AANHCP
fortsätter här då den andra blev så lång :)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Bäst att ta med den här.
Anledningar till att hästen INTE ska vara skodd. OBS! AANHCP, inte hovslagare!!
1. När hästen belastar hoven så utvidgas den. Det fungerar som stötdämpning. Men när man slår på en sko, så är hoven i sin smala form. Så när hästen belastar en skodd hov så kan den inte utvidgas….
2…..vilket leder till minskad blodcirkulation. När hoven utvidgas o dras ihop så fungerar det som en pump som drar blod genom hoven vid varje belastning. När hoven är skodd så kan den ej utvidgas o då tappar hästen blodcirkulationen o oxå känseln i hoven. När hovarna inte hjälper till att pumpa runt blodet så kan hjärtat bli överansträngt.
3. Blodcirkulationen är livsviktig för hovens överlevnad. Hoven byggs upp av ämnen som blodet tillför, syre o näring håller hoven vid liv o låter den utvecklas o stärkas.
4. Hovmekanismen är viktig för hästens stötdämpning vilket i sin tur är en del i det som påverkar möjligheterna att röra sig på olika underlag.
5.När hoven är i balans så att hovmakanismen fungerar så växer hoven mer ju mer man rider hästen. Alltså kan den inte slitas för mycket eftersom den växer så mycket som behövs.
6. Om man oroar sig för att hästen ska halka så kan man köpa speciella boots o borra hål i dessa o brodda i dem.
7. Om man är rädd för att hästen ska ömma så kan man oxå köpa såna boots. Om hästen ömmar när man tar av skon så slår man ju oftast på en ny sko. Detta försämrar bara hoven ännu mer.
barfotaverkarna är utbildade för att verka just barfota och för att hästen ska klara det.
Här är skillnaden på AANHCP och Strasser
I Sverige finns det framför allt två falanger som propagerar för barfotahästar, den amerikanska läran AANHCP, samt den tyska veterinären Hiltrud Strassers teori. AANHCP är en förkortning av American Association Natural Hoof Care Practitioners och grundar sig på den amerikanska hovslagaren Jamie Jacksons iakttagelser av frilevande Mustanger. AANHCP strävar efter den naturliga balansen i hoven.
Hiltrud Strassers metod är mer strikt och går ut på att alla hästar ska ha samma hovform, dvs. en 30-gradig vinkel mellan kronranden och underlaget. Strassermetoden går också ut på att hästen ska leva så naturligt som möjligt utan benlindor och täcken osv., vilket anses påverka hästen negativt.
Bara en fråga (så länge iaf) Vad är skillnaden mellan hovslagare och AANHCP? Alltså det finns ju hovslagare med olika inriktningar. varför räknas inte dem som hovslagare?
# 1 Var har du hämtat texten?? Om du strävar efter att hästen ska ha naturliga hovar. Varför har du så bett och dessutom nosgrimma på din häst när du rider? Det är dom heller inte födda med! Ska det vara naturligt så ska det.
Eftersom du är expert på området så kanske du vill berätta hur en verkning går till, hur man verkar osv. Inte varför!
oj då här var det hett. AANHCP är bra till de hästar som det passar. Men man ska dock vara noggrann med att inte få ut en kvacksalvare till dessa verkningar. Alla hästar kan INTE verkas enl denna metod. Detta beror på att vi själva avlat hästar i ur och skur och försämrat kvaliteten på hästens exteriör. En annan sak som spelar in är vad för underlag man oftast rider på, hästens benställning och exteriör samt vad för typ av ridning man utför.
Läste förra tråden i ämnet och vill hålla med lite om vad "ilsken" säger. Det är ganska vanligt att en häst som har ont får beteendet att rusa för att komma undan när den har ont… Kanske inte skena i den bemärkelsen. Ofta kan man ta fel på att en häst är het när den har ont.

