Skadad häst :'/
Vad ska jag göra?
I onsdags busade Schess och den nya hästen. I Torsdag innan träningen såg jag att det var en bula på skenbenet precis ovanför ett litet, litet rivsår. Jag tvättade och red som vanligt och tränaren sa att han inte var halt. Igår var bulan fortfarande kvar, såret läker fint. Men han var SUPER gallig på just det benet, han har små gallor på allla benen, antingen beror det på för mkt protein i höislgaet, eller så har jag satt igång honom försnabbt efter vilan, vilket jag tror det beror på.. Han är inte varmare i det benet där han är skadad och inte heller svullen bara bulan och den fete gallan. Han går med back on track på nätterna och luftar såret om dagarna tvättar dte två ggr om dagen med jodopax och mjukgörande salva. Han är INTE halt! Han får ta det lugnt nu ett par dagar.
Ska jag köra in med honom till Helsingborg? Jag är orolig :'/

Du kan ju alltid ringa en veterinär och rådfråga vad bulan kan vara iaf.
Det är inget fästingbett eller så då? Känns lite överilat att dra iväg med hästen för det, bättre att få ut en veterinär :) Jag tror inte det är någon fara alls!
Det är gallan som oroar mig, den är verkligen stoooor och ganska hård också :/ Vi väntar till Måndag har det inte lagt sig så ringer vi till djursjukhuset i Hbg.
är gallan hård så borde du kolla upp det. ta ut veterinär först o se vad dom rekommenderar
rent så här utan att ha sett det eller något så skulle jag promenera hästen 1-2 ggr om dagen, ca 30 min. inte rida. hoppas det löser sig