Tar sig knappt upp...
Pållen min har knappt tagit sig upp ur boxen två mornar i streck nu. Imorse var en tjej i stallet jätterädd för att han inte kom upp. Hon ringde en annan i stallet som fick putta upp honom..
Vi ska in till kliniken på onsdag, men han ska ju kunna ta sig upp själv.. Vill verkligen inte ta bort honom men man må ju tänka på hans bästa. Ålder tar ut sin rätt nu.
Ville bara skriva va mig lite..

Nej, vad tråkigt :'( hoppas allt går väl..

Vad tråkigt :(
Hur gammal är han? Hoppas allt går bra!

#2 Han fyllde 26 i april

Vår förra gamling hade också svårt att ta sig upp. Men när hon väl gjorde det så var hon helt okej. Kunde få fnatt och rejsa runt i hagen. Behövde bara lite extra tid på sig. Vissa dagar gick det sämre, men jag brukade ge henne en morot eller nåt så fick hon lite energi och tog sig upp.
Den dagen då hon togs bort så hade hon gett upp. Tror inte ens hon försökte resa sig ens, utan bara låg. Då var hon 34.
Svårt att bestämma när det är dags.
Vissa i stallet tyckte att det var djurplågeri. Själv vet jag inte. När hon väl kommit upp så vart det ju fart i damen och jag tror inte hon hade särskilt ont.

Dom är väl stela som vi gamlingar blir. Brukar bli bättre när man gått en liten stund.

en i mitt stall får glucosamin för att inte bli så stel, vet inte om det hjälper eller om det är placeboeffekt hos ägaren bara…
det är svårt att bestämma när det är dags, man vill ju helst inte att de ska ha gett upp…men har de livsgnistan kvar vill man ju inte avliva heller…
tror dom gejsa att det är stelheten som börjar komma med åldern, då brukar det gå bättre om de har lite större yta att vara på så din gamling kanske lever upp igen när han släpps på bete.

kanske kan ge honom en större box så han kan ta ut svängarna när han reser sig?

#7 finns inga större boxar i stallet. Så en större kan han inte få..

vad synd, för ofta hjälper det!

eller ja hjälper o hjälper. men det är en hjälp till hästen ivf när han ska resa sig.
Hmm, låter inte kul! Men gamla hästar är ofta stela och har inte lika lätt att röra sig, så han behöver nog mest lite mer tid tror jag. :) Lycka till på onsdag!! :)
det kanske blir bättre när han senare är ute dygnet runt?

#12 Ja, kanske. Vi får se.