AANHCP-barfota
Några fler AANHCPare? eller andra barfotamänniskor?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ingen?

Mina hästar går barfota,alla 3
Alla mina går barfota…

Skrållan går barfota, och molly har bara skor fram(pga hovledinflammationen så har hon plåtsula och nån konstig sula osv )

AANHCP-American Assosiation of Natural Hoof Care Practitioners
Anledningar till att hästen INTE ska vara skodd. OBS! AANHCP, inte hovslagare!!
1. När hästen belastar hoven så utvidgas den. Det fungerar som stötdämpning. Men när man slår på en sko, så är hoven i sin smala form. Så när hästen belastar en skodd hov så kan den inte utvidgas….
2…..vilket leder till minskad blodcirkulation. När hoven utvidgas o dras ihop så fungerar det som en pump som drar blod genom hoven vid varje belastning. När hoven är skodd så kan den ej utvidgas o då tappar hästen blodcirkulationen o oxå känseln i hoven. När hovarna inte hjälper till att pumpa runt blodet så kan hjärtat bli överansträngt.
3. Blodcirkulationen är livsviktig för hovens överlevnad. Hoven byggs upp av ämnen som blodet tillför, syre o näring håller hoven vid liv o låter den utvecklas o stärkas.
4. Hovmekanismen är viktig för hästens stötdämpning vilket i sin tur är en del i det som påverkar möjligheterna att röra sig på olika underlag.
5.När hoven är i balans så att hovmakanismen fungerar så växer hoven mer ju mer man rider hästen. Alltså kan den inte slitas för mycket eftersom den växer så mycket som behövs.
6. Om man oroar sig för att hästen ska halka så kan man köpa speciella boots o borra hål i dessa o brodda i dem.
7. Om man är rädd för att hästen ska ömma så kan man oxå köpa såna boots. Om hästen ömmar när man tar av skon så slår man ju oftast på en ny sko. Detta försämrar bara hoven ännu mer.
8. Fång.
Idag klassas fång som en katastrof eftersom man i vården oftast ignorerar hästens egna förmåga att läka ut sjukdomen. Framför allt behövs inga special beslag, mediciner o absolut inte boxvila.
AANHCP har en annan lösning som är billigare o effektivare: De tar av skorna, släpper ut hästentillsammans med andra hästar, fodra med gräshö o verka så att hästen får komfort. i den naturliga hovtrimmningen tar man bort utfluten hovvägg, tar ner trakterna o ser till att hoven får optimal cirkulation.
Tänk på detta nästa gång hovslagaren skor Din häst.
Punkt 5…. Det kan ta ÅR innan hoven vänjer sig vid att gå barfota… särskilt de som sliter snett eller väldigt mycket tex travare…
Punkt 8… hm… Jag har haft en fånghäst som vad jag vet ALDRIG haft skor…
Annars håller jag med…
Jag förstår inte riktigt meningen med att ta av skorna och sen sätta på sånna där boots…
Mina går barfota.
Min går med skor runt om pga att jag rider mkt på grus.

Punkt 8, håller inte med, har en fånghäst,(frisk nu) hon hade vi tillfället när hon fick fång inga skor. Jag skulle absolut inte ha släppt ut henne i en hage när hon var sjuk och hon hade inte klarat sig utan smärtlindrande, det hade varit djurplågeri om hon inte hade fått det. Nog smärtsamt för en häst att ha fång endå!!!
Nu går hon skodd fram pga hovbensrotation på höger fram, men hon är fullt frisk, har det bara lite tråkigt på sommaren utan bete…
#5. låter vettigt det du säger. men jag har en fråga , vad är det för boots ? bild ?

Bootsen ser ut som kängor som man trär på hästen när den ska ridas.
Och jag har aldrig påstått att hästar inte får fång om dom är barfota, dom får inte fång om dom verkas av AANHCP.
Rättare sagt. Sjukdomen finns, men den kommer ju huvudsakligen från matsmältningssystermet. Hästen blir alltså förgiftad, kroppen försöker få bort det så långt som möligt från hjärtat, alltså ner i hovarna. AANHCP verkar så att hovarna får komfort, men förgiftningen finns kvar. Sjukdomen finns alltså kvar men den slår inte ut i hovarna.

Sök gärna på AANHCP på google! tyvärr är det mesta (allt?) på engelska då den huvudsakliga forstningen kommer från USA. (American Assosiation of Natural Hoof Care Practitioners)
haha, va gulligt! ser ut som springskor.. men inte behöver man väl alltid ta på dom när man rider eller?

Nej absolut inte!!! min häst har aldrig haft sånna. det är för känsligare hästar som ömmar lite på vissa underlag. dom tillåter hoven att utvidgas. man har dom bara en övergångsperiod medans hovarna vänjer sig. man behöver dom ju bara om man t ex ska rida på en grusväg som hästen inte tycker om, dom behövs ju inte i ridhus t ex.
jahaja! då förstår jag :D

Det som är jobbigt med dom är att dom e svindyra. kostar typ 1400 för 2 st. men om man köper dom av AANHCP så köper dom tebax dom sen när man inte behöver dom längre. (inte för lika mycket, men iaf så det är lönt att sälja tebax dom)

Hade My barfota förut, och hade en sån där "barfotamänniska" som verkade… Men nu har jag precis fått skor på henne eftersom jag snart ska tävla och då måste dom ha det, och den nya hovslagaren sa att jag inte ska ha en "sån där" hovslagare igen. Av den anledningen att hon bara verkat henne så som en hov ska se ut, alltså rund o så där… men My e väldigt sne och vind i fötterna, och belastar utsidorna av hoven, vilket innebär att hon måste verkas ordentligt för att försöka räta upp det hela lite… så antingen kommere jag fortsätta ha skor på henne, eller så låter jag en "vanlig" hovslagare verka henne =)

Ja, för en del hästar är det bra att få gå barfota men det beror nog också på hur och vad man rider med sina hästar. Och boots är def inte någon höjdare att hålla på och sätta på. Som jag skrev i den andra tråden: När det är lerigt måste man vara jättenoga att göra rent där bootsen ska sitta för minsta lilla grus som sitter kvar gör så det skvaver på hästen. Risk att tappa dom om dom är djup snö tex.
Men varför boots när du säger att hästen inte halkar utan skor eller ömmar?

http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=570110
Någonting att läsa om barfotaverkning, jag skulle aldrig göra det på mina skodda hästar!

