låna ut på foder.
Nu är det ju så att jag antagligen kommer att fara högre upp i landet o studera, så jag har funderat på att sätta min isis på foder för jag vill absolut inte sälja henne.
Jag har inga erfarenheter av detta så jag undrar nu lite över priset. Vad brukar man ta och på vilka grunder? Skulle inte behöva någo pengar alls bara hon kommer till rätt hem men är ändå lite nyfiken.
Det brukar väl vara så att ägaren betalar försäkring. Ny utrustning får man väl diskutera, men det tycker jag att ägaren ska betala. I alla fall om det gäller täcken och sadlar. Veterinär betalar fodervärden… så gjorde vi..

jag tycker helt klart att fodervärden ska stå för försäkring och löpande kostnader.

Det är tydligen väldigt stor skillnad på det där. Jag har inte betalat något när jag haft foderhästar. Mer än att jag stått för allt vardagliga, så som stall, mat veterinärer, försäkring och sådant. Men när det gäller att betala varje månad för att jag få¨tt låna själva hästen har jag inte gjort. Det är ju i alla fall som att ha en egen häst bortsett rån inköpet av den liksom. Så jag skulle aldrig betala mer heller än de löpande kostnaderna. Hmm, hoppas ni förstår hur jag menar.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Nej, månadskostnad till ägaren tycker jag inte är rimligt

Vet inte hur ni brukar göra i Finland men iregel sålänge man inte hyr hästen så får man inget betalt.

Farligt att låta fodervärden betala försäkring. Om dom inte har råd och skiter i att betala så utgår ju försäkringen. Så händer det något med hästen och hästen behöver veterinärvård. Så får ni betala allt själv. Tänk om tex hsäten behöver opereras det kan ju bli över 100.000 kr då. Så mycket pengar har man ju inte i bakficka utifall tex.
Nej, bättre att behålla försäkringen och betala den själv. Sedan får fodervärden betala allt annat. Såsom löpande kostnader. Fast det brukar ju följa med sadel, träns och täcken. Går något sönder så får fodervärden stå för det. Men tänk på att ha allt skriftligt. Står det inte i kontraktet så gäller det inte.
#6 Jag vet inte heller hur vi gör i Finland, men jag antar att det är samma här som hos er.
#7 Jo absolut ska jag ha kontrakt och utrustning ger jag såklart med.
Det enda dumma är att jag vill ha henne tillbaka till sommaren när jag kommer hem tillbaka.
Vad tror ni om det?

Det kan ju finnas någon som vill ha den på foder och den står kvar hos dig där du har hästen. Sätt ut en annons och kolla. Men var ska du ha den andra hästen då?
sessan - bara du skriver att du bara vill ha henne ute till sommaren så går det ju bra.. så att fodervärden är medveten om det..
#9 Finnen finns inte då mera:( Jag kommer att ta bort henne efter sommaren
#10 Ok! Jag tänkte bara att på sommaren brukar ju de flesta vilja ha hästar till låns. Men jag ska pointa ut att hon har svååår eksem så tar fodervärden det lättare, hoppas jag!

Jaha! Jag trodde att du skulle åka bort nu och komma tillbaka till sommaren. Det är alltså nästa vinter. Ja, då förstår jag. Men då blir det ju en hel vinter som hästen är på foder.

Att betala försäkringen går ju att ordna så att fodervärden betalar till ägaren. Det blir liksom lite fel att byta försäkringstagare. Så helt klart ska försäkringen stå kvar på ägaren och ägaren får alla räkningar och betalar. Och sedan får man betalt av fodervärden på sitt konto. hihi
Audiatur et altera pars
#12 Jo alltså efter den häran sommaren behöver jag en fodervärd åt min islandshäst. Det är många hela vintrar jag ska ha henne på foder, ca5-6 vintrar Hoppas att jag hittar en normal fodervärd. Jag vill ju inte att hon ska hamna byta hem hela tiden.
jag har lånat på foder en gång, då betalade jag kostnaden för försäkringen till ägaren.
nu när jag lånade ut shettisen betalade jag som ägaren försäkringen, fodervärden betalade vaccinationen eftersom den skulle ges under fodervärdstiden.
samt alla omkostnader såsom foder, hovsl,avmaskning, ev. veterinär mm..
skriv allt sånt i kontraktet. så behöver det inte bli missförstånd om nåt. i vårat kontrakt skrev jag även hur mycket mat och vitaminer hästen skulle ha.
#15 Ja det ska jag göra. Jag är en viktig-petter när det gäller mina hästar. Borde kanske börja söka redan för jag vill verkligen hitta den rätta fodervärden!
#16 man ska vara noga med att hitta ett bra hem =)
absolut

Jo, så gjorde thea (hon på forumet här) när hon hade min fjording RoxeLina på foder i 1 ½ år. Innan hon köpte henne alltså.
Betalade försäkringspengarna till mig. Medans jag stod för försäkringen tills hon köpte henne. Det är ju inte bra att byta hela tiden. Ifall det händer något.

Ja, det är viktigt att skriva papper så att man har allt svart på vitt. Kan bli mycket tråkigheter annars.
Audiatur et altera pars
Jag tycker faktigst att ägaren ska betala allt.. För fodervärden gör ju ändå ägaren en tjänst… =P Eller att ägaren och fodervärden delar på kostnaden.. För vissa ägare betalar typ ingenting när de har hästen på foder.. =)
Om ni har nån C-D ponny elr liten häst som ni vill hitta en fodervärd finns jag här xD

#20#
Om man är medryttare till en häst då betalar ägaren allt. Då står ju även hästen kvar i stallet.
Är man fodervärd så betalar den allt till hästen. Man får ta hem den och man sköter den som om den är ens egen. Sedan kan man komma överens om fodervärden eller ägaren ska betala försäkringen. Men allt annat betalar fodervärden.
hej jag såg din sida…jag vill gärna bli fodervärd. Jag kan ge 450 kr i månaden.jag är 11 år och ridit sen jag var 5 år min moster hade två islands hästar som vi red på när vi var där. jag är 140 cm lång och jag tycker själv att jag kan mycket. jag fyller år den 28 dec. jag vill vara fodervärd för att jag älskar hästar och de är de bästa jag vet och jag vill så gärna göra de bästa jag kan för din häst om du är intreserad kan du skriva claraha_94@hotmail.com den e-mailen har jag.