Ja, det sista kan iaf jag hålla med om som tummelisa skrev. Att en häst kan bli het för att den har ont.

ja jag vet, men dom skenar inte.
#4 det vanligaste är väl att man använder rasp och kniv. *fniss*
det finns vissa regler att gå efter.
1. strålen måste nå marken (lätt när den har skor eller hur), annars fungerar inte "pumpen". det är nog det allra viktigaste.
2. traktstöden ska tas ner så gott som helt.
3. runda till hoven och ta bort allt utflutet.
det är grunden, men sen krävs det erfarenhet att göra det på rätt sätt. en hovslagare får inte den utbildningen som AANHCP hovvårdare får.
jag har oftast ingen nosgrimma när jag rider, bara när vi tar kort, åker på träningar och tävlingar. bettet har jag pratat med vår tandläkare om. (som förövrigt oxå kör naturligt. han vill inverka så lite som möjligt på munnen så vi behöver inte åka dit på 7 år om inget konstigt händer.) bett använder jag för att annars får jag inte tävla. och då måste man ju träna med bett oxå.
En fråga till har dykit upp ;o).
Hur mycket kostar det?
Innan jag lämnar den här tråden för gott, så har jag bara en fundering. På harmonyhorse står det ju en del fallbeskrivningar, men det är bara verkligt hemska fall, det är inget som jag någonsin har sett iaf, men jag kanske umgås med människor som tar väl hand om sina hästar, för det har ju uppenbart inte dom som finns beskrivna på sidan gjort…

#8 för häst som är skodd runt om 600Kr. då tar alltså AANHCP av skorna och verkar.
verkning första gången på skor utan häst som inte verkats av AANHCP tidigare 500Kr. detta är iaf vad en i stallet betalade, hennes häst fick massor av hovsprickor när hon hade Skor och hovslagaren försökte med alla möjliga korkade ideer om att sätta järnbitar tvärs över och allt va de va. till slut blev hon så arg på honom att hon sa till han att plocka bort skorna och ringde till AANHCP som kom och verkade. då var ju hovarna hemska eftersom skorna precis åkt av utan nån som verkat. vet inte vad det kostar om hovarna ser någolunda normala ut första gången. kan ju tillägga att hovsprickorna försvann helt på bara ca 2 månader och har inte kommit tillbaka.
när första verkningen är avklarad så kostar det 400kr/ gång. dom anpassar tiden mellan verkningarna efter hästen. målet är att ägaren själv ska kunna verka sin häst så småningom med endast några besök av en långtidsutbildad från AANHCP per år om ägaren vill det. och då blir det ju gratis förutom verktygen :)
med tanke på att peppe förr kostade 880kr var 6e vecka och nu 400 var 8-9 vecka är det förr oss jättebilligt.
#9 jag tycker det är väldigt bra exempel på hur BRA den här metoden faktiskt fungerar. kolla bara första exemplet, hur hemska hovarna var efter 8 månaders behandling på klinik, och sen vilket otrolig skillnad 4 månader efter AANHCPs första verkning. vadå resultat! råder alla att gå in på harmonyhorse och sen "rehabilitering av 'obotliga' hovproblem"

Peppe: Då jag tyvärr måste byta hovslagare så funderar jag på om det är värt att prova..Men kan man se resutat efter 3-4 månader?

detta ycker jag är ett mycket bra citat från Ove himself. "Om hästen inte är gjord för att klara den påfrestning som vi utsätter den för så kanske vi inte ska utsätta den för det."
håller hästen inte för att gå barfota borde vi kanske inte rida den över huvud taget. tänkvärt

det är absolut värt att prova!!! det tycker jag absolut!! läs runt lite på harmonyhorse, om du går in på "kurser och föreläsningar" så finns massa info där, men dom mest talande exemplen hittatr du under "rehabilitering av sk. 'obotliga' hovproblem" eller nåt liknande.
och om du nu mot förmodan skulle ångra dej och vill ha skor så kan du ju bara ringa en vanlig hovslagare. svårare är det inte.
PMa mej om du vill ha nr :) har till Ove, Kajsa (oves fru) och Iva som verkar min häst. Iva är suuupertrevlig, henne rekomenderar jag verkligen. hon kommer och verkar min häst halv 12 imorgon :D

ännu ett bra citat från Ove "Att människor genom tiderna har haft svårt att acceptera nya saker vet vi. Det var t.ex. inte utan protester som man till slut accepterade att jorden var rund och inte himlens medelpunkt."
det är oxå tänkvärt.

