fjording?
nu har jag läst igenom ALLA inlägg sedan i fredags, det var ingen rolig sak vill jag lova. eller jo rolig var den ju, men det har tagit över en timme…
varje dag när jag kör till/från jobb så kör jag förbi en hage med ngr hästar. där går en häst som är otroligt lik en fjording, men jag är osäker. den är gråblack och otroligt mörk grå…
vad tror ni, är det en fjording, en korsning eller bara en väldigt skitig häst??? den har sett ut så här hela sommaren så jag tror inte den är smutsig.. :D

Ser ut som en ardenner i typen, det kanske är en korsning ardenner/fjording. För den har ganska litet huvud i förhållande till kroppen. Den var otroligt maffig och vacker. Tycker jag

vågar inte gissa på vad det kan vara för nått, men tycker den var skitfräck:P

Jag tippar att det är en rasren fjording med oklippt man, men som är musblack! Dvs en färg som fjordingen kan ha (alla är inte ljusa). Men om det finns nån som är mer insatt i fjordingar här så vet de säkert.
tyckte lite som pernilla där, lite ardenner touch…
Musblack är den rätta färgen som #4 säger… Det finns NÅGON godkänd fjordhingst som har denan färgen har ajg för mig men det är ovanligt. Det som är skillnad är alltså grundfärgen. Det finns TRE grundfärger. Svart, brunt och röd (fux). Alla hästar bär på någon av dessa färger annars är de albino!
Musblack är alltså black men svart som grundfärg.
Min fjording är ljusbrunblanck och har alltså svart rand i manen men annars ljus och har altlså bruna som grundfärg.
Rödblacka har alltså inte svart rand i manen utan RÖD rand.
Vad det är för ras som du sett kan ju vara en fjordingkorsning med någon som gett det svarta, men rent färgmässigt KAN det vara en fjording också…
ingen renrasig fjording, men jag tippar också på ardenner/fjording
jag skulle gissa ardenner/exmoor..
#6 det finns ett flertal musblacka fjordingar i sverige idag, det finns runt 3-4st i avel i dagsläget som e musblack.
Musblackarna kommer mer o mer.
Min fjording e också ljusbrunblack.
/Elin

Min första tanke utan att ha läst de andras tankar var också ardenner/fjording då den kändes lite stor och grov för att vara renrasig fjording även om det iofs kan vara svårt att bedöma från två bilder.

Jag tycker kroppshyddan tillhör en fjording och huvudet en new forrest
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

En jäkligt musklad och eller fet gråblack fjording tycker jag det ser ut som. Fast dom har inte klippt manen bara. Fråga dom vet jag. Så slipper vi gissa mer. *ler*
Är nog en fjording. Otäckt fet den är :S
/V

Tycker mer det ser ut som den gamla sortens fjording. Mer arbetsfjording dom är ju större från början.
Tycker den va lik en highlandsponny eller nått. Väldigt fin iaf. Men såg inte ut som renrasig fjording…

hehe hade jag vetat vem som äger hästen hade jag frågat! :D

Jag tycker att den blacka hästen ha ett fjording huvud och skulle mycket väl kunna vara en Fjording, men det finns ju så mycket korsningar så det är svårt att veta.
Det här är ett typiskt New Forest huvud.

Fin Häst!=)

finns renrasiga fjordningar som inte är riktigt rastypiska. vi har en fjordning i stallet som absolut inte ser ut som en, förutom färgen då.
tycker inte denna är så otroligt grov bara väääldigt fet, kanske lite nordsvensk i eller ren fjordning. vi hade ett sto som såg ut precis så på ridskolan ett tag. hon var fjordkorsning musblack.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

idag fick jag reda på att det är en tolvårig valack, korsning fjording/döle. kastrerad som ettåring…

Skitfrän var den i alla fall :) Härlig!

#20 och när du fick reda på det så tänkte du genast på denna tråden?;) fin var den men fet…

klart jag gjorde frida! frågade faktiskt för att kunna berätta.. :D

#22 och #13 Sååå gräsligt tjock var den väl inte?? Har ju sett MYCKET värre, fjordingar och döle är inte direkt smäckra hästar ;)
Att bero på döle korsad med fjording, så har jag läst något konstigt… Att sådana korsningar ofta blev helt galna och inte gick att fortsätta att avla på, låter konstigt tycker jag. Man ville korsa dessa raser eftersom man ville ha fjordningens styra och dölehästens smidighet. Har läst det i nån bok om fjordhästen. Ngn mer som hört samma sak?
Något svar på frågan har jag tyvärr inte, men jag måste säga att den första bilden var fantastisk. Jag får en känsla av att det hade kunnat se ut precis så för några tusen år sedan.
Får jag kopiera bilden och sända till en fjorhästägande vän och höra vad hon säger?

#24 om man tittar mage så ser det inte så hemskt ut, men den nacken han har ser ut som att en sådan som snart kommer "välta över", alltså inte vanlig hingstnacke, utan en sån som kommer från för mycket protein(?) iofs så är han inte fet isf utan har fått väldigt mkt protein…

#25# Svaret finns i inlägg #20# :)

gör det butros!

Fräck färg på söt heppa =)
Vilken knubbis ;)