#20 ja självklart säjjer han så. han vill ju hellre att du betalar honom.
#21 I djup snö behöver man ju inte boots. och jag sa faktiskt att vissa hästar är vimisiga med benen och därför halkar. och jag har aldrig påstått att alla hästar inte ömmar. däremot kan jag garantera att dom inte ömmar som dom ksulle göra om en hovslagare tpg av skorna. och dom ömmar i så fall bara ett kort tag till dom vänjer sig. dom har ju ingen känsel när dom har skor så de e väl klart att det käns konstigt när dom helt plötsligt kan känna marken.
#22 Finns faktiskt studier. Bl a Jamie Jacksson och Ove gör studier med jämna mellanrum. åker till USA i upp till ett år i tget och forskar.

Nu var det ju inte bara dig jag svarade utan den som frågade om boots.
Konstigt att du säger så iaf. För som jag berättade om min fullblod/halvblodsvalack var ju utan skor dom första 15 åren. Ändå är han väldigt ömfotad. Har ju även haft några i stallet som försökt att ta av skorna på sina hästar nu när den nya flugan kom att ta av skorna. Men efter ibland över ett halvårs kämpande så har dom satt på skorna nu.

#24 Men hallå! Eftersom du inte skriver nåt inläggsnummer så skriver du ju inte till en enskild person!
Och konstigt att Du säjjer så. som jag berättade om kompisens häst som inte kunde gå barfota när hovslagare verkade men som kan det när AANHCP gör de? Konstigt va?
Jag håller med #22, inget jag skulle få för mig att göra med min häst. Och dom som gör det för att det är en ny fluga borde det vara nackskott på, ska man hålla på med det ska det vara på hästens villkor endast.
Tack gejsa för information om bootsen, vilket gör dom ännu mer opraktiska än jag först trodde.

#26 Är det på hästens villkor du sätter på skor alltså? Fattar inte att du kan skriva så när du dömmer ut barfotaverkning (rätt variant självklart) så fullt ut. Du måste ju kunna se till individen och vad som är bäst för den eller… Det är ju vida känt (trodde jag i a fall) att en hästs hovar mår bättre/fungerar bättre utan skor som både skadar hovarna och benen…alltså hela hästen! Nackskott på skoning säger jag, för det är en innegrej med, de kan du ju inte neka till eller?
I så fall är skoning den längsta innegrej jag hört talas om, eftersom det är väl beprövat i flera 100 år vad jag vet och jag tänker inte låta någon som har hittat på en egen metod på några veckor övertyga mig. Så ja, det är på hästens villkor jag vill ha skor.
För mig är det inte vida känt att hästens hovar mår bättre barfota, visserligen beror det på vad man använder hästen till. Men som sagt skrev jag ju att dom som har hästarna barfota därför att det är modernt borde inte vara hästägare. Dom som det däremot funkar för, trevligt för er, men jag tänker inte testa.

Skoning har varit en ny grej en gång i tiden oxå
Förstår att du vill din häst väl, de vill jag oxå. Jag är öppen för de mesta men är alltid med och frågar och diskuterar när någon gör något med mina hästar oberoende på vad. Och när jag ser tillbaka på tiden innan jag hittade min nuvarande hovslagare fattar jag inte vad jag har gjort med min häst, "vanliga" hovslagare slår av sulan på hovarna coh låter traktstöden falla ut osv. Inget jag tycker är speciellt vänligt för hästen! Hade även en häst som har haft dåliga fötter sedan jag köpte honom, jag tror jag hade fem "vanliga" hovslagare som inte kunde göra något åt detta. Sen kom min nuvarande och berättade vad det va för fel och hur det skulle åtgärdas, bara efter första verkningen blev en sak som inte varit bra på tre år, utan rent ut sagt blivit lite sämre hela tiden då vanliga hovslagare skott och verkat, mkt bättre. Hon kunde föra en diskussion med mig om vad jag än frågande om och jag tyckte att allt hon sa va mkt vettigt och rent ut sagt självklara grejer…
Kommer aldrig gå tillbaka till skor så länge jag inte blir tvungen av någon orsak…

För att återgå till den ursprungliga frågan. Jag skulle vilja vara en barfotamänniska men vågar inte pga isisga vägar som råder under vintern.
För mig är det så logiskt att en häst som aldrig haft skor på foten utan fått utveckla en stark hov mår bäst, det är ju så mycket dåligt som händer i hästen när metall mot hov slås på.

