Muskler/hull
Peppe rasade i vikt i vintras och jag har inte lyckats få upp hullet på honom helt sen dess. han är rund och fin överallt utom över manken
Han har fått sjukt mycket mat i 3 månader (mer än Blacky). Höet har en kvot på 8.6 som han har fått 7 kg av, + 1 kg groov 90 (senaste månaden 1 kg salsa müsli) + några dl havre
Han var ju ute på foder i vintras hos en tjej som inte kan så mycket så han har gått med huvudet rakt upp och fått en härlig underhals samt misstänker jag att hon lagt sadeln lite för långt fram
Sen jag tog över honom har han gått ca 3 dagar i veckan. Tänder och parasiter är kollade.
Ska jag fortsätta att vräka till honom mat eller vad ska jag göra? grejen är den med att dom bara vill äta 2 kg hö ute i hagen nu när gräset kommit och han äter inte mer än 3 inne så han äter bara 5 kg hö nu (senaste veckan)
som sagt är han rund överallt utom just manken, allt verkar sätta sig på baken och magen XD jag har dragit över magen där man ska och han är verkligen inte tunn där, han är både fet och lite bukig på magen
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Du kanske ska rida honom mer så han musklar sig över ryggen? Fast jag vet nite hur gammal han är:))

Jag hade kollat upp sadeln… Hos någon riktig sadelmakare.
Lycka till.
Det är inga dundermängder med mat han får, öka lite till och se vad som händer. Med de foderslag du använder behöver du inte räkna utan bara langa på lite till.
Jag vet inte hur stor hästen är, men spontant hade jag själv ökat både hö pch kraftfoder med bortåt 20% för att få bra effekt.

Jag håller med #2. Ser ut som en klassisk muskeldöd efter sadel som inte passar. Kan trösta dig (om det nu är en tröst) med att de allra flesta ridhästar ser ut sådär…
Hur gammal är han? Sen hoppas jag att sadelen värkligen passar till hästen.Sen om han inte är för gammal o det varit min häst så skulle jag ha skrittat snabt upp o nerförsbakar på långatyglar så han kommer ner med huvudet.För skritt är en gång som många muskler får arbeta.o klätring..Lycka till..
Lena.P är jag i verkliga livet.

som jag skrev så har han varit på foder i vinter och troligtvis sadlats fel så det var ingen nyhet…
#3 det är en c-ponny som i vanliga fall är lättfödd så det är väldigt mycket för att vara han
#1 jag hinner inte med honom riktigt. han är 15 år och har aldrig varit någon muskelknutte så jag räknar inte med att han ska bli biffig nu, men lite normalmusklad vore ju trevligt
jag tänker inte köpa en ny sadel eftersom han Kanske åker om 2 veckor. han har Blackys sadel nu (Peppes gamla). han rids lite halvt eftersom jag inte hinner med honom. går med halsförlängare (inga påhopp tack, jag vet vad jag gör) för att han inte ska använda sin underhals. och nej jag tror inte att han trampar under sig korrekt för det vet jag att han ändå inte orkar som han är nu, men det blir lättare att jobba honom sen när halsmusklerna är åt rätt håll
Åter till Frågan, så jag kan ge ännu mer mat utan problem?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#6 - ja, du kan ge mer mat utan att han blir sjuk av det, öka successivt bara.
(jag har haft shettis som gått på 2 kg kraftfoder + fritt med hö/hösilage utan att de blivit sjuka…)