HUskurer/recept
Tänkte kolla om ni har några roliga huskurer eller andra roliga göra självsaker till hääsaten:) Skriv gärna vad och era recept. Försökte hitta något om hur man gör massageolja till häst men verkade svårt att hittaXD

Eftersom vi går mot sommar dvs. flugor å ohyra. Så kan det här receptet komma lägligt. Jag har själv fått det utav Tezzie.
Sommarens häxbrygd (flugmedel)
5 liter vatten
3dl Ättikssprit
3dl Vinäger
3 små Citroner, i skivor
1 liten Vitlök, pressad
1 påse Timjan, torkad
1 påse Rosmarin, torkad
1 påse Oregano, torkad
Koka upp i stor kastrull. Låt det sedan sjuda på låg temperatur i ca 30 minuter, rör om då och då.
Låt det svalna och dra 1 dygn.
Sila av och häll upp det på flaskor.
Spraya på hästen.
Luktar ungefär som det gör på pizzerior men super effektivt.

Ja det är väll dags att fixa flugmedel snart, har märkt mygor inne i stalletXD

#1 Ja, det är skitbra =)
Jag fick det av någon annan härinne, minns inte vem ;)
*** Kärleken övervinner allt ***
#1 - Fungerar det även mot knott? :) En hel vitlök eller en klyfta? :)
i dag var första gången jag fick sätta på hästarna flugpannband och sprejja dom :D då känns det som sommar (Y)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
ngn som har ngn huskur mot pälsätare???

#6 Kikade på shetlandsponny.ifokus just nu, där fanns det en tråd om pälsätare och löss. Fanns många olika förslag om vad man kunde använda för medel.
Ja jag har sett dem men tänkte det kanske fanns fler;-D Tack :-D

En hel vitlök :)

Det funkar mot mygg, knott, broms, fästingar (iaf i norrland´där fästingar är lätträknade) :)
Ooh, det måste prövas i sommar! :D
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Olika sortes oljor är också bra mot flugor (tror jag) men ska inte användasa när det är varm då det bräns på hästen.
Har även gjort egen massageolja till hästen då jag har blandat 1-2 tsk olivolja med ca 1dl kamomillte får se om det fungerar. Sägs ju att kamomill är väldigt bra för huden och avkopplande.
Oooh, det måste garanterat testas!! :D Tack för svaren tezzie!! =)
En gång gjorde jag flugmedel av vinäger, vitlök och vatten. Tyvärr tappade jag sprayflaskan och den sprcka lite när jag var i hagen och vem var inte framme och slickade i sig det mesta, jodå, Razz..! x)
Det höll iaf flugorna borta ett tag.. :P
#6 finns ett medel på apoteket som egentligen är till hundar för loppor men de fungerar för hästar med! Min vet sa till mig att köpa det till min pålle när hon fick löss. Advantage heter det och man sätter en i nacken två på manken en i svansen! fungerar kanonbra!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Juve: det luktar ju verkligen pizzeria i hela huset när man kokar, men det är klart värt det =)
Sen kan jag starkt rekomendera er att köpa en tryckspruta istället för en vanlig blomspruta, betydligt mer lättsamt och det blir liksom en jämnare sprutning =) Jag köpte min på biltema för 40 spänn!
#3 Från mig!
Timjan: 10 gram per 100 kg häst per dag. Bra för hosthästar.
Potatis: 1½ st skurna i tunna skivor, läggs i betforvattnet, 2 gg per dag. Bra mot stela leder, ska funka som glucosamin.

#3 Gud så smart med potatisen, mycket billigare än glucosamin:)

Ja, just ja, det var du ;) Det var helt suveränt!! TACK :)
Jag ger 1 msk Gurkmeja om dagen för stela leder som jag blandar ner i hennes betfor!
#18 Lyrik har ätit potatis nu i 1 vecka, än så länge har jag inte sett någon effekt alls. Det är själva potatisvattnet som är mot stela leder, inte potatisen. Ska helst stå och förvällas i vattnet (typ betfor eller likande) i så många timmar som möjligt.
Jag brukar skiva i 1 potatis till morgon, 2 till kvällen, i Lyriks kraftfoderhinkar med betfor, havre, korn, vetekli mm. Sen får de ligga kvar där även när han äter upp det.
Fick tipset av mina kompisar - deras hästar har blivit fina och smidiga sen de började med potatisen. Ger oxå 3 potatisar/dag.
Han äter även Flexijoint och Nyponskal för lederna.
#19 Gurkmeja har jag provat- blä tycker Lyrik och matvägrade helt. Fick ge bort påsen till min kompis häst Besten som inte är lika kräsen.
Ska koka ny häxbrygd till sommaren. Än har det inte kommit några flygfän hit.
#16 - Haha, grannarna kommer komma in och fråga om vi har öppnat restaurang. ;)