#25# Nej, jag skrev till alla. Men inte enbart till dig. För du svarar ju som om jag skrev till dig. Har inte så mycket mer att tillföra dig. Du har sagt din ståndpunkt och jag min. Jag säger den en gång till:
Jag kommer aldrig att ta av skorna på mina två som har skor. Vill inte hitta dom i hagen med brytna ben i vinter. Eller att dom bryter dom när jag rider. Fast å ena sidan så lär vi inte komma någon vart om dom inte har skor i vinter. För dom vågar inte ta ett steg när det är is. Dom går stappligt det blir stela muskler och dom vågar inte ta stora steg. Hästen blir sämre och sämre utan skor.
Löjligt att säga att det en fluga med skor. När det är tvärtom. Dom uppfann skorna för att hovarna slets så fort i arbete. För att skona hovarna. Så gör vi i dag också. Vi rider mycket på grusvägar tex.
Är det första gången vi håller med varann helt gejsa? :P

Ha, ha jag tror faktist det slo. Grattis till oss. 
eller vad man säger.
Men vad sjutton det är ju ett forum där man ska diskutera. Annars hade det inte varit roligt att sitta och läsa här. Ja, jag tycker som du. Jag med. jag med osv….ha ha
Japp, grattis till oss! 
Men det viktigaste är väl att vara öppen för andras åsikter och inte bara "nä, du har helt fel" och sen hålla stenhårt. Det tycker jag många i verkliga livet, speciellt inom hästvärlden, gör iaf…
Ska man argumentera för eller emot något ska man ha anledningar :D

Vet inte om du menar mig där faktist. Vet att jag kan vara enspårig ibland när jag snackar om en sak. Men alla är vi ju annorlunda och det vi tror på, tror vi ju på. 

#31 och jag tycker att du hade en väldigt otrevlig ton. "nu var det inte bara dig jag frågade". andra får väl oxå svara. jag råkade vara först, men det finns ju inget som säger att inte fler får svara.
och såvida jag vet så var hästarna barfota före skoningen. hästarna föddes ju knappast med skor förr i tiden.
#28 Nu råkar det ju vara så att det inte uppfunnits på några veckor. finns säkert dom som hittar på egna metoder för att tjäna pengar, dom skulle ite jag heller låta verka min häst. AANHCP däremot basesar på studier som Jamie Jackson gjort, och Ove Lind på vildhästarna i USA. Det har tagit flera år att få fram detta, och forskningarna fortsätter hela tiden. Ove åker med jämna mellanrum till USA och forskar vidare i ämnet.
Men det man ofta ser, är att dom som har hållt på med hästar under längre tid har svårare att ta emot detta. dom är helt övertygade om att dom sköter sina hästar bäst bara för att dom gjort likadant i flera år. att det ska vara så svårt att ta emot något nytt och testa. det är ju faktiskt inte så svårt att lyfta luren och ringa den gamla hovslagaren om man ångrar sig. vi gav våran häst 1 år att vänja sig, det räckte med 1 eftermiddag.
För 2 år sedan hade han vädligt stela gångarter coh var allmänt spänd. böjde knappt knäna. sen vi tog av skorna har han fått mycket mer elaskiska gångarter. dock inte helt utan en massa jobb från min sida, men det hade aldrig gått med skor. han trivdes helt enkelt inte med dom. en vän till familjen som är uppåt 45år som har ridit i hela sitt liv och haft massa hästar och jobbat på ridskola m.m kunde oxå känna skillnaden. hon red honom när han hade skor och var inte jätteimpad av vad det var för häst vi hade. ett år senare var hon helt fast. hon sa att det var en helt annan häst och att han var helt otroligt mjuk, och det är han.
Min häst trivs inte med skor. och på en distanstävling för nåt år sedan va de en ponyn som aldrig hade skor annars, bara när den skulle tävla (eftersom det var lag på skor på distanstvälingar på den tiden. bara det att det är tillåtet med borfota nu talar ju sitt tydliga språk). men iaf. vid veterinärkollen under rundan så konstaterades hästen halt. och inte bara det, veterinären sa att det var skornas fel att den var halt.
Jag läste lite snabbt om hästskor och skoning, och hittade att romarna skodde sina hästar innan dom erövrade europa… Vilket innebär runt år 0. Så 100 år som jag chansade på blev helt plötsligt ganska obetydligt, vilket gör dom flera år som Ove och Jamie forskat om AANHCP ännu mer obetydliga för mig.
Vad är en längre tid? Jag har bara hållit på med hästar 15 år ungefär, och jag tar inte åt mig det över huvud taget, det finns inget i att ha hästen barfota som tilltalar mig. Jag tycker inte att det är speciellt snällt att "ta emot något nytt och testa" på ett djur som inte ens har bestämt själv att det vill vara husdjur åt oss…
Jag skötte faktiskt en häst för några år sen, och hon som ägde honom fick för sig att han skulle gå barfota, så hon ringde någon annan hovslagare, som tydligen gjorde barfotaverkningar också, och förklarade som det var. Hästen ömmade i över ett halvår innan jag övertalade henne till att lägga på skor igen. Vet inte om det var just AANHCP, men jag ser inte hur skillnaden kan vara så enorm.
En sak till, eftersom jag rider western så är jag lite nyfiken… Kan man på något sätt verka bakhovarna så det får samma funktion som att slå på ett par plates? Annars faller det på det, även om du skulle kunna övertyga mig om att skor är dåligt, så måste jag ha det för att kunna rida min häst så som jag vill, vilket leder mig tillbaka till början, jag kan inte ha en häst utan skor för det funkar inte med min ridning.

Rider du oxå western, vilka grenar sysslar du med? De mesta inom western tilltalar mig, men har dock inga tävlingsnerver…jobbar på de så jag ska försöka ut å tävla lite nästa år…
Jag rider reining, i huvudsak.

