Havre=fång?
Jag har en liten fråga.
En i det stallet jag står i har en stor b-ponny och hon ger den en näve havre varje dag. och den rids inte så mkt. men hon vill att det ska vara pigg när hon rider den.
hennes häst kan inte få fång av en näve havre va?

Har den haft fång tidigare? En näve havre är inte skadligt för hästen!
*** Kärleken övervinner allt ***

Hästar får överhuvudtaget inte fång av havre. (Eller proteinet i havren, som många tror.) Och en näve är ingenting att oroa sig över, oavsett om den rids eller inte.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
hästen har inte haft fång innan..
Men blir en häst piggare av fång?

#3 piggare av fång? tror inte det 
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#3 menar du kanske piggare av Havre?
#4 menade havre, är lite trött nu på kvällen :P

Hur pigg den blir av en näve havre beror helt och hållet på hur mycket energi den gör av med under dagen och hur mycket energi den får genom grovfodret. Vissa hästar blir jättepigga så fort de får havre, andra inte. Men en näve är väldigt lite.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#6# Det beror ju även på om ponnyn tål havre eller inte. Min fjording tex blev helt nipprig av en näve havre per dag.

#3 ja många hästar reagerar just på havre.
#0 köp senaste numret av Hästen där är det utfodringsspecial.
#6. Banjo blev helt tokig när han åt havre, han är pigg och stark i vanliga fall men då blev han fruktansvärd! Så nu äter han korn i stället :P
Welshponnyn jag red och skötte förut åt havre, men det märktes dock ingen skildnad på honom då han slutade äta havre, så jag tror det beror på från häst till häst.