*Puttis*
nu du peppe ska jag ringa till nån av dom.. vilken rekommenderar du, om jag bor i eskilstuna ? närmast mig alltså?

de kvittar men jag rekomenderar Ove eller Iva. Ove tar endast extremfall nu då det är så många som vill att dom kommer och verkar. Iva går nog bra om du ringer. hon är lite överallt i sverige.
annars kan du gå in här
http://www.harmonyhorse.se/harmony.htm sen verkningshjälp, sen stora länken längst upp, sen verkningshjälp igen i lista till höger. sen får du upp en karta och vilka som verkar i det området samt kontaktuppgifter. sen e de bara å välja nån som låter bra ;)
men som sagt, kolla om Iva finns på listan för ditt område och om hon gör det så tycker jag du ringer henne. Lycka till!! 

peppe du skrev så här
målet är att ägaren själv ska kunna verka sin häst så småningom med endast några besök av en långtidsutbildad från AANHCP per år om ägaren vill det. och då blir det ju gratis förutom verktygen :)
det tråkiga är att om en dålig verkning "skadar" hästen så gäller inte försäkringen. hur bra känns det då att man läser vad du skrev? jag lämnar nog det som är så viktigt till människor som är utbildade. jag är itne ett dugg insatt i de här barfota metoderna och jag är inte intresserad att lära mig heller.

tror nog att man ska läsa en massa innan man provar ngt som inte funkar… hittade denna artikel, bra läsning tyckte jag.

Har läst lite halvdant om det som är skrivet ovan, men nu när det ändå handlar om hovar så kanske någon kan förklara för mig om vad strasser-metoden (eller vad den nu heter) är?

#24 Strasser-metoden har dr vet Hiltrud Strasse tagit fram. står mer i inlägg #1 sista stycket.
#19-23. Det finns många som verkar sina egna hästar utan någon som helst utbildning, och det finns t.o.m dom som skor andras hästar utan utbildning. och om en metod är granskad och godkänd av jordbruksverket/djurskyddslagen eller va de heter så borde det nog gå under försäkringen oxå.
sen ska man tänka på att aftonbladet kör ju sin egna version. Ove har gett en intervju som Ridsport vägrar att publicera där det står det mesta man behöver veta om AANHCP. Artikeln finns på nätet om ni letar lite. Aftonbladet kokar ju ihop sin egna lilla historia.

Ja, lisette det viktigaste dom har är fötterna. Dom ska man vara rädd om. Inte börja verka själv och det blir helt fel. Det säger ju sig själv att man inte kan verka hästar själv efter någon/några kurser.
Har själv gått en termin som heter tappskokurs. Där verkade vi slog på och av skorna. Men inte sjutton törs jag göra det nu själv iaf. Det är bara i riktigt nödfall om hovlsagaren absolut inte kan komma på länge. Men jag har så bra hovlsagare så han kommer oftast inom två dagar vid tappsko.

Som Christina Drangel säger: hon rider barfotahäst men man måste anpassa underlaget därefter. Hur sjutton ska man kunna göra det när man nästan jämt rider på grusväg här hemma. Mina hästar är inga ridhushästar precis.
sen ska man tänka på att aftonbladet kör ju sin egna version.
Jasså, är det så det heter när det är någon utbildad som har andra åsikter…

#25ok, läste det men vad är den egentliga skillnaden mellan AANHCP och Strasser metoden då?
Läste om dom vilda mustangerna även i #1. Jag pratade med en Norsk hovslagare förra året om just dom och dom klarar ju sig inte med sina hovar helt själv, dom måste tvångs tas in och verkas, enligt henne.
gejsa, jag har hittat en artikel där en kvinna verkar sina hästar själv efter att ha verkat själv. Visserligen Strassermetoden, men det var inte det som var poängen.

Slo - finns en film på den stackars hästen hon verkade oxå på samma sida, gå på Video o sen på den översta filmen… Stackars kuse!!
Japp jag vet, samma film är länkad i texten också.

#25 och om en metod är granskad och godkänd av jordbruksverket/djurskyddslagen eller va de heter så borde det nog gå under försäkringen oxå.
kanske bra att tänka på/ KOLLA UPP innan man börjar experimentera med sina hästar…
sen ska man tänka på att aftonbladet kör ju sin egna version.
klart, alla får uttrycka sina åsikter, men jag tror faktiskt inte de har så fel…
#26 ja det är rent j*vla bondförnuft att man inte börjar verka/sko själv efter en/två helgkurser… det finns ju en anledning till att det finns hovslagarutbildningar och fortbildningar för dessa…

slo kan inte läsa engelska så bra. Är urdålig på sånt tyvärr.
Vad hände med hästen då? Tänkte på filmen. Har ju modem så det tar hundra år att ta fram den.

slo skulle inte du lämna den här tråden för gått? 
säger för säkert 111 gången att strasser och AANHCP inte ska blandas ihop. Strasser har ju sina regler med 30grader och allt de där och skär tills det blir så. Man får t.o.m skriva under ett kontrakt där det står att det är förbjudet att ens säga nåt negativt om strasser, verka på något annat sätt eller föreslå nåt annat m.m. AANHCP har inga sådana regler. AANHCP är en väldigt enkel metod, och att lära sig sko måste ju ta mycket längre tid eftersom man måste lära sig att placrea söm rätt, verka rätt för att skon ska sitta, passa in skon rätt m.m. självklart tar det mycket längre tid.

