Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterbilderfilmer
Läst 2703 ggr
LinneaG
0

En dag i stallet.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag fick jag sällskap till stallet så blev lite bilder.

Hästarna i hagen.

LinneaG
0

Hämtar Troya

LinneaG
0

Julia lindar benen

LinneaG
0

Troya är trött på att vänta

LinneaG
0

Ute från stallet och suttit upp

LinneaG
0

rider

LinneaG
0

en till

LinneaG
0

en till på mig och troya

[Jennniie]
0

Fina bilder :)

LinneaG
0

Sen red julia lite

LinneaG
0

Julia(150) och Troya(170)

LinneaG
0

Ridit klart för idag, lite klappar :)

LinneaG
0

Full fart ut i hagen

LinneaG
0

en sista på Julia och Delete

gejsa
0

Oj, vilken fart ut i hagen hon hade. Vad är det fö brun häst, en shettis eller. Delete heter hon visst?

LinneaG
0

#14 - det är en shettis hingst på 9 mån.

vilde
0

Är det Sussies Gamla Troya?

LinneaG
0

#16 - Ja, hon blev min för drygt 1 månad sedan. Känner du henne?

gejsa
0

Haha vad söt han är.

Har du hingsten med ditt sto?

LinneaG
0

#18 - han går med alla, ska kastreras i sommar.

gejsa
0

Hur vågar du det? Tänk om han betäcker? Han är kapabel till det. Det  har du väl läst här om inte annat.

LinneaG
0

#20 - Har inte varit nå problem hittills och Troya låter ingen kille komma i närheten..

gejsa
0

Tills hon brunstar kanske. :) Nåja, det är din häst.

LinneaG
0

#22 - jo, det är ju min häst :)

jn84
0

Fina bilder! Men vad hände med benlindorna bak? Såg att de plötsligt fattades ;)

LinneaG
0

#24 - hehe, får skylla på syrrans dåliga lindning :P

jn84
0

Vet du förresten vem som har kallbloden som brukar rida förbi vårt stall?

De red förbi oss idag och lät hästarna skita på gångvägen utan att bry sig. Och då får vi skulden för det! Skrikandes

LinneaG
0

#26 - Tror de är de som står i Hagalund, där mot Lastberget. Man hoppar väl av och sparkar bort skiten vems gata man än är på?!

gejsa
0

#26# Sätt upp en skylt att alla ska ta bort sin skit efter sig.

dominic
0

Grattis till din fina häst vill jag börja med att säga. Jättefina bilder, diggar den på väg ut till hagen igen…….

jn84
0

Alltså, folk rider ju på alla möjliga gångvägar i samhället och man måste alltid sparka bort skiten, inte bara runt vårt stall. Och det händer ofta att vi utskällningar för att det ligger bajs där folk går, men alla i vårt stall brukar sitta av och sparka undan. Dessutom ligger vårt stall "sämst" till och är det som oftast förknippas med hästar på gångvägar. Och inte blir det bättre av att kommunen inte vill ha det kvar och folk klagar på att det finns till. Så när andras hästar inte gör rätt för sig så drabbar det oss väldigt hårt…

[slo]
0

#30 Om ni hade gjort som man ska, dvs inte rida på gångvägarna, så hade ni säkert sluppit kommentarer Flört

jn84
0

#30 Självklart, men vi ligger ju mitt i tätorten. Finns inte mycket annat än gångvägar. Och så länge det inte ligger skit på vägarna så gnäller ingen. Då blir det bara så tråkigt när andra kommer och förstör…

[slo]
0

Men hästar räknas som fordon och ska därför framföras på bilvägar, inte gc-banor… Så om ni i erat stall börjar med det, så kan ni bara säga "det var inte vi, för vi gör som man ska enligt lag och rider på vägarna" :)

tezzie
0

Jag skulle aldrig ha en hingt med ett sto, men det är jag det :P

*** Kärleken övervinner allt ***

fridak
0

en av ponnyerna här tyckte att han var superhingsten bara några månader gammal. han lyckades rymma från hagen ett par ggr men stod som mellan två hötappar mitt på åkern när brunsigt sto fanns på ena sidan och mamman stod och skrek på andra sidan…

jn84
0

#33 Men vi får ju rida på gångvägarna. Runt skolor (dit det bara finns gångvägar) finns det "Ridning förbjuden"-skyltar. Och i lokaltidningen har kommunen uppmanat alla som rider på gångvägarna att plocka upp skiten efter sig. Hur man nu ska göra det. Blir många hundbajspåsar att bära hem. Vi brukar köra med att bara sparka undan och sen dess har det inte dykt upp fler uppmaningar.

