Min häst tappar hullet
Min häst har tappat hullet, han får mycket mat. han är 21 och aja rider inte så ofata, varierar mellan 1 gång i veckan till 5 ibland. Han får hellre spara hö i boxen ha tomt, så han får gott om mat. Han får betfor och kornkross på kvällen, vi har ökar på kornkrossen nu. Men finns de nåt annat som man kan ge honom för att bättra på hullet?

Putt
Det beror på höanalysen.

Har ingen aning faktist, men dom vi köper av ger samma till sina. Dom har new forest stuteri och tävlar mycket med dom. Tror inte dom ger sina hästar skithö.. men ja vet som sagt inte..
Är de nå tillskott eller nåt man kan ge?

Kolla tänderna och ta träckprov för att kolla om han har mask. Bandmask, som de brukar gå ner kraftigt i vikt av, syns inte på såna prov, men en veterinär kan ge tips om hur ni ska avmaska för att i så fall komma åt bandmasken också.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Lusern brukar funka väldigt bra för hästar som lätt tappar hullet.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag säger Lusern och krossat korn + det som #4 skrev.

vi ska maska honom nu i veckan.
http://www.krafft.nu/default.asp?menuItem=3&subMenuItem=55 vilket ska man köra på?
#7 Beror ju på vad som passar och din smak. Strå och pellets ska inte vara någon skillnad 'innehållsmässigt' utan det är vad man själv (och kanske hästen) tycker bäst om. Pelletsen behöver ju dock blötas, rejält med vatten då de sväller myyyycket. Själv har jag strå och tycker det är smidigt och bra… Inget krångel eller kladd. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Fast jag fick höra på stället där jag köper mitt foder att hippos lusern inte behöver blötas (jag gör det endå) men det sväller inte alls blir bara geggigt :) men det dammar en massa mer än krafts! Så jag hade rekomenderat att blöta ändån! Fast å andra sidan blötar jag allt så det inte dammar :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#9 Pellets som dammar? :S
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#10 lucernen som pippa har till hercules är dammig.
Men.. hur kan pellets damma? :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

you tell me.. men det där dammade så att man fick hosta ordentligt.
Men usch :S Varför ger man sånt till en häst? Det kan ju inte vara bra… Damm i foder associerar jag till dåligt :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag med gör det. Jag ger ju Folly kraffts lucernpellets och det dammar inte alls. Men strå är betydligt lättare att hålla på med!
*** Kärleken övervinner allt ***
#15 Jo absolut, jag skulle aldrig orka hålla på med pelletsen :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tycker bara att strået är lite otympligt att förvara, det är så förbaskat pressat i säcken så när man öppnar den så sväller det till det dubbla och det går inte att fylla i en tunna som man gör med pelletsen :) Men Folly tycker att det är godare med strå :)
Men då häller man hälften i tunnan, låter resten vara kvar i säcken och sluter till den ordentligt bara, tills det finns plats i tunnan för resten också. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Det är ju lite fuktigt när man öppnar säcken, blir det sämre när det torkat till? Om säcken står öppen alltså?
Ingen aning. Men det skulle jag väl inte tro. Men jag sluter alltid till säcken ordentligt efter öppning, så det blir ju ingen större skillnad om det ligger i tunna eller säck :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#14 men eftersom man blötlägger det så är det ingen fara, det är ju inget farligt damm utan pelletsen är väl inte sammanbunden ordenlitgt eller ngt.
det är lucernen man köper på eko. kommer inte ihåg vad den heter.
#21 Fast #9 skrev ju att de pelletsen inte behövde blötläggas… :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

men lucern i pellets måste ju blötläggas, det är som betfor som sväller ju!
Mycket mat behöver INTE betyda rätt sammansättning just för din häst. Du kan inte jämföra andra hästar som äter samma hö med just din, de är trots allt olika individer. Avmaska ska du INTE göra förräns du tagit ett träckprov och kollat upp vilken status din häst har. Främst när en häst faller ur ger man lusern, detta kan man ge mycket av. Om nu dom du köper höet av har uppfödning så BÖR dom ju ha en analys. Fråga dom vad den är.
#23 Jo var det jag tänkte på också… För jag vet att kraffts lusernpellets sväller extreeeemt mycket i alla fall. Så låter ju lite småknepigt om det finns andra som inte sväller alls. :S
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Linfröolja, kornkross( som du sa), och lusern, och bra kvalitets hö/silage. Det finns ganska många hästar i vårat stall som e ganska smala, men dom ger dom allt möjligt, Diamond V, vitaminer & mineraler, korn kross, lusern, B-vitamin, och någon sorts pellets (tror de salsa) Men Hästarna har blivit rätt fina nu efter ett tag. Linfö oljan hjälper även till att göra hårremmen fin å glansig, och gör att hästarna blir tjockare ..

Lucernpelletsen dammar för att vissa av kornen har sönderdelats och blivit till pulver…inget farligt om man blötlägger, vilket man måste då det sväller jättemycket. Dammet är ju inte mögelsporer direkt som det är i dammigt hö