Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 678 ggr
elin
0

OT: Livmoderhalscanser vacc

Det här är riktigt OT men eftersom det är blandade åldrar hoppas jag det är okej att jag frågar.

Hur många här är vaccinerade mot livmoderhalscanser?
Om inte, ska ni det?
Det är ju gratis om man är mellan 13 och 17 år, eller hur?
Vad kostar det om man passerat 17 år?

Mvh /elin

/Elin

bubbelbubbel
0

jag är det inte..

läste någonstans att det kostade ungefär 1100:- per spruta, och man skulle ta tre st, sen kostar ju läkarbesöket och lite annat.
men på ett ungefär.

zettan
0

shit de var inte en billig vaccination prexis.

bubbelbubbel
0

nu är det ju inte säkert att det kostar så överallt.
dom vill ju som elin skriver att det ska vara gratis mellan 13-17, och det är väl för att, om jag inte fått det hela om bakfoten, man helst ska ta vaccinet innan sin sexdebut ?

dom vill ju även föra in det i den allmänna vaccinationen i skolan, och det tror jag kan vara en bra idé faktiskt.

Granatapple
0

Nej, jag har inte vaccinerat mig.. fyller 17 om två veckor och kommer förmodligen inte att ta det innan dess heller… Ska jag vara ärlig så är jag liite skeptisk mot detta vaccin. För det första så är det väldigt nytt och det är ingen som vet om det kan ha bieffekter längre fram i tiden (läste på aftoonbladet är det var några tjejer som hade avlidit efter att ha tagit detr, men om det har något samband med vacciner är ju oklart).. Sen känns det också lite som en grej som är en sak som är "inne" nu, man tar det lixom för att alla andra tar det.. äh, men vad vet jag…

Peppe
0

Nej jag kommer inte ens fundera på det.. har sjuk fobi för sprutor, inte ens terapi har hjälpt, aldrig att jag utsätter mig för nåt sånt frivilligt

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Cavello
0

Jag är det inte men har 2 kompisar som vaccinerar sig.

fridak
0

hörde på radion idag om ett nytt "märke" för vaccin mot livmoderhalscancer. Har bara hört om gardasil innan men detta hette servexil eller något i den stilen. Jag kommer inte vaccinera mig, är för nytt för att jag ska våga och dessutom har det varit dödsfall i storbritannien och USA i samband med vaccinet.