Grisepass
Jag har en femårig islandsvalack som tycker det är dubbelt så enkelt att grisepassa som att tölta då han har flygande pass i sig också. Någon som har några bra övningar för att lättare få fram tölten hos honom då jag vet att han kan? Enligt en tränare *Lena Risberg* så skulle jag rida mycket på böjda spår och få honom ur koncentration!
*Tackar och tar imot alla tips!*
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Ooooh, grisepass är mitt medryttarstos favoritgångart också.. ;)
Grisepassar han i hagen också? Eller kan han springa i ren tölt där?
Testa att lägga honom i tölt efter galoppen. Många hästar tycker att det är lättare än att starta tölt ut t.ex. halt, skritt eller trav. Du låter honom alltså galoppera en sträcka, sedan lägger du över honom i tölt och då brukar det kännas bättre. :)
Att ha honom på volt kan också hjälpa. Tölta några varv runt, runt, runt och byt sedan varv så han inte blir yr.. ;)

Vad är en grisepass???
*** Kärleken övervinner allt ***
#2 - Som flygande pass, fast du saknar sväv. :)

Ok, tack :-)
#2 Kamelgång ungefär ;)
Först och främst - kolla sits och utrustning! Får du en korrekt sits i sadeln? Passar den hästen ordentligt, och ligger bra utan att störa hästen på nåt sätt? Det har faktiskt större betydelse än man tror… Kan ta mig själv och min häst som exempel. Hon har vart väldigt stel och passtaktig i tölten, både på Island och till en början hemma (på Island har ryttarna egna sadlar - inte hästarna, och här hemma red jag med enbart gjord med stigbyglar, vilket inte gav mig en bra sits). Köpte en sadel nyligen, och provred lite i den, utan att jag gjorde något annat än drev på Sylgja lite så töltade hon som en klocka…! Och då kan jag tillägga att hon hade stått i ett par veckor innan dessutom. ;)
Men har du bra och välpassande utrustning och en bra och korrekt sits så är det uppmjukande övningar som gäller. Grisepass kommer av spänningar och stelhet, så att hästen är mjuk är viktigt. Mycket volter och böjda spår, låt hästen gå på lite längre tyglar och söka sig framåt-nedåt och själv hitta balansen. Gör korta ökningar i skritten, växla tempo mycket. Trava mycket också. Men var noga med att du aldrig "låser" hästen med tyglarna, utan låt den hitta balansen själv.
Sen kan du i skrittökningarna försöka "smyga" över till tölt. Även där låta hästen hitta balansen själv, gå i valfritt tempo utan att bli "ihoptryckt" med tyglarna, vilket är ett vanligt fel… Lite stöd kanske kan behövas, i form av små halvhalter, men samlingen bör ske med sitsen. Men hellre att hästen är lång och mjuk och blir travtaktig än kort och stel och passtaktig.
Traven förstör inte tölten på en 5-gångare, så se aldrig traven som ett fel. I många töltövningar ses det bara positivt att hästen går över till trav… Det viktigaste är att grisepassen försvinner.
Det här är alltså inget man gör på ett par veckor direkt, grunden bör läggas ordentligt! Så se till att hästen har hittat balansen ordentligt innan du går vidare och du ska bara vara en lite hjälp vid behov, aldrig nån störning! Men när du kommit så långt att hästen börjar hitta balansen i tölten själv så får du arbeta vidare utifrån det och sakta börja ställa alltmer krav. "grundövningarna" är förövrigt aldrig fel att göra lite då och då sen även när tölten sitter.
Kan ju även tillägga att jag tar förgivet att hästen inte har ont nånstans, nån låsning eller så, som hindrar den att tölta. Det är ju självklart nåt som bör kollas först. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Ledsen att jag ej vart aktiv, datan fungerarade inte tills igår.
#1 Nej i hagen gör han inget dera utan travar.
#5 Ibland känns det som han linkar till i tre, fyra rena steg tölt, när jag mjukat upp honom ordentligt i alla gångarter i ca. 30 - 40 min. Ibland går han även över i trav från grisepassen. Jag har även tränat mycket på slutna då jag fick den övningen av en islandstränare. samt mycket böjda spår osv.
