slö-> spö?
Jag har ridit några gånger på täst medryttare men jag vet inte :/ hästen jag ridit är helt imot den kännsliga häst jag brukar rida. Det störta problemet är nog endå spöt, jag har aldrig gillat att använda spöt mer en att vissa hästen.
och nu blir jag "tvungen" att använda det hela tiden känns det som. Hästen är inte lat för när han får hoppa och springa som han vill finns där hur mycket energi som helst, men när man ska kräva något av honom blir han jätte seeg och lyssnar inte på hjälperna, så jag får ta till spöt. Då drar han upp huvet och får han fart ett tag sedan är det nästan tvärstopp, och jag får ta till spöt igen. uche!
Jag mår typ pysiskt dåligt av att behöva rapa till hästen med spö. Någon som har några tips/råd hur jag ska få igång på kraken utan att behöva använda spöt? (så mycket iaf)
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW

Jag brukar gå på känsla och anpassa mig till det. Min medryttarhäst är likadan som din och jag behöver oxå tips, fast jag använder knappt spöet (gillar inte iheller att använda det). Vi sitter i samma båt ;)

Prova att göra många många snabba övergångar. Det tycker jag är ett enkelt sätt att få hästen mer "igång". I början kommer det vara jobbigt, särskilt svårt att få hästen att lyda just där du vill. Men såsmåningom blir han/hon mer uppmärksam. På en långsida (40m) bör du hinna minst två övergångar i början, målet är att hästen ska trava (riktig trav, inte bara jogga fram) bara tre-fyra steg innan den saktar av, skrittar tre-fyra steg och sedan trav igen. Man kan variera genom att ibland göra halt istället, och ibland galoppera. Alltid kort-korta sträckor.

Får han nog med foder som är rätt balanserat?
Jag rider en hel del okänsliga och slöa lektionshästar och jobbar med att egenom saker, få fram dem osv och det är INTE lätt. Man måste själv vara väldigt stark både i under & överskänklarna, och framförallt i sätet för att kunna trycka fram hästen för sätet en del.
Annars är hett tips att ha kortare uppvärmning som är intensviare med galopp ganska snabbt, galopp brukar få de flesta hästar att börja vakna mer och hjälper dem att komma loss egenom kroppen. Och att framförallt kanske släppa formen i början utav passet och rida på halvlånga tyglar och bara se till att mål nummer ett är att den ska gå fram för egen maskin.
När du kommit igång så är att "teasa" hästen med övergångar ofta effektivt och tvingar egenom att det händer nu och ger mer kortvarig framåtanda… Att man inte låter hästen gå framåt mer än ett par steg för att sedan ta tillbaka den eller sakta av.
Hästen blir inte piggare ute?
#1 jag vill värkligen inte häler använda det men jag använder det hälre än att göra hästen helt skänkel döv. Sedan använder ägaren spö så han lyssnar inte alls på mig om jag inte använder det. får också försöka anpassa mig till det,kanske :/
#2 Övergångar skulle nog vara väldigt bra jag har jobbat lite med det men han tycker det är "Såå jobbigt" trava/galopera och sedan skritta varanan långsida går bra. men om man ska trava -skritta trava tar det nästan en hel långsida att komma igång igen. men det behövs värkligen tränas på.
3# Jag vet inte vad det heter men någon slags mysli med hakat hö, kli och e- vitamin är vad han får. lite fövånad över att hon inte ger honom någon betsfor.
Det är just det som jag tycker är så jobbigt att man måste ta i när man rider och klema så med skänklarna. ett litet tryck tycker jag ska räcka. Därför använder jag sätet mycket.
Att galoppera igång honom tipsade ägaren också mig om och då sprang han på ricktigt bra och blev mycket mjukare men sedan fans det en anledning (enligt hästen) att inte arbeta mer. Han tycker det är roligare att vara ute om det är tort, men det är inte ofta det är det.
Tack för svaren! :D
Har varit och ridit i dag igen och jag tror inte att jag är rätt ryttare att rida den här hästen. För det första har jag inte tillräkligt med tålamod och sedan är jag för snäll. Jag ska skänkla en gång och om han inte lyssnar ta till spöt och sedan?? spöt igen? Jag klarar det inte! och sedan att det är någon annans häst gör inte saken bättre. :/
Det är alltid svårt när det blir problem med andras hästar då man kanske inte har så mycket att säga till om…
det kan finnas fler anledningar till varför en häst gör så. fodret = trötthet, latmasken, eller att hanignorerar ryttaren, eller att han mår dåligt av andra orsaker (kanske har ont eller nått)
Men om du känner att ni ej passar ihop, så leta upp nån annan istället! Finns ju massor av folk som vill ha medryttare!