#21 Jaaa, bjud dom på en pizza-snaps ;)
#20 Folly äter tack o lov gurkmejan och jag tycker att den verkar funka bra!
#22 Min herre är ju dunder-kräsen. Äter inte vad som helst tex müsli, vitlök och lusernpellets. 

Imorrn ska jag koka häxbrygden i #1.
All mygg och annan ohyra verkade vakna idag :(

Jasså är det dax nu! Man kanske ska ta å koka till Lotten och fölet så kan man åka å spruta dom ibland i sommar.

jag kokade häxbryggd förra året och fick nästan två liter över, som har legat i stallskåpet under hela vintern, tror ni det är farligt att använda det? jag sprayade iaf på av det någon gång förra veckan och det luktade och kändes precis som det gjorde förra året, pålle tyckte också det för han slickade i sig lite också.

Jag har oxå två liter kvar som jag inte vet om jag kan använda :)
#26 och 27 Jag brukar använda gammal häxbrygd. inga problem. Man får bara kolla att den inte har jäst eller möglat…

Kanon, då kan jag spraya på henne lite idag =) Så får jag göra storkoket ikväll :)
Vitkål ska vara bra mot mugg. man skivar det och lägger maten. En som jag känner gav det till sin foderhäst förra året och det funkade jätte bra :)

Vi använde också vitkål till mugg, men vi "krusade" bladet med en sån brödkavel, la det runt muggen, plastfolie på över natten och en linda utanpå det. Det försvann bara på någon dag!!
Någon som har något mot kliande svansar? Millan får tydligen exem i svansen på somrarna.. :/
#32 Olivolja! Man häller en rand från öron till svans med olivolja. Funkade förrut när Lyrik fick kliryck på sommarbetet.
Man kan även massera in det i det i svansrot och man.
#32 Vad får hon eksem av?
Tror inte det finns så många bra (tillräckligt) fungerande huskurer om hästen har eksem… Däremot så vet jag några produkter som funkar bra.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#33 Beror ju på vad kliandet beror på. Och olja skulle jag vara väldigt försiktig att ha på hästen under sommaren… Stark sol kan ge brännskador.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#35 Jo, men olivolja hjälper både mot vanligt kliande och eksem. En av Lyriks sommarkompisar (gick 3 sommrar ihop), Sally, har eksem, rejäl sådan. Hon smordes in varje dag med olivolja och Nylanders kräm. Det hjälpte för henne + att hon hade/hade eksemtäcke med huva och hals. Nu är hon oxå gammal, 30-31 år.
Alex - Jag vet inte. Det var hennes ägare som sa att hon kliade av den. Hon gölr ingenting nu, men jag vet inte om det kanske blir i sommar, som sagt..
Lyrik - Jo, men jag är så rädd att den ska koka.. Men det aknske den inte gör?
#37 Det gjorde det inte då, vi hade det både på Lyrik, Sally och lilla Tummen (minishettis med eksem, dog för 2 år sedan, 28 år). Hade inte så mkt på de dagar det var stekhett, då hade jag på det på kvällen i stället. Sally och Tummen hade/har eksemtäcken, så det skyddar ju mot solen.

Eve!! Köp hem Horsol för kliande svans och man. Det är skitbra. Inte farligt heller.
#37 Kan nog vara bra att ta reda på det, så du kan skydda henne så gott det går mot orsaken, och inte bara behandla problemet. :) Men för att lindra själva klådan finns ju Horsol, som Gejsa säger (har inte testat den själv, men hört mycket positivt om den) och även AVS 14 som jag använder, lindrar klåda orsakat av sol och insektsbett.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#40# Jag har inte heller prövat den. Men grannen som har islänningar rekomenderar den starkt. Manen växer t o m fortare tyckte hon. Så jag ska köpa den snarast. På apoteket finns den bl a.
#41 Jo jag har faktiskt funderat på att köpa den också, och se om det är nån skillnad mot AVS:en. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Avs:en? Vad är det?
AVS 14. Salva mot klåda orsakat av sol och insektsbett.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#44 kan man använda den på allergiska reaktioner med? har en god vän som är hyperkänslig mot insektsbett, och jag som redan använder hästens liniment, vitlökspulver mm i min matlagning och i mina egna huskurer så undrar jag om man kan använda detta själv med?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jaha det är den blå flaskan som du spär ut med vatten? Eller? Den tycker jag inte är så bra i jämförelse med Absorbine Ultra sheild. Den är klart bäst.
Gejsa - Idag hade hon börjat kliat sig.. Ska köpa salvan imorrn (: Vet du var man kan köpa den? Finns den på apoteket eller måste jag till granngården?
Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

