Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 759 ggr
MiaMaria
0

Då va det dax igen *suck*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha då ska vi på kliniken idag, jag o Musse. Sist vi va in va det för fången förra våren o nu är de alltså dax igen. Han är halt höger fram o det är där han har haft en varning på senan så jag hoppas inte de är det… Håll tummarna för att det inte är senan, snälla! Återkommer med resultatet återkommer jag med, måste gå ut o lasta nu…

SarahPeace
0

Så tråkigt !, Hoppas att det går bra !:)

Linda
0

Åh stackare…ska hålla tummrna för er..

Vänligen/Linda

elin
0

nej, vad jobbit!
Hoppas de går bra!

/Elin

Believer
0

Hoppas det går bra!

Älskar_hästar
0

Håller tummarna !
/Henrietta

sweet_candy_
0

jag hoppas verkligen att det inte är alvarligt! :|

Håller tummarna :)

MiaMaria
0

Tack så mkt allihop! =)

Nu är vi iaf hemma igen efter 5 timmar på kliniken… Han vrickade sig ju för nån vecka sen och det gjorde att han hade kraftiga böjprovs reaktioner höger fram, även ngt sulöm. Bedövade bort kotan, blev ngt bättre, bedövade knät och blev yttligare lite bättre och tillsist hoven då blev han ren på höger men då markarade han ist på vänster. Så veterinären trodde framförallt att det kom ifrån hovarna. Vrickningen läker ut av sig själv så det blev som tur va ingen behandling av lederna. Passade på att röntga knä och kota höger fram för att utesluta nån fissur eller fraktur. Va troligtvis ett blodkärl i knät som spökade på bilderna men kan även ha varit en lite fissur, hon skulle kolla närmare på bilderna och höra av sig om det såg ut som en fissur. Visade sig även en lös benbit i kotan men som såg "gammal" ut så hon trodde han haft den hela livet och att han inte led av den, isf skulle han varit halt ofta och det är han ju inte *andas ut* Så nu ska han få Metacam i 6 dagar och vila till återbesöket om 2 veckor. Är han inte bättre i böjproven då så blir det nog behandling av lederna…

hjullan
0

ojdå ..

vad är fissur?

MiaMaria
0

En fissur är en spricka

gejsa
0

Oj, tur i oturen då. Hoppas att hästen blir bra.

wewwa
0

Hoppas verkligen att det blir bättre snart.

MiaMaria
0

Tack så mkt!! Det värmer! =)

MiaMaria
0

Jaha då va man på väg på återbesök då, får se vad dom säger idag…Wish us luck! Fundersam

Peppe
0

Lycka till

Vilken klinik åker du till? Måste eventuellt åka med min ponny då han är mystiskt halt på vänster fram och vi har inte en susning om va de är. Han blev halt för drygt en månad sen i samma ben, men bara lite lätt. sen hann jag precis börja sätta igång honom så blir det värre än första gången nu i måndags. men han har blivit mycket bättre på bara några dagar när jag kollade honom igår. *Hoppas vi slipper kliniken*

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

MiaMaria
0

#14 Tack så mkt. Jag har varit på ATG-kliniken i Östersund. Åker i vanliga fall till Timrå och PH vet men dom hade så himla lång kö just nu.. Kolla hellre upp hästen en gång för mkt än en för lite!

Iaf dagens resultat: Gamla vanliga veterinären tillbax. Han säger direkt att det kommer någonstans från hovarna. Bedövar bort hela höger fram hov (nerverna) och han blir vänster halt. Bedövar bort hovleden o vänster fram och han blir ohalt *lycka* Behandlar båda hovlederna fram och båda kotorna med kortison (kotorna eftersom han haft vrickningen på höger och dom blir så lätt påverkade av hovbenshältan). Så nu ska han vila 2-3 veckor och sen på återbesök. Dock fick jag en mindre trevlig överraskning igår, eftersom han skadade sig under karensen från att ajg höjt försäkringen så får han en reservation på HELA höger fram, alltså från hov upp till översta delen på bogen, binog *not*