Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3860 ggr
Thorsson
0

Ridhjälp!!

Det är så att min vallack drar ner huvudet om jag så ger han hela tygeln eller har en vanlig. Detta är väldigt irriterande. Det är när jag stannar honom, saktar av o.s.v. Han gjorde detta även vid provridningen. Men jag belv jättearg på honom, för han gjorde det under hela turen. Och vi va ute på en lååååång skrittrunda! När jag har korta så drar jag upp honom samtidigt som jag driver, men detta gör tt jag rycker honom i munnen.

Vad ska jag göra för att han ska sluta?

Twinlight
0

Har samma problem med en häst jag rider, och vet inte vad jag ska göra riktigt.. Hon tigger efter lång tygel hela tiden i skritt och stillastående.

KallaMigMimmi
0

För står inte ricktigt vad du menar. Hänger den sig på tygeln eller drar den ner huvet för att  ta ifrån dig tygeln och i så fal för att få längre tygel eller för att kunna gå fortare eller slippa något jobbig?

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Anna
0

Windy har en tendens att dra ner huvudet och klia sig på frambenet när hon inte vill mer, det kliar alltså inte ;) Då drar jag bestämt upp huvudet utan att dra för mycket i munnen och driver bestämt framåt.

Fast det är nog inte riktigt samma sak som du menar =)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Star
0

Du kan ha ett uppkäk som man har på travareXD nE skoja bara, min polle har hållit på lite så men efter jag har använt martingal och blivit mera betämmd så har hon slutat:D

Cattiiis
0

Min medryttarhäst Baby gör likadant! Om man saktar av till skritt eller gör halt drar hon ner huvudet. Hon kliar sig inte eller så, bara drar ner huvudet och drar sedan hastigt upp det igen. Jag vill gärna också veta vad man kan göra åt det…

Thorsson
0

#1. Ja, det är så han gör med. Men jag rider förmesta på långatyglar. sitter med tylvarna liggandes på framvalvetr med några fingrar på bara,

#2. Den drar ner huvudet i skritten hela tiden. Idag red jag mest på långa tyglar. tyglarna låg mest på framvalvet, så han kunde röra sig fritt. Men han drog fortfarande ner huvudet, när jag hade så långa tyglar. Sedan när jag har lite kortare tyglar eller korta tyglar så drar han ner, när jag ska stanna honom. Så när jag stannat drar han ner huvudet, men sedan står han ju still. Sedan när jag ska sakta ner skritten lite drar han ner huvudet. Hoppas du förstår bättre nu! :)

#3. Nej, jag menar inte samma sak. han drar inte ner huvudet för att slippa jobba. Inte för att jag har jobbat honom sedan han kom hem. Långa skogsturer i skritt tempo. =)

#4. Jag vill dock inte ha hjälptyglar. Så jag undviker helst det och vill träna bort det. Men blir det alltförjobbigt. Jobbar jag lite med det på en stund, men hur hindrar en martingal hästen att dra ner huvudet?

Thorsson
0

#5. Ja, så gör min med! Himla irriterande!

KallaMigMimmi
0

ja nu förstår jag. Men jag vet inte om jag kan ge dig något tips tuvärr, om han hadde dragit ner huvet när du håller i tygeln hadde det varit en annan sak (det brukade min göra för att få längre hals). Men hm konstigt att han drar ner huvet både när du har långa och korta tyglar. Hur har han huvet annars? i hagen (när han inte äter) och när du longerar? går han alltid med huvet nere, när har han det uppe? många frågor:P spånar lite :)

Cattiiis
0

Hur gör man om hästen drar ner huvudet endast när man har korta tyglar då?

IdaS-A
0

Hur kan det bli ett ryck när du drar i tyglarna och samtidigt driver? Fattade det som att det är så du gör nu?

Thorsson
0

#8. Har inte tänkt på hur han är i hagen. Ska kolla på det imon, har inte longerat han ännu! Har inte hunnit ;) mNe han går ganska avslappnat, man kan ungefär dra en vågrät linje från öron till baken, men när jag rider vill han gärna dra ner nosen till backen.

