Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3987 ggr
Lyrik
0

Potatis?

Mina kompisar ger sina 4 hästar (har 2 i var) potatis i maten för att få bättre leder och få hästarna smidiga.

De skär ner 1½ potatis i tunna skivor i betforn morgon och kväll. Ska helst ligga i flera timmar och "förvälla". Sedan får hästarna betfor med potatisen i + övrigt kraftfoder att äta. Det är själva potatisvattnet som har verkan på lederna, så det gör inte så mkt att hästen inte äter upp potatisen.

Jag har nu provat med potatis till Lyrik eftersom han har artroser och pålagringar i kotorna. Får 1 potatis morgon och 2 kväll. Äter även Bioglucomin/Flexijoint 2 mått per dag. Tänkte att det skadar ju inte att prova och det kostar inte mkt med 3 potatis om dagen OM det funkar.

Han har nu ätit det i 3 veckor, men jag har inte sett någon effekt alls. Bättre effekt får han när han äter Flexijoint, vilket han ska få så fort Bioglucominburken tar slut.

Lurendrejerier? De 2 är väldigt mkt för healare mm. Antagligen denna som har sagt att de ska ge potatis mm.

Nä, Lyrik får äta upp de potatisar jag har i stallet (en 5 kgsäck), sen får det bli Flexiijoint. Även om den är dyr (runt 2100 kr för 3½ kg, men räcker länge), så funkar den bättre på Lyriks leder.

tezzie
0

2100 kronor??

Det måste verkligen vara bra :P Hur länge räcker en sån burk då?

*** Kärleken övervinner allt ***

Wiemona
0

Har för mig jag hört att potatisvatten är bra mot svullna fötter då man är gravid…

fridak
0

har hört en som ger sin häst potatisskal, hästen åt det som godis.

Lyrik
0

#1 Runt 2100 kr kostade den, 3½ kg Flexijoint + frakt. Räcker hyfsat länge, runt 3-4 mån till stor häst. Ger 2 mått om dagen. Blev billigare att köpa större burk än liten.

tezzie
0

Ja, det var ju inte billigt… Men vem har sagt att det är billigt att ha häst :P

Vad exakt är Flexijoint?

Lyrik
0

#5 Något sort glukosamin, men det innehåller mer än det.

www.equimin.se har Flexijoint och andra bra produkter. Man måste vara medlem för att beställa därifrån. Tror de är billigast i Sverige på det. Billigare ska det vara att beställa direkt från England, men jag har inte hittat något ställe ännu.

Han får nog fortsätt äta sina potatisar ändå. Kostar ju inte så mkt.

AnnaLundin
0

det som möjligen finns i potatisvatten är potatismjöl = stärkelse.

Jag har aldrig hört att stärkelse ska ha nån vidare gynnsam effekt alls på hästar….

Eve
0

Du har inte testat Steeljoint? Det måste ju vara ungefär detsamma, fast MYCKET billigare :P Jag gav det till Pepini, för hans leder och jag tyckte det hjälpte. En 10 kg hink kostar runt 700 tror jag och den räcker i ca ett år

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Lyrik
0

#7 Men korn och havre innehåller väl oxå stärkelse?

#8 Steeljoint har jag provat förrut, för hans hovar och leder. Men Lyrik vägrar att äta det, går inte ens att blanda en tsk i maten. Så det fick vi sluta med. Sen är den dyr oxå.

Min kompis gav det till sina hästar ett tag, och fick bättre hovar av det. Men hon slutade eftersom SJ ställer till det för dem, både brunsten och annat.

tezzie
0

Du har en alldeles för kräsen häst Lyrik ;)

Eve
0

Lyrik - Jaha, okej.. Pepini och Curtan åt som aldrig förr (:

Lyrik
0

#10 Japp, men han gillar kakor och halstabletter…Skrattande

Han gillar sina potatisar, både de han får i maten och råa. De råa är mkt goda, godare än morötter och äpplen.Förvånad

#11 Har en kräsen herre, så det passade inte herrn då med SJ.

Eve
0

Haha, okej.. Kanske hjälper halstabletter mot stela leder? Man kan ju hoppas :D

Lyrik
0

#13 Japp, kanske ska börja ge honom några av mina Läkerol för hans hosta?Glad

tezzie
0

Ja, lite moccarutor och en vicks blå kanske hjälper, haha ;P

Eve
0

Kommer bli finemang ^^

Lyrik
0

#15 och 16. Får prova det i morgon. Han käkar ju timjan för hostan nu, verkar hjälpa. Badar allt kvällshö eftersom höet är dammigt.

AnnaLundin
0

#9 - inte lika mycket som potatis

sen är kanske inte korn och havre heller några idealiska hästfoder…

tezzie
0

Vad är idealiska hästfoder då?

gejsa
0

#19# Ett bra grovfoder.

tezzie
0

Ja, men jag trodde hon pratade om kraftfoder :)

gejsa
0

Jo, det gjorde dom först. Men så frågade du ju vad som är bra hästfoder.

Ett så bra grovfoder som möjligt så slipper man lägga till så mycket annat. Men annars kommer ju lusern först, sedan tycker jag väldigt bra om Groov 125.

Lyrik
0

#18 + 22 Men för min räcker det inte med grovfoder. Eftersom det är dåligt med näring i det och min häst är gammal och svårfödd.

Han äter lusern, korn, havre, betfor och vetekli. Groov 125 eller liknade är uteslutet eftersom han ej får eller tål pelleterat.

AnnaLundin
0

Idealiskt hästfoder är grovfoder, ja.

#23 - varför tror du att din häst inte tål pelletterat foder? Pellets är inget annat än söndermalet och sammanpressat foder. Det finns inga konstiga "pelletteringsmedel" i det, som skrönorna säjer. Det är alltså inte pellets i sig hästen inte tål, om han reagerar på det, utan på någon av pelletsens beståndsdelar.

