Kliar i pälsen vid fällningen?
Det kliar väldigt mkt i Casanovas päls och när jag ryktar honom eller kliar honom, var helst på kroppen, lutar han sig riktigt mot mig. När jag drar av honom täcket brukar han slänga bak huvudet och klia sig i sidan.
Jag kan inte se ngt i pälsen. Han kliar sig inte annars precis, står inte och gnuggar sig mot ngt ed.
Men som sagt, han har börjat fälla rejält nu, kan det ha ett samband? Läste någonstans att hästen kanske har ont av det… Något jag kan göra? Känns ju inte så behagligt för Cass precis :/
Tack på förhand /Loa

På Kiara kliar det när hon tappar pälsen. Men hon går ju nästan jämt utan täcke ute, så hon luftar jämt hehe..
Lucky däremot blev väldigt känslig i pälsen vid fällning. Det gick knappt att borsta honom utan att han blev sur/irriterad.

Ok, det var ju bra. Ska försöka låta honom gå utan täcke nån varm dag :)
Kanske hjälper att släppa honom i ridhuset en runda så länge? Då brukar han rulla sig sissodär 20 ggr.
ridhuset funkar fint det med.
men sålänge det är plusgrader o soligt o inte snålblåst så klarar ha ngå utan täcke.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Håll bara koll så det inte blir fläckvis fällning med skorpor i för då kan det vara löss :/ min har det sa vet och tydligen var det ovanligt många hästar med löss i år pga den varma vintern! Annars kan du ju spika upp en sånn pigi plast matta man har vid dörren som e kan klia sig gott på :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Ja usch för fällningstider… Min förnäma fröken har inte rullat sig sen första regnet kom i höstas… Men nu *sucka*
Ang detta, kan hästarna bli känsligare/uppleva obehag vid ryktning när de fäller? Windy stryker ofta öronen bakåt och vänder huvudet mot mig som för att säga "sluta" när jag ryktad på magen och sidan. Hon fäller REJÄLT, har gått utan täcke hela hösten/vintern och odlat en riktig björnpäls som ska av nu :P
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#7 japp, det är mycket troligt att det beror på fällningen. speciellt ston är ofta känsliga
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Tackar för svar, då får jag vara lite försiktigare där då ;)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Om man ser att hästen skruvar på sig och bara väntar på att man ska med alla redskap åtkomliga riva bort så mycket päls som möjligt - gärna igår, ska man vara försiktig då me? :D

Min pojke går alltid utan täcke (lösdrift), enbart tunt regntäcke ifall jag vet att det ska bli regn och verkligen vill rida..
I år var första gången han har blivit riktigt sur på mig. Fäller ju ganska mycket, men har aldrig varit så sur tidigare. Men det är ju bara att acceptera förstås. De konstigaste är att han är jätte snäll när man borstar på vänster sida men höger sidan tål han bara inte. Slänger med huvudet, stryker öronen bakåt och vänder hela tiden huvudet mot mig. Annars älskar han att bli ompysslad o ryktad.. :/

#4# alla kan inte gå utan täcke när det bara är några plusgrader ;P min förra vad otroligt frusen av sig
Min gubbe fäller massor nu sedan han börjat få K B-vitaminpellets, får även bryggerijäst.
Är sur och grinig på mig när jag borstar, för han får stötat av mig.
Har ett tunt regntäcke på ute om dagarna. Sover naken inne i boxen.
#13 Om hästen får stötar av att du rytkar så byt till riktiga naturborst, syntetborstar alstrar statisk elektricitet vilekt kan vara obehagligt både för häst och skötare/ägare
Hööks har faktiskt bra naturborstar…. ska köpa in ett lass till nästa höst…
Tänk er själva att ha hårlossning, det kliar o kryper i huden och så kommer nån och börjar grejja i det som redan kliar, En del hästar kan tycka det kliar så gott att de inte vet var de ska ta vägen och visar obehag istället. det är helt enkelt så skönt att det blir förmycket.
Tänk ävne på att fällande hästar som går med täcke kan bli mer irriterade än de utan, för fällpälsen fastnar ofta i fodret och sticker hästen i huden… så borsta av täcket invädnigt varje dag eller iaf vartannan så man får bort den mesta löspälsen osm fastnat, då kan det bli bättre.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#11 Ekhagens Amadeuz-Desiré?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#13 Hans tunna regntäcke har inget foder alls, så det fastnar inget päls där. Men på hans båda fodrade regntäcken och vintertäcke fastnar det, blir lite extra foder där.
Borstar av honom varje dag, även täcket.
Spelar ingen roll vilken sorts borste man har, man får stötar av Lyrik ändå. Bara vid fällningstid, vilket blir måånga månader för honom. Brukar börja vid nyår ungefär, helt färdig vid midsommar. Hjälper honom med att klippa rejält i februari och ger extra b-vitamintillskott (bryggerijäst + K B-vitaminpellets), får det året runt. Brukar även be veterinären spruta b-vitaminer om hon/han ändå är ute för något annat. Fick en spruta B vid endoskopin för hostan nu i april.
Får han stötar även om du håller en hand på honom och borstar med den andra?
#17 Japp. Även när jag inte borstar, utan masserar honom.