Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1386 ggr
Fiaa2
0

Abortvirus - Tips ?

Nu har stallet där jag rider fått abortvirus.. :( Ett sto som skulle föla blev väldigt sjuk och tyvärr dog fölet precis efter fölningen. Nu har detta spridit sej.. :S (sprids genom luften) Många hästar är febriga och väldigt dåliga. Nu har det kommit ner till ridskolan (det var i privatstallet först) så 2 ridkolehästar är nu jätte febriga och sjuka.

Någon som vet NÅGOT om ABORTBORTVIRUS FÅR GÄÄÄRNA SKRIVA!!

MVH Sofia

tezzie
0

Har aldrig hört talas om detta…

Men är intresseard av svaren som kommer!

*** Kärleken övervinner allt ***

[slo]
0

1

2 

3 

Borde hjälpa dej en bit på vägen…

Fiaa2
0

#2 Tack så mkt! :)

Flaxii
0

Abortvirus är väl samma sak som Hästinfluensa, eller A2, har jag hört. Är inte era hästar vaccinerade mot det? Läste detta i en bok:

"Hästinfluensa (eller A2) orsakas av ett virus. Influensan ger hästarna mycket kraftiga förkylningssymptom. De får feber, hosta, blir snoriga, muskelömma och allmänt medtagna. Dessbättre kan man vaccinera mot influensa och inom ridsporten är det obligatoriskt. Hästinfluensa är mycket smittsamt och ett stall som drabbats sötts i karantän."

[slo]
0

#4 Nej, det är inte samma sak.

Flaxii
0

#5 Jag var på någon kurs, eller vad man nu ska säga, om hästens sjukdomar, och då stod det i det häftet vi fick: Hästinfluensa (A2). Och då var det någon som frågade varför det stod A2, och då sa dem att det förr i tiden hette Abortvirus och att det kanske är det A:t står för…
Men ja, jag är inte helt säker.

Flaxii
0

#5 Jag var på någon kurs, eller vad man nu ska säga, om hästens sjukdomar, och då stod det i det häftet vi fick: Hästinfluensa (A2). Och då var det någon som frågade varför det stod A2, och då sa dem att det förr i tiden hette Abortvirus och att det kanske är det A:t står för…
Men ja, jag är inte helt säker.

[slo]
0

#6 Hästinfluensa

Abortvirus

A1/A2 är bara olika stammar av influensaviruset. Eftersom det är just ett virus hittar det på lite olika mutationer då och då för att överlista vaccinen.

Abortvirus är egentligen en av fyra typer herpesvirus.

Flaxii
0

#8 Okej :P