Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 670 ggr
emsems
0

hoppa unghäst

har just börjat rida en unghäst som är fortfarande i grunden på sin utbildning. Hon rids korta stunder (ca 30 min), och kan trava bommar (3 st) och har skuttat hinde rpå ca 20 cm, löshoppat runt 70. Hon är fyra år och en PRE korsning, växer än.

Hur fort kan man gå frammåt, vad är ungefärliga normala höjder osv? Jag tycker hon ligger efter, då min förra häst var tävlad 120 som femåring… (imp tyskland) Vad säger ni? Någon som vet var man brukar lägga sig?

fridak
0

tycker det låter rätt normalt, men det är ju alltid oliak från individ till individ. Vet inte vad din förra häst var för ras men PRE växer väl rätt långsamt ändå? Är väl lika bra att ta det lugnt när de växer och även se efter hur de växer i huvudet. För om hon skulle vara färdigvuxen så kanske hon inte är det psykiskt.

Men treårstesten för varmblodig häst har väl löshoppning på 120? Om du vill ha något att jämföra med..

emsems
0

jo dom växer lite långsammare. vad tror ni om min prelplan på att hoppa ca 40 innan sommaren å sedan högre efter?

AnnaLundin
0

40 cm är inget hinder, det skuttar hon högre om hon bockar litegrann i hagen.

En fyraåring kan gott hoppa 80-90 cm till sommaren, förutsatt att den hoppar med hgott självförtroende och att ryttaren själv är bekväm med det.

Fiaa2
0

Håller med #3 !

Min kompis hade en 4:åring förut. Dom red och hoppade in honom helt själva. Han tykte hoppning var jätte roligt och han hoppade med bra teknik så han hoppade 80-90 cm vid 4 års ålder :)

emsems
0

ja men då så. jag ansåg inte heller att det var högt, men ryttaren var tveksam, men hon godkände iaf 40-50 innan sommaren (en månad typ)