#35# Så länge man har något att tillföra så är det ingen som har rätt att säga åt någon att lämna tråden.
#34 okej, det är en häst som har fång, du kan titta på bilden som inte ser så rolig ut… Men hästen var i så dåligt skick så den fick avlivas, på grund av att hon som ägde den verkade den själv efter att ha gått en utbildning inom Strassermetoden.
#35 nej? Jag påstod aldrig att strasser och aanhcp var samma sak, det har du ju förklarat att det inte är och nu har jag fått det bekräftat från andra håll. Det jag ville få ut med länken till ilph var att ge gejsa lite stöd för att man inte bör verka sina hästar själv efter att ha gått en kurs, vare sig det är strasser, aanhcp eller gammal hederlig skoning.

Tack för stödet slo! 
Gejsa, vi gamla rävar måste ju hålla ihop ;)

slo, endast den första meningen var till dig.
gejsa, slo sa det själv i ett tidigare inlägg . #9 "Innan jag lämnar den här tråden för gott". jag har aldrig sagt att han inte får vara här.

Sjävklart måste vi det slo. *ler*

peppe om den första meningen var ämnad till slo. Vem var dom andra meningarna ämnade till då?
#40 jag har inte riktigt kommit fram till varför det är så, just därför stannar jag kvar. Och dessutom har jag hittat massa mer information, så nu har det ju blivit lite fart på tråden igen.
Jobbigt att få mothugg, eller vad?
Jag antog att resten var till mig också, eftersom jag är den enda som pratar om strasser också…
Dessutom, är det inte upp till mig att skriva svar på vad jag finner intressant? Det är ju trots allt inget som säger att allt som alla skriver här är sant, utan det är bara olika åsikter.

#35# Att sätta dit en sko är väldigt enkelt faktist. Det är värre med att verka rätt oavsett dom ska ha skor på sig eller inte. Det räcker med för mycket eller för lite på ett ställe så kan det gå åt fanders.
Finns inga som kan gå någon helg för att lära sig verka. Det är ju livsviktigt att det blir rätt.
#44 jo enligt aanhcp och strasser kan man lära sig verka över en helg :)

#44 Jag skulle aldrig våga verka "vanligt", då du då går ner i sulan etc. Skulle aldrig våga eller för den delen vilja gå så djupt i hoven! Men jag underhållsverkar mina hästar efter AANHCP principen, inget jag skulle göra om jag känner mig osäker men det gör jag inte med detta sätt att verka!

jag säger det igen och jag tror att åtminstonde gejsa o slo håller med mig… jag lämnar skoning/verkning till de som verkligen kan…

Men det säger sig självt att man inte kan lära sig det. Hästen kan ju bli förstörd för livet om man verkar fel.

När man läser din förklaring varför hästar ska gå oskodda på #1# så verkar det som om alla vi som skor våra hästar har döda hovar nu på våra hästar. 

Jag har haft utbildade hovslagare som har gjort en av mina hästar halt för två veckor och en annan som verkade så djupt så det nästan började blöda…det om något är fel och de va ändå utbildade med gott rykte!

Viss kan misstag ske även för dom bästa. Eftersom dom var utbildade och då kunniga så förstår du då att en vanlig person som går en kurs på 2 dagar inte heller lär sig? Vad är en hovlsagarutbildning på? 2-3 år plus att dom ska gå som lärlingar.

#49 De va inte jag som skrev de, men jag håller med om de. Ifall du pluggar på hur hovmekanismen fungerar så kan du lista ut själv vad som händer när du slår på en sko av metall…
#50 okej, men då kan jag berätta en bra historia om hovslagare. Jag hade en ponny som hade olika skostorlekar på sina framhovar, efter ett år ungefär med specialbeslag så hade hon samma storlek igen.