Thorsson
0

#9. man kan änvända en hjälptygel om man vill. Det finns något som heter grästygel, som hindrar hästen att dra ner huvudet vid ridning för at t.ex äta gräs XD

#10. Lite svårt att förklara, men ska försöka. Han rycker ner huvudet hårt och snabbt och det gör att jag åker framått, rumpan lyfts ur sadelns säte. När jag sätter mig så drar jag upp tyglarna snabbt, lite hårt kanske samtidigt som jag skänklar till honom.

fridak
0

vet itne hur du ska göra men undrar om han gör något efter han rycker ner huvudet? Pållen jag har försökte så ett litet tag att rycka ner hvuudet efter avsaktning för att få mer tygel och dra en ur sadeln för att kunna sätta fart igen…

det jag gjorde då var väl att vara väldigt noga med att sitta djupt och ha armen riktigt böjd för att kunna hålla motståndet om han försökte dra ner huvudet. Jag hade även spö som jag petade med, han är såpass känslig för spö att han reagerar om en annan häst petas med spö så det var bara att dutta det lite mot kroppen, inte snärta till som man "brukar" göra.

Thorsson
0

#13. Han fortsätter att gå när jag ska sakta ner hasn skritt lite.

KallaMigMimmi
0

Att hästen drar i tygeln när man har korta tyglar eller om man gör en förhållning, kan det bero på många saker.

Att den inte gilla draget i mungipan eller inte trivs med att gå med "indragen" hals(spec om den har kort hals) eller anat obehag med sträkt tygel. Eller att den vill sträka på halsen helt enkelt.

Först och främst tycker jag att man ska tänka efter på vad man själv gör. om man håller för hårt i tyglarna. Bara kontakt med munnen behövs, håll inte i mer för att du tror att hästen ska gå fortare. Tänk på att hålla upp armbågarna och dina armar själv och att du inte tar stöd i tyglarna. När du gör halt så dra inte bakot krama och släpp.

Om den drar ner när du gör halt  så dra inte upp! utan sitt ner och lätta på tygeln, hästen väntar på eftergiften och vet redan att den ska stanna! använd vikten mer.                                Det kan också vara så att hästen komit på hur den ska ta tyglarna ifrån dig när det blir jobbigt. Håll då inte fast! skänkla bestämt framot och ta upp tygeln igen. håll något lösare.

Om hästen inte gör det så ofta och du inte tagit någon förhålning innan så följ med med handen framåt och låt den sträka på halsen lite. Ta tyglarna igen och skänkla framåt.

Skulle kunna skriva hur mycket som hälst :) har jobbat mycket med det här eftersom min häst har en lite för kort hals.

Thorsson
0

Men alltså, jag får knappt ta i tyglarna efter att han fått gått i sin egna takt på långa tyglar ( han har en frisk fart i skritt ) för då drar han ner huvudet. Jag tar inte alls hårt. jag hinner knappt ens sträcka på dom.

joytick
0

#12 Så gör Delay med, fast hon rycker inte hon mer försöker dra tyglarna ut händerna tror jag. Och det är oftast när man ska göra halt som hon gör så, och hon gör bara så i skritt inte i trav eller galopp.

fridak
0

hur mycket är han riden och hur är han riden?

KallaMigMimmi
0

mm men det är ändå när du tar upp tyglarna som han gör så. tror nog mer i så fall att han trivs så bra med att gå på långa tyglar och gå som han själv vill och att han har upptäkt hur han kan få dig att tappa balansen så att han kan gå på igen. sitt djupt och låt honom inte få dig ur balans. se till att hålla rumpan i sadeln mer en att dra upp tyglarna med en gång.

Tycker ändå att du ska kolla ur han har halsen annars om han går med den nere även i hagen så kanske han har någon spänning någonstans.

Fluum
0

drar hon ner huvudet eller kastar hon omkring huvudet för att slippa korta tyglar? förstår inte riktigt ;)

LinneaG
0

#3 - precis samma sak gjorde sandy så fort hon inte ville mer, drog ner huvudet och stannade och kliade på frambenet.

VeNyRa
0

Han kanske inte trivs med bettet, monsun håller på ganska mkt med huvudet, men de är helt mitt fel.

det kan ju också vara typ att han väver, men då brukar dom fara med huvudet i sidleds. men det är ju nån sorts ovana han har, det kan ju hända att han slutar när han får något att tänka på.

lycka till =)

Peppe
0

Sitt stadigt i sadeln, du måste vara beredd. du vet ju att han gör så här, låt dig inte överaskas.
ryck inte i munnen utan driv på, är han okänslig för skänkeln så kan du använda ett spö. vissa behöver man bara lyfta spöt med, andra behöver en dask i rumpan. bryt beteendet på honom.
kolla dessutom bettets storlek, sorten och hur korta/långa sidostyckena är för att utesluta nåt sånt. kolla tänderna också.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

nannan
0

Det låter som att hästen är lat kombinerat med dålig framåtbjudning. Det är lättare för hästen att dra tyglarna ut händerna på dig, då kommer den undan arbetet en stund.

