Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 2129 ggr
stall-harmoni
0

krubbitning?????

nån som har förslag till botemedel mot detta beroende?????

gejsa
0

Mer grovfoder inne i boxen (fri tillgång) och längre utevistelse till att börja med. Pinnar att äta i hagen osv.

Dom få hästar jag har sett som krubbiter har ofta fått för lite grovfoder en längre period. Brist på något att tugga alltså.

stall-harmoni
0

han har fri tillgång, ute dygnet runt…..

gejsa
0

Om han är ute dygnet runt, hur kan han då krubbita?

thilda-
0

Gnager på staketet kanske ;)

Zahara
0

han behöver kanske aktiveras lite mer!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

stall-harmoni
0

han biter på stolparna där eltråden sitter mm…. har rids och tränas regelbundet…..

gejsa
0

#6# Fast det kallar jag inte jag krubbitning. Isf har jag haft många krubbitare hemma hos mig inackorderad. Dom bet på pinnarna ute men inte inne i boxen.

Släng in lite pinnar och sånt som dom får tugga på. Det brukar få dom att sluta. Du kanske har klippt äppelträden? Dom älskar äppelgrenar att tugga på.

tezzie
0

Vi har slängt ut aspar till våra och de står där och plockar hela dagarna :)

*** Kärleken övervinner allt ***

BeatriceHolmberg
0

#8 Vi slänger också in asp till hästarna, det knapras och mumsas för fullt på dom där grenarna :)

gejsa
0

Ja, det är mycket man kan ge dom i pinnväg. Vi brukar tigga till oss några små granar varje vinter med. Gran är ju bra på många sätt för hästarna. :

pippa__
0

Om det är så att han/hon har siktat in sej på vissa stolpar så smörj på nån äcklig gegga på just dom stolparna..tjära eller "Nobite" eller liknande..

BeatriceHolmberg
0

Är det impregnerade stolpar han knaprar på?

gejsa
0

#11# Ja, just det. Det kan man också göra. Fick göra det på varenda stolpe en vinter. Hade en häst som bet på varje stolpe. Var mycket tråkigt faktist.

stall-harmoni
0

kanske förklara fel. han snappar luft mot saker, galet mkt i boxen men även direkt ute om han inte har sin krubbitar-rem hela tiden,,,,

bubbelbubbel
0

våran lilla krubbet innan, hon har nu en happy snacker från hööks, och jag har inte sett henne göra något sådant sen i vintras.

gejsa
0

#14# Luftsnappare kallas det då har jag för mig. Har för mig även att just luftsnappare oftare får kolik också. Vad är det för häst hos dig som gör så?

stall-harmoni
0

luftsnappare kan svälja luft utan att ta stöd mot något, krubbitare behöver nåt att stödja emot…. det e texas som e krubbitare…

Peppe
0

precis som #17 säger, luftsnappare=inget stöd, krubbitare=behöver stöd

dom som käkar trä kallar vi termiter här… ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

för övrigt vet jag inte riktigt vad du kan göra… kanske sätta nåt uppepå stolparna om han använder dom? elbandshållare och kanske en tråd

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~