Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettkörning
Läst 542 ggr
Sussi
0

misslyckad körtur!

Hur lyckas man med allt?

Idag skulle jag och min kompis fara ut på en lång körtur med finnen, vi hade to.m ladda upp med ätbart.

På vägen mötte vi en traktor med ett konstigt släp med ett gult stort skynke som fladdrade, finnen blev livrädd och skulle tvärsvänga. Hon gör det också med resultatet att vi hamnar ut på vägen, kärran är bara nån milli från att ta i släpet, hon springer ner i diket och upp på den sådda åkern. Jag var så omtumlad att jag bara tänkte att vi måste komma bort från åkern så jag kör henne rakt ner i det branta diket igen och med ett brak upp därifrån. Detta sker med en sån smäll att skakeln brister på mitten!!

Varken jag eller kompisen märker detta så vi forstätter resan med bara ena skakeln hel vilken bär hela tygnden. I en sväng märkte vi detta, det var en jätte vass del som stack in i finnens sida men de hade inte blivit nåt sår, men om vi inte alls skulle ha märkt det då?

Jag vågade inte gå hem med kärran som den var så jag lossade allt, ringde efter grannen som hämtade sadeln och tre grimmor?? Hon fick fara tillbaka och söka tränset men ingen hjälm tog hon så jag fick rida hem hästen (som vid de här laget blivit ganska nervös) utan hjälm.

Väl hemma fick vi sätta kärran efter bilen och söka vagnen, den lossade ur kärran 3 gånger på vägen!

Allt detta tog ca 5h och nu, den sista sommaren med min häst har jag ingen kärra om detta inte går att svetsa.

gejsa
0

Oj, oj det hade verkligen kunnat sluta illa. Herregud. Var du glad att det bara blev skackeln som gick av. Förvånad

Faxlin
0

Stackare vilken färd ni hamnade på.
Men vilken tur att ingen blev skadad. Vad jag inte förstår är varför du var tvungen att rida hem hästen utan hjälm? Kunde du inte leda den hem?

Hur som helst. Skönt att det slutade utan skador i alla fall. ;-)
Hoppas det går att svetsa vagnen för dig.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

CBA
0

Be någon som är duktig att svetsa att ta en titt på vagnen.

Vad skönt att det gick bra ändå i all kaos !

Hade ni vadd i hästens öron…prova det annars, det hjälper faktiskt mycket, iaf oväsen !?

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Sussi
0

Jag är förvånad att hon skrämde sig alls, detta är första gången på alla år som hon skrämt sig så. Vi har mött allt som finns att möta tidigare.

#2 Det var en låång väg hem, skulle inte orkat gå.

Hoppas, hoppas att det går att svetsa, pappa har redan funderat ut någånting så jag är hoppfullSkrattande

gejsa
0

Brukar kunna gå att svetsa ihop det iaf. Man kan ju korta av en skackel så…

Sherlock
0

Inte fel att ha hjälm på sig även när man kör…..

Älskar_hästar
0

Tur i oturen , bra att det inte hände nå ännu värre ..

elin
0

#7 Håller med!

/Elin

Sussi
0

Ja det var ju en tid sen detta hände men nu är kärran i skick igen.

Vi mötte gubben idag som körde traktorn då hon skrämde sig, han stannade, tittade ut och sa, "försök att inte köra i diket denna gång", gleser gubbeSkrattande