Stämmer detta?
En påstår att då en häst vajar *säger jag de gör men kan inget om hästar* och den andra säger de väver det ser ut som om de gör Åttor i luften liggandes 8. Hon hävdar hästar som står och gör detta ej mår bra psykiskt. Stämmer det?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
hm. va ? :O förstår nog inte riktigt..
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#1 Rita en 8 liggandes så står ett par hästar och gör emellanåt på ett ställe jag sett. Och kvinnan som sa de ej mår psykiskt bra då de gör så hävdar de ej mår bra.
Jag kallar detta för hästen vajar med huvudet till höger och till vänster.
Jag frågar för jag kan inget om hästar och är nyfiken om det stämmer eller ej.
Väver är nog rätt ord för hästens rörelser ja, om jag fattat frågan rätt…
vet ej orsaken till varför de gör så??? Ingen sysselsättning?
En häst som väver (vilket är det rätta namnet för det) mår inte bra psykiskt nej. Är väl ofta stressade på ett eller annat sätt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#4 Jag kan se de står i en hage *åker förbi med buss* de har där de har hö. Mkt lera inte mkt gräs *just nu* Hur deras aktivering är vet jag inget om. De står mkt i översta vänstra hörnet av hagen den vetter mot stallet.

Oftast börjar det som ett stressbeteende som sedan övergår till en ovana, fruktansvärt svårt att få bort!
*** Kärleken övervinner allt ***

En häst som väver har inget sysselsättning. Den behöver inte må dåligt psykiskt men den har tråkigt. Min ena häst vävde mycket när den kom till mig. Men slutade att väva när den fick kompisar att leka med i hagen och bli riden. Den var inte riden när den kom till mig fast den redan var nästan 15 år. En häst som väver mår bäst av mycket utevistelse så den har något att titta på ute osv. Många säger att det inte går att bota, men då får dom gärna komma hem till mig och titta. Det står ett levande bevis i min hage just nu. Han är nu 23 år gammal.
Så väva heter det. :)

Vi hade en ponny i mitt stall som vävde något så fruktansvärt mycket, henne gick det INTE att bota :-) Vi testade allt som går att testa, hon vävde sönder sina framknän oxå, så hon var nog extrem!
Skönt att du fick bort det Gejsa :)
#7 Hästkompisar har den i samma hage + en hage bredvid. Och de ser ut från bussen att de är i gott hull. Om de rids kan jag ej svara på men det hoppas jag de blir.
Sedan om det ska botas beror mkt på hur mkt tid man lägger ner, vilket gäller alla djur..

Ja, han vävde också något otroligt. Men ju mer vi "använde" honom ju mindre vävde han. Fast jag inte rider så kontinuerligt nu så väver han inte iaf. Han har ju kompisar i hagen och är ute länge. Men det knäpper i frambenen när han skrittar. Det beror nog på vävningen.

#9# Hästkompisar har ju dom flesta hästar i hagen. Men om dom trivs med varandra och vill leka är en annan femma. :)

Vi la ner all tid i världen på Cana, testade alla möjliga varianter men tyvärr så var hon obotlig =)

Vad testade ni med?
Är inte lätt att få bort direkt, och på vissa är det säkert mer eller mindre omöjligt… Står en vävare i mitt stall, ett engelskt fullblod som vart galopptränad tidigare. Där hon kommer ifrån var det tydligen fler som vävde… Hon går ute med kompisar hela dagarna, och i hagen är det inga problem. Men hon börjar så fort hon står i box och inte vill äta (har fri tillgång till hö i hönät). Det är ju ett invant beteende, och när hon drar igång är det precis som att hon "stänger in sig", varken ser eller hör och är okontaktbar.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Min vävde även ute i hagen när han kom första året. Även i gången när vi stod och borstade.

Hon fick gå ensam i hage med fri tillgång, gå i grupp, gå med sina "bästa vänner", liten hage, stor hage, tränades/reds regelbundet (testade även lugn & ro-varianten), leksaker för häst, lösdrift, bytte stall/miljö… ja listan kan göras lång :(
Men tro nu inte att den stackars ponnyn fick flacka omkring som en idiot, vi gav verkligen alla möjligheter en chans och tid. Nu är hon såld som en skogsmulle häst till en sjuåring men jag hörde att hennes knän ballat ur rejält och att det inte verkar finnas mycket kvar att göra tyvärr (hon är 14 år) :(

Stackaren! Undrar varför hon väver. Kanske har magkatarr eller något och mår dåligt i kroppen. Sånt man inte ser.
Vet att det är svårt att få bort oftast. Men jag gjorde inget speciellt med honom. Mer än började rida in honom. Så jag hade nog tur helt enkelt. Många i stallet var rädda att han skulle "smitta" dom andra så han fick stå med min unghäst som närmast granne. Och hon härmade inte honom iaf.

Ingen aning varför hon började faktiskt. Men jag har mina teorier och dom är: Hon stog på en 4H-gård, med mycket liv och rörelse. Stora flockar i hagen och många ungar som pysslade med henne, vävde aldrig där. Ägaren tog sedan hem henne och aktiveringen/ompysslingen vart betydligt mindre och hon börjde väva, och sen tror jag att det vart ett invant beteende som inte gick att få bort. När ägaren skulle sätta ut henne på foder så tog en klompis till mig hand om henne och satt henne på ridskolan som privathäst (samma liv och rörelse som 4H-gården) men hon vävde där oxå :(
Sen tror jag inte att ägaren fattade allvaret i det, hon sa ofta "titta, nu dansar Cana igen"…

Hästar som väver behöver i allmänhet aktiveras. De har tråkigt. Detta är stressande för hästar. Att de har mat och hagkompisar behöver inte betyda att de är nöjda. Eftersom hästar är stäppdjur med ett vandringsbeteende behöver de antingen ha mycket stora hagar eller aktiveras genom t.ex. ridning eller olika lekar o.dyl. Att t.ex. få leta efter maten är dessutom en naturlig aktivitet.
Och vävning är svårt att få bort. Lyckas man med det har man gjort ett jättebra jobb. Läste att man kan måla svarta lodräta ränder i boxen och detta kunde hjälpa mot vävning.

#19# Läste att man kan måla svarta lodräta ränder i boxen och detta kunde hjälpa mot vävning.
Det har jag hört att man inte ska göra. Hästen mår bara sämre av sånt där.

#18# Om hästen inte slutade så kan det även bero på något inne i kroppen. Något som irriterade hästen. Jag läste att det var väldigt många hästar som hade magkatarr. Mest travare som användes i travsporten. Hur ser man sånt? Det gör man ju inte. Och tänk och gå omkring och ha magkatarr och inget kunna säga. Finns nog många hästar som lider i det tysta. :(

#18# Om hästen inte slutade så kan det även bero på något inne i kroppen. Något som irriterade hästen. Jag läste att det var väldigt många hästar som hade magkatarr. Mest travare som användes i travsporten. Hur ser man sånt? Det gör man ju inte. Och tänk och gå omkring och ha magkatarr och inget kunna säga. Finns nog många hästar som lider i det tysta. :(

Ja men så kan det mycket väl vara =(
Ja ibland måste det vara fruktansvärt att inte kunna berätta vad som är fel…