Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 819 ggr
bebbe
0

Minta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är med sorg i hjärtat jag berättar att Minta inte längre trampar på vår jord, som ni vet har hon varit sjuk i förlossningsfång, och redan från början sa veterinärerna att det är ytterst sällsynt att ett sto klarar sig efter det. Men ett tag verkade det som att hon mot alla odds skulle klara det, Vi hoppades att det skulle gå tills Olivia var minst    4 mån, men Minta har trots massor av smärstillande fått mer och mer ont i sina ben, och nu orkade vi inte se henne lida mer, så nu är Olivia moderslös och måste lära sig acceptera mjölkersättning. Vi tog bort Minta vid 2 tiden i dag, och nu först kl 21.30 började Olivia dricka av mjölken, hö och betfor har hon tuggat i sig sen hon var 10 dgg, Så nu är det bara att hoppas att det ska gå bra för henne.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

elin
0

neej herre gud, vad hemskt tråkigt!
Jag beklagar verkligen bebbe!
Pussa lilla Olivia från mig o säg att hon måste vara stark nu.

/Elin

Sussi
0

Beklagar verkligen sorgen!

Fy vad tråkigt när sånt händer.

Säkert rätt men svårt beslut, något vi alla hästägare förr eller senare måste göra.

Tummarna upp för Olivia nu!

__iE
0

vad tråkigt :'/

Hoppas fölet klarar sig bra utan sin mamma nu, dt måste hon helt enkelt göra :)
Krama fölet från mig :) :b

Sandra
0

Usch vad tråkigt =( Hoppas lillen klarar sig bra o att du också gör det…

emsems
0

lycka till, och jag beklagar

Anna Johansson
0

Usch! Sånt är inte kul! Men ja tycker att ni har gort helt rätt! Även om de var jätte svårt. Men nu har ju inte Minta ont längre utan får galopera på de evigt gröna ängarna och va lycklig. Hoppas att de går bra för fölisen bara men de ska de väl!

gejsa
0

Nej vad tråkigt! Mina tårar började rinna så fort jag började läsa vad du har skrivit. Trodde faktist att hon hade blivit frisk eftersom du inte har skrivit något. Jag är så ledsen för din skull och hästen och allra helst fölet som inte har någon mamma att ta ty sig till. Finns det någon i flocken som tar hand om fölet nu eller?

Tänk på fölet nu och försök att ge så lite olika proteinkällor som möjligt nu. Så ni inte får en häst som jag  som får diarre av för mycket protein.

Försök ge mjölk så länge det går och helst bara hö ev betfor. Men inget mer. Börja försiktigt sedan med havre ev sedan korn. Helst krossat men då håller det sig inte så länge. Ge inte soja och sånt i början. Det tål inte magen. Hellre ett tunnt föl som blir frisk än ett fint föl som blir sjuk ev resten av livet. Lycka till!

Älskar_hästar
0

Beklagar och lycka till med lilla Olivia ..

bubbelbubbel
0

hemskt att höra bebbe, men jag säger som dom andra, jag hoppas det kommer gå bra för olivia, då har ni något kvar av minta. kram till er.

bebbe
0

Tack för er omtanke, Olivia går för närvarande själv inne i en box, Måste ju vänja sig vid att mamma är borta, hon var ganska orolig den första timmen efter att hon blivit ensam, men lugnade sig snart, hon är faktiskt jätteduktig nu, driker mjölk ur krubban, och käkar hö och betfor, vi ska så småningom släppa till ett shettlandssto som sällskap, Håller med dig Gejsa, det är lättare att fora ihjäl en häst än att svälta ihjäl den, så man får vara försiktig.Så här rund och fin är hon nu.

lisette
0

jag såg minta i måndags, man såg lång väg att hon hade ont. så det var verkligen rätt beslut att ta bort henne!! hoppas bara att vackra olivia klarar detta. men det ska nog inte vara ngt problem!

gejsa
0

Oj, vad stor hon ser ut att ha blivit bebbe. Jättefin ju. Hoppas det går bra nu. Hur gammal är hon exakt nu?

mazze
0

Vad tråkigt! Hoppas allt går bra för lillan nu…

bebbe
0

Olivia är född 060616

gejsa
0

Ok Då är hon ca 1 ½ månad bara. Hon såg ju jättestor ut. Vi får hålla tummarna att magen pallar med så hon inte blir dålig.

Zigge-3
0

Lycka till! Hoppas att hon tar sig bra!

bebbe
0

Kan tala om att än så länge har hon inte fått diarre

Heda
0

Beklagar sorgen..

Oliva,vilket underbart litet sött föl,man får sånna "mamma känslor"..*ler*

gejsa
0

Vad bra bebbe! Hon är nog stark. Håller tummarna åt dig och fölet. Jättehårt. Synd att jag har så många hästar. Annars hade jag nog velat köpt henne.

bebbe
0

Hon är redan tingad, men den tilltänkta köparen vill nu avvakta och se hur det går, trodde att Olivia kanske inte skulle bli så pigg som hon önskade, här är ett suddigt foto på henne när hon dricker mjölk ur krubban

bebbe
0

Och här syns hennes nya "Mamma"

hjullan
0

vad tråkigt att höra :( jag lider med er o hoppas att det löser sig på bästa sätt för bäbisen.

gejsa
0

Vad skönt att du har så många som vill köpa dina hästar. Annonserar du jämt eller? Vet inte ens om jag har sett någon annons från dig. Ser ju större ut än shettisen.

bebbe
0

Hon är ca 10 cm högre än sin "mamma" fniss

elin
0

Va skönt att fått en ny fostermamma.
Hur gammal e "mamma" hästen?

/Elin