöver följa TR eftersom tävlingen inte fick kallas clearround/Pay'n Jump eftersom den inte hölls på en "riktig" klubb.
Men får hoppas på att det inte är västtvång annars får jag väl klämma mig i den lilla västen x)

Du måste vara medlem i ridklubb där du tar grönt kort. För att tävla igång din häst/ponny så gör man det bäst på klubbtävlingar i lämplig hinderhöjd. Och på klubbtävlingar behöver du inte ha grönt kort ( om jag kommer ihåg rätt utan detska räcka medatt vara medlem)(förlåt om jag har fel). Men skulle du få "blodad" tand och villja klättra så behöver du även ryttarlicens och ska du tävla stor häst reginoalt och internationellt måste din häst ha hästlicens. Men alla frågor du har ang. Tävlinga och sånt kan du höra med den som är tävlingsansvarig på din klubb. Lycka till.