Oftast när det gäller att låna ut en häst på foder så brukar det inte kosta någe för den som lånar hästen( alltså hästen ska inte kosta något). Men försäkring måste ni göra upp tillsammans hur det blir. Utrustningen måste ni bestämma om hur ni gör om grejor skulle gå sönder osv.. Sen får den personen tävla med din häst osv.. det är en massa frågor men köp ett foderkontrakt. Där står det mycket saker och kan vara en bra lösning. Jag har själv tre foderhästar men har inget foderkontrakt. Det beror om du känner personen bra eller inte. Om du inte vill att det ska bli misförstånd eller liknande så tycker jag ett foderkontrakt är toppen. Dte löser det mesta.
Lycka till

#24# Menar du att du själv bekostar all mat till hästarna som står hos fodervärden???

nej maten står ju fodervärden för, men asså det jag menar är att om man lånar ut hästen på foder brukar man inte ta en avgift för just det. Men mat, hovslagare osv.. tar jue fodervärden… Ett foderkontrakt står det mesta på. Eller skriv ett sånt kontrakt själv om du vill.
Jag har haft några olika alternativ, men jag tycker att fodervärden står för ALLA kostnader även försäkring MEN hästägaren betalar den och fodervärden betalar årspremien i förskott.
Jag har även tagit ut en dipositionsavgift på 1000:- då det har hänt att jag inte fått tillbaka hästen i overkat skick eller med trasig/ej medskickad utrustning. Men det betatalas tillbaka då fodervärden lämnar tillbaka häst och utrustning i gott skick och skött fodervärdsavtalet.
Det är viktigt att skriva också vem som ska stå för transporten till och från fodervärden och uppsägningstid. Vad händer om de helt plötsligt inte kan ha kvar foderhästen och de vill lämna tillbka den?

#26# Jo men då var det ju det vi hade skrivit innan. Trodde att du menade tvärtom eftersom du skrev.

Kacka! Det är ju en bra grej att göra. Ta ut en dispositionsavg.
Om jag får din mail Sessan så kan jag maila dig hur jag brukar skriva mina kontrakt…

Man köper ett "fodervärdsavtal"så skriver man i det tillsammans med den som ska hyra hästen.
Jag hade dess värre välldigt otur när jag lånade ut min häst.
Tjejen som kom å prov red verkade jätte duktig och intresserad,hennes mamma kunde dock ingenting om hästar men hennes moster kunde.
Så vi skrev avtal och hon åkte iväg med min älskling.
Vi skrev på avtalet att hon skulle ha honom tiden ut,vilket var 1år.
Jag sa upp min stall platts och rensade allt som var mitt från stallet.
Sen ringde hon mig ca 8 månader senare,hon berättade för mej att hon inte kunde ha kvar honom och att jag var tvungen att ta tillbacka honom.
Hon "hotade"med att fall jag inte skulle ta tillbacka honom skulle han få fortsätta stå där och ingen som pysslade eller red honom,vilket han redan hade gjort i sisådär 2-3 månader INNAN hon ringde mej.
Jag blev vansinnig,men visade dock inte de.
Tog tillbacka hästen så fort jag kunde,min moster som har egna hästar fick ta honom till deras stall.
Innan jag fick honom blev han "panik"värkad,hovslagaren avr där samma dag jag fick hem han igen.
HAn var inte alls sig lik när jag fick honom.han var jätte tjcok,tillåmed vetrinären hade skrivit ngt med "övergöd"i papprerna.hans päls var skitig och luktade piss.
Hans hovar var lika dåliga dem.
Han hade NOLL kondition.Jag var så lessen och blev så arg på mej själv att jag inte var å hälsade på honom när han var där,eftersom jag hade så mycket annat,skolan osv.jag hade riktig ångest som låtit han vara kvar där,helt omedvetet vad som hände honom där.
Nu mår han toppen,har jätte bra kondition,hoppar som en gud,glad i humöret,en riktig goding.
Så tänk er för,innan ni låter era älskade lånas ut,är det rätt person?

Jo, fast då hellre låna ut på foder så man ta kan dom därifrån en att sälja och se att hästen mår dåligt. Då kan du ju inget göra iaf.

32#vad menar du;D

Jag menar det jag skrev. Att jag nog hellre lämnar ut på foder då en att sälja hästen som jag tänkt göra. För då kan man iaf ta hem hästen igen. Det kan du inte om du säljer den. Då har du inget att säga till om. Skrev jag så otydligt?

Ah neh sorry jag som är trött:D..jag borde läst det yttligare 3 gr;D..
Okej ja sant.
Men vill man sälja så ska man ju göra det MEN man ska kolla upp ägaren och kanske "låna"ut hästen först å kolla hur de går,men då ska man alltid ha gjort en vetrinärbisiktning innan så man inte får hem en "trasig"häst fall dem inte vill köpa den.
#fniss# den här hästen är nog redan utlånad nu. det var ju ½år sedan, hehe 

Jo vi vet jen. *ler* Men man kan ju snacka om det allmänt ändå.