Farligt med Lusern?
Lillan var ju vääldigt taning när jag tog hem henne, så jag satte in så mycket mat som möjligt för att hon skulle lägga på sig, och det har verkligen fungerat. Men så säger stallägaren "TA BORT HENNES LUSERN, DET ÄR LIVSFARLIGT". Hon tycker öt att jag ska minska mycket på fodret för att hon tycker inte att hon behöver det (!!!!)
"Jag har hanterat måånga topphästar i hoppning som har gått svåra klasser runt om i världen så jag vet vad jag talar om" (faktum är att det har varit två som hennes döttrar ridit och den ena var så pigg att den knappt behöde annat än grovfoder och den andra var så tjock att även denna inte behövde så mycket)
Så, nu får Lillan såhär mycket mat:
Morgon: 4 kg hösilage. 1 kg kornkross, 1/2 kg fibergi, 4 dl betfor, 1 kg havre, 1 dl miner blå, 15 ml b-vitamin
Kväll: 11 kg hösilage, 1 kg kornkross, 1/2 kg fibergi, 4 dl betfor, 1 kg havre och 1 kg lusern.
Allt är uppblött tillsammans i hinkar..
Jag ska snart börja dra ner på maten för att hon är snart i det hullet som är hälsosamt. hon har inte varit gallig eller lös i magen någonting.
Så min fråga är: Kan hon gå på detta?

Varför skulle Lucern vara farligt vill jag veta? Jag tycker du ska fortsätta med det då jag anser att det är det bästa!
*** Kärleken övervinner allt ***
själv är jag ju en person som ger massor av grovfoder och krafft bara vid behov men ibland behövs krafften! jag tycker det ser ok ut för en tillfällig fodring! och sen har jag aldrig hört att lusern ska vara farligt…det är ju ett grovfoder…någon annan kanske hört ngt annat??
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
hon tyckte att det var farligt för att betet var så kraftigt nu (fast det äer pyttestrån, men det är ju kraftigt i vätska antar jag) Men hon är ju van vid att äta så mycket nu, det borde inte vara någon fara?
Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Lucern är ju väldigt proteinrikt, och hästar som ska upp i hull behöver protein.
Jag törs nästan svära på att det inte är ett dugg farligt, min tös har länge stått på fri tillgång på Lucern och hon mår bättre än någonsin :-)
*** Kärleken övervinner allt ***
Jag skulle säga att lusern skulle va livsfarligt för en häst som lätt får fång, men om hästen är frisk och inte fångbenägen kan jag faktisk inte se vad som skulle va så livsfarligt med lusern o.O
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Rita.S - Nä, precis.. Och Fångbenägen är hon inte..

Är jag blind eller? Du ger ju bara 1 kg lusern? Det finns hästar som bara får lusern i stället för hö och så får dom halm att tugga på. Det är inte farligt. Men vissa hästar kanske inte tål lusern och blir lösa i magen. Men det är ju en annan historia. :)
Gejsa - Härligt att höra att hon inte verkar få för mycket i alla fall (: Hon går ju mycket annat, och hon verkar må bra av denna givan (:
#4 :) men kan du inte höja höet ännu mer eller hon kanske inte äter upp den? 1kg lusern äter mina små och de går inte alls! Hade nog hellre minskat kornet och ökat lusernen kanske då vissa hästar blir lite koko av korn :) och lusern är bättre än korn! men fungerar det du ger nu så kör på det!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
Mer hö mindre hösilage
#6 Lusern är ett bra foder att ge om pålle har fång/haft fång. Enligt veterinärer både på Ultuna, MK och Strömsholm.
Lusern är ett grovfoder, inte ett kraftfoder som vissa tror, bla min "stallägare".
Sammeth -har inte tilgång på hö..
Zahara - Hon brukar få mer på kvällarna, men det ligger kvar.. Krafften äter hon hur mycket som helst av, men höet tröttnar hon på :P

#11# Vad skulle det göra för skillnad menar du då?

#14 hon kanske menar att hästen får i sig lite mer näring av 10 kg hö än 10 kg silage t ex. dom blir väl mätta på vatten precis som människor antar jag =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

min anorexiponny käkar typ mer lusern än hösilage, och hon lever och mår helt perfekt ^^
Solajka i stallet är en sådan som i princip är omöjlig att få upp i hull oavsett matintag.
Just nu äter han 30 dl lucernpellets om dagen, plus en massa annat, och han mår finfint. Skulle det vara livsfarligt?
Lusern är inte det minsta farligt. Inte heller för en fånghäst då de inte får fång av protein! Stärkelse däremot är värre för en fånghäst, så spannmål ska man passa sig för då.
Många har tyvärr väldigt svårt att få in att protein inte ger fång, och att det är idiotiskt att sänka grovfodergivan för att hästen bli tjock, och då öka kraftfodret för att täcka näringsbehovet… Eftersom det snarare är för lite protein och för mycket energi som gör hästen tjock.
Så fortsätt ge lusern du! :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#18# Amen!
#18 - Håller men Gejsa… AMEN!
Åh, nu skulle bara se min lillhäst idag! Hon är så hiiimla fin i hullet nu (:(: Inga utstickande bogblad eller höftben.. Höftbenen är fortfarande lite stora, men det kommer med muskler och med betet (: Jag är så stolt!! :D
Om hästen är FET kanske man ska ta bort lucernen men inte annars. Lucern är som gräs/hö osv…
Vad menar stallägaren med att det var farligt? Menar hon förstoppning i matstrupen som hsätar kan få av PELLETRERAT foder?

Lusernpellets som inte har legat i blöt kan ge foderstrupsförstoppning, vilket kan vara dödligt. Men jag kan inte se någon annan anledning till att kalla lusern farligt, så fortsätt fodra med det du!
Många har skrivit att deras hästar inte får i sig grovfodret men äter mycket kraftfoder - det beror troligen på att dessa hästar är vana att äta mycket kraftfoder och därför har för liten magsäck för att äta stora mängder grovfoder, som ju tar mycket mer plats. Genom att successivt öka mängden grovfoder och samtidigt minska kraftfodret lite i taget så kan man öka magsäckens storlek. Det är framförallt vanligt på löphästar och t.ex. "ridtravare" som har travtränats i sin ungdom. De får ofta väldigt stora mängder kraftfoder och väldigt lite grovfoder i förhållande till deras egentliga behov under uppväxten. Då förblir magsäcken ganska liten.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se