krubbitning?????
nån som har förslag till botemedel mot detta beroende?????

Mer grovfoder inne i boxen (fri tillgång) och längre utevistelse till att börja med. Pinnar att äta i hagen osv.
Dom få hästar jag har sett som krubbiter har ofta fått för lite grovfoder en längre period. Brist på något att tugga alltså.

han har fri tillgång, ute dygnet runt…..

Om han är ute dygnet runt, hur kan han då krubbita?
Gnager på staketet kanske ;)
han behöver kanske aktiveras lite mer!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

han biter på stolparna där eltråden sitter mm…. har rids och tränas regelbundet…..

#6# Fast det kallar jag inte jag krubbitning. Isf har jag haft många krubbitare hemma hos mig inackorderad. Dom bet på pinnarna ute men inte inne i boxen.
Släng in lite pinnar och sånt som dom får tugga på. Det brukar få dom att sluta. Du kanske har klippt äppelträden? Dom älskar äppelgrenar att tugga på.

Vi har slängt ut aspar till våra och de står där och plockar hela dagarna :)
*** Kärleken övervinner allt ***

#8 Vi slänger också in asp till hästarna, det knapras och mumsas för fullt på dom där grenarna :)

Ja, det är mycket man kan ge dom i pinnväg. Vi brukar tigga till oss några små granar varje vinter med. Gran är ju bra på många sätt för hästarna. :

Om det är så att han/hon har siktat in sej på vissa stolpar så smörj på nån äcklig gegga på just dom stolparna..tjära eller "Nobite" eller liknande..

Är det impregnerade stolpar han knaprar på?

#11# Ja, just det. Det kan man också göra. Fick göra det på varenda stolpe en vinter. Hade en häst som bet på varje stolpe. Var mycket tråkigt faktist.

kanske förklara fel. han snappar luft mot saker, galet mkt i boxen men även direkt ute om han inte har sin krubbitar-rem hela tiden,,,,
våran lilla krubbet innan, hon har nu en happy snacker från hööks, och jag har inte sett henne göra något sådant sen i vintras.

#14# Luftsnappare kallas det då har jag för mig. Har för mig även att just luftsnappare oftare får kolik också. Vad är det för häst hos dig som gör så?

luftsnappare kan svälja luft utan att ta stöd mot något, krubbitare behöver nåt att stödja emot…. det e texas som e krubbitare…

precis som #17 säger, luftsnappare=inget stöd, krubbitare=behöver stöd
dom som käkar trä kallar vi termiter här… ;)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

för övrigt vet jag inte riktigt vad du kan göra… kanske sätta nåt uppepå stolparna om han använder dom? elbandshållare och kanske en tråd
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~