Ok, va har du för häst? Tävlar du? Lite nyfiken av mig
Polsk/svenskt halvblod, 5år. Har inte kommit så långt så vi tävlar, och lär inte göra det nästa säsong heller.

Revolutionerande forskningsresultat!
För ca 1000 år sedan började man sko hästar på grund av att hovkvalitén hade försämrats så mycket i och med att man började stänga in hästarna på små ytor. Från den tiden till ganska nyligen har den forskning och utveckling som gjorts inriktats på hur man skall förbättra skorna och inte på hur man skall förbättra hovkvalitén för att slippa sko. Jaime Jackson på AANHCP påbörjade för drygt 20 år sedan ett stort forskningsprojekt för att utröna hur det kom sig att vildhästar kunde förflytta sig tiotals mil varje vecka hela året (på underlag som vi inte ens vill rida våra skodda tamhästar på) helt utan problem med vare sig hovskador eller slitageproblem.
Han fann svaret och den kunskapen kan göra det möjligt för alla hästar att gå barfota oberoende av hur mycket de rids och på vilket underlag det sker.
Som en ren bonus upptäckte han även hur man botar många så kallat "obotliga" hovsjukdommar
som kronisk fång, hovbensrotation, hovbenssänkning och ofta även strålbenshälta.
SANHCP (Svenska - AANHCP, American Association of Natural Hoof Care Practitioners)
erbjuder hovutbildningar på alla nivåer. Från teoriföreläsningar om hovfunktion
och hur man minskar risken för tex fång, strålbenshälta, hålväggar, sprickor, mm.
Till examensutbildningar för profesionella hovvårdare och vidareutbildningar för hovslagare.
Hur kommer det sig att vissa hästar har sämre hovkvalité än andra?
Erfarenheten visar att den genetiska påverkan är ytterst liten (enligt många faktiskt helt ointressant). Det absolut viktigaste är blodcirkulationen som skapas av hovmekanismen. Det är blodcirkulationen som gör att hoven växer som den ska, härdas och får möjlighet att läka ut skador och sjukdommar. Alla avsteg från hovens naturliga form försämrar hovmekanismen som i sin tur försämrar blodcirkulationen som i sin tur försämrar hovens möjligheter att utvecklas på ett optimalt sätt vilket i sin tur försämrar hästens möjlighet att prestera sitt bästa.
Bara "barfota" är långt ifrån tillräckligt.
Först och främst måste hoven ha rätt form och sedan måste hästen röra sig mycket. Det hjälper ju inte att man har världens effektivaste pump om man inte startar den. Alla tamhästar som utfodras på traditionellt sätt skulle må bättre av att röra sig mer. Även om dom har tillgång till "jättestora" hagar. Så länge hästen har ett enda hovrelaterat problem kvar så har det pumpats för lite blod genom hoven. "Hovrelaterade problem" kan var allt från sulömhet till muskelstelhet och det kan sitta var som helst i kroppen.
Vad är naturlig hovform?
Jaime Jackson har fått kämpa länge för att få begreppet "naturlig hovform" accepterat. Varje hov har en individuell form vid varje enskilt tillfälle. Dom är inte ens parvis lika. Den naturliga hovformen är den form som hoven skulle ha haft om hästen hade levt ett naturligt liv. Den hovform som faktiskt är helt och hållet underhållsfri på så sätt att den inte behöver några som helst korrigeringar för att formen inte skall försämras år från år. Ingen verkar ju vare sig vildhästarna eller dom vilda zebrorna. Om man däremot fångar in och utsätter dessa för traditionella tamhästförhållanden så försämras hovarna till oigenkänlighet redan efter ett några månader. Med rätt hovvård kan vi däremot hjälpa hovarna att återfå och behålla sin naturliga form genom att utföra det "naturliga slitaget" som hästen inte lyckas göra själv på grund av att vi håller hästarna på ett onaturligt sätt.
Naturlig hovvård är således att utföra "naturligt slitage på konstgjord väg". Naturlig hovvård är väldigt enkelt och tar inte mer än kanske 10 minuter i månaden på en vanlig ridhäst när hovarna väl är återställda.
Okej, en forskningsrapport. Den hade jag också kunnat hitta på internet om jag ansträngt mig lite, men den ger mig inga som helst svar på någon av frågorna jag skrev lite högre upp.

http://www.naturligahovar.se/hovar.html
http://www.harmonyhorse.se - AANHCP
http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-608005.html (obs, jag rekomenderar inte Strasser som vissa skrivit om)
http://www.naturligahovar.se/lankar.html - länkar till olika brarfotasidor
Sök på AANHCP på google.

#44 jag har inte försökt svara på några av dina frågor. den här tråden är till för dom som har sina hästar barfota, alternativt dom som funderar på det.
Aha, med andra ord har du inga svar på det jag undrar. Det verkar ju vara en väldigt bra filosofi.
Men hur kommer det sig att du inte rekomenderar Strassermetoden, när Jamie och hon har sammarbetat?

Jag har inte läst dina inlägg för jag tycker att dina tidigare är ganska meningslösa, men visst kan jag läsa dom.
Strasser och AANHCP är inte samma sak! jag skulle nog hellre slå på skor än verka Strasser. du får själv leta upp text där det står skillnaderna om du är intresserad, eller så kan du be snällt så gör jag det.

