Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 11053 ggr
Canonball
0

SVETTFUX?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag undrar, en gång för alla, hur ser en svettfux ut egentligen? En kompis hävdar att det är en fux med vit man och svans, medans en annan hävdar att det är en väldigt mörk fux, som ser svettig ut. FINNS det ens någon färg som heter svettfux?

Jag skulle uppskatta i fall någon visade en bild på en svettfux.

Min kompis hävdar att detta är en svettfux, men är hon ute och cyklar? :S

Peppe
0

svettfux finns inte längre, men gjorde förr. idag benäms den som mörk fux har jag för mig

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Eve
0

hästen på bilden är isabell ;) Svettfux är en mörkare fux. Däremot vet jag inte skillnaden på leverfux och svettfux.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Peppe
0

hästen på bilden är inte isabell. den är fux

Backman
0

Är inte hästen på bilden en ljusfux? Svårt det där med färger, finns ju så många.

http://vickelbyponny.blogg.se

Peppe
0

fux med ljus man och svans

Eve
0

peppe - hur ser isabell ut då?

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Manda29
0

Är inte heller säker på vad som är vad. Har haft olika färgnyanser på mina fuxar men i papperen står det bara fux. I Mandas gamla regbevis är hon rödskimmel??

Tösen som är närmast i bild är "kameleont",hon kan vara väldigt mörk. Vet ej hennes exakta fuxbenämning, står bara fux. hon ligger nog på gränsen till svettfux.

finns det nån här som är bra på fuxfärger?

[Jennniie]
0

När jag kollade på sändningarna från horse show igår, så pratade dom just om fuxar. En av kommentatorerna, tjejen om nu som tittat vet.. :P
En fux är brun med brun/röd man o svans.
o mörkare e svettfux.
O att när den har svart man o svans är den bara brun. Så sa hon det. Men hon pratade inte om det så invecklat. Så vet inte om det finns flera varianter, tex om den har ljus man som denna hästen..

Manda29
0

Med svart man o svans brukar dom ju va mörka på benen också. Alltså en brun häst. Var in o kolla på nån sida om svettfux där dom tydligen kunde ha ljus man o svans men väldigt mörk kroppsfärg. Inte är det lätt.

Manda29
0

#0 Kroppsfärgen ser ju ut som fux, så det borde va en fux.

Peppe
0

#6 den har vit man och svans och är ljusare i kroppen. svårt att förklara, men man ser direkt om den är isabell eller fux. en isabell bär på gulanlag, den är blekt. den får ha lite färgade strån i manen men det finns en gräns

lånar lite bilder på olika exempel

isabell

annan nyans

inte isabell

fux, tro det eller ej

och här har du den isabellfärg som jag tycker är finast

hoppas länkarna funkar nu

MLphoto
0

Min shettis går som Fux med ljus man och svans.. helt vansinne tkr jag då han inte är fux. Han är "chokladbrun med vaniljtopp" som vi kallar det. Bifogar en bild..

Han är ännu mörkare nu, har dock ingen nyare bild tyvärr.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

AusaBausa
0

mitt halvblodssto, Grabina, gick förr som svettfux o finns att se på min hemsida i tråden nedan…den andre bilden är ju på Luddeo han är "vanlilg" fux…

http://www.kasebackensstuteri.dinstudio.se/text2_7.html

Pedro
0

Är inte detta en svettfux?

/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se

AusaBausa
0

#14tycker det ser ut som vanlig fux!?!

Pedro
0

#15 Nej han är ingen vanlig fux iaf.

/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se

Anna
0

#14 skulle jag också kalla vanlig fux.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

fridak
0

namnet svettfux är väl rätt naturligt? tänk er en vanlig fux som är helt genomblöt(av svett tex), de blir ju mkt mörkare.

Canonball
0

Är det ok att länka till en bild jag hittat på google? Om inte, kan väl ngn ta bort dem sedan..

http://www.horsetrading.net/bilder/katalog/IMG_8069.jpg

http://www.jumpinn.se/hastar/xmas04.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/81/Smarty_jones.jpg/230px-Smarty_jones.jpg

Detta är vad jag tror är svettfuxar. Vad tror ni???

AusaBausa
0

#12 kallar jag vanlig fux:-D

AusaBausa
0

Grabina är svettfux som jag skrev innan…fux som blivit våt av svett;-D som ngn skrev…

AusaBausa
0

!) osäker, lite för brun men kanske…

2) absolut svettfux i mina ögon…

3) för liten bild för att se…

fridak
0

#19 jag skulle nog säga att de var svettfuxar.

Peppe
0

svettfux kallar jag en fux som är brun istället för röd. alltså inte brun som färgen brun med svart man och svans, utan brun med brun man och svans. inte röd med röd man och svans. nån som fattar? XD

#19 kallar jag svettfux allihop

lisette
0

fux enligt pass

pappas häst irish whiskey i defileringsvolten innan sin tredje vinst

gotlandsruss
0

om nån vet vem Qeen l är hon är svett fux

gotlandsruss
0

detta är svettfux

thilda-
0

äh. Fux som fux :P att ni orkar engagera er :P haha

lisette
0

hah det är sant thilda..

