tips om inridning och övningar någon?
hej :)
Jag har en unghäst - nordsvensk - som jag håller på att rida in, men vi har det lite kämpigt. Hon lyssnar inte alltid och ibland är hon riktigt svårhanterlig. Hon kan till exempel få för sig att skygga för något i vägkanten, rakt ut framför en bil, och det finns liksom inget man kan sätta emot med, det går bara inte att styra in henne.
Så jag undrar om det finns någon om har något tips på hur jag kan vänja henne av vid detta, samt ge tips om grundläggande dressyrövningar man kan börja med vid inridning av unghäst.
tack på förhand :)
Har ju själv en Nordsvensk Brukshingst som var lite som din när han kom.. skyggade för allt, hoppade i luften om man tog på honom osv, så jag satte igång med NH. Mycket social träning överhuvudtaget. Och när det började gå bättre började jag med trickträningen:)
Det funkade jättebra för honom, och idag kan man inte tro att det är samma häst längre!
Hm missade att skriva det innan, men mitt tips är att vänta med inridningen tills allt stämmer från marken först.. och att träna NH, bygga upp kommunikationen mellan häst och ryttare, det är något jag tycker och tipsar alla om att göra, innan man sätter sig på hästen.
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
Oj…
Hur länge har du ridit hästen? Alltså hur långt har du kommit med inridningen? Själva inridningen innebär ju att hästen ska lära sig att förstå och lyssna på dina hjälper. Det tar tid innan hästen lär sig detta fullt ut och det måste det också få göra.
Jag skulle vilja säja att så länge hästen inte lyssnar/förstår dina hjälper och lyder dem så bör du låta bli att rida på trafikerade vägar.
Att lära hästen att låta bli att skygga för saker genom att springa undan från dem tar längre tid än att rida in dem.
Jag skulle misstänka att du har en hel del arbete att göra "från marken" innan du kan få det att fungera från ryggen. För du har en häst som är betydligt starkare än du, vilket gör att den måste vara ännu mer lydig och lyhörd för vad du vill för att det ska bli bra.
Generellt vad gäller inridning så bör man de första månaderna bara rida rakt framåt och låta hästen lära sig att lyssna på och förstå hjälperna, få den att bjuda framåt och bära upp sig på rätt sätt. Dressyrövningar bör man vänta med tills famåtbjudning finns naturligt och hästen själv söker stöd på bettet och kanske börjar gå på tygeln.

Jag har tränat ronja en hel del på marken, och det har gått bra. Vi har kört och tömkört henne, jag har lett henne och gjort olika övningar. det är inga problem mer än när jag rider och hon ibland bara får för sig till exempel att hon ska gå rakt ut i vägen. det känns lite som att jag förlorar en del av kontrollen när jag rider, och jag undrar mest om det finns ridövningar motsvarande NH träning på marken.
Ja, du förlorar kontrollen när du rider, men du måste låta det ta tid så att hon lär sig förstå vad du menar även från ryggen.