Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 864 ggr
StallBakhet
0

Född travare...

Mitt varmblodssto är född "travare" - i allafall om man ska se till stammen. Skrattande

Dock har hon inte blivit högre än 145 cm i mankhöjd (4 år) och pallar inte för travträning.

Hur "svårt" är det att "göra om" henne till ridhäst? Vad krävs i grunden för att göra henne attraktiv för ryttare?

Snälla hjälp mig och framför allt min ögonsten!

wewwa
0

Men än är hon bara 4 år. Man brukar väl slutmäta när dom är 8 år. Har inga erfarenheter av att omskola hästar.

StallBakhet
0

Jag har bara erfarenhet från russ (travare) och att de har mätning i olika intervaller med slutmätning vid 8 års ålder.

Mitt lilla sto behöver komma till någon som kan ge henne det hon mår bra av och det är inte travträning.

hjullan
0

nu förstår jag inte riktigt.. eftersom du skriver att hon är född travare.. syftar du bara på rasen då eller är hon travtränad men inte klarar av det mer?

om hon är travtränad så är det viktigaste (vad jag tycker) att få bort beteendet som hon är lärd att bara springa, att man kan ta det lugnt också , träna halter o stå still . det behöver du inte rida för att göra. det är ju det som skiljer travarna åt mest från ridhästar. att de har bråttom nånstans hela tiden.

sen är det bara o rida in henne. finns nog en del här som har ridtravarare dom kan nog svara mer utvecklat på det.

StallBakhet
0

# 3: När jag läst önskas köpa annonser så är det ofta som varmblod utesluts i annonserna för köparna önskar en ridhäst. De vill alltså inte ha en fd travare.

Mitt sto är ju uppfödd i avseende att bli travare. Jag har ägt henne sen 1,5 års ålder och har tömkört henne där jag tränat henne att stå till, jag har kört henne på travoval, rakbana och massor med skog. Jag är inte så mycket för rena intervalljobb utan skrittränar travhästarna väldigt mycket. Jag vill också ha dem disciplinerade på så vis att de ska lyssna på mig. Stoet är alltså registrerad travare, tränad i avseende att starta men har "bara" gått premielopp.

gejsa
0

Men rid in henne då och sälj henne som ridhäst fd travare som aldrig startat.

StallBakhet
0

#5: Bara ett problem och det är att jag är 180 cm och har något kilo för mycket för att jag ska tycka att det är okej för mig att rida henne.

Jag vill bara få förklarat vad det är som gör att fd travare är mindre intressanta som ridhästar?

heorspawer
0

Jag har tagit hand om en före detta travare och gjort honom till ridhäst. Med egen erfarenhet vet jag attOm hästen gått på trav banan så har dom svårt att förstå att man inte ska springa med huvudet så högt som möjligt när dom springer. Så mitt tips är att du jobbar med att få ur hästen den vanan.

gejsa
0

Därför att travare är inte riktigt skapade som tex halvblod. Deras gång är annorlunda. Det är mycket svårt att få en travare fin i dressyr. Deras natur är ju mest att trava fort rakt fram. Precis som det är svårt för galopphästar som är fullblod oftast att lugna sitt tempo och galoppera sakta. Visst går det att ändra på men det är mycket jobb.

Jag har sett travare som går i form. Men det finns inte så många faktist. Om det beror på att folk oftast köper dom som skogshäst och det blir deras första häst. Eller vad det är vet jag inte.

Sälj den annars till någon som vill och kan rida in hästen då. Eller lämna bort den på inridng. Western passar ju många travare till.

heorspawer
0

Gejsa vad menar du med skogshäst? hästar som jobbar i skogen eller att man tränar dom i skogen?

mazze
0

Finns oerhört många fd travare som går jättefint i dressyr, deras svaghet är oftast galoppen. Det mesta beror på vart dom hamnar för oftast så är det ryttaren som inte tränar hästen att gå i form. En tjej i stallet som red en travtränares hästar hade alla hästarna i form när hon red dom.

#0 Är det en trevlig häst o du inte begär en förmögenhet för henne så är hon nog borta rätt så fort. Men du ska ju inte heller sälja henne för billigt.

lisette
0

#9 hon menar skogsmulle häst…

#0 jag tycker nog du ska sälja henne som oinriden och till en person som vet vad dom gör och kan syssla med henne själv. lämnar du in henne till inridning så kostar det dig en massa pengar, pengar som du inte kommer att få igen när du säljer tösen.

jag var fodervärd på ett sto efter toss out (han kostar ungefär 80,000 i levande fölavgift). mitt maxpris att ge för henne som ridhäst var 5000:-, hon var tre när jag fick henne och fyllde fyra. hon hade aldrig gått på banan, hon höll inte för travet pga problem med korset. de ville ha 20,000 för henne pga hennes stam…

elin
0

Klart att din lilla pålle kan bli en kanonhäst, med rätt träning o ridning blir det kanon!
Din häst blir vad du gör den till.

/Elin

gejsa
0

Visst menade jag det lisette. *ler*

Alla kan inte göra en travare fin i form elin. Det var just det jag menade. Att det är väldigt svårt. Mycket svårare än tex ett halvblod. Det är oftast som mazze skrev  galoppen som är svårast att få fin.

Tro inte att jag tycker illa om travare för det. Hade nämligen en travare hemma på prov i 3 månader. Men jag kände att jag inte kunde få hästen så bra i fin form. Det var för mycket jobb.

hjullan
0

jag har sett en riktigt fin travare som blev inriden för två år sen , efter att alla dömt ut han som både trav och ridhäst. nu är han en jättebra dressyrhäst som gör galoppombyten o annat utan problem. så nog finns det hopp för travare.. dvs om man säljer till rätt person.

jen
0

våran travare har aldrig startat men tränats för trav i ett år. och har använts som rid/hopphäst i 3år, pga okunnighet har han ej ridits i "rätt form" utan ridits med snodd för att böja halsen och inte haft några muskler i rygg och hals för att kunnat gå i bra form…

nu har vi ridit honom i skogen att par veckor i  mest skritt och lite trav och galopp, och nu börjar han komma i mer avslappnad form i rumpa,rygg och hals och han börjar nu sänka ner huvudet mer avslappnat.

så mitt recept för en bra form hos alla hästar är att skritta i skogen.

heorspawer
0

#15*ler*

StallBakhet
0

#15 det tror jag alla hästar mår bra av oavsett vad man sen använder hästen till - trav, dressyr, western, hoppning….