jag använder avs 14 till min ponny med ljus mule. Hon får riktit ruskiga brännblåsor annars:/men avs14 är super;) tips till alla som har hästar med ljus mule!

Sådär ja, nu luktar min häst Vesuvio =) Jag tog av det jag hade kvar sen i fjol, men jag har ett storkok på spisen nu så jag klarar mig i en månad iaf :)
Tezzie - haha, det ska min häst också göra snart.. Men blir man inte ÄNNU mer hungrig då när man är i stallet? Jag som jämt blir vrålhungrig där..

Nää, du mår illa efter att ha kokat skiten inomhus *haha*

#48# Jag var faktist och köpte det på apoteket i dag. Ska droppa i det i man och svans i kväll åt Fille. Kostade lite över 200 kr. På internet kostar det väl 149 kr men så tillkommer frakten.
#45 Ingen aning om hur det är med det faktiskt :P
#46 Nej, det är nog RB86 du tänker på. Inte samma sak. Och jämföra AVS med Absorbine går ju inte riktigt, eftersom de inte har samma funktion. ;)
AVS 14 är inget som skyddar hästen mot insekter, det är en efterbehandling som lindrar klådan av betten.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#54# Ja, det heter det ja.
Men är Avs 14 ungefär som horsol då? Vilket kan vara bäst? Nu har jag varit och köpt horsol för min granne rekomenderade det.
Ja, jag skulle tro det. I alla fall om jag fattat rätt. :) Vad som är bäst vet jag inte, har som sagt bara provat ena. Men Horsol är väl relativt nytt också, väl? AVS 14 har funnits så länge jag hållt på med islandshästar i alla fall. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Men vad är priset på AVS 14?
Beror på storlek och vart du köper den ;)
Jag köpte min i en lokal ridsportsbutik, drygt 300 kr för en liter. Men det går garanterat att hitta billigare nån annanstans…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ska man spä ut det då eller? För horsol innehåller ju bara 100 ml och kostar på apotek över 200 kr.
Nej, det är färdigt. :) Lite som en kräm ungefär, som man klämmer ut ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ok! Ska pröva horsol nu. Satte på det för första gången i kväll. Får se hur detta fungerar. Är det inte bra får jag pröva det du rekomenderade.
Gejsa - Jag ringde till apoteket, de hade ingen aning om vad det var för nåt :S

Haha gick dom inte till hästsidan då eller? Dom säljer det i Eskilstuna på apoteket. Var ju där i dag och köpte det. Ring ett annat apotek eller stå på dig. För det säljs ju här.
Min hästs man blir uppäten av en annan häst i hagen. :/ Inte så fint, spec. inte när man knoppar…Finns det något man kan röra ihop så att min ponny får behålla sin man..? :)

Spraya på anti-bit, det har jag fått gjort på min utsatta häst i vinter!
Att jag inte tänkte på det! Tack :)
Nu har jag fått hem min Horosol :D Imorrn börjar behandlingen och jag hoppas att det hjälper (:

#67# Vad snabbt det gick! Vad blev det med frakten? Bli inte arg på mig nu bara om det inte fungerar. :) Började själv med det för några dagar sedan.
Gejsa - Ja, jag blev jätteglad, förstod inte alls vad det var för paket som låg i min brevlåda :P Frakten lev 26 kronor så jag betalade 214 kronor för allt (:

Kul när det går snabbt med frakten, finns inget jobbigare än att vänta å vänta =)
Hoppas det funkar bra nu då :)

#69# Jag fick betala 220 kr exakt på apoteket. :)
Jag har ju satt på det i 3-4 dagar och vilken fin och len man fille fick. :)
Gejsa - Härligt (: Lillans snavs är verekligen jättetorr :(