När jag skriver framåtbjudning, så är det själva "tänket" framåt. En häst kan vara pigg och glad utan att egentligen svara för skänkeln, och det låter mer som att det är det som är problemet. En häst som är orolig med sitt huvud har oftast problem med bjudningen. Detta hänger faktiskt ihop med avsaktningar och inbromsningar även om det låter märkligt, men eftersom det är jobbigare för hästen att korta sig och bryta  av korrekt så väljer de oftast att dra tyglarna ur händerna och springa på för att sen "släng-bryta-av".

Gör tvärtom nästa gång, sparka på hästen och låt den öka tempot. Eftersom det komemt när du ska bryta av och stanna så kan det vara bra att göra det som hästen vill, och straffa den med det. Alltså banka på och öka tempot, då kommer man oftast tillrätta med bjudningen. En häst som inte vill springa, den stannar man, och låter stå stilla, sen tröttnar den och går. En häst som inte vill stanna gör man tvärtom, och ökar. Hästarna fattar ganska fort och brukar göra det man ber dem om. ;)

Thorsson
0

#17. Han gör det bara i skritt med! Lustigt alltså!

#18. Ingen aning.

#19. okey, ska kika på det.

#20. Han drar ner huvudet.

#22. Iså fall borde han inte ha trivits med det han hade hos den gamla ägaren heller. Där gjorde han likadant. Han gör det bara ute, och när jag inte jobbar honom i paddocken.

#23. Men ska jag sitta och bara va koncentrerad på att han snart ska dra ner huvudet? Han är väldigt känslig för skänkeln och bara att man nuddar lite så faller han in i trav ute och galopp i paddocken. Bettet är lite tjockt för honom, men han ska snart få nytt. Annars är det rätt längd för honom. Tränset sitter bra med. Han gjorde detta hos sin gamla ägare när jag provred där med.

#24. Min häst är verkligen INTE lat och har verkigen INTE dålig frammåtbjudning. Han bryter av från galopp till trav, från trav till skritt. Men han vill inte sänka sitt tempo i skritten och vill inte stanna då han är pigg och framåt att rida. När han har dragit ner huvudet, för att hindra mig för att sakta ner honom en smula, så är det som man kan dra en vägrtät linje från öron till svans. Det är inget fel på hans bjudning, och om jag skänkalar på lite så kommer han in i traven direkt då han är känslig för skänkeln och är pigg, glad och framåt. Jag har tetsat det, men ibland blir det värre.

Cattiiis
0

Baby drar ner huvudet när jag tar i tyglarna eller gör halt. Missförstå mig inte, när jag tar i tyglarna gör jag det väldigt mjukt och bara så att jag har en lätt kontakt med hennes mun. Men ändå drar hon dom ur handen på mig. Hon har ju upptäckt att det är lätt att få mig ur balans på det sättet. Hon liksom rycker, drar tillbaka huvudet, rycker, drar ner huvudet. Det är jätte jobbigt!
När man gör halt gör hon följande: rycker till i tygeln/drar ner huvudet, tar ett par steg frammåt, (då sitter jag djupt i sadeln och försöker stanna henne), då rycker hon igen, tar ett steg frammår och stannar tillslut men fortsätter dra ner huvudet.
När man gör något i skritten, t.ex. skänkelvikning, rycker hon med huvudet. Men det är alltså bara i skritten. I trav och galopp lyssnar hon på tygeln utan att rycka. Jag rider med ett vanligt tvådelat bett.

Jag försöker verkligen jobba med det här problemet, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att göra rätt.

(Förlåt Thorsson om jag tjuvar lite på din tråd, men eftersom det handlar om nästintill exakt samma sak kan vi väl dela? Oskyldig)

Mandysan
0

Jag tycker att nannan har otreoligt bra tips, har problem med att min häst biter tag och drar iväg i avsaktningar.

