Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 606 ggr
gejsa
0

O.T. Hittade på internet lite intressant!

Angående vävning tex så står det att dom inte sliter ut framben eller knä pga detta. http://www.equerry.se/att/stereotypier02.pdf

[slo]
0

Intressant, fanns mer artiklar på den sidan ju :)

gejsa
0

#1# Ja, visst! Men vi pratade ju om vävning nyss. Sedan kom det en förfrågan från stall harmony i går om krubbitning.

MinnaA
0

Det här var det mest intressanta jag någongång läst! Jag som jobbar med ungdomar hanterar ju deras ångest dagligen men jag har aldrig ens tänkt i dom banorna när det gäller hästar.

Har ett fullblodssto som väver när hon blir stressad/får ångest och jag har mått så dåligt för hennes skull när hon står och hoppar från framben till framben. Varför har jag mått dåligt? Jag mår ju inte dåligt när ungdomarna har ångest utan då försöker jag hjälpa dom att hantera din ångest. Inte hjälper det om jag också får ångest. Antagligen så har jag trott på myten om att frambenen slits ut men så verkar det ju inte vara. Som tur är så väver hon nästan ingenting nu så det måste ju tyda på att hon trivs med livet! Det känns kul.

Ska läsa dom andra artiklarna också då det fanns mycket intressant att läsa.

Tusen tack Gejsa! Skrattande

gejsa
0

#3# Åh, varsågod! Det var så lite så. :)

Min gobban vävde ju också förut och på honom knäpper det i knäna när han går. Men det kanske inte är pga vävningen heller. Så jag blev också nöjd när jag läste detta.

tezzie
0

Mycket intressant! Kul att du hittade den efter vår diskussion om just vävning härom dagen :o)

*** Kärleken övervinner allt ***

gejsa
0

#5# Mmm jag tänkte på det att både du och jag trodde att knäna tog slut av vävningen. Det har man ju alltid trott. Men inte enl detta.

tezzie
0

Nä, man fick sig en tankeställare =)

gejsa
0

#7# Precis! Nu är det ju inte säkert att det gäller alla hästar men man kanske ska ha det i åtanke iaf.

tezzie
0

Absolut =)

[slo]
0

Kapar den här tråden lite, hittade en länk som är högst aktuell just nu! :)