Flugägg...
Hur gör ni för att få bort dom? Maggan har massor på bena å dom sitter som sten! Det spelar ingen roll hur mycket jag än skrubbar med rycktsten m.m. det slutar det alltid med att jag får sitta å plocka bort en efter en! det är såå jobbigt! 

ryktsten funkar bra på mina. beror väl på hur länge de suttit kanske?

ryktsten funkar bra på mina. beror väl på hur länge de suttit kanske?

jo, de kanske de gör….. =)

Vi brukar spruta på lite glansspray på benen så fastnar inte äggen så hårt, de är jättelätta att ta bort med ryktsten, en del släpper med bara borsten.

slö rakhyvel funkar rätt bra..:P
*vass med antar jag,har bara alltid fått höra att den ska vara slö*

Ja, glansspray ska jag prova!

#6 God idé det funkar i allafall för oss.
jag har aldrig haft flugägg på nåt av mina hästar. hur ser det ut ? o varför får vissa hästar det?

Det får dom oftast vid betesgång. Dom lägger små vita eller är dom gula ägg framtill på benen. Dom sitter jättehårt. Det går helt enkelt inte att borsta bort dom. Dom sitter där för att hästarna ska klia sig och äta upp dom. Där lägger dom sig till ro i tarmen tror jag det är och väntar till våren på att kläckas genom att dom bajsas ut. Därför är det så viktigt att avmaska sent på hösten när det blivit kallt för då är alla ägg som fortfarande lever och inte inne i hästen döda. Då avmaskar man med ivomec eller liknande preparat. I omkring oktober.
när de går på bete.. alltså om de inte blir borstade ? eller hur kan det bli så stora mängder ?

Spelar ingen roll hur mycket du borstar. Dom går inte bort. Vet inte om dom sätter sig på hästar som bara går i en hage utan gräs. Men det är iaf nu i augusti oftast som dom sätter sig på benen.
okej.. jag har faktist aldrig sett några flugägg!
vi släppte jullan o ottino på bete idag med en nordis o en jättestor prickig kille.! så får väl se om det blir nåt.. men ja lär väl märka isåfall?

Har inte sett dom än heller. Men dom kommer nog nu när det varit så varmt hela sommaren.
jaha! om dom kommer sent är det inte undra på .. för så länge jag haft häst så har de alltid gått på snålt bete, o mot slutet av sommarn är det ju inget kvar.

#9 när första frostnatten kommit fick jag lära mig förra året.?
#11 det stämmer inte. brago har haft flugägg. jag fick bort dom med min sten idag. det är ju bara att "vässa" stenen med jämna mellanrum!
Min Yrla har sådana äckliga ägg på sina ben! De sitter verkligen lika hårt som de är äckliga!
Ryktsten har jag verkligen inte tänkt på, har en helt ny liggandes hemma, ska testa!

Jag har sett en sån "fluga" lägga ägg på benet på min häst. den har liksom en liten tratt och själva "flugan" är jättetjock.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
jag gör det inte så humant… jag RYCKER bort håren som de sitter på…

Haha, de åker nog med ett antal hårstrån när jag rycker oxå…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#18# Hur kan du rycka bort dom? Det kan ju sitta jättemånga på benen. Då blir ju din häst alldeles kal. *ler*