Repoort
0

Vet inte om jag blandar ihop dig med någona annan nu men…har du inte nyss köpt hästen, typ för en vecka sedan? Och hade den inte stått bra länge i en hage och skrotat innan?

Om det är så så är mitt tips att bara ta det lugn och låta honom bli bekant med stall, omgivning och hästar innan krav från ridningen kan ställas. Du har väl bara ridit hästen ett par gånger än, massor med trav, galopp och hoppning?
Mitt tips är att ta det lugnt, promenera lite och bekanta dig med hästen och ge honom (?) en chans att komma till ro.

Scandi
0

tänkt dig när ud gör halten att den ska komma bak ifrån med framåtbjudning inte framfrån..

Repoort
0

..har kollat igenom gamla trådar, detta gäller alltså hästen som du fick hem för fem dagar sedan och redan hunnit jobba massor i paddock och i skogen?!?

Som sagt ta det lugn och när han kommit till ro börja att jobba i skritt, när skritten fungerar- gå vidare till trav…

Scandi
0

#30Jag håller med dig.. Thorsson jag tycker också att du går ävdligt fort fram med dennna pålle..tänkt på att den inte varit ridit så mkt innan. o tänkt på skaderiskerna läste i en annan tråd att du redan börjat hoppa. Börja låååååååååångsamt.

nannan
0

Thorsson, nu blir jag väldigt konfunderad. Du startar en tråd med namnet Ridhjälp. Men det enda du gör är att säger emot vad alla här har tipsat och berättat om. Först tycker jag du ska skaffa dig en tränare, och sen tror jag inte att du har läst mitt inlägg, eller kansle inte förstått det, och inte heller Scandis, #29.

Jag skrev ändå att det inte hängde ihop med framåtbjudningen, att hästen går fram, det är kanske svårt för en ovan att sätta fingret på vad som är vad, men din häst försöker uppenbarligen komma undan arbetet, på enklast möjliga sätt. Och om du nu inte vill ha råd och tips, eller inte är mogen/redo att diskutera här, så känns det kanske som fel forum att skriva inlägg i?

Misstolka inte nu, men alla kanske borde fundera ut vad de egentligen vill när de lägger ut ett inlägg?

Thorsson
0

#26. Absolut. Din häst verkar va lik min. Han drar bara ner huvudet i skritten! och gör precis som din i övrigt!

#28. Nej, du förväxlar mig inte. Men jag har inte köpt den ännu!
När hästen kom ställde vi honom i boxen så fick han stå där och kika i boxen innan vi släppte in de andra hästarna. Han bekantade sig redan med stallet och det runt omkring som han kunde se, redan första dagen! De fick gå ute till sent på kvällen den dagen. Dagen efter red vi ut på en väldigt kort skritt runda. Så han fick se sig om. Dagen efter det red vi ut på en längre runa med massa skritt lite trav och knappt någon galopp. Dagen därpå samma sak. Igår red vi ute ca 3h i skritt. och det va då vi stötte på hinderna. så det blev lite galopp och några skutt. Men vi tog det lugnt. Idag gav jag upp när jag kände att han inte alls tyckte om detta. Att han blev stresar så då skrittade jag ut. Så massor av trav och galopp är lite att ta i! Jag skulle inte gjort detta om jag inte redan kommit bekantat mig med honom. Redan de första dagarna hade jag honom lös i stallgpngen och han stog där.

#29. hur menar då nu? Har glömt massor, men ska snart ev. börja rida för tränare.

#30. Jag har inte alls hunnit jobba massor i skogen och paddock!? Jag red 10 i den 3.dje? dagen han va här. Men han ville inte alls och då red vi ut. Idag red jag där för jag får inte rida ut på långa rundor själv. De kortaste rundor tar väl 10min fram och tillbaka. Idag red jag inte heller hårt.

#31. Jag har tagit ett par skutt sedan den kom hit. Och ridit i skogen, är det att gå väldigt fort fram?! Hur kan du säga att den inte varit riden så mkt? Du vet inget om det, och jag vet lika lite. Så vi låter det bli osagt. Jag måste börja någon stans och att tagit några skutt och sedan skogridit med nästan enbart skritt och lite klättring är knappast att hetsa fram? Ska vi gå riktigt långsamt fram kunde jag lika gärna dra hästen i ett snöre efter mig! Förstå mig lite iaf.
Jag tycker inte jag går snabbt fram, kanske med hoppningen. Men inte med det andra. Jag krävde inget av han i paddocken idag.

