Rida ut
Jag är jätterädd för att rida ut… Idag var jag och red med en, hon frågade om vi skulle galoppera… men jag ville inte det, men jag sa att hon kunde göra det. Och då försökte han såklart följa efter.. Och jag skäms över att rida ut med nån, för att jag inte vågar galoppera ute.
Men nu tillbaka till det jag skulle skriva.. Det jag är mest rädd för, är att trilla av hästen om den blir rädd och hoppar till, jag klarar inte av att sitta kvar. Och om man nu ska galoppera ute så bara rusar han iväg, det är nog där "rädslan" tar över.
Han är så jäkla pigg ute, vet ni nån hjälptygel eller nåt man kan ha?

Jag tycker du ska berätta att du inte vill galoppera, man behöver faktiskt inte rida i full galopp bara för att man rider ut.
Hjälptyglar tror inte jag är någon bra idé då det mer handlar om att du behöver känna dig trygg och säker med hästen.
Jag tycker du försöka våga berätta, det kommer kännas skönt sen, tänk alla mysiga skritt och travturer du kan ta istället :)
*** Kärleken övervinner allt ***

tycker precis som tessie att du ska berätta att du inte vill galoppera. går ju att ta lugna turer i skritt och lite trav eller riktiga konditionspass med mkt trav.
Jag red en liten ponny som var vrålstark och när han kom ut så blev han självklart ännu piggare och ville gärna springa fort så med honom klarade jag bara av att skritta i skogen, annars for han iväg som en kanonkula. de flesta vill ha sällskap när de rider ut för det brukar vara roligare och rida då och då kvittar det vilka gångarter man rider i.