Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1052 ggr
Linaah
0

Gå på tygeln

Min ponny vill inte gå på tygeln…  Han kan men vill inte!!

Hur ska jag göra?

Peppe
0

Leta efter en dressyrtränare

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[slo]
0

Köp bredare tyglar, ponnyn kanske tycker dom du har är för smala…

BeatriceHolmberg
0

#2 Ironi?

[slo]
0

#3 Det beror väl på hur man ser på frågan… Flört

Anna
0

#2 Hahahahah ;)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Molla
0

klockrent! =D

Yessica
0

#3 haha! ;)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

[VictoriaR]
0

som #2 sa,skaffa en tränare.Det är nog (tyvär) ditt fel att hästen inte går på tygeln..

tezzie
0

Jag tycker att du ska ta hjälp av en tränare.

*** Kärleken övervinner allt ***

[slo]
0

#8 Jag nämnde visserligen aldrig tränare, men det var förhoppningsvis underförstått ;)

CBA
0

Som de andra sa så är det nog lättast att ta hjälp av en tränare en period så både du och hästen helt och fullt vet innebörden av att "gå på tygeln".

Hästen måste lära sig att aktivera bakdelen rätt under sig så den orkar få med sig ryggen och då faller automatiskt de andra bitarna på plats så hästen "går på tygeln" (dum formulering "att gå på tygeln" när det inte är det hästen gör).

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Flaxii
0

I mina öron låter du ganska orutinerad. Hur länge har du ridit och hur många års hästerfarenhet har du?
Som någon annan påpekade så är det nog dessvärre (mest) ditt fel att din häst inte vill arbeta i form. Ta hjälp av en tränare är väl mitt främsta råd. Tänk också på att hästen inte går på tygeln när den bara kröker på nacken. Annars finns det väl inget du direkt kan göra så att han börjar att arbeta i rätt form bara så med en gång.

Linaah
0

#12 jag har ridit i ca 6 år och han har gått lätt A i dressyr.. han är ju däremot 23 år och ganska stel men jag brukar alltid jobba honom mycet på böjda spår och värma upp nästan bara i trav när jag rider honom. ja, jag skyller ju inte bara på honom men vad kan jag göra? jag har ridit honom med gummisnodd 2 ggr och då har han varit jätteduktig och krökt på nacken och jobbat med bakbenen och ryggen efter att jag tagit av honom snodden med. jag ska nog åka iväg till en dressyrtränare någon gång snart :)

tack för alla svar ;)

Lizzan
0

Ta hjälp av en tränare ;)

Lizzan
0

Ta hjälp av en tränare ;)

Flaxii
0

#13 Okej. :) Ja, då är väl tränare enda alternativet, men om han är 23 år så.. :P Men arbetar han inte i form för att han är för stel, eller är han mer bara jobbig och vill inte samarbeta?

Linaah
0

#16 Han är mest stel i början, och vill inte samarbeta sen när jag mjukat upp honom och så. i början är jag mer noga med att han böjes sig och ställer sig rätt än att han går i form.

elin
0

#16 eller är han mer bara jobbig och vill inte samarbeta?

En häst är aldrig "jobbig" och inte vill sammarbeta utan anledning.
Tycker man ska gå över till sig själv istället o se över sina egna brister istället för att klassa hästen som "jobbig".

/Elin

CBA
0

Håller med elin.

Till nästan 100% så är det inte hästen som gör jobbet jobbigt och därefter blir hästen jobbig…det är vi som är för otydliga om en häst visar obehag eller att något är jobbig att utföra…eller så är arbetet inta anpassat till hästens kapacitet och kontition.
Man måste akta sig lite för att utpeka hästen som jobbig eller osammarbetsvillig för det kan många gånger leda till frustration hos både häst och människa vilket i sin tur leder till någon form av oönskat beteende.
Det ligger på oss att på ett tydligt och pedagogiskt sätt visa hästen vad den skall göra.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Linaah
0

jag har inte sagt att han är jobbig överhuvudtaget! jag har ju frågat vad man kan göra både hos mig själv och hästen.. men ni bara klagar på att jag inte kan få hästen att gå i form…. :(

gejsa
0

#20# Håller med dig. Många elaka kommentarer här. Det är ju just hur hästen ska gå i form du frågar om hur du ska göra.

Jag rekomenderar dig att anlita en tränare som ser hur du rider och som kan hjälpa dig direkt på plats.

Flaxii
0

#18 Nej, jag vet, det blev lite konstig formulering, men jag kom inte riktigt på hur jag skulle säga. Men hästen kan faktiskt vara osamarbetsvillig, men som du säger så är det ju av en anledning.
Men ja, Linaah, tränare är väl det bästa alternativet enligt mig. Lycka till iallafall :)