gejsa
0

Ja, mycket kan ju hända om man har en hingst i hagen. Och just på våren så blir ston så brunstiga. Jag har jättesvårt att sätta ihop gobban och gejsa i sommarhagen. Hon brunstar som en tok i början när dom sätts ihop. Och ändå är inte gobban hingst. Fast han tror nog det ibland. :)

fridak
0

#36 4h-gården i stan kör med icakassar under sadelkåpan:)

jn84
0

#36 Haha!! Jag behöver nog en säck till min häst då, såna högar som han gör. Vi har dock lärt oss att nästan alltid träffa utanför gångvägen. Har lite svårt att klättra upp på honom igen om jag sitter av ;)

fridak
0

#39 men hur stor bit är det ni rider på gångväg? för ni kan väl inte rida en hel runda på asfalt bara, tråkig omgivning ni har isf…

jn84
0

#40 Jo, en hel runda på gångvägar är inga problem. Men de flesta är inte asfalt, utan grusvägar. Alla gångvägar till närmsta skolan är tex grusvägar.

Bifogar en karta på hur vi brukar rida i tätorten. (Lördag kväll och för lite att göra) Blå fyrkant är stallet, blå vägar är asfaltsgångvägar, röda vägar är grusvägar och gröna vägar är stigar.

LinneaG
0

Ville ha lite kommentarer på bilderna, och inte på hur våra hästar går tillsammans i hagarna..

Gentle
0

Tycker att det var jättebra bilder sen så struntar jag blankt i och det tycker jag att du också ska göra om komentarerna av att en liten hingst går med ston.Han är för den delen så ung att han inte vet hur han ska göra ändå ;) Bilden när hon kommer ut i hagen igen är ju bara så BRA hihi. Ha en bra dag Glad

jn84
0

Sorry för trådkapningen. Generad

Tycker bilderna är jättefina, hon är jättefin! :)

Men hur kan ni ha så gröna hagar? Har ni flera som ni växlar mellan? För hos oss är det bara torrt och icke-gräsigt.. Till och med i dom som inte används. =/

LinneaG
0

#44 - de har gått i en och samma hela vintern, men nu går de i tv st. Var noga med att hagarna inte trampades sönder och betades ner helt förra sommaren, får hoppas att det har hjälpt gräset lite i år.

Kom också på att hingsten är inte ens könsmogen än, är ju bara liten unge fortfarande. :)

gejsa
0

#45# Nu tog du själv upp det så då svarar jag.:) Han kan nog sätta på ston ändå. Det har ju varit folk här som berättat hur dom gör och att en del inte alls är gamla. Driften finns där om ett sto brunstar.

En kastration är dumt att göra mitt i sommaren också. För varmt och massa flugor som lägger ägg i sår osv. Tidig vår eller sen häst är bäst enl min veterinär eller förstås mitt i vintern.

Evelina
0

johanna

det var vi som red förbi er med kallbloden men som du kanske såg så gick Carro (min kompis) med hästen på hemvägene ftersom hon sparkade undan skiten!

jn84
0

#47 Haha! Emma sa att det var du, men jag trodde henne inte ;)

Det var ju jättebra om ni satt av på tillbakavägen och sparkade undan! Såg bara när ni red åt andra hållet och inte gjorde nånting åt det. Dessutom satt jag av idag på samma ställe och sparkade undan efter nån, men det kan ju ha varit nån annan.

Bra om alla stall hjälps åt att ta bort skiten, för nu ligger det rätt mycket ute på vägarna och det är ju inte bra för någon.

LinneaG
0

Hehe, fick också veta idag att det va Evelina som red någon av kallbloden :P

#46 - han har inte visat nåt alls, trots att troya verkar brunsta nu. Han går bara och biter de i benen och ska busa hela tiden.

Evelina
0

ja precis, såg inte att henne häst hade skitit förränn på hemvägen:P men jag håller med det ser inte trevligt ut och man får bara höra klagomål när det är hästskit på vägarna:/

jag brukar inte va ute så mycke med den mörka kallblodet eftersom hon e så ung, men e iaf ute mycke med ponnyskrället:)