ett tips som verkligen har funkat för mig, var super överdrivet posetiv ^^ haha, okej kankse inte öerdrivet men asså, t ex i galoppen, driv på som bara den och berömm medanst du galopperar och säg typ "wiiee!" , haha. det har verkligen funkat för mig, min häst (som jag red då) blev mkt gladare och tyckte det blev roligt att springa ^^
lycka till!

Jag tror att det kan vara en bra lärdom för dig. För som en ryttare bör man ju kunna rida olika typer utav hästar ;)
Du får helt enkelt träna på att vara mer bestämd, att stå kvar med din ståndpunkt i ridningen, sätta upp lagom mål, att ta i lite när du rider både med sätet och skänkeln. Ridning är trots allt en sport och det är meningen att man ska träna lite och få lite muskler och ta i, inte bara sitta å klema och åka runt ;)

Ha alltid i baktanken att aldrig sluta rida föränn du är nöjd. Ha bara ett enkelt mål; idag skall jag trava ett helt varv och hålla igång traven. :) Enligt mig fungerar det mycket bra och va fokuserad när du rider, det är du säkert men va rikigt!
Det här kanske låter brutalt, men jag tycker inte att det är så hemskt att peta till hästen med spöet då och då när den latar sig. Min favoritponny som jag rider jämt är lat, jag rider alltid henne med spö. Jag tycker det är bättre att säga till hästen ordentligt någon gång istället för att sitta och nöta och nöta med skänklarna.
jag red en ridskoleponny som vart totalt skänkeldöd, så ma nfick rappa till henne med spöt var ovartannat steg för at thon skulel trava. skittråkigt tyckte jag. så till nästa gng jag skulle rida henne klippte jag sönder en plastpåse o satte fast i toppen på spöt, så den rasslade o prasslade när man använde spöt. då jäklar blev det fart på henne!
men det funkade bara tb letkioner sen hade hon vant sig vid det…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
spö rider jag aldrig med i vanliga fall.
men när man inte når så långt med sin egen arm så kan ju en förlängd arm vara bra ;)
på fjordingen behövde jag det.
tycker att det som #9 skriver låter vettigt.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Visst, ett spö är ett bra hjälmedel. Så länge det sitter i rätt hand. Vissa e bedrövliga med spöet, spec på ponnytävlingar * inge illa menat mot alla ponnyryttare* men oftast då barnen e lite för lata för att rida så de har spö o sporrar o allt vad det nu är .
sen ska jag inte säga att de "vuxna" ryttarna inte använder spöet i onödan heller men .. ;P
En häst är aldrig slö av naturen. Någonstans brister kommunikationen mellan häst och ryttare. Tänk dig att du hör en en sprakande fläkt, till en början hör du den men efterhand vänjer du dig vid ljudet eftersom du blir så van vid det. Hästen uppfattar det självklart likadant fast då med ryttarens skänkel, smackaningar, sporrar (?) samt spö. Jag skulle istället fokusera på att rida hästen i en bra och korrekt form i enbart skritt och berömma så fort den gör rätt med eftergift och snälla ord. Man ska aldrig brassa upp till en högre växel förrens föregående gångart är bra och man har en lyhört och avslappnad häst.
Tror ärligt talat hästen behöver ngn som ger den tid och inte bara är på med spöt hela tiden. Får man en lydig och framförallt lycklig häst av att slå den? Och framförallt mår man själv bra och spöa upp hästen när den i grund och botten inte förknippar skänkeln med framåt?
/Elin