AusaBausa
0

NEHE!!!! det är skillnad på fux o fux ;-P

Canonball
0

Okej, tack så mycket för alla svar!

Maja
0

Alla dessa är fuxar, eller hur? :P

AusaBausa
0

#32 tycker dem ser ut som skäckar;-P

Bobby
0

En brun häst har alltid svart man och svans. En fux kan ha olika färger på just manen och svansen. Tex fux med ljus man och svans. Kortet på första hästen är helt klart detta.

thilda-
0

#30 näää :D tycker inte jag :D

AusaBausa
0

#35 joho!

thilda-
0

#36 nähä!! :D

AusaBausa
0

#37 JO!!!!!

jag har bevis! kolla mina 2 fuxar så olika dem är…går ju inte o jämföra deras fuxfärg på samma dag….Luddes är ju betydligt snyggare;-D

fridak
0

finns 4 fuxar i stallet och alla är olika, på måndag kommer ytterligare en som inte är som de andra 4:)

AusaBausa
0

har 3 fuxar i min hage samt då delägarhästen i en annan…får väl se om det blir en 4:a fuxar när fölet kommer men gissar på svart…

thilda-
0

#38 äääh ;D fux som fux spela roll om ena är ljusare o den andra är mörkare.. dom är ju fortfarande fuxar xD hahaha

AusaBausa
0

#41:-P

Marija
0

Jag har för mej att Metodik är svettfux. Men är inte så insatt i det där :)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

AusaBausa
0

vilket är det nya namnet för svettfux

Tusen
1

För att vara fux innebär att hästen saknar svarta anlag. Därför kan en fux inte ha svart man och svans. Då är hästen brun. Tyvärr är det många som anmäler sina hästar som föl med fel färg. Detta kan man få hjälp med av duktiga mätmän och "chippare".

En svettfux är en liknande #27. De är mörkt mahognyfärgade och man och svans är från kraftigt röd till ljust rågblond. En läcker färg men ovanlig.

För den som är intresserad av fäärger finns det bra böcker att köpa som handlar om enbart hästens färger. Rekomenderas starkt.

AnnaLundin
0

DÅ lägger sig ID-kontrollanten i även detta ämne…

Svettfux är en gammal benämning på en mörk fux. Det finns många andra fantasifulla gamla benämningar på fuxar, som försöker beskriva vilken fuxnyans hästen har: leverfux, plommonfux etc.

Ingen av dessa benämningar ska användas längre utan de som är korrekta att använda är:

Sen kan de ha tagel som är både ljusare, samma eller en aning mörkare än färgen på kroppen.

Tusen
0

Tack Anna! Det är bra med exempel på bild och att få en bra förklaring.

Många gamla färger har ju "försvunnit" ur färgbenämningarna. Detta tycker jag är bra eftersom det är svårt nog att färgbestämma hästarna.Glad

AusaBausa
0

#46 Perfekt:-D

Marster
0

I passet står det att min häst är svettfux, men hon endrar färg så mycket beroende på årstid så jag vet inte riktigt ^^,

*min kompis som har tagit bilden.*

Canonball
0

Tack! Nu vet jag!

Jappeloup
0

Isabell färgade hästar och hästar med gul anlag har ljusare ögon, tror jag…

AnnaLundin
0

#49 - din häst är en mörkfux. Det är inte längre korrekt att använda benämningen svettfux, det är sorgligt att utbildade ID-kontrollanter inte har lärt sig det…

entill
0

Det är inte lätt det där med fuxar och isabeller. En mörk isabell kan vara väldigt svår att skilja från en fux, vet av erfarenhet. Säkraste sättet att avgöra det, är att titta på hårstråna. På isabeller sitter pigmentet nästan bara i spetsen på hårstrået. Fuxen har pigment på hela strået.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

AnnaLundin
0

#53 - det är ju också så att för att det alls ska kunna vara en isabell så måste minst en förälder ha ett gulanlag, dvs vara isabell, gulbrun, gulsvart eller någon annan gul variant.

entill
0

#54. Ja, självklart, det glömde jag att skriva, men även en avfärgad förälder kan ju lämna en fux, och det är då problemet kan uppstå, om det är en fux eller en isabell. Ännu värre om en förälder är felaktigt registrerad som fux fastän den är isabell.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

AnnaLundin
0

#55 - Cool

Det är ju numera ID-kontrollanten som ska avgöra vad det är för färg på hästen. Ett tips till alla som fått avkommor med "gul" förälder är att kolla så att ID-kontrollanten är medveten om att ena föräldern är gul…

(min kompis har ett sto som står som gulbrun, tror jag. PÅ 3-årspremieringen blev hon ombedd av premieringsförrättaren (KL) att ändra i passet till bleksvart, som är en vanlig färg på russ - KLs egen ras. Fast denna ponny är en welsh och har gulsvart pappa och gulbrun mamma, plus att den ser ut att ha en ljus ögonförg - jag är övertygad om att det är en gulsvart….)