ang vanvård av djur
kollade som vanligt på ett av mina favoritprogram igår; djurpolisen i houston (tror jag det var) på animal planet.
det handlade blandat annat om två hundar som suttit fastbundna i varsitt träd i över tre veckor utan mat och vatten. grannarna hade sett detta och lyckats hjälpa den ena hunden efter ngn vecka. den andra hade dött.
ägarna hade övergivit hundarna till öde. det är förj*kligt att de bara gör så och det var synd att inte ägarna kunde hittas och få sitt straff.
MEN. jag tycker det är sjukt. grannarna har sett detta pågå i över tre veckor. för mig är de baske mig lika dåliga som hundägarna. varför får aldrig de några straff? när man som människa ser ett djur vanvårdas borde man ha anmälningsplikt - som man har med allt annat. helt sjukt! blev så himla arg igår….
vad tycker ni?

Jag tycker som du. Det är för jäkligt att vänta så länge. Jag hade nog inte ens väntat ett dygn med att ta bort dom därifrån.
En gång glömde våra grannar där vi bodde förut, sin snälla och gamla goldentik utanför på tomten. Jag såg det kl 2 på natten när jag gick ut med hunden en sista gång. Då kom hon emot oss. Såg att det var mörkt och att dom låg och sov. Hade antagligen festat och glömt hunden. Jag ringde på dörren jättelänge. När dom inte kom upp och öppnade gick jag hem och ringde i telefon i säkert 10 minuter innan någon orkade komma upp och svara. Jag sa åt dom att hunden var kvar ute. Det var sommar och varmt. Men inte sjutton skulle jag kunna gå och sova själv när jag visste att hundkraken låg utanför och ville in. Det var ju bara jag som kunde fixa så att hunden fick komma in. Gissa om dom skämdes dagen efter. he he

Håller med #1
#0 Måste tyvärr säga att "grannar" i Sverige är absålut inget bättre.
Ja visst är det hemskt!
Gejsa, det kunde ju också varit så att dom låtit hunden vara ute över natten, jag vet flera som har hundarna ute dygnet runt när vädret tillåter ;)

håller helt med dig, lisette !

#3 nej dom är nog inte det tyvärr. vilket är sjukt. det borde vara minst lika olagligt att se det hända som att ägaren vanvårdar djuret till döds.

#1 har bara hunden skydd att gå in under och vatten så är det ju ingen fara, vi har en vän vars hund står i hundgård och han kan inte ha det bättre där…
men jag litar på dina handlingar, du hade nog inte agerat utan anledning.

#4# och #7# Nej, dom hade inget staket runt tomten och han gick omkring lite överallt bl a hem till oss. Det brukar dom inte ha så jag visste att dom hade glömt honom. Ingen hundkoja eller vatten hade han heller så. Dom tackade mig några dagar senare och såg lite skämmiga ut.

#8 ja då var det ju rätt handlat, det var precis det jag trodde om dig! :D

Visst! Vad tror ni om mig eg? *flinar*