Menar du att jag ska svara på dina westerinlägg?
Jag har aldrig suttit i en westernsadel men du kan få ett utlåtande ändå. Western ser roligt ut så länge tjurarna hålls utanför. (tänker på på tjurfäktning i t ex spaniel där hästar finns med på arenan)
#37 99% säker att det inte är AANHCP. kan vara strasser eller någon annan mindre känd barfotametod. eller helt enkelt en lurendrejare.
#38 hovarna verkas naturligt. dom specialdesignas inte som nån sorts leksak.

och det står även på de flesta AANHCP sidor att det enda dom har gemensamt är att dom vill verka barfota. AANHCP håller sig undan från strasser. och varför tjafsar du om det? det är 2 olika metoder, den ena bra, den andra knäpp. men vill du testa strasser så varsågod.
Varför jag tjafsar om det, eftersom för mig är barfotaverkning samma sak vem som än gör det i princip. Och det jag har läst hittils, så har det stått att deras metoder bygger på varann. Jag har aldrig påstått att jag vill testa att ha min häst barfota över huvud taget, vad du har fått det ifrån förstår jag inte riktigt…

ojdå…lite mer trodde jag väl du kunde eftersom du tjatar så mycket. så alla verkningar är samma sak? ja men så bra. då kan ju du tala om det för alla som forskar kring det att dom ite behöver göra det längre, för det kvittar hur man verkar.
vet du att iom att du skrev så, så påstår du att vem som helst kan verka. alla verkningar är samma sak.
Läs på lite innan, och kom tillbaka sen.
Nej, jag skrev aldrig att vem som helst kan verka, utan att alla barfotaverkningar. Men nu var jag inne på harmonyhorse.se och såg att man kan underhållsverka sina hästar efter att ha gått en kvällskurs över en helg hos dom… Det säger en hel del om den vetenskapen.
#49 okej, men slideskor är ett hjälpmedel och en förutsättning, jämför med ett träns eller vad som helst…

#54 och du ville ha reda på om det gick att verka motsvarande? korkad fråga faktiskt…lägg fram förslaget till din hovslagare och se vad han säger. eller så kan du ju göra en ritning och be nån forma hovarna efter den *flin*
AANHCP har väldigt enkla men effektiva metoder. går man den helgkursen så lär man sig grunden och att underhålla en hov som redan är i balans. en som är långtidsutbildad av AANHCP gör så att hoven kommer i balans, det tar olika lång tid från håst till häst, beroende på hur illa hovarna är skötta innan.
en liten påminnelse: "eftersom för mig är barfotaverkning samma sak vem som än gör det i princip"
#55 ja, förlåt… Det verkar vara en ganska korkad fråga att överväga om barfotaverkningen gick att använda eller inte. Men hur ska jag kunna fråga min hovslagare om det, han har inte ens gått en helgkurs hos AANHCP så då faller det ju, eftersom det var vad jag undrade, om det gick att verka en hov enligt AANHCP's metoder och fortfarande kunna använda hästen till reining.
Ja, du behöver inte skriva underhållsverka med fet stil, för det skrev jag också. Och att det handlade om att göra det på en färdig hov förstod jag faktiskt också, bara för att vi har olika åsikter är jag inte helt bakom flötet ;)

Är helt överygad om att det ksulle gå till reining. min häst tränas i hoppning och dressyr, och mycket uteritter på förj*vliga grusvägar rent ut sagt men vi har inget annat.och han ömmar inte, inte heller slits hovarna mer än dom ska.
kan ju dra min pinsamma historia från i vintras om du inte har hört den än. var ute och red i bara repgrimma som jag gjort så många gånger innan. på hemvägen tycker väl hästen att det går för sakta och att han vill hem så han börjar galoppera. och ja, vad gör man med en repgrimma? sliter allt man kan medans han springer för allt han är värd (han upptäckte ju ganska snabbt att jag inte hade kontroll så då drog han på för fullt). grejen va bara den att nerförsbackan innan stallet var helt istäckt, ren is utan en buckla så den va verkligen snorhal. i denna vansinnesgalopp tog han oss ner utan att halka en enda gång. helt säkr på foten tog han oss ner helskinnade.
på sommrarna brukar vi hoppa och "dressyra" på en "gräsplätt" (va kan den vara, ca 100x70m kanske kortklipptgräs) perfekt att träna på dåden är helt platt. där har jag ridit halvgalopp-piruetter när det har regnat, samt ridit "ponny-omhoppning" med hinder på 90cm. utan att halka. allt handlar ju om ryttarens förmåga att balansera upp ekipaget. vet inte hur det är med western då man rider med långa tyglar, men att galoppera runt fort ska du se att de går aldeles utmärkt på lång tygel barfota.

Idag var det en artikel i min lokaltidning om en hovslagare som rekommenderade hästägare att låta sina hästar gå barfota.

Många veterinärer anser oxå att hästen ska gå barfota, lösdrift, utan onödiga täcken(alltså, endast täcke om man t ex ska träna och inte vill ha blöt häst eller om den e väldigt svettig) och inte så mycket krafftfoder. vi hade en föreläsning av vet. Sara Nyman här för ett tag sen. hon har haft föreläsningar på flyinge oxå. hon pratade om hästens foder och foderstat. hästar är inte gjorda för att äta säd, och det som många ger sina b-ponnyer skulle halvbloden klara sig på med ett bra stråfoder är grunden. ponnyerna behöver inget alls om dom har bra stråfoder.
nu har ju t.o.m hovslagare erkänt att hästar bör vara oskodda.

#36# Jag skrev inte att jag frågade utan jag svarade en annan om boots. Och tycker du det är en otrevlig ton så är jag rädd för att många inlägg enl dig är otrevliga. Jag kallar det ren konversation.

Nu råkar det ju vara så att bara jag kan avgöra vilka inlägg jag tycker är otrevliga, inte du. en konversation kan hållas utan otrevliga inlägg.