#50 Kul att de hjälpte, men jag måste bara säga att de kanske skulle ha gått fortare på annat sätt men blir de bra så spelar de inte mig någon egentlig roll hur så länge hästen inte har ont under tiden…

Håller med Lisette i det hon skriver i #47

Håller med Lisette i det hon skriver i #47

#43 det stod om strasser i ett tidigare inlägg som är redigerat nu.
Nejdå det är inte jobbigt. är van vid folk som du. och visst är det upp till dig att svar på dom inlägg du vill. jag tycker bara det är lite komiskt när någon säger att man lämnar en tråd men kommer tillbaka dagen efter.
#44 eftersom du aldrig har gått en AANHCP kurs tycker jag inte att du ska uttala dig om saker du inte vet.
#47 japp, jag lämnar oxå verkningen till de som verkligen kan än så länge. ska börja underhållsverka min polle snart.
#49 javisst har ni det. om du skulle dra åt ett rep runt din arm och ha det så i flera år, skulle nog inte den heller må så bra.
#50 e utbildad hovslagare tog så mycket på en shetlandsponnys hovar i vårt stall att han inte kunde stå upp ens. dom fick sätta skumgummi under hovarna och silvertejp runt. såg lite kul ut, men lite minde kul va det ju för häststackarn.
#51. hämtat från harmonyhorse: "Med facit i hand kan vi nu säga att de ca750st hästägare som hittills har gått helgkursen i underhållsverkning naturligtvis inte har ställt till några problem för Djurskyddsmyndigheten"
#53. kolla en gång till på hormonyhorse. finns betydligt bättre exempel där dom först behandlats på klinik i 8 månader utan resultat, sedan 4 månader av AANHCP och blivit återställda.det tog 4 månader, för din ponny tog det ett år.

#52# Nej, jag sa aldrig att det var du som skrev det heller. Det var ju peppes inlägg.

#57#
Så fort du inte har något riktigt bra svar så skriver du ofta att vi inte har varit med och kan inte uttala mig/oss. *ler*
Du, vi är inte så dumma så vi går och tror att man är fullärd på en helgkurs. Om ni tror det så fine! Men kom inte och gnäll här när era hästar har blivit förstörda. Vi som är lite förståndiga använder utbildade hovslagare istället för att klåpa till det själva.
Om en hov är vanställd eller sned. Så kan man inte verka av så det är bra på en gång. Utan man måste ta lite i taget. Kan faktist ta ett helt år.

om du kollar exemplet så behöver det inte ta ett helt år. finns förstås verkligt extrema fall, men då borde man nog nästan låta hästen resa till trapalanda.
Jag har aldrig påstått att man blir fullärd. däremot tillräckligt för att kunde underhållsverka och med jämna mellanrum ha någon som kollar till och ger råd. och jag tycker faktiskt fortfarande att du inte ska uttala dig om ifall man kan lära sig verka enligt AANHCP metoden på en helg då du inte har gått sån kurs. punkt slut.

Vad du tycker bryr jag mig inte så mycket om. Eftersom alla borde fatta att man inte kan lära sig att verka en häst på 2 dygn oavsett hur bra kursen är i dina ögon. Så är det och så kommer det att förbli. Oavsett dina svar i framtiden.
Underhållsverka är en verkning för mycket i mina ögon iaf.
Ärligt talat så har jag inte läst allt som du har tagit fram. Men jag vet vad jag har hört ang hovarna.
tack peppe för insikten du gett mig! jag har bokat tid till lasse o han kommer antagligen på tisdag för att rädda både ottino och jullan. jag rapporterar hur det går!
ps. fan vilket svar på tal ove gav till ridsport.. he he he.
Jag tycker det är lite intressant att du, peppe, bara refererar till harmonyhorse hela tiden, det verkar som du är ganska ny på det här och inte riktigt upptäckt någon baksida.
Håller förövrigt fullt med gejsa… Och angående min ponny, jag kunde rida på henne hela tiden när hon hade specialbeslag, vilket jag inte skulle vilja om hon gått barfota, eftersom vi har mycket grusvägar här.
#64. därför att det är deras hemsida antagligen.. och där står faktan som man bör veta. som beskriver metoden. alla som är utbildade inom SANHCP står på den sidan.. så vem ska man annars referera till? till nån på bukefalos kanske?