Scandi
0

Du behöver inte bli såå arg när vi försöker hjälpa dig.. Det är faktiskt du som startat denna tråden. Vill du inte ha tips o hjälp så fine.Ja jag tycker det är att gå fort fram att rida igång första veckan man har fått hästen och redan kräva att den ska hoppa! Du har  dessutom skrivit i en annan tråd att han inte var riden så mkt. Jag hade definitvit blandat mycket markarbetet med milöträning/longering/ ute och gå med ngn ridtur bara i början för att sedan öka för som du själv skrev, du vet inte hur lnäge han varit igång…

Thorsson
0

#32. Jag tycker inte jag säger emot, jag ifrågarsätter det bara. Men jag blir lite sur när du säger "Det låter som att hästen är lat kombinerat med dålig framåtbjudning. Det är lättare för hästen att dra tyglarna ut händerna på dig, då kommer den undan arbetet en stund." Jag tycker du kan fråga först, för när du inte vet om han är lat, eller pigg. Så tycker jag inte man kan skriva som om han vore lat. Alla har inte råd med allt, endel har inte råd med häst och jag har inte råd med tränare! Men vi ska testa med det och se hur det blir med ekonomin. Jag har visst läst det du skrev och jag tror nog att jag förstod. Min häst försöker uppenbafrligen inte slippa undan arbetet. Inte du kommer med anklagerser måste du ju läsa igenom det jag svarat på de andra.

Min häst drar ner huvudet, Endast i skritt! Om jag försöker sakta ner hans skritt lite, då han gärna på friatyglar som jag ger han traskar iväg så syrrans häst inte hänger med, och hon är stor med stora kliv. Elelr när jag ska göra halt. Detta gör han Endast ute i naturen. Och där arbetar jag honom Inte. Min fråga är Varför han gör det Ute I Skogen och Inte Inne I Paddocken? Och varför han Endast gör det Vid Skritten!

Med detta inlägg vill jag ha tips eller lite föraningar? om vf han gör det. Inte en massa påståenden om att min häst är lat. Om du förstår vad jag menar nu, så visst. Jag frågar lite bara, jag svarar inte emot. Gjorde det på ditt, när du inte ens sett eller ridit min häst och skrev att han va lat. ( jag tog det så, kanske inte så du mena. )

Scandi
0

men när vi ger dig tips blir du ju bara arg….

Thorsson
0

#34. Det va inte min mening att låta arg. Men på en del inlägg låter det som om jag skulle tvinga min häst att trava galoppera och ta ett skutt över det som ligger ivägen.
hur menar du med att "rida igång" Att jag börjar med långa skritt turer med lite trav och en enstaka galopp i varje uteritt, eller? Förstår inte riktigt. Sedan att jag kröver att han ska hoppa. Tvinga eller? Såhär på kvällen är jag lite oh?! Sedan har ju alla egna ord, och betydelser. Ja, men vi fick reda på att han hade varit hos någon och kommit hem i december? har jag för mig. sedan han en praktikant veckan innan vi kom som ridit han en gång. Vet dock inte hur dom har ridit, så du har ju en poäng där! Nä, jag vet inte hur mycket han har varit igång, och jag vet att jag skrev det. Men vi har ingen stans att longera. i paddocken ( som vi gjort av en gammal hage med mkt sten! ) är det för stenigt som sagt. Finns ett ställe där nere, men där under rör sig markern. ( reningsverket ligger brevid ) Men jag tror vi kan va där och longera.

Thorsson
0

#36. Om när nannan skrev så så blev jag arg. De andra inläggen tycker jag inte tyder på att jag är arg.

fridak
0

att han sliter tyglarna ur händerna på dig i skritten bara kanske är för att det är för svårt att göra det i de andra gångarterna? hur trött blir han när du rider? pållen jag tog hem var itne riden alls mycket, mest stått i hage så med honom var det bara att skritta max 15 min/gång och ta några travsteg vissa gånger. Men din pålle kanske har mer muskler och bättre kondis?

SannaHolmgren
0

Det beteendet känner jag igen.

Din häst är nog lite lat… Hästar är ju lata av naturen och hittar på alla möjliga tricks för att komma undan sånt som bekymrar dem.