Och som tur är så kan jag avgöra om jag vill diskutera mer med dig. jag gillar inte din ton alls.

javisst kan du avgöra det. jag har aldrig bett dig varken sluta eller fortsätta. och jag gillar inte din ton heller. men det är inte det som den här tråden handlar om.

Det var inte jag som började med att säga att någon hade otrevlig ton. Det var du. Fast det handlade ju inte den här tråden om heller just då. Eller?

"det var inte jag som började"
…i samma inlägg skrev jag om hovar. jag poängterade bara att det inte var ett trevligt inlägg. när skrev du om hovar senast? starta en ny tråd istället där man diskuterar om vissa inlägg är trevliga eller ej.

Nu börjar du med personliga påhopp. Min ålder har inget med det här att göra.

jag ber om ursäkt för det, men du undviker fortfarande ämnet hovar, som den här tråden faktiskt handlar om.

Jag har redan skrivit så mycket om vad jag tycker om barfotahästar så jag tycker inte att jag behöver skriva mer.
Det jag skrev sist om var bootsen. Vad jag tycker om det.
Detta är ett forum där man skriver vad man tycker om olika saker. Men du är enkelspårig och bara skriver vad du tycker. När jag sedan skrev vad jag tyckte om barfota hästar så tog du åt dig. Du försvarade dig massor. Började skriva jättelångt ang metoden osv.
Jag ändrar mig aldrig iaf. Eftersom min häst har gått barfota i 15 år och ändå är ömfotad.
Nu tycker jag att vi har diskuterat färdigt! Tack för mig.
Jag vet av erfarenhet att hästar mår bäst av att gå barfota, har du prövat seriöst att ha barfota häst eller är det bara fördomar? Hur skulle det var att någon gång stanna upp och lyssna på andras åsikter och erfarenheter utan att tuffa på som en ångvält och vara otrevlig gejsa, det är en fruktansvärd ton du har när andra inte tycker som du

som du så riktigt säger så är detta ett forum där man diskuterar. jag framför min åsikt om barfota då jag faktiskt till viss grad anser att skor är en form av djurplågeri. du är oxå väldigt enkelspårig, kanske t.o.m mer än mig. jag har haft min häst skodd, jag har testat och det var hemskt.

måste lägga mig i lite.. ^^
men alla hästar är olika.. vissa kan ha skor, vissa kan inte.. punkt slut !
Jag är så trött på detta eviga tjat om barfota hästar.. VISST kan VISSA hästar gå barfota, men långt ifrån alla. Köpte för 3 år sedan en hbl valack på 10 år, envist verkad enl AANHCP. Hästen krävde en "rutinerad" ryttare som det stod i annonsen för han var het. Han var inte bara het vill jag påstå. Han skenade titt som tätt utan att någon fattade varför. Hästen var totalt från vettet ( om man kan kalla det så) Vi provade med skor. RESULTAT!!! Har idag världens mjukaste och rörligaste häst som rids av små barn, skenar aldrig. Varför. Jo enl min veterinär och ett antal andra människor som också sysslar mycket med hästar och dess fysiska hälsa berodde det givetvis på att han var ömfotad. AAHNCP är också uppe till diskussion hos högre "makter" då många anser att det är djurplågeri.
Nej hästar föddes inte med skor! De föddes heller inte med ryttare på ryggen eller en vagn bakom sig, De föddes för att leva fritt på steppen… De starka överlever de svaga dör!
#72 Fel alla ryttare klarar inte att ha barfota hästar det kräver känsla och kunskap.
Jag undrar varför nästan alla jag pratat med som förespråkar barfotaverkning blir arga när man inte har samma åsikter som dom…
# 73 Även du kanske får krypa tillbaka om och när det förbjuds! Tror inte det gör mindre ont i hästens hovar vem som rider den. Det är bedrövligt att dom inte förbjudit barfotaverkning redan!! Jag är inte främmande för nya alternativ, men när det inte är bra för just mina djur så får det vara för min del.

#74# Ja, det är mycket lustigt slo. Och jag gillar inte att det kommer nytt folk som inte törs skriva lite mer om sig själva. Lite komiskt att det kommer två nya som kallar sig ilsken och ilskenX.
Test tex vem kan det tänkas vara? *ler* Jag anar bara.
Gejsa!!!! Ja, vad tänkte du göra åt det då? Fortsätta och vara lika otrevlig mot folk inte tycker som du, som du är nu?

Vad jag tänker göra åt det???!!! Vad är det för en fråga? Jag tänker inte göra ett dugg åt barnsliga påhopp. Jag bryr mig inte helt enkelt.

#72 & #75 om en häst ömmar så lär den ju knappast skena för det, snarare vägra gå. och jag tror knappast det lär förbjudas, snarare lär veterinärer och hovslagare oxå förslå det. du har ju redan hört här tidigare, någon (kommer ej ihåg vilket nr eller användare, och har hamnat på nåt ställe där man inte ser inläggen) skrev att hovslagare tyckte dom skulle vara oskodda. även veterinärer har sagt detta. och vad konstigt då att när man rider distans har det helt plötsligt blivit tillåtet att rida barfota, vilket var förbjudet innan. sulle dom verkligen göra så om dom tycker det är djurplågeri? och sen vill jag klargöra en sak. jag förespråkar AANHCP, inte någon annan metod.

Måste faktiskt hålla med Gejsa om att man inte kan skapa nya användare bara sådär. och om du för en endaste sekund ror att jag är "test" gejsa så blir jag vansinnig! har jag inte hela tiden sägt vad jag tycker? varför skulle jag sluta med det nu.