Vad roligt hjullan!!!!
men du ett tips, ta kort när dom tar av skorna! ångrar nåt otroligt mycket att jag glömde bort det! väligt bra att ha sen för att jämföra och visa andra. skriv och berätta sen!! 
*hoppar upp & ner på stolen av glädje*

detta inlägg är till de som har sina hästar oskodda.
jag ska på träningsläger tack vare AANHCP!! *weeiii*
började med att min häst blev halt för ungefär 2 veckor sedan. förmodligen en sträckning eller nåt uppåt bogen till. första veckan hade jag honom inne på nätterna och lät honom bara stå (jag vet, visst va ja korkad). en vecka senare (i fredags) var han absolut inte bättre, snarare värre. då bestämde jag mej för att nu var det tid att följa AANHCPs råd! jag släppte ut honom dygnet runt och gick lååånga promenader med min halta häst flera gånger om dagen. i tisdags var han helt fri från hälta, inte en endaste liten pyttemarkering! vilket betyder att jag kan åka på träningslägret på torsdag *wohoo*. anledningen är att när han rörde på sig så pumpades ju blodet genom hovarna och benen, & musklerna mycket bättre eftersom hans hovmekanism fungerar precis som den ska. är nu om möjligt ännu mer övertygad om att AANHCPs metod är den rätta
boxvila är bland det värsta en häst kan utsättas för, och tyvärr alltför vanligt idag.

*Puttis*
ja tack för att du påminde! ska verkligen göra det så får alla se här sen! :D ottino lär ju få drastiska förändringar , han har tårtfötter nu.

Hjullan! Kan ju bero på vad du har haft för hovslagare innan också. *ler*

#68 Va kul att han blev bra, är aldrig kul att missa träningar pga av skador… Naturlig hästhållning mm är BÄST!!!

Jag vet inte om den är särskilt naturlig hästhållning att gå ut och gå när hästen haltar precis. Det hade ju lika bra kunnat sluta åt andra hållet. Att hästen blev värre.
Men ärligt talat har jag inte lytt Strömsholms Djursjukhus heller så… Min häst fick en pinne i benet pga åska mitt i natten. Han sprang på något konstigt sätt så den stack in i benet. Han fick en spricka i skelettet. Boxvila i ett par månader sa dom. Han fick stå inne i ca en eller två v kommer inte ihåg hur länge. Var tvungen att pleggas och ha en häst bredvid. Hade fått honom ett halvår innan. Ohanterad och så 15 år gammal. Efter dessa två v så tog jag honom i en liten hage i hagen några veckor. Men han vägrade äta av höet eftersom han hade gräs runt omkring sig. Så jag släppte honom till dom andra. Bara några veckor senare satt jag på honom. Han var ohalt. Jag hade ringt till djursjukhuset och dom trodde mig nästan inte. Dom sa ifall han kommer hit igen så vill dom ta en gratisplåt på benet. Dom tyckte det var otroligt att det hade läkt så fort. Kan tala om att alla hans sjukdomar har läkt väldigt snabbt. Han är en levnadsglad 21 åring.

#72 Håller nästan med dig.. Dom ggr mina hästar är halta får de gå i hagen som vanligt tills det går över plus några dar extra. De har en stor hage med kullar och skog och rör sig mkt naturligt, de går fram och tillbaka flera ggr om dagen (hagen är kanske ca200 ggr 700m eller nått sånt inkl en stor damm) Jag skulle däremot aldrig ens tänka tanken att ställa en halt häst i sjukhage/box, då jag tror att en häst som är trygg inte går mer än att det gör nytta för skadan, vilket ändå är mkt mer än vad man tror i många fall.

Ha, ha då skulle du sett min häst när han var skadad. Han galopperade på tre ben. Så nog springer dom mer än vad dom ska iaf.
Kul att du höll med mig för en gångs skull. *ler* Ja, jag är också för så naturlig hästhållning som möjligt. Vem är inte det eg? Men jag kommer aldrig att ta av skorna på min ömfotade häst någonsin. för det klassar jag som djurplågeri. Eftersom han har gått utan skor i 15 år och ändå är så ömfotad.

Som jag sa så rör sig en trygg häst inte mer än vad som är bra, är den nervös eller har springiga kompisar däremot är det ju en annan sak…
Det är ingen som kräver att du ska ta av skorna heller *ler*, för då skulle man nog få en rak höger;) Men jag kan inte låta bli att tro att din häst blev verkad på fel sätt som barfotahäst men men…

Kan tala om för dig att min häst var inte verkad dom första 15 år. Han var helt naturligt verkad. *ler* Hade stora hagar och ojämn terräng så dom verkades aldrig.
Nervös var han inte. Det var inte därför han sprang. *ler*
Min häst är busig och har alltid varit som en unghäst.

