Tömkörning
Jag har tömkört några ggr, inte så mycket men har provat på olika hästar. Det jag har svårt med är att hur man kan få hästen att gå i form? Utan några hjälptyglar och så.
För mig blir det bara att hästen stannar eller ökar.
Någon som kan förklara?
För det känns inte som om det blir någon träning om hästen bara ska röra sig i de olika gångarterna utan att böja eller nåt sånt.
/Linnea

Låna Anders Ericsson videon av Petra , vi gick hans kurser tidigare.
mvh Linda
Har du någon tömkörningsgjord? Om du tömkör på volt kan du sätta innertygeln "bakvänt" och kan göra ledande tygeltag, då är det lättare… Men det brukar ta ett tag innan hästen förstår vad den ska göra ;o) Gör som Linda säger och låna videon, den är riktigt bra.
Lycka till!!

Jo, jag har tömkörninggjord, tömmar o allt sånt.
Vad menar du med bakvänt?

Jadu, jag vet inte varför Jonas använder ordet bakvänt men det jag tror han vill säga är att du ska ta tömmen genom gjorden--> genom betselringen och tillbaks till gjorden fast några ringar längre ner så att tömmen bildar ett V. Vet inte om du förstår bättre nu, men på det här sättet blir tömmen mer ledande. Gör det bara på en sida åt gången, och då helst innersidan, så det är lite arbete med att byta varje gång man byter varv.
Lycka Till!! :)

Okie, du får säga till om jag har förstått det rätt nu:
Att man sätter fast ena tömmen i gjorden, så att den
blir fast satt, alltså att jag inte kan dra i den, fast att ja
håller i den. Och den yttersta tömmen håller ja i ungefär som
longering?
Är det rätt?

Hmm.. Nu har jag ägnat mig åt att måla en tömkörningsgjord och tömmar på en bild jag hade.. Såhär ska tömmen sitta på innersidan på hästen… Genom ringen på ryggen fram till bettringen, genom bettringen tillbaka till en ring på sidan på gjorden, där fäster du den och får då när du tar i den tömmen ett ledande tygeltag:) Den andra fäster du som vanligt genom ringen på ryggen till bettringen.
Hoppas du förstår:) Känns som om jag inte borde gett mig in på att förklara det här..

Hej, jo nu förstår jag.
Men min gjort har endast 2 ringar, spelar det någon poll?

Jag skulle aldrig spänna in min häst så om jag tömkör, man får kraft nog som det är när man tömkör. Jag tror att felet som många gör det är att man är så koncentrerad på krökningen i nacken att man helt släpper bakkärran på hästen.
All tränig måste komma bakifrån om man försöker samla hästen utan på skut så vist kan den kröka på nacken men inte går den i form och risken är bara att man får en häst som blir stum i munnen.
Just tömkörningen är ett bra tillfälle att se hur hästen arbetar och att hjälpa den att trampa under sig, men det är svårt så ta hjälp av någon som kan, på plats för mycket bygger på känsla.

Okie, jo jag tänker ju inte göra det eftersom jag inte vet hur det ska sitta.
Men hur får jag hästen att trampa under sig när man bara har ett bara tömmar och går bakom?

Rösten den är ett bra hjälpmedel, smacka och prat. Eventuellt kan man peta (inte slå) med ett litet spö (kör pisk) och då förstärka under trampet. Det är att då hästen att tänka framåt som ger dig möjlighet att samla den.
carcar, det var inte riktigt så jag menade… Men det funkar också, även om det blir skarpare. Om du tar tömmen genom bettringen först och sen bak till gjorden så får du hästen som i en triangel mellan tömmarna… Svårt att förklara, lättare att se och känna själv vad som behövs. Kan du inte så ta hjälp av nån från början så det inte blir några fel :o)

Okej. Då kanske jag inte borde lagt mig i från första början, tyckte det lät som en sådan inspänning, men brukar inte använda mig av något sådant när jag tömkör:)
/CarCar
Gör inget, finns många sätt att göra samma sak på :p

Instämmer med #11. Tömmen genom bettringen utifrån och in, fästes sen i en av ringarna. Det blir en ledande töm.
Inspänningen som CarCar har ritat fungerar som en graman. Lärt mig av Anders Eriksson.