Tror det är nonsens.
Det tror jag med… HAr du hört historien om "Pinnen"?
är hästpsykolog o hästpratare samma personer?
/Elin

Jag tror att alla som håller på med sånt, pratar med andra sidan typ?

#2 Nej det har jag inte. Har läst om någon hästpratare men de lät ganska naivt de jag läste.
#3 Nej, det tror jag inte. Hästpsykologier läser av hästen betende medans hästpratare säger sig kunna "tala" med hästar.

Det har nog dom flesta som ser på Tv:n. Eftersom det nästan bara handlade om pinnen ett helt program. Mycket synd om den hästen.
Okey för jag läst om en hästpsykolog som fick frma en massa fakta om en fjording, väldigt intressant, blev intresserad faktist. :)
/Elin
Jag har varit på en föreläsning som en sk hästpratare höll. Första halvan av föreläsningen "köpte jag", men sen drog allt iväg. Med andra ord; Jag tror INTE på det.

jag vet inte riktigt vad jag ska tro, men en som jag känner jade haft en ute till sin hund, och hade fåt fram info som bara ägaren till hunden visste, och ingen annan. hundprataren visste absolut ingenting om hunden… Sen känne rmin kompis en som hade hästpratare ut till sin häst, som nyss hade bytt stall, och fick då reda på att den hästen "saknade vit häst", och den hade nämnligen en bästa kompis som var vit… lite skumt… men man vet ju ändå inte riktigt vad man ska tycka liksom…
Men allt man tjänar pengar på kan man utbilda sej till, tyvär…
kan nån berätta om pinnen?
jag vet inte riktigt vad jag ska tro. men jag tror nog att endel "hästpratare" bara hittar på, och lurar folk på pengar, medans vissa kan sin grej. tycker ibland det är lite häftigt, när säkaerna verkligen stämmer som dom säger!:)
#13 jag håller med. Tror att många gör det bara för att tjäna pengar, medan andra kan det.

#12# Kortfattat om pinnen. Det var en travare tror jag som var dödligt sjuk. Ägaren tog dit en hästpratare och hästen sa att han ville leva. Då skickades han till en känd hästpratare och bodde där en tid. Han blev sämre och sämre. Minns inte vad för sjukdom han hade. Sedan togs han hem igen. Stod där ett tag. Sedan kom miljö och hälsa och avlivade hästen i hagen fast ägaren stod och protesterade. Han var skinn och ben. Men eftersom hon trodde på hästprataren så lät hon hästen lida och stå där och bli sämre och sämre.
Tror att hästprataren även gav någon homopatisk medicin samtidigt som skulle göra han frisk. Den hästen hade ett helvete innan han dog. Stackaren.
Det är ju ett par år sedan det gick så ni som vet bättre kan ju rätta mig om jag har fel eller glömt något.

tror absolut inte på det…
sett många historier på TV om helt friska hästar som kollats av 6 oberoende veterinärer på klinik och gjort alla möjliga tester, men som 3 hästpratare påstod hade ont både här och där.
Samma häst stållde dom några frågor om till hästpratarna. var nåt i stil med "Varför gillar han bananer så mycket?2 och "Saknar han sin gamla kompis Fantomen?"
Kommer inte ihåg vad alla svarade men nån sa att hästen sagt att "bananer var ju nyttigt hade någon sagt i stallet så därför åt han bananer" och att "han saknade väl inte Fantomen direkt, men visst vore det roligt om han kom tillbaka"
sanningen var den att hästen aldrig ätit banan och har aldrig träffat någon som hette eller kallades fantomen, varken människa eller djur. Hästen ägdes av uppfödaren, alltså kan han inte träffat någon hos nån annan ägare.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Inge fick en gång besök av en "hästpratare" hon sa att hans ena hingst talat om att han haft flera ägare, men ingen så snäll som Inge,………………..hingsten var född hos Inge och aldrig varit från gården
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Men en sak är luite läskig, när det var på TV sa dom att det var Scarlet night ( eller nån liknande), MENM det var en 2000 gammal häst från Naturhistoriska riksmuseét dom tog tagel ifrån. Hästprataren sa att hästen hade ont i ett framben (veckan senare blev Travaren halt) å så sa prataren att han var tvungen att äta nånting han inte tyckte om, (å dagen innan hade travaren blivit avmaskad) Jag tror inte på Hästpratare, men håll med om att det är lite läskigt!

#18# Men då är han synsk inte hästpratare.

tror det är ren bluff och båg med hästpratare/synska personer överhuvudtaget.