Min gamla häst var exakt likadan, med att dra tyglarna ur händerna så fort vi var ute och skrittade. Kunde knappt tänka på att korta dem så ryckte han ner huvudet. Himla irriterande. *S*

Det är ju så att det är mycket lättare för en häst att ösa på i rask takt än att skritta samlat med bakbensaktivitet och eftergift.  Min gamla valack var jättepigg, tyckte det var roligt att vara ute, men han hade inte mycket ork eller muskler för samling. När han väl skrittade samlat och använde sin rygg så blev han istället extremt trög. Det såg ju annars ut som om han gick i form, för själva framdelen gick ju "på tygeln", men bakdelen hängde inte med.

Jag fick bort dra-ner-huvet-beteendet med att se till att han blev välmusklad, en successivt ökad träning utdragen på mycket lång tid och genom att skritta jättemycket på lång tygel, och bara korta sträckor (några steg i början) att be om samling i skritt!  Jag tömkörde även massor i skritt, men korta stunder.  (5-15 min även då han var mer vältränad) Och cavalettiarbete i skritt efter ett tag. 

Träningstips såhär i början: Skritta fram ett steg, gör halt, skritta ett steg till, gör halt, skritt…..osv, När han lyssnar så "släpp allt" och beröm!! Så fick jag min häst uppmärksam och så småningom, efter några månader slutade han helt med att dra ner huvudet. Träna även tempoväxlingar, och rid på böjt spår tills han ger efter och känns "trög". Allt detta är lätt att träna i skog och mark, och du får känna dig fram. Bra att du kommer att rida för instruktör!

Självklart ska ni ha kul också, Men gå fram försiktigt i början. Det kan ju verka som om hästen har bekantat sig med omgivningen, men det sägs att det tar ett halvår ungefär innan hästen känner sig som hemma, helt och hållet. En ny miljö kan göra hästen spänd en mycket lång tid.

Lycka till.

nannan
0

Jag tycker vi alla säger samma sak? Kanske är jag sämre på att förklara eftersom du blir arg på mig thorsson, men det du beskriver tolkar jag, och tydligen fler med mig som lathet.

Thorsson
0

#39. Det är ju en orsak ja. Han har muskler. kankse inte som en tränings/tävlingshäst. Men muskler det har han. Kondisen vet jag inte, han är lite flåsig, men han stressar även uppsig så han blir genomsvett. Det går igenom schabraket ibland med. Och vi skrittar ju mest med.

#40. Om min häst nu är lite lat säger vi, vf gör han inte så i paddocken, när jag kortar tyglarna? lixom något jag funderar på och som är lite roligt. muskler han han inte som träning/tävlings häst, men muskler han han iaf. Men han har bakbensaktivitet på långa och korta tyglar. bli inte sur om jag skulle ha fel. Men jag har fått lära mig att hästar som jobbar bra med benen, arbetar rätt eller vad det va, blir blanka? lite skummiga mella skinkorna och ner en bit. Han får skum mellan benen, och stämmer nu detta så jobbar han ju bra med bakbenen? Eller?
Tack för tipset, ska testa! :D

SannaHolmgren
0

#42 Det låter bra om han har bra steg, men se till att ryggmusklerna används. Det ska kännas i hans rygg när han höjer den och sätter igång och jobbar. Då åker du upp en bra bit, och det känns trögt, och det blir ofta väldigt mycket skumpigare.

Då det oftast är ganska korta sträckor i paddocken så kan det hjälpa till att sakta ner tempot, och då kanske han inte drar lika mycket. Ute har han säkert mycket svårare att koncentrera sig med.

Vi som skriver inlägg här kan ju bara spåna i vad som är egentliga problemet. Du kommer att få mycket bättre hjälp av en tränare på plats än av oss på ett forum. Men skrittövningar är alltid bra och lätta att anpassa efter individen. Du får känna dig för och ta åt dig av det som känns rätt. Funkar det inte så gör något lättare.

Thorsson
0

#43. Ja, okey. Men skrittövningarna låter helt ok. Men hur länge ska man göra det varje pass kanske? Så att han inte tröttnar helt och hållet?

Spader-EliN
0

ta hjälp av en duktig instruktör..

Thorsson
0

#45. Det är ev. på g! :)

SofiaR
0

kolla så att han inte har ont i munnen för då kan de vilja dra ner huvudet bara för att få slippa känna att bettet slår mot tänderna om det nu är det som håller på, testa att rida med hackamore, då lär du märka om det gör ont i munnen eller ej på han.

