för tung
jo jag undrar hur man kan bedöma egentligen om man väger för mkt för sin häst?
folk brukar ju säga 20% av hästens egna vikt. men man ska ju tänka på hästens kondition, muskler, övervikt o sånna grejer också.. hur kan man då veta säkert.. dvs kan man se det på hästen förutom om man väger alldeles för mkt o hästens rygg går av nästan..
alltså är frågan - vad får hästen för skador, som man kan dra slutsatsen av att man är för tung?
jag vet ju att den får ont i ryggen, men det kan den få av många anledningar så hur ska man veta? eller är det bara så att man får använda uteslutningsmetoden , o att det inte finns nån direkt konst att se det.? hoppas att frågan inte blev allt för krånglig eller onödigt lång :D
vet ni nån, och vad hände ?
kan ju tillägga att detta inte handlar om mig, jag väger 50 kg så risken är inte speciellt stor, har ju ett kraftpaket till d-ponny..

vet faktiskt inte…jag väger 39.6 och rider fortfarande en del små b-ponnyer när är på östragård
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
hjullan, bra fråga.
men jag kan ju säga det att jag rider shetlandsponny fortfarande. jag är 14 år, väger 45 kg och är 1.62 cm. med min "lilla" shettis Corello på 1.07 cm orkar mig över stock och sten med lätthet. då brukar jag undra. är jag för stor? människor i min närhet och utanför min vänskapskrets säger att jag är för stor. men han orkar mig. han är vältränad och viktbärande. själv tror jag att han klarar upp till 75 kg innan det tar stopp. (men ingen som väger så mkt har ridit honom!)
(på bilden: från v: Minett och Corello)
/elin ~
Själv anser jag att det är lika illa att vara för lång som för tung. En lätt lång ryttare om inte "kan" rida är farligare en en tung ryttare som får hästen att gå i en bra form.
Tummelisa, jovisst kan det vara så.
men jag kan få honom att gå bra osv.
jag själv tycker inte att jag är för lång ><
jag ska be kompisen min att ta kort på mig när jag rider imorgon så får du se ^^
/elin ~
#5 Jo, men nu skrev jag ju att om en lång o lätt ryttare rider dåligt ex drar i hästen och är obalanserd så är det sämre för hästen än om en tyngre ryttare som kan rida "rätt" och med god balans, samt låter hästen gå i en form som är bra för den individen.
Jag red en shettis 1 år (slutade nyss) och väger ca 50 kg.. ;D

Om jag förstår det rätt med 20% (och har räknat rätt…) så skulle alltså Musse klara 90 kg, skulle aldrig kunna tänka mig det… Han skulle säkert fixa att ha det på ryggen en kort stund men inte röra sig med den vikten…
#8 Oj vad lite din häst väger!
Vi har ju ett kraftpaket (Lidens Corall) här på ca 500 kg (Maxad D) så han skulle alltså orka 100 kg. Det vet jag att han skulle klara av, då han har kort stark rygg och är väl musklad.
Min pålle på ca 400-450 kg har jag satt en max gräns på 75 kg pga att hon har lång rygg samt diverse andra problem som gör att man inte kan överbelasta henne.
Bifogar bild på kraftpaketet.
/Mandysan

Eftersom jag är Shetlandsponnyuppfödare så gör inlägg som # 3 och #7 mig irriterad. Skulle aldrig i livet tillåta så stora/tunga barn att rida mina shettisar. En ryttare på 162 cm ska ha minst en C-ponny.

#9 Han är ett fullblod på 160 cm och väger 450 kg (vägd på våg..)
#12 Oj då… Jag tycker att det låter som väldigt lite då min häst 150 cm väger ung lika mkt. Men hon har kraftig benstomme oxå;)

Och ja, jag vet att jag är för lång för honom…
Inger_Torgersson, ja du vet naturligtvis bättre.
men jag skrev aldrig att någon på 75 kg
ridit min shetlandsponny. jag väger nämligen
45 kg, och vad tycker du man ska väga då?
_Corello rids för att han ska få röra på sig lite.
_han rids inte ofta, och jag fattar inte?
skulle han ta skada av att jag väger 45 kg? ^_<
jag hoppas du inte tar illa upp eller någonting,
jag är bara nyfiken. ^_^
/elin ~
Tummelisa, okej, nu fattar jag ^_^
/elin ~
#16 Du är ju 162 cm lång. Såg inne på Ponnytrav i fokus en mycket bra "måttstock" för ryttare-ponny.
Jag citerar; Om du står bredvid ponnyn/hästen vid manken och sträcker ut din arm rakt ut över manken. Om det då blir mellanrum under så är du för stor för ponnyn/hästen.
Sen har jag aldrig påstått att jag vet bättre för det, jag sa bara vad jag skulle göra eller inte göra.

#18 , det ha ja oxå hört ^^, (asså det där med manken) … fast jag har min näsa vid mollys manke typ >__<
Inger_Torgersson, okej ^_^ då är jag för stor då. baij!
/elin ~
Håller med #18.
Jag tycker ärligt talat att THEFINAL vet bäst sj om hennes häst klarar det eller inte.
Skulle va trevligt att se lite bilder när du rider.
/Elin

Sen tycker ja max vikten på shettis bör ligga kring 35 kg. Men de är högst personlig åsikt.
#22, jo det är självklart. Men det är mer som en riktlinje.

men ja tror det är olika hur man är vinklad. jag är ca 15 cm (om inte mer) högre än den här ponnyn, mellan armen och manken mätt. har är ca 115 och jag 156.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
^_^ men det är skillnad på att rida och att rida.
jag skrittar barbacka.
elin, bilder kommer.
/elin ~
oj vad många svar jag fick. hade inte förväntat mig det! men om vi säger såhär.. rida en timme i "lagom" tempo. dvs alla gångarter o enklare övningar. ev hoppa lagom hinder för hästen.
vad tror ni då? då lär det ju bli mindre vikt på hästen iallafall. o antagligen mkt mindre på längden eller?
enligt "armmåttet över manken" så är jullan för stor för mig!! gaah hon är 144. fast hon väger 500 kg (revbenen syns inte direkt) så jag är väl 10 % av hennes vikt.
MAndysan! ooooh vilken fin kuse du har!

jag väger 65 och har ju oskar som väger 525 och calippo som väger 490…
jag tror connemara.
#32 Du har så rätt så.:D Vi har fått mkt kritik pga att det finns en annan connemara i samma stall som är lite arabigare i utseendet som många tycker ser ras typiskare ut.
Dom vet då inget om connemaror.
/Amanda
he he. jag har ju också connemara (50%) tummen upp för det. o hon är ju så långt från arab man kan komma :D

Jag har nu startat en tråd om Connemaror.