frågor ang. häst
- hur kan man finslipa en hästs ridning? te.x om hästen har blivit lite riden de senaste åren.
- vad bör man tänka på när man provrider?
- bör man galoppera när man provrider? tex om man vill se vad hästen gör osv.
- om man har en stark häst som kan dra iväg med en, är pessoa då ett alt?
- vad bör man tänka på när man köpa ny sadel?
- vad för täcken bör man ha ( bara så ni vet är det en nordsvensk så tal om stalltäcken osv är det inte tal om) tacksam för svar
Hinner inte svara på allt just nu men börjar lite smått med att svara på 4an. Pessoa är aldrig ett alternativ för min del. Då tycker jag att ett gummipelham är bättre om man nu måste ha ett skarpt bett. Men för att en häst ska sluta vara stark så måste man ju träna bort det, och det gör man inte genom skarpa bett :)
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
Kan iallafall svara på några av frågorna :) Håller med #1 om bettet.
vad bör man tänka på när man provrider? Jag skulle då testa och se om hästen kan allt som ägaren säger att den kan. Jag skulle också vilja se någon annan rida hästen före mig så jag ser hur hästen rör sig. Om ägaren säger att hästen är utbildad i dressyr eller hoppning så skulle jag vilja testa det så man vet redan från början om det stämmer eller ej (finns ju de som luras).
bör man galoppera när man provrider? tex om man vill se vad hästen gör osv. Ja det tycker jag att du ska göra. Jag gjorde aldrig det på de 3 hästar jag red innan jag hittade min förra häst men det var för att jag inte vågade galoppera på okända hästar och några av dem var så pigga så de skulle ha skenat om jag galopperat på dem.
vad för täcken bör man ha ( bara så ni vet är det en nordsvensk så tal om stalltäcken osv är det inte tal om) De täcken jag hade till min fjording var ett vintertäcke, ett regntäcke och ett svetttäcke. Det räckte gott och väl :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

puttar upp :) tack för svaren!
om du letar häst/ponny tycker jag att det är bra att rider lite men oxå ser hur ägaren rider på det viset kan man se bättre hur den rör sig under ryttare o rör sig överhuvettaget på håll :)
vad behöver hästen för täcken? tänk på de. Klart du ska galoppera den. :) Se till att ägaren rider lite först och visar vad den kan innan du hoppar upp.

oki, tack för alla svaren, nu e det bara 23 timmar och 4 minuter tills jag får se han! ( jag är absolut inte spänd
)
**hur kan man finslipa en hästs ridning? te.x om hästen har blivit lite riden de senaste åren.
**Börja få upp kondisen och musklerna på h*n igen. Rid ut, klättra, skritta mycket i början, sen kan du börja trava längre sträckor. Så skulle jag göra.vad bör man tänka på när man provrider?
Att prova så mycket som möjligt. Ta hästen i hagen, sätta på utrustning, rida i alla gångarter, prova rida både på bana och ute och kanske både med häst sällskap och utan.bör man galoppera när man provrider? tex om man vill se vad hästen gör osv.
Prova allt!**om man har en stark häst som kan dra iväg med en, är pessoa då ett alt?
**Jag skulle använda ett starkare bett när jag red ut i början, men ha som mål att kunna rida ut med ett tränsbett tillslut. Det får man ju jobba på en längre tid och det är ju inte roligt att inte kunna rida ut under tiden. Men är du inte så kunnig på bett, ta hjälp så det inte blir någe tokigt!**vad bör man tänka på när man köpa ny sadel?
**Att hitta en sadel som passar är inte det lättaste. Tyvärr passar oftast inte de billiga sadlarna, så ta ut en sadelprovare är det bästa.vad för täcken bör man ha ( bara så ni vet är det en nordsvensk så tal om stalltäcken osv är det inte tal om) tacksam för svar
Det beror på om hästen står på lösdrift, hur mycket päls den sätter och hur svettig den rids mm. Men regn-, vinter- och svetttäcke kan ju vara bra!
Jag tycker inte pessoa är ett bra alternativ, hellre en pelhamstång i så fall… Angående täcken, beror det ju på vad du ska göra på vintrarna. Jag hade nog ofodrat regntäcke på mitt lurvmonster två gånger i vinter tror jag, svettäcket användes några gånger när hon var väldigt blöt. För att hitta sadel tycker jag sadelprovning låter som en bra idé.
Lycka till :)
hur kan man finslipa en hästs ridning? te.x om hästen har blivit lite riden de senaste åren.
Har den blivit lite riden det senaste så bygg upp hästens muskler och konditionsträna. Rid ut mycket, skritta och/eller trava långa turer och när den har lite bättre kondition kan du köra med intervallträning. Klättra mycket, det stärker ryggmusklerna.vad bör man tänka på när man provrider?
Se hur den är i alla möjliga miljöer. I stallet, hagen och självklart när du rider. Känns också efter om det verkligen är rätt häst för dig? Stämmer personkemin? Kommer du att kunna ha den till det du vill? Och provrid helst fler än en häst.**bör man galoppera när man provrider? tex om man vill se vad hästen gör osv.
**Ja, jag tycker att man bör göra det.
om man har en stark häst som kan dra iväg med en, är pessoa då ett alt?
Jag tycker inte att man överhuvudtaget ska köpa en stark häst man inte kan kontrollera. Och man löser inte problem med skarpa bett och hjälptyglar.**vad bör man tänka på när man köpa ny sadel?
**Ta ut en duktig sadelprovare. Se också till att du får provrida i sadeln.**vad för täcken bör man ha ( bara så ni vet är det en nordsvensk så tal om stalltäcken osv är det inte tal om)
**Ska hästen rakas så är väl ett vintertäcke lämpligt. Regntäcke har man alltid nytta av. Svetttäcke kan också vara bra.
hur kan man finslipa en hästs ridning? te.x om hästen har blivit lite riden de senaste åren.
Har den blivit lite riden det senaste så bygg upp hästens muskler och konditionsträna. Rid ut mycket, skritta och/eller trava långa turer och när den har lite bättre kondition kan du köra med intervallträning. Klättra mycket, det stärker ryggmusklerna.vad bör man tänka på när man provrider?
Se hur den är i alla möjliga miljöer. I stallet, hagen och självklart när du rider. Känns också efter om det verkligen är rätt häst för dig? Stämmer personkemin? Kommer du att kunna ha den till det du vill? Och provrid helst fler än en häst.**bör man galoppera när man provrider? tex om man vill se vad hästen gör osv.
**Ja, jag tycker att man bör göra det.
om man har en stark häst som kan dra iväg med en, är pessoa då ett alt?
Jag tycker inte att man överhuvudtaget ska köpa en stark häst man inte kan kontrollera. Och man löser inte problem med skarpa bett och hjälptyglar.**vad bör man tänka på när man köpa ny sadel?
**Ta ut en duktig sadelprovare. Se också till att du får provrida i sadeln.**vad för täcken bör man ha ( bara så ni vet är det en nordsvensk så tal om stalltäcken osv är det inte tal om)
**Ska hästen rakas så är väl ett vintertäcke lämpligt. Regntäcke har man alltid nytta av. Svetttäcke kan också vara bra.