Thorsson
0

#47. tavk för tispet, kan låna syrrans! :D

nannan
0

Thorsson, att hästen blir skummig mellan skinkorna har inget att göra med bakbensaktivititeten.

När "skinkorna" gnids mot varandra och hästen är svettig bildas ett vitt skum. Alltså svett som gnuggas. Detta kan även komma under sadeln, sadelgjorden och på halsen vid ett riktigt hårt pass. Kanske vanligare att man ser detta på sommaren när det är varmt ute, men om din häst nu blir så trött och flåsig låter det snarare som att du kanske rider den lite för hårt.

Det är ju viktigt att känna efter vad hästen orkar och klarar av. Se till att jobba med mycket pauser, övergångar, lägg in andningspauser på lång tygel ofta så hästen inte kommer upp så högt i varv. Gör liknande övningar men variera dem och rid från olika håll och från olika punkter på banan så att hästen inte tröttnar. Var noga med att i halten att du ger eftergift så fort han stannar till, så han lär sig att han ska mjukna istället för att dra iväg tyglarna..

Thorsson
0

#49. Okey! :) Har du några tips på övningar? :)

SofiaR
0

# 50 testat hackamoret än? :P

Thorsson
0

#51. Nej, vi red ut en kortis i snön idag så ville inte ha det ute första gången :) Men jag ska rida en kort pass imon med, så kan ju testa det bettlösa. :) Idag drog han inte ner huvudet ett dugg! :)

Manda29
0

Har läst igenom dina trådar. Vill säga att hästen ser fin och charmig ut. Ser lite sorgsen ut på kortet du visa på tråden om provridit. Du skrev det ju själv oxå har jag för mig. Står att han är ostartad. Det är han så tillvida att han inte gått vanligt löp. Kollade på STC. Men han är travtränad och gått ett premielopp i nov -99 som tvååring här i Eskilstuna. Dom löpen går på vanliga travkvällar och är som ett vanligt löp, men han ska klara en gräns på 1.35.Han blev diskad 11 m galopp. En månad senare struken pga hälta. Han har alltså varit i den miljön. Kan inte säga att hon som hade hästen gav nåt seriöst intryck. Hon verka ju totalt ointresserad. Var i alla fall det intrycket jag fick. Hur mycket riden han är har du vad det verkar inte fått svar på. Lite svårt att få grepp om. Blir ju då lite svårt att råda hur du ska göra. Känslan jag får är att han inte är så mycket aktivt riden egentligen. Vore jag dig skulle jag nog börja från början sas. Rid korta pass. Att han tar tygeln kan oxå vara att när man kör hästen så är det vanligt att dom länger på halsen när man saktar av till skritt. Han kanske är van vid det och fått göra så även när dom rider. Får känslan att han nog är en bussig häst men lite missförstådd. Brukar ofta vara så. Annars vad det gäller ridtips så är inte jag den rätta med detaljer. Finns många fler här som är aktiva ryttare. Blev lite långt men men. Hoppas det går bra för dig och hästen.

Thorsson
0

#53. Här har vi nån med koll! ^^ ja, han gick ett lopp som 2.åring men trivdes ionte. Sa hon. Och det löpet klarar alla 2åring vanligtvis av! Ja, han ser mkt gladare ut nu! Ska fixa kort nästa vecka så får ni se han glad och busig! ^^ ja, intresserad va hon ju inte… jaha, inte så innen i körning. Men han kanske tror att han får göra det i ridningen med.. Asså, han får ju det. Men det är ju jag som ska ge han långa tyglar och han ska ju inte fixa det själv! :)

Manda29
0

#54 Nja är nog inte riktigt sant. Alla 2-åringar är inte mogna för det. Inte många procent som startar då. Men vill man ha premiepengarna så hm. Håller med dig att det är inte han som bestämmer nej Glad. Som jag skrev förut så hoppas jag det löser sig för er. Korten du hade tagit i stallet hemma va lite svåra att se. Det lilla jag såg, så såg han ju ändå pigg o vaken ut.
Tre av Mandas bröder lever och är jättetrevliga ridhästar och älskade. Sånt känns så skönt. Har sett så många ledsna hästar. Inte bara inom travet.

