Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 5006 ggr
linasvovvar
0

Mjölken rinner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är lite orolig för Ramona att hon läcker för mycket…hur mycket råmjölk har en häst ???

Bilder på benen efter att mjölken droppar

linasvovvar
0

vax proppar

linasvovvar
0

Fritz tycker livet är otroligt tråkigt när frugan och han går i olika hagarLedsen

Lorita
0

Rå mjölken bildas när värkarna kommer, är det första fölet?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

linasvovvar
0

#3 Ja det är första fölet, tror du jag borde oroa mig för att det rinner så mycket mjölk ???

gejsa
0

När Soya skulle föla så rann det bara till någon timma innan hon fick det. Och det var hennes första föl och det kom exakt på dagen också som vi hade räknat ut. :)

linasvovvar
0

Ramona är pigg och går och betar i godan ro, så man kanske inte ska stirra upp sig för mycket

MinnaA
0

Hon kommer föla snart så du behöver inte vara orolig, det kan rinna/spruta mjölk flera dagar före. Om du är väldigt orolig att råmjölken ska "ta slut" så kan du koka en nappflaska och låta det spruta i, mjölka inte. Men det bästa är ju trots allt att fölet får i sig råmjölken direkt från mamman ibland går det inte som man tänkt sig.

Har hon fölat än förresten? Såg att du skrivit sista gången 12 53.

linasvovvar
0

#7 Det sprutar inte, det droppar sakta men inte hela tiden, det ser kanske värre ut än vad det är iom att det torkar så snabbt när det är så varmt ute.

Ingen föl ännu, kanske i natt, kan man ju hoppas iaf =0)

JoJos
0

de hoppas jag me =) Vill ha en hingst ;P

Rita-S
0

det lär nog knappast ta helt slut med råmjölken även om det droppar :) Det kommer iaf va några munnar kvar skulle jag gissa ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lorita
0

Atehena gick flera dagar innan och droppade, Kiara kom mjölken efter att Karisma var född.

linasvovvar, går hon ensam i hagen, om inte så låt henne göra det några dagar, dom kan nämligen gå och hålla sig om det inte är lugnt. Vilda hästar drar sig från flocken så det är helt normalt för en häst att gå ensam dagarna innan. Risken för skador är också mindre om dom går ensamma.

linasvovvar
0

#11 Hon har gått ensam sedan i går morse alltså två dagar, dom har bara en liten grusväg imellan sig och ingen av dom bryr sig nämnvärt om varandra. inne har vi satt upp filtar så hon inte ska störas av fritz. Hon verkar väldigt lugn och inte alls stressad.

Hade en kompis här som har stuteri precis och tittade på henne, hon va här igår också och låg vaken hela natten för att hon väntade på att jag skulle ringa, hon tippade på att fölis kommer inatt. Så nu gäller det väl bara att ha lite is i magen.

linasvovvar
0

#10 jag har hört att råmjölken kan ta slut i min bok " att bli med föl " står det "hos vissa ston rinner mjölen förre fölning. Detta ger då en dålig kvalitet på råmjölken och det är bra tt i så fall ha råmjölk från ett annat sto berett i frysen"

men man ska nog inte läsa för mycket och spekulera i det allt för mycket. Jag jagar bara upp mig nu !

linasvovvar
0

Tog precis in hästarna Ramona beter sig väldigt konstigt sträcker på sig som som en hund…..undra vad detta betyder. Om det kanske är så att hon har lite förvärkar.

Rita-S
0

#13 jovisst kan det ta slut, jag sa bara det lär nog knappast ta slut :)  men kan är inte måste ;) Så du kan nog andast lugnt tror jag, det är inte så vanligt att ALL mjölken försvinner :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Lorita
0

Så läge som inte värkarna är igång så produceras ingen rå-mjölk, det som är risk är att fölet inte kommer igång och diar i tid.

Till när är hon beräknad?

linasvovvar
0

#16 hon va dräktig när  vi köpte henne så jag har ingen exakt betäckningsdatum på henne, men hon hade gått på två olika hingstar så vi tog ut vet och kollade henne och då va hon på ca 60 dagar. Så enligt våra uträkningar skulle hon ha i slutet av april början av maj.

Rita-S
0

Nu kan jag inte sådär mycket om just häst, men kossorna har juveret fylld av en mjölkliknande vätska fram tills värkarna börjar, sen producerar dom råmjölken då, så ofta står dom och rakt av sprutar mölk dagar innan kalvingen iaf.. kan det va likadan med hästarna, ni som är van vid avel och hästar?

bebbe
0

Vad heter pappan ?

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

linasvovvar
0

#19 Jag vet faktiskt inteGenerad Hon va ju som sagt dräktig när vi köpte henne, men han är ett halvblod en fux skäck. Stod hos Agne förra sommaren, du kanske vet !?

gejsa
0

Jasså var det en skäck som var pappa. Men den blev inte skäckfärgad va? Inte ens en liten fläck?

linasvovvar
0

#21 Nä han är helt fux färgad, vad vi kan se iaf, jag trodde faktiskt det skulle komma ut en lite skäck Räcka ut tungan

gejsa
0

Hihi ok! Vad synd då. Men du fick iaf ett friskt föl. :)

linasvovvar
0

Jag blev inte beviken, bara förvånad =0)

gejsa
0

Nej, vem blir besviken när man får föl?! :)

linasvovvar
0

Nä INGEN hoppas jag, men du förstod vad jag menade. Man blev lite chockad när man va säker på att det skulle vara en skäck och ut kommer en alldeles unbderbar liten fux, men en helt perfekt bläs

gejsa
0

Ja, jag förstod vad du menade. :) Jag blev lika förvånad jag, när Sorro föddes. Han var så mycket vit. Mamman var ju fux och pappan var så mörk och hade ju svart i sig med. Man liksom föreställer sig fölet innan det är fött. Men så såg han inte ut som jag hade tänkt mig från början. Så jag blev också förvånad.

AnnaLundin
0

Vad gäller råmjölk så kan man kolla antikroppshajt i mjölken med en refractometer. Det går inte att säja generellt varken att man blir av med antikropparna om råmjölken läcker mycket eller att råmjölken fylls med alla antirkoppar när fölningen kör igång.

Vissa ston ahr mkt antikroppar i råmjölken, andra har färre.

Är man osäker på om fölet fått i sig nog med antikroppar så kan man göra ett test om detta. Kontakta veterinären. Eller låna en refractometer av någon, som kan mäta antikroppshalten i råmjölken.

lisette
0

#26 kolla merry. mamma skäck, pappa prickig och hon bir BRUN? =)

bebbe
0

#29 det är farmor Merrie Fair som satt färgen på henne Glad

lisette
0

jag kom på det sen… =) tycker ändå det är lite lustigt…

bebbe
0

Prisma (till höger) är efter tigrerade Arramis u skäckiga Stattena

AnnaLundin
0

skäck + prickig ger 25% chans till enfärgad avkomma oavsett grundfärg.