#76 Ok, då har jag fel där då…
Och de där med att gamla hästar ska lugna ner sig är ju rent skitsnack har jag kommit fram till oxå
Har ett russ här hemma som beter sig likadant idag som 20-åring, som när hon va 12 och tävlingsponny=) Har även haft två halvblod som blev 29 respektive 22+ (hon blev såld) och de blev inte speciellt mkt lugnare heller, sprang runt i hagen och stegrade sig och hade löptävlingar… Hade hästarna inne på nätterna då, och de va rätt kul att släppa ut dom…fick sig en cirkusuppvisning var morgon=D

Ja, många tror att han är en unghäst när dom ser honom i hagen. Det är jättekul. Men han trivs med livet. Han har livsglädje som heter duga.
Hade ju bara varit i hagen dom första 15 åren utan att användas något.

Är inte de rätt ovanligt att en häst går så länge utan att hanteras/användas? Visst har jag hört om femåringar och några få sjuåringar men 15!? Gick han som sällskap eller?

Nej, han gick alldeles själv. Hon hade mamman först. Sålde henne sedan. Skulle rida in honom men gjorde aldrig det. Kan väl säga att han var lite vanvårdad när han kom. Vävde och hade stora blodmaskar bl a. Jag fick honom gratis från henne annars skulle hon slakta honom. Hade också blivit dammallergisk. Hade troligvis fått dammigt och ev mögligt hö.

Vissa hästar har ändå tur, att de kommer till ett bra hem alltså, och slipper ifrån sina tidigare "hem"… Vill inte veta hur många hästar det finns runtom i sverige som är sjuka eller vanvårdade på annat vis! Eller andra djur för den delen, kreatur, hundar mm. Fattar inte att människan kan vara så okunnig eller rent ut sagt djävulsk och låta sånt ske!
jo gejsa, eller snarare vad ottino haft för hovslagare förut .. han har ju haft tårter hela tiden.
jo gejsa, eller snarare vad ottino haft för hovslagare förut .. han har ju haft tårter hela tiden.
#67 min häst sträckte sig natten mellan tisdag och onsdag och markerade rätt ordentligt, men han fick gå i hagen med dom andra kompisarna som vanligt, och idag markerade han inte eller något alls.
Är helt på gejsas linje, naturlig hästhållning! Förutom att jag nog aldrig kommer ha en häst barfota, det är för naturligt för mig, jag vill kunna använda min häst till något.

#84 jag använder min häst dagligen i upp till 2 timmar. (ridning alltså) på riktiga smålandska grusvägar, förutom dressyren och hoppniingen då.
#72 nu var ju inte hästen blockhalt. nästan ren i skritten men ganska ordentligt halt i traven i vänster varv, och lättare i höger.
#79-81. vi har en shettishingst nära vårt stall som är 15-16år och inte hanterad de senaste 13åren…han är visad som föl/unghäst med 39p tror jag. väldigt synd på en fin hingst med bra stam…känner en som ville köpa honom men han begär 5000 för honom, helt ohanterbar som han är nu. sen en halvblodsvalack i ett annat stall som är 16år och inriden nu i våras *fniss* men han är oxå jättefin.

gejsa, du kanske skulle gått en kurs så du har rätt att uttala dig sen om vad du tycker? ;)
jag tycker faktiskt fortfarande att du inte ska uttala dig om ifall man kan lära sig verka enligt AANHCP metoden på en helg då du inte har gått sån kurs. punkt slut
#86. angående det så kan jag fortsätta hänvisa till www.harmonyhorse.se/harmony/ gå in på skriverier och läs om en kursbeskrivning som en elev har skrivit så förstår man . tror att hon hette ulla eller nåt..

#81# Ja, jag vet att jag har iaf räddat min lilla äskling! Han var ju jättejobbig när han kom. Kunde inte stå själv i stallet. Vågade inte gå från stallet. Gnäggade som en tokig och försökte rent av vända och springa hem. Vi var 3 st när vi gick för att orka hålla honom. Allt för att visa honom att han kommer tillbaka till flocken osv osv

#85# Den där länken som lisette skickade ang att rida med eller utan skor. Hon skriver ju själv att hon måste anpassa ridngningen efter underlag. Inte rida för mycket på grusväg. Åka till ridhus för att dom ska får röra sig bl a.
Hur många av oss som har vanliga "skogshästar" och inte tävlar kan hålla på med det?