# Det var ingen hästpratare som fick tagel, det var en homopat. Vet vem det var för han bor rätt nära. Han fick både tagel från en levande häst(scarlet night) och från en död häst. Det med den levande hästen stämde rätt bra, men den döda sa han att den var lite stel och skulle behöva massage typ. Kommer ej riktigt ihåg hur det var. Kan säga att han blev väldigt arg för det där, för det var ju att driva med honom.
Men nog kan man säkert se på tagel och hästen typ har brist på nått. Vet en kompis som lämnade dit tagel från sin häst eftersom han var så lös i magen. Hon gav hästen morötter varje dag. Han såg det på taglet och hon fick sluta ge morötter sen vart hästen bra.
Deras hemsida:

Hästpratare tror jag inte på… Men det kan vara kunniga människor kanske som säger sig vara hästpratare och kan gissa sig till en del… Jag tror att vissa människor kan vara lite synska faktiskt…… eller åtminstonde känna saker på sig.
Jaa… så kan de ju va!
Jag tror på hästpratare, på dem som är SERIÖSA!
Tyvärr är det ju så att detta är en bransch där det är väldigt lätt att luras och hitta på, så naturligtvis finns det ett antal oseriösa som bara är ute efter att tjäna pengar på det!
Jag har träffat några stycken hästpratare och hört flera historier där det framkommit massor av uppgifter som hästprataren omöjligt kan ha vetat om! Detta både på egna och andras hästar!
Detta med hästpratare har väldigt många paralleller med folk som är "synska" och/eller kan förmedla kontakter med "andra sidan". Och det är ofta samma människor som tror resp inte tror på båda sakerna….
jag tror att det kan finnas ett fåtal som kan sin sak, men ärligt talat..
påståenden som vissa säger att hästar berättar. t.ex att sakna en vit häst. vem som helst som kan sannolikhetsläran vet väl att chansen är stor att en häst har träffat en annan vit häst.. då börjar ägaren grubbla o tänker ut en berättelse själv o vänder o vrider vilken häst det kan vara .. vad vill man få fram av att betala för att få reda på om en häst saknar en vit häst.. nee då är man lurad.
däremot tror jag på att man kan förstå hästar genom att läsa av deras kroppsspråk o få reda på om de har ont nånstans genom att observera hästen.. hästar tänker i bilder, vilket vi människor också gör, fast vi inte är medvetna om det eftersom vi utvecklat ett språk o jag tror att man kan förstå en häst till en viss del genom att öva på att tänka med bilder. dock tror jag inte att man kan "prata" med hästar på det sätt på som folk påstår, då hästar lever i nuet och kan inte tänka på fler saker samtidigt eller känna vissa känslor som vi människor kan, som t.ex skuld. de kan inte ångra nåt de gjort, som jag hört att en hästpratare sa att en häst sa.. att den mådde dåligt för att ägaren trillat av.. det är bara skitsnack.
ang. Pinnen. människor som inte kan ta ansvar för sina djur o låter sina djur lida pga att de inte kan ta beslut som är det bästa för sina djur.. o betalar för att nån ska säga det dom vill höra.. för att slippa ta ansvar för det djur vars liv de har i sina händer!
en häst kan inte avgöra själv vad som är det bästa för den, de kan inte tänka på döden på det sätt som vi människor kan. skulle en häst kunna tänka så skulle den inte sprattla o rycka loss sina ben om den fastnar i stängsel t.ex.
#25+26, Brea skrivet! Du tog orden ur munnen på mejj!
Finns kanske någon, vad vet jag. Tror personligen inte på det.
Men bästa hästprataren är hästens ägare/skötare om denne är uppmärksam och har bra kunskap och är öppen för att se och lära nya saker.
jag tror inte på att det finns de som kan PRATA med djur. jag håller med "Ilsken" att bäste hästprataren är ägaren/skötaren som oftast bäst kan tolka sitt djur själv
tack jumpingqueen för din back-up ;)
som jag sa, så tror jag inte på att man kan PRATA med hästar på det sättet som framgår, däremot tror jag fullt ut på att man kan känna av sinnesstämning och känslor om man är på samma våglängd. jag vet själv vad jullan känner när hon känner, o hon vet precis vilket humör jag är på.. är jag ledsen/sur så får jag inte rida alls då ställer hon sig mot väggen med huvet o jag får inte gå fram.. det räknar jag med redan när jag kommer till stallet att hon vet, o det slår aldrig fel.
o syrran vet jag alltid vad hon känner o ibland vad hon tänker. jag tror att det är så med vissa människor/djur. men jag tror inte en enskild person kan känna så med alla. ta till exempel om man sitter på ett tåg, alla sitter knäpptysta bredvid varandra, men med nån främling börjar man prata helt plötsligt som om det vore det naturligaste i världen.. jag tror att det ligger nåt i det.
så har vi en grannhund här som jag vet kommer hem till oss på besök innan hon kommer. det kan jag inte förklara.