Lyrik
0

#24 Han får inte äta det sedan koliken i januari, enligt veterinärerna på Ultuna. Han blir dålig i magen av pelleterat foder, men han tål Miner Grön (pellets), K B-vitaminpellets och Edel Lusernpellets. Annan pellets blir han dålig i magen av. Både torrt och blött. Har provat det. Sedan jag slutade med pelletsen (fick edel avel då) i januari, har hans mage blivit lugn och fin, inget löst, bara normala högar. Har problemmage sedan länge, antagligen haft den sedan unghästtiden.

Tål inte heller vitlök, soja och hösilage.

Lyrik
0

#24 Om det inte räcker med grovfoder då? När höet har dåligt näringsvärde, äter maxat med lusern?

AnnaLundin
0

#26 - hade det varit min häst så hade jag försökt hitta ett bättre grovfoder…

Vad innebär "maxat med lusern" för dig? (det finns ingen övre gräns för hur mkt lusern man kan ge…)

Lyrik
0

#27 Får ej för stallägaren. Får väl hoppas att årets hö blir bättre. Letar även stall, igen…

Han får nu 3 liter Lusernhack, 5 dl lusernpellets i en upphängd transportkrubba i boxen. Den äter han ur på natten. De får bara kraftfoder morgon och kväll. Hö morgon, lunch och kväll. Går ute mellan 8-20 ungefär nu. De får 2 kg hö morgon och lunch (snålt tycker jag), sen får han 9-10 kg hö på kvällen, uppblött i nät. Han har ätit mer lusern förrut, en full krubba då, men nu ratar han höet om han får mera lusern. Han ratar även höet ute nu för det är godare med de få strån som har kommit upp, äter kanske upp hälften.

Idag flyttar en häst, så det är bara min gubbe + stallägarens sto kvar i stallet.

AnnaLundin
0

Men det är väl jättebra om du kan dra ner på det näringsfattiga höet och ge lusern i stället för det!

Jag har själv gett så mycket som 7 kg lusernpelelts/dag till en häst som behövde det. Och ger du dessutom hackad lusern så kan du ersätta höet rakt av med det.

Det är ett MYCKET bättre alternativ än att ge potatisar…

Lyrik
0

#29 Han får potatisen för sina gamla leder, inte hullet. För hullet får han lusern och korn, vilket funkar bra för honom. Har gått upp i hull nu, men det fattas lite i flankerna.

Han ger ner i hull rejält efter koliken. Sen nu när han fick sin hosta, pälsfällning tar oxå på hullet och även det dåliga höet. Finns ingen analys på det, men alla 4 hästar (nu 2) gick ner i hull, unghästen (4 år, vbltravare) rejält, värre än min.

Han vägrar äta blött lusernpellets, så den måste vara torr. Någon dl kan slinka ner i hans middag (får det efter pyssel/motion) - 5 dl korn, 5 dl havre, 2 dl betfor, 2 dl lusernpellets. Men inte mer. Han får edel lusern, vilket innehåller mer protein än K Lusern, tror den ligger på över 125. www.johanhansson.se så finns det innehållsregister där. Är billigare än K Lusern oxå, betalade 88 kr för en 25 kg säck + moms nu för en vecka sedan. K Lusernpellets kostar 189 kr säcken, K Lusernhack 225 kr säcken… Edel lusern är mindre pellets än K lusern, han vill inte äta K Lusernpellets alls. Är en mkt kräsen herre.

Ultunaveterinärerna sa att han ska ha fri tillgång på hö (grovfoder) eftersom hans mage är dunderkänslig. Har haft problem med den i flera år med diarrér. Så jag kan ej dra ner på höet för mkt heller.

AnnaLundin
0

Eftersom lusern ÄR grovfoder så kan du ge lusernhack i stället för hö = samma arbete för tarmarna och mer näring på samma "tuggtid" som om du ger hö.

OM han tuggar väl så kan han äta lusernpellets torrt också. Hästen jag nämnde ovan som fick så mkt lusern, fick en hel transportkrubba proppfull med torra lusernpellets varje kväll, det petade han i sig under natten.

gejsa
0

#31# Fast som sagt ALLA hästar tål inte lusern ändå även om det är grovfoder. Så man får nog pröva sig fram varligt.

gejsa
0

#31# Fast som sagt ALLA hästar tål inte lusern ändå även om det är grovfoder. Så man får nog pröva sig fram varligt.

Lyrik
0

#31 Han har slitna tänder, är ju 27. Kollades i samband med koliken på Ultuna, men det var inget som behövdes åtgärdas då. Först i okt-nov.

Äter max 5 dl lusernpellets om dagen, torra, så det får bli lusernhack då. Blir en halv transportkrubba med hack och pellets han får per natt.

Får 1 stort hönät fullt + 1 litet med hö, blötts innan det hängs upp i boxen. Höet är tyvärr dammigt, så jag måste blötta det som han äter inne. Ute går det bra med torrt hö. Har dammhosta.

#33 Lusern tål min herre. Fick ju fri tillgång på lusernhack förra våren, när han åt ett ännu sämre hö än det han äter nu.

Lyrik
0

Nu ratar han även lusernpelletsen. Ledsen Fick innan 1 liter, blandat i hacket i sin lusernkrubba. Men nu pillar han ut all hack och lämnar pelletsen kvar. Äter inte heller det om han får det ihop med lite betfor, havre och korn. Har dragit ner till 5 dl, lagt på 1 liter hack i stället. Kräsen häst…

Potatisen tar jag bort helt när den tar slut. Ingen effekt på min herre iaf.