Något som kan fungera är att helt enkelt : Possetiva Tankar. Om man tänker sig att hästen är seg och stumm.. ja då är den säkert det. Men prova att tänka om. Har du ridit en riktigt eldig häst som endå var otroligt enkel att hantera? Tänk då att du rider på den. Andas och rid "fullblodet". Eller en annan trevlig häst :)
(Usch vad svårt att förklara hur jag menar utan att flumma iväg. Använd dig av possetiv mental träning. Fungerar underbart bra. Själv brukar jag "rida dressyr" på ett arabisktfullblod (fast det är det bara jag som vet, För andra ser det ut som att jag rider på ett kallblod ;-) ).)
Jag förstår dig precis bell och alla andra som tipsat om att tänka posetivt! nästa gång ska jag börja med det dom går bra och sedan ska jag "weeie" få hästen att tycka att det är roligt. :D
För jag ska ha tålamod den här gången som någon sa det är en bra lärdom att rida olika hästar. Nu har jag ridit en super kännslig häst i tre år så då kanske det är daks att tästa med motsatsen. Jag gillar ju utmaningar :)
Men problemet är att jag är rädd för att "förstöra" hästen när jag inte vet hur man ska handskas med den typen av häst.
Och framförallt mår man själv bra och spöa upp hästen när den i grund och botten inte förknippar skänkeln med framåt? Det är precis så jag känner jag tror inte ricktigt att den här hästen förstår att han ska öka farten när man använder spöt, för ofta när jag använder det så minskar han nästan farten och trampar under sig mer istället. och det är ju rätt också (men inte som jag tänkt) så det känns så fel att använda spöt.
Tack för alla posetiva tips! jag har fått ny insperation, får se hur det går på söndag ^^
tyckte jag tog åt mig era råd ricktigt bra :)

Lycka till :-) ser fram emot en rapport :)

så hur gick det :) gick det bra att "wiieea" ;)
Jag har varit och ridit två gånger sedan jag fick tipsen.
söndag blåste det så vi fick vara i ridhuset. Jätte tråkigt tyckte han men jag höl modet uppe och uppmuntrade honom hela tiden. Till en början var det väldigt trögt och han nästan la sig på bettet. Då red jag på lösa tyglar ett tag och endast jobbade på att få fram honom med lite "wiiihe" ;) det funkade ricktigt bra! när han fått bjudning kortade jag tyglarna och tog upp honom lite efter hand. och vips så hadde vi både bjudning och lite högre form. :) Det känndes värkligen jätte bra! Wiippi
måndag red vi ut och då var det knappt att vi kom framåt. Långsamt långsamt och huvet skulle ner och titta på allt även om han gick snällt förbi det. Vi red på en ganska hård väg och han har inga skor bak så jag tänkte att han kanske var ömfotad och skrittade bara lungt. Men tji fick jag så fort vi vände hemåt så hade han hur mycket energi som hälst (var rädd för allt förstås) och jag fick istället försöka att få honom att lugna sig. han skulle bara hem! hem! till vilket pris.
Bjudningen på ridbanan blev mycket bättre =) tack för tipsen!
( men nu blir det till att få honom att lyssna även när vi rider ut, Tycker det är så så jobbigt när man "tvingar" hästen ut och sedan vissar det sig att den inte vill något häldre en att springa hem!)
Har hittat väldigt bra tips på hippson som jag ska tästa. Här är en länk som kanske kan hjälpa någon annan. ??
vad roligt att det gick bättre :)
lite gammal tråd, men hur har det gått? (:
Vad jag har lärt mig av årens gång är att.. Protesterar hästen så tycker hästen att det inte är roligt att hoppa.. Protestera.. dvs.. Seg att rida då man hoppar o måste använda spöt och drar upp huvet och bara "säger" nej nej nej asså förstår du hur jag menar? jag är jätte dålig på att förklara :P haha
hmm, jag minns hur calle var. Undrar om någon här kommer ihåg våra problem, men när började rida honom, så va det både sporrar och spö, och då var man agresiv med spöt. Men då blev det uteritter, såsa ute, dressyr och lite hoppning, tillslut så slutade man rida med spö, då man ville testa, red då helt på sporrar i paddocken, slutade med sporrar då han va jättefin att rida utan tillslut. Testade sporrar en gång på han senare och hej vad det gick undan!! Red han med spö, som moraliskt stöd ifall han skulle få för sig något.
Så ta den smällen och rid utan spö eller sporrar och ta den smällen om han skulle stanna, jag fick inte igång calle med varken sporrar och spö, utan tog han ett steg som jag ville så fick vi gå in igen för han skulle INTE röra på sig den dagen! ^^

Jag behöver knappt använda spöt på Fantomen.. Han är ganska lat, men när han vet att jag har ett spö i handen så lyssnar han och så..