Nej, peppe det var inte dig jag menade. Det var en helt annan person. *ler*
Vi är oense om detta det är ok tycker jag. Vi kanske tycker något annat gemensamt i stället. Om foder kanske. Jag tycker att är man på ett forum så får man räkna med mothugg i bland. Det gäller dig och det gäller även mig. Jag är inte arg på dig eller så. Ibland t o m skriver jag lite som en motvallskärring (kärring som jag är) för att det ska bli lite mer diskussion. *ler*
# 79. Det har varit ett 100 tal hästar runt mig i mitt liv. Jag vet att hästar kan beté sig på många olika sätt vid smärta. Vissa bockar, andra sparkar bakut, en tredje vägrar gå, en annan bits. Är du hästmänniska så borde du väl veta om det?

jag har oxå en massa hästar runt mig men jag tvivlar på att en häst beter sig som du beskriver när den ömmar. det kan faktiskt vara så att det är ryttarens ridning det är fel på och att häst och ryttare inte kom överens i början. en häst som har haft för vana att skena lär ju knappast sluta med detsamma, den lär ju hålla på ett tag till för att testa om det fortfarande är ok även om det skulle vara hovarna. det borde tagit minst 1 vecka för det tar ett tag innan hästen tappar känseln i hovarna när man skott.
Du har ingen aning om hur min häst reagerade!!!! Den var tokig hos sin förra ägare också, och jag sa inte att det gick över på minuten. Men en häst som gått barfota, rusat och gått stelt mm mm, som får skor och blir en kanonhäst… Behöver inte säga mer. Det är fortfarande individuellt. ALLA kan INTE gå barfota. Nu lägger jag ner denna diskussionen det är som att tjata över att alla ska en ras på hästen och förkasta allt annat. Men vissa människor, har sett det här tidigare är så enkelspåriga och det dom säger är det rätta och stänger sina dörrar för allt annat!! Lycka till det lär du behöva med din intställning.
Boots förresten?? Har vildhästarna det också när dom ömmar?? En häst jag känner fick in en sten i en boaboots och fick en regäl skada av det… Rekomenderas???
För det andra så är inte vi människor heller födda med skor på! Hoppas du också springer runt barfota för det går lika bra det. Gör det det tillräckligt mycket så blir fötterna hårda och fina.

Måste faktiskt ännu en gång säjja att jag håller med gejsa. ploppar upp en massa nya användare och hoppar rakt in och skriver i den tonen. Kan men inte blockera någon från en viss tråd? nån som vet?
Vildhästar behöver inga boots eftersom dom redan har perfekta hovar, och har dom inte det så blir dom uppätna och då finns bara dom med bra hovar kvar som ger föl. kommer det in så stora stenar som krävs för en "rejäl skada" så satt nog inte bootsen rätt. det krävs mer än en liten sten för att skada hoven.
om det är någon som stänger alla dörrar så är det väl ändå du. min häst har haft skor på sig i 8 månader här hos oss innan vi upptäckte att AANHCP existerade.

Putt putt
orka inte läsa igenom allas svar men måste svara till SLO inte angående barfotametoden.. men pga att din inställning till att det är rätt för att man gjort det i 2000 år. det är lite tragiskt tycker jag.. för det är mkt som man utvecklat bara de senaste 10 åren som alla har hakat på. ingen vet hur stela dom hästarna va som levde för 2000 år sen o hur länge de levde.
om man jämför med t.ex. att förr i tiden så gav man hästarna alltid dubbelranson kraftfoder på söndagar när det va vilodag, (vet inte hur länge de gjorde så, men det finns antagligen en del som gör så fortfarande) det var helt självklart att hästen skulle ha en festmåltid för att människorna hade det ¨på söndagar, men nu vet alla att det är helt fel, hästarna fick korsförlamning osv.. ändå gjorde dom det i säkert många hundra år. det behöver inte betyda att det är rätt. allt utvecklas, o mkt av det vi gör idag kommer dom om hundra år säga , herregud inte undra på att hästarna bara blev 25-30 år.
#88, jo visst. När det finns bevis för att någonting är dåligt, då ska det ju inte behållas? Ingen har bevisat för mig att skor skadar hästen på något vis, bara att barfotaverkning är en alternativ väg för vissa.

Denna länk leder till en text från en Veterinär
http://www.western-ridning.com/haesten/skoetsel-(o)-vaard/Att-bryta-traditioner---del-3.html

ett citat:
"All sanning går genom tre stadier. Först blir den hånad. Så blir den bemött med kraftig motstånd. Till slut blir den accepterad som självklar" (Arthur Schopenhauer)

och du slo, det är en westernsida…borde ju passa dig
Ja, men vad spelar det för roll? Det står bara att det är skadligt med skor, men det står inte vad som är skadligt. Och att det är bra att verka barfota, inte varför.
Jag är uppvuxen som en nyfiken människa, jag frågar alltid varför en gång för mycket än en gång för lite. Och får jag inget svar ens andra gången, så avfärdar jag saken och så är det inte mer med det, förrän det är bevisat att jag har fel. Men jag ser bara än så länge massa skönliterära texter om hur bra det är.
Och en sak som jag irriterade mig lite på i den där texten var det här stycket:
"Det skulle inte vara några problem för dom att råda hästägare att låta hästen komma ut, ge dom hö/gräs och låta dom gå tillsammans med andra hästar så att dom rör på sig och blir mentalt sunda."
Vad sjutton har det med hovslagare att göra? Måste man kunna verka en häst enligt AANHCP för att komma fram till det? I så fall är det väl tvärt om också, vi som har hästarna ute dygnet runt året runt är experter på AANHCP utan att veta om det.

läs en gång till så förstår du nog.

jag ska besvara dina frågor men det tar tid att skriva så mkt text

#89 Läs lite så får du ganska snabbt bevisat för dig att skor skadar hästen och inte bara själva hoven utan också leder, ligament och skelett tar illa vid sig.
Men jag håller med om att alla hästar inte kan gå barfota. Det som är skrämmade är att det finns människor som är fundamentalister på detta området och inte förstår att alla hästar är inte barfotahästar. Kanske jag talar av min okunskap nu?
#96 jo, ska man säga det den vägen så skadar all hästhantering mer eller mindre hästen, även om den är barfota.