Mangis
0

Kanske lite sent, men förutom alla de bra tips du redan fått kanske det kan hjälpa att du lägger tyglarna omlott i handen (så du håller i båda tyglarna med båda händerna och det blir som en ögla länst bak) när du rider med korta tyglar. Då är det lättare att hålla emot. Om du dessutom är snabb med att låta honom skritta på lång tygel vid fram- och avskrittning samt andningspauser så borde han snart lära sig att det är när du ger tygeln som han får sträcka på halsen.

Thorsson
0

#55. jaha, okey ^^ Det är syrran som tar stallkort precis heeela tiden ^^, Ska som sagt ta nya nästa veckan då jag har lov ;)härligt att Mandas bröder är älskade! :)

#56. tack för tiset, förstår dock inte hur du menar att jag ska hålla :/ kan du fixa vanlig bild där du håller, eller paint bild ^^?

fridak
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#57 jag ritade en liten bild som jag tror mangis menade. ritade tyglarna i olika färg(rött från ena hållet och svart från andra sidan hästhuvudet). de två blåa rutorna är där du håller. genom att hålla så här får du en ögla.

Mangis
0

Japp, så som Fridak ritade menade jag. Man får stadigare händer, men det känns lite läskigt i början. Hade lite bråttom i morse… /Hannah

fridak
0

vi fick ha tyglarna så på ett par ridlektioner. ridläraren tyckte det var en bra "tygelfattning" vid framridning med lätt sits.

Peppe
0

Thorsson, många hästar försöker springa ifrån arbetet. så bara för att han "springer fort" behöver inte det betyda att han har framåtbjudning. har själv en sån här hemma

för övrigt, nej du ska inte spänna dig men du ska heller inte sitta där som en hösäck och låta dig överumplas av ett ryck som får dig ur balans. uppmärksam är kanske ett bättre ord

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

denisesalomonsson
0

Min ponny gör också så, drar huvudet frammåt såfort man sakn ar mer till trav eller skritt när man har galloperat :/ , vill ha tips vad man ska göra :/

Thorsson
0

#58-60. Tack! nu fattar jag precis! :)

#61. Men han drar ju bar ner huvudet ute, men har inte gjort det de senaste ggr jag ridit, okey. jag ska se om jag kan fixa det. Faktum är att han gillar att arbeta, och drar aldrig ner huvudet i paddocken, har dick bara ridit där 1? ggn, sedan jag fick han.

Casper
0

Om han inte är mycket riden kan det ju bero på att han "tappar balansen" och kliver iväg i hastigt tempo. Med fd travare får man ta det lugnt, han kan ev också få massa träningsvärk i "bärmusklerna" som han ev inte har så gott om innan, utan mest "dragmuskler". Har du kollat så att tränset är rätt justerat till hans huvudstorlek så att inte bettet sitter högt och hårt? Självklar grej men ibland glömmer man…

Har du honom på prov nu? Verkar vara en trevlig häst! =)

Alexandra13
0

En häst jag brukar få på ridskolan gör tvärt om, han drar upp huvet istället xD

Thorsson
0

#64. Tränset sitter där det ska och bettet sitter bra, Dock lite tjockt för honom, men vi ska köpa nytt! :) Ja, vi har han bara på prov nu. Han är jättetrevlig! :)

#65. Haha, ja. ^^ de är inte heller så kul ;)

Fluum
0

vad rider du med för bett? det har STOOOR betydelse en del bett "tvingar" nämligen ner hästen.

Min kommpis häst är så , hon "älgar" sig fram , alltså drar ned huvudet när m,an kortar tyglarna . men hon har börjat rida för en instruktör som ska hjälpa henne med att få henne att sluta. Eftersom hästen inte får gå så mycket neråt en lagom form ska det vara inte nån överdrivet djup from! men det är viktigt att du försöker att få upp huvudet på henne, låt han/hon aldrig dra ner huvudet. börja med det =) lycka till ! jag kan ju fråga henne (hon som åkså har en sån häst) vad tränarn har gett för tips:)

Thorsson
0

#67. Jag rider på ett 3-delat. lagom smalt för honom, rider dock med på ett bettlöst. Jag försöker hålla emot, men då blir det nästan att hela ridture/passet som är kvar att jag är hård i handen, vilket han inte trivs med heller. Tack, vore jättebra om du ville fråga, han slutade med det ett tag, men har nu börjat lite smått. =)