Skillnad stor häst/ponny?
Vad är det för skillnad med att rida stor häst och en ponny?
Då menar jag typ nersittning, trav, galopp och annat som har med ridning att göra!
Stora hästar tar ofta lite längre steg = mindre skumpigt.
Men det skiljer ju mellan individerna också, endel ponnyer tar jättelånga mjuka steg och endel stora hästar trippar fram ;)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

okay :P

Ponnyn är oftast intelligentare och löser problem själv, i hoppning tex kommer ponnyn fel då fixar den det lättare än vad en stor häst gör. detta gör också att ponnyn kräver mer ledarskap från ryttaren, annars tycker den att den är bästa ledaren själv.
Sen skiljer det ju mycket från individ till individ 
Stegen är väl störst skillnad. Stora hästar har större steg och större rörelser. Det är mer att hålla ihop.
ponnysar är oftast smartare tycker jag också. Fast hästar lysnar mer på sin ryttare medans ponnyn tkr den kan fixa det själv ist.

Ponnyer är roligare att rida!! Min stora sorg är att jag är förstor för att rida på mina ponnyer
. Då kommer vagnen fram och livet är värt att leva igen
Man säger ju att desto större hästen är desto snällare är den. ;D

Det håller jag inte med om. Storleken har inget med snällhet att göra! Vissa raser har lugnt temprament ex ardenner.
#7. En ardenner behöver inte ha ett lugnt temprament. Det sägs att fjordingar ska va lugna. Jovisst du. Inte Calleman.
Jag har inte märkt någon skillnad så mellan häst och ponny, En del har lika gång, en del har inte lika gång. Men det är precis som med ponny som häst, en del ponnier är som en dröm att sitta ner på en del inte, likadant som med häst. Skritten, traven och galoppen är ju vad man gör den till, kort, lång. Sedan finns det ju dom som är storgalopperade, har ju inget med rasen att göra vad jag vet. Lord, han är lite mindre än Enzendo ( syrrans häst, Lord= min häst ) olika raser, Men det är mycket mer att hålla i när det gäller lord förtillfället, Enzendo har mjuka steg, med svung i stark, men går att kontrollera. Det beror lixom på hästen och ryttare med.
Den största skillnaden är ju såklart storleken ;) Nejmen, det är väl steget. Fast det är olika, min ponny tar stora mjuka steg och det finns ju stora hästar med kort, trippigt steg, så det är ju olika. Ponnyer kan oftast vara lite envisare, men som sagt beror också det på individen och vad man gör den till.
Det sämsta med stora hästar är väl att det är längre till marken ifall man skulle åka av! XD fast tycker att ponnisar kan ta i med, har erfarenhet!
#7 Säger inte att det alltid är så, utan bara att det sägs så!

Min storhäst tar korta ponnysteg =)
*** Kärleken övervinner allt ***
Den största skillnaden jag märker när jag rider storhäst/ponny är att det är några hundra kilo mer att hålla ihop, vilket gör det ganska mycket svårare. Det är iaf så jag upplever det! Steget är också somsagt en sak som ofta är annorlunda, men det är precis som allt annat en sak man vänjer sig vid…