Läste i Atlis vergtyg för islandsryttare att om hästen är riktigt uppmjukad i bogen så kan han inte grisepassa längre. Detta är något helt nytt för mig, någon som har tips på övning etc.?
Tack för tipsen!
Nu på senare tid har han övergått i trav från grisepass.
Hur menar du med gått över i trav från grisepass?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
När han grisepassar så faller han gärna över i trav efter en kort bit för att sedan fortsätta trava och man inte gör en halvhalt och försöker tölta på nytt,
"När han grisepassar" menar du då när ni försöker tölta? Var bara glad över att han väljer trav framför grisepass… Om det nu är det du menar att han gör. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Nej när jag samlar ihop honom inför tölt, blir det ofta grisepass från början, sedan när man "grisepassat" på volter och i serpentiner brukar han linka till i någre rena töltsteg. Han brukar dock falla över från grisepass i trav ocha alltså inte trava istället för att grisepassa utan falla över! Hoppas du förstår?
Jo då förstår jag. Men tycker inte du ska fortsätta när han tar grisepass direkt. Lägg ner töltträningen helt ett tag, börja från grunden och bygg upp musklerna och styrkan. Varva gärna med att arbeta honom på långa tyglar från marken så han slipper den extra belastningen och kan hitta sin balans själv.
Springer hästen bara runt i grisepass finns det ingen anledning att sitta och traggla för att hitta tölten, för då är det uppenbarligen någonstans det brister, hästen har helt enkelt inte balans, muskler, ork eller annat för att tölta. Så då får man börja i en annan ände och bygga upp det först.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tänk om du kunde hjälpa mig med Fille Alex. Du verkar så duktig med töltsättning. :)
#13 Haha ja, i teorin i alla fall ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex… Jag har ett varmblod som töltar, riktigt bra dessutom. Men hur ska jag få henne att tölta när jag vill det och inte när hon känner för det?? Fattar du vad jag menar?
#15 Jaa, det är väl till att kolla i vilka lägen det är hon tar till tölten, och i de lägena vara med och "hjälpa" henne att hålla den och se sätta kommando till det… Är så väldigt olika vad anledningarna är att varmblod töltar, så det är svårt att säga utan att vara med och se :P
Men annars kan du kolla om det finns nån islandshästtränare (eller bara nån duktig ryttare) i närheten, det finns vissa som kan tänka sig att hjälpa till med varmblod också ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Hon lägger till med tölten när hon börjar bli lite trött: det är ju ingen gångart jag älskar hos ett varmblod kanske, men nu har hon den och hon använder den flitigt därför så skulle det vara skoj att utveckla den =)

Jag får flörta med mormors grannar, slätterne gård. Jamila Berg är säkert jättesugen på att ta sig an Follan ;)

#14# Du kan säkert rida rätt också. :)
#18 Hahaha ja gör det ;) Nej men testa dig fram när hon tar till tölten själv, och försök hålla den på henne. Då lär du dig väl tillslut hur du ska göra för att hon ska fortsätta, och då kan du ju använda dig av det när du vill att hon ska tölta också. :)
#19 Ja, förhoppningsvis ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag ska få hjälp nu av en tränare som ville testa honom.
#21 Okej, hoppas det går bra! :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Hon sa att han skulle bli en jätte fin tölthäst om han blev mjukare i sidorna :)
#23 Roligt! :) Bara att jobba på att mjuka upp honom nu då. ;) Lycka till! :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jo jag ska göra dett eller håller snarare på med det! :)
Har även planerat att köpa en ny sadel nu till honom, får vi se, den kanske rent av ligger bättre på honom?