#89 vet inte vad hon fått det ifrån faktiskt. jag rider min häst hårdare nu än jag gjorde när han hade skor och vi har inte tillgång till något ridhus, och knappt en paddock. den dammar och vi har inget bevattningssystem så vi kan bara rida där när det regnat. så det blir grusvägarna. och jag anpassar då inte underlaget…vill jag rida på en grusväg så rider jag där, vill jag rida på asfalt så gör jag det oxå, är vägen frysen på vintern rider jag där endå och han ömmar aldrig.

#86# Tror inte att jag vill gå på en sådan kurs och betala ca 2500 kr. Dom hade det nyligen bara 1 km härifrån.
Den 9 och 10 juni var dom här.
#90 jo men det låter ju bra att du aldrig verkar lyssna på din häst utan den ska bara göra det du ber den om utan omsvep…

#90# Var bodde du? För det beror ju också på var man bor. Om det är isiga vägar vintertid. Jag skulle aldrig ens våga sätta mig på hästen för att rida ut vintertid.
Mina två unghästar har ju ännu inte fått skor på sig. Men när vi ska gå till hagen på vintern så vill den ena springa över isen för rädsla av att halka. Den andra går som den har skitit på sig. Eller finare uttryck som Bambi på hal is. *ler*

men du, vi har nog hästfolk här som är betydligt kunnigare än du som kan se om han ömmar eller inte. och eftersom han inte ömmar på något underlag ser jag ingen anledning att inte rida på grusväg. jag lyssnar betydligt bättre än dom flesta eftersom min häst faktiskt får vara häst, inte en leksak.

i nordöstra småland. närmare bestämt sveriges kallaste och varmaste plats.

#92 ett lätt sätt att lära sig känna igen om hästen ömmar är att rida mycket på gräs. där finns det inte en chans att hästen ömmar, och om den går likadant på t ex grusväg så ömmar den inte. det känns tydligt om hästen ömmar.
Jo, jag vet mycket väl hur det känns när en häst ömmar men tack för tipset.

#95# Ja, det förklarar ju saken. Du har inte så mycket snö och is som vi har vintertid.
Min häst drar sig till diket jämt om han har skor och inga sulor under. Han måste ha det på framhovarna.

#97 och om du då vet hur lätt det är att känna hur kommer det sig då att du skriver som du gör i #92?
Jag har min fjording oskodd,verkas av en "vanlig" hovslagare,inte öm en dag,shettisen har aldrig haft skor.Jag vet 2 hästar som dom tog av skorna på tidigt i somras,den ena är fortfarande otroligt ömfotad.Verkas enligt harmonyhorse metoden,hovarna är jättefina form och så,men hältan?det är alla fötterna,får man utsätta djuren för sådant lidande?Inte enligt djurskyddslagen.Det går över säger hovslagaren.Ja ja det skall väl vara så,men tycker synd om hästen.Det är nog viktigt att utgå ifrån individen.Och funkar det inte,får man tänka om.

#95 vi kanske inte har lika mycket snö, men vi har iaf minst lika isiga vägar. och is är ju värre än snö *ler*
pratar du om sommar eller vinter med sulorna?

#100 antagligen rör inte hästen på sig tillräckligt. man kan inte vila hovarna till att sluta ömma. och javisst går det över. men du nämner inte den andra hästen. hur går det med den?
Det går bra med den.Den vilar inte den går på bete.Dom promenerar i timmar med hästarna varje dag,leder dom.Hon ömmar även på gräs,10 veckor har det gått.Tycker synd om pållen.

hon ömmar inte på gräs, hon tycker bara det är konstigt att känna vad hon går på. det är skillnad. och så tycker jag man tar med hela historien, inte bara det negativa. den andra hästen fungerar det ju aldeles utmärkt med. 

#100# Ja, så var det ju med min inackordering också. Dom sa också att det skulle gå över med travarens ömhet. Men det gjorde inte det. Så hon fick sätta på skor till sist. Jag led så otroligt med honom. Han tappade muskler och såg helt eländig ut. Därför är det otäckt med folk som skriver här och lovordar att ta bort skorna. Det är djurplågeri med vissa hästar. Min fjording är också ömfotad.

#104# Av is måste det först ha varit snö!
Varför ska man inte berätta om det som inte fungerar. Du vill att man bara ska berätta om allt bra. Då får ju folk fel uppfattningar ang barfotahästar. Att det alltid fungerar. Vi vill berätta att det inte alltid fungerar. Och du att det fungerar.

jag sa att man skulle ta med hela histoien inte bara det negativa. inte heller bara det positiva.

Ok då!

diskusionen fortsätter i "ny AANHCP" om någon har nåt på hjärtat.