#97 Visst, det kan jag hålla med om, lite sorligt faktiskt…

Det skadligaste är att blodcirkulationen förstörs. här har du en längre redogörelse hur det sker:
Anledningar till att hästen INTE ska vara skodd. OBS! AANHCP, inte hovslagare!!
1. När hästen belastar hoven så utvidgas den. Det fungerar som stötdämpning. Men när man slår på en sko, så är hoven i sin smala form. Så när hästen belastar en skodd hov så kan den inte utvidgas….
2…..vilket leder till minskad blodcirkulation. När hoven utvidgas o dras ihop så fungerar det som en pump som drar blod genom hoven vid varje belastning. När hoven är skodd så kan den ej utvidgas o då tappar hästen blodcirkulationen o oxå känseln i hoven. När hovarna inte hjälper till att pumpa runt blodet så kan hjärtat bli överansträngt.
3. Blodcirkulationen är livsviktig för hovens överlevnad. Hoven byggs upp av ämnen som blodet tillför, syre o näring håller hoven vid liv o låter den utvecklas o stärkas.
4. Hovmekanismen är viktig för hästens stötdämpning vilket i sin tur är en del i det som påverkar möjligheterna att röra sig på olika underlag.
5.När hoven är i balans så att hovmakanismen fungerar så växer hoven mer ju mer man rider hästen. Alltså kan den inte slitas för mycket eftersom den växer så mycket som behövs.
6. Om man oroar sig för att hästen ska halka så kan man köpa speciella boots o borra hål i dessa o brodda i dem.
7. Om man är rädd för att hästen ska ömma så kan man oxå köpa såna boots. Om hästen ömmar när man tar av skon så slår man ju oftast på en ny sko. Detta försämrar bara hoven ännu mer.
hoppas du fick svar på din första fråga. anars kan du ju fråga Varför igen.
Anledningen till att det är bra att verka barfota är ju det blir lättare än om den har skor på sig *lol*
skämt åsido.
barfotaverkarna är utbildade för att verka just barfota och för att hästen ska klara det. hovslagaren verkar för skor. det kanman aldrig komma undan med. även om dom lär sig att "bara" verka så läggs det inte så stor vikt vid det då att lära sig att sko är själva meningen. dom som utbildas av AANHCP och Strasser lär sig ju knappast hur man skor en häst, dom lägger istället hela sin enegri på att förstå hur man verkar rätt.
Här har du skillnaden på AANHCP och Strasser som du säkert redan har hört. men skadar ju aldrig att upprepa.
I Sverige finns det framför allt två falanger som propagerar för barfotahästar, den amerikanska läran AANHCP, samt den tyska veterinären Hiltrud Strassers teori. AANHCP är en förkortning av American Association Natural Hoof Care Practitioners och grundar sig på den amerikanska hovslagaren Jamie Jacksons iakttagelser av frilevande Mustanger. AANHCP strävar efter den naturliga balansen i hoven.
Hiltrud Strassers metod är mer strikt och går ut på att alla hästar ska ha samma hovform, dvs. en 30-gradig vinkel mellan kronranden och underlaget. Strassermetoden går också ut på att hästen ska leva så naturligt som möjligt utan benlindor och täcken osv., vilket anses påverka hästen negativt.

ja visst, det är ju ite naturligt för hästen att ha människor i sin närhet. men man behöver ju inte göra saker värre än dom är. t ex sko.

ännu en länk till samma veterinär. mycket klok måste jag säjja.
http://www.western-ridning.com/haesten/skoetsel-(o)-vaard/Att-bryta-traditioner---del-2.html

wohoo jag skrev det 100ade inlägget *fniss*
Du skriver ju bara samma sak om igen och utan källhänvisning.
Skulle vara intressant att se om det fanns någon dokumentation på att hästar som går barfota kan användas till allt som skodda kan, och i så fall om dom lever lika länge och med samma antal skador som är hovrelaterade.

nu får du börja leta lite själv på internet. jag har letat fram en massa texter till dig.
dina frågor lär inte få nåt svar än på några år. jag lovar att jag ska höra av mig när trappalanda kallar på min polle så ska du få veta hur gammal han blev.
o ja visst kan dom det. jag rider hoppning (tävlar L:B men tränar 120), dressyr (LA), hubertus (vanliga som klubben anordnar, men hästen har tidigare gått "riktiga" hubertusar där egentligen bara stora hästar får vara med men min pärla är så duktig så han fick förlja med ändå. oskodd). känner massor som rider distans. sunglasses rider ju western. fälttävlan känner jag ingen men om man kan rida dressyr hoppning och hubertus så är ju inte skullnaden så stor. jo försten, min kusin rider gymkhana på sin oskodda häst. nån mer gren som fattas? ja just de, känner en som använder sin oskodda häst till voltige oxå.
Nehe, va tycker ni om att vi gör en ny tråd. den här börjar bli jobbigt lång.

jag har gett dig ett antal länkar. några texter har jag skrivit ihop själv. andra har jag hämtat ur annan litteratur.