Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3183 ggr
Fining
0

Rida direkt efter verkning?

Kan man rida direkt efter att man verkat hovarna, eller bör man vänta tills nästa dag?

Eve
0

Det enda är väl egentligen att hästen inte är van vid så korta hovar.. Det sa en hovis till mig ialf.. Vet inte om det är så..

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

gejsa
0

Vi rider om vi hade tänkt det efter en verkning. Det är ju som dom klipper naglarna bara. Inte gör du något annorlunda om du klipper naglarna eller håret? :)

Skillnad om hovis är dålig och verkar för hårt så dom blöder osv. Då kanske det kan göra ont direkt vid ridning.

tezzie
0

Jag tror som Gejsa, har man en bra hovis som verkar rätt så är det inga problem alla med att rida efteråt =)

*** Kärleken övervinner allt ***

fridak
0

borde itne vara några problem men själv låter jag hästen stå skoningsdagen. men det kanske blir skillnad på att rida efter verkning mot verkning+skoning?

Milli
0

Brukar rida efter verkning, men om hovslagaren har verkat lite för mkt brukar pållen bli lite öm så då väntar jag hellre några extra dagar eller rider på mjuka vägar.

Repoort
0

Jag gör aldrig det förutom någon enstaka sommar, eftersom min häst står hemma hos mig och hovis vill sko i stallet så rider jag dit och hem. Ibland brukar han få stå kvar över natten. Men det har aldrig varit några problem att rida de gånger jag ridit hem direkt efter

Peppe
0

Det ska inte vara några problem att rida direkt efter, är det det så är något fel!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

MLphoto
0

Jag tränar eller promenerar med mina grabbar efter verkningen utan problem.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Lyrik
0

Lyrik vilar dagen efter skoning. Eftersom en skoning blir som ett böjprov för honom, är jobbigt för gamla leder. Nu är han dessutom mer eller mindre pensionär på heltid, så han vilar ju jämt.

Ahnna
0

Jag motionerar mina hästar direkt efter en verkning om det är så dagens planering är upplagd. Häromdagen gjorde jag precis så; jag körde ut med ena ponnyn direkt efter en verkning. Nemas problemas! Och han är ömfotad i normala fall, så om han klarar det så lär nog de flesta andra hästar också klara det.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

wewwa
0

Jag rider när som helst efter verkning om det är tänkt så.

Zahara
0

direkt efter verknig kan jag rida men om hästen har skor väntar jag alltid till dagen efter innan jag rider.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus