Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 616 ggr
elin
0

det e mitt fel !!

Hade ju ut massören igår till Nisse, hon sa att hon va jätte välmusklad o fin för att bara va 5 år. Jag blev jätte glad!!! :D
Sen kom hon till sadel läget på Nisse o på ena sidan var det som en lite grop, jag har aldrig sätt det tidigare o på andra sidan var hon hård.

Allt e mitt fel!! Faan, jag har sne rygg.. Jag har haft dålig hållning senaste 4 åren o lidit av ryggsmärtor.. Så jag e sne.. O belastat Nisse snett när jag ridit Gråter Jag törs knappt rida nu..
Nu går jag med en "stav" bakom ryggen så jag ska gå rakt.
Och ska till en massör snarast.. Massören sa att i dagsläget var det inte farligt men fick det gå en längre tid utan att man gjorde ngt så kunde det bli de. Så nu ska Nisse få regelbunden massage av min massör o så av mig o för mig äre sten hård träning.. minst 70 situps om dagen.. Ska tömköra med snodd ibland o massera o ha på linement på ryggen när jag ridit hårt..
För övrigt hade jag en kanon trevligt häst som var väluppfostrad o jätte söt! :)
Nu äre hårdträning för mig o Nisse plutt.
Önska oss lycka till. tack .
(O jag vill inte höra några skräckhistorier om va ni vart me om o så, för jag e redan så orolig o förbannad på mig sj)

/Elin

mazze
0

Det är tyvärr ofta oss det är fel på… Man är så noga med att kolla hästen och glömmer helt bort oss. Helst ska man kolla häst o ryttare samtidigt för bästa resultat. Hoppas det blir bra nu!

Anna Johansson
0

testa å gå själv till en kiropraktor och masören så du blir rak i ryggen så kommer de nog gå kanonbra!

wewwa
0

Lycka till!!

MiaMaria
0

Rekomenderar varmt kiropraktor. Jag va själv sned i bäckenet och det rättade han till snabbt och smidigt. Halvdyrt men det är det värt!

wewwa
0

Jag har inte sned rygg. Men jag är rädd att jag får det, om jag inte skärper mig snart. Jag försöker komma ihåg att hela tiden vara rak i ryggen, men men…

Älskar_hästar
0

Lycka till !

elin
0

Hur mkt kostar kiropraktor?

/Elin

hjullan
0

själv så har jag börjat behandla ottino o jullan med akupressur för två dagar sen. båda blev mkt bättre redan efter första gången.

(obs min åsikt) : tycker inte du ska ta ut en kiropraktor eller naprapat till nisse elin. satsa på massage/akupressur istället. anledning: musklerna sitter fast i skelettet (läs:ryggrad) med senor, ryggkotorna är naturligt rörliga o ska kunna röra sig. har de hamnat snett, så rättar en kiropraktor till de så de hamnar rätt, MEN då är fortfarande senorna stela o musklertrådarna fastklibbade så vissa delar inte går att använda och överbelastar de runtomkringliggande musklerna istället. när senorna fortfarande är stela så spelar det ingen roll om kotorna ligger rätt, de kan fortfarande inte röra sig o kommer så småningom hamna fel igen. och under tiden blir muskelvärken värre eftersom man inte rättar till de problemen och förhårdnar. masserar man istället senorna och muskelfästerna (akupressur) så slappnar musklerna av och man kan massera bort ödem och muskelknutar. då hamnar även kotorna på plats och blir rörliga.

elin
0

asså det e jag som ska ha kiropraktor isåfall hjullan :D
Tror du missförstod lite?

/Elin

hjullan
0

okej. bra :P men ha inte det till dig själv heller.. för det är samma sak där. våra kroppar fungerar likadant.

gejsa
0

Vilken duktig hästmassör som såg att det var du som var sned och som snedbelastade Nisse. Är själv lite sned pga kortare ben vilket är mycket vanligt. Ingen kropp är helt symmetrisk. Dom är olika stora fast en del kan vara mer än den andra så det märks i gång eller när man sitter bl a. Det är inte så med dig då? Så att du tex behöver en extra klack i skon? Det kan hjälpa med det elin.

Hästen kommer tillbaka, hon är så ung så det är ingen fara. Nu när ni har upptäckt det också så blir det bra ska du se. Inget att oroa sig för. *ler*

Mandysan
0

Gejsa: Vad är det för ngn klack? Vart köper man dem?

Jag själv är väldigt sne och likaså min häst (ska ringa massör till pållen). +Att jag är väldigt svag i höger likaså Foxen. Så elin du är inte ensam om det. Men det går nog bra ska du se.:o)

/Mandysan

Sussi
0

Men du ska vara glad att hon såg det och kunde bedöma så bra! Så det var ett lyckat besök egentligen!

Vad kostar det att ta ut en hästmassör? Nu blev jag rädd att jag felbelastar mina hästar, speciellt isisen. Jag har också haft sned rygg som liten, vet inte om jag har det längre, har inte varit och kolla.

Mandysan
0

#13 När vi tog ut till våran andra häst kostade det ca 300-400:-

[___THEFINAL]
0

lycka till elin.
jag håller tummar och tår.

elin
0

TACK !
Hör att jag inte e ensam iaf, ja massören är verkligen kanon !

/Elin

elin
0

Mandysan: Jag e med svag i höger ben, pga moppe olyckan.
Men det som gjort detta mest är att jag e överdelen på mig själv eller hur jag ska säga :o)

/Elin

gejsa
0

#12# Jag fick en kil eller extraklack för många, många år sedan på ortopeden efter undersökning och dom såg att jag hade ett kortare ben. På vissa skor satt dom dit extra tex mina träskor på den det behövdes. Jag skulle få göra så hela livet men slutade tyvärr efter några år. Har vant mig vid det nu i stället. Men har man mycket och har besvär av det är det värt att söka för att få hjälp.

Vi människor är ju som hästar. Har en bra sida och en sämre sida. Som ni skriver att ni är svaga på den ena sidan. Så är vi alla mer eller mindre.

MiaMaria
0

#7 Här kostade det 450:- gången och man måste gå några gånger. Jag tror jag va dit 5-6 gånger.

[___THEFINAL]
0

elin, jag hoppas verkligen det går finimangen ^_^
man måste ju stötta varandra ^____^

/elin ~