Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2943 ggr
lisette
0

sommarhovar

var inne hos hästarna idag med granntjejen louise. såg att på oskars hovar har det lixom slagits av "bitar" av hoven. han är helt nyverkad så det är ju inte för långa tår som är problemet. har ridit han två ggr sedan han blev verkad så det är inte för mkt ridning som gjort det heller.

louise sa att det kan bero på att det är så torrt i markerna nu. våra grannar gav tydligen sina hästar någon mineral/vitamin som var bra för hästarnas hovar… (inte biotin). tänkte jag skulle gå över till grannen och kolla vad de var för ngt de gav sina hästar.

har ni med problem med hovar som slås av?

gejsa
0

Ja, det är oftast för att dom blir så spröda när det är torrt ute som din granne sa.

Faxlin
0

Har också haft det problemet. Fick rådet att ställa hoven i en balja ett tag varje dag eftersom jag inte har rinnande vatten i mitt stall. Annars kan man sitta och spola hovarna också.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

lisette
0

har oxå hört det där om vattnet åsa, men hur sjutton ska jag kunna ha oskar stilla så han kan ha fossingarna i vattnet?

tror jag får sko honom runt om så han klarar sommaren.

Believer
0

lisette - det blir nog så även med skor. lucky börjar få små sprickor nu pga torkan, och han är skodd. men jag spolar hovarna nästan varje dag. dom börjar se bättre ut.

lisette
0

ok så då är det fram med den gröna ormen då… tack! :D

gejsa
0

Ja, eller olja. *ler*

lisette
0

olja? på hela hoven eller bara kronranden? ska ut och fota ska ni få se…

gejsa
0

kronranden. Det sa min hovslagare. Torr hov sätt på kronranden.

Believer
0

gröna ormen.hehe den va bra =)

lisette
0

#8 hjälper det för hela hoven då eller?

#9 ja dom verkar ju tro att slangen är en orm… :D

gejsa
0

Ja, det ska hjälpa hela hoven enl min hovslagare.

lisette
0

hmm där ser man. var nere och sköljde hans fötter innan… hur länge ska man göra det eg?

kan det bli problem om jag rider honom? ska se om jag kan ta bilder på tassarna när jag tar in honom nu…

gejsa
0

Ska det göra underverk med hovarna så borde dom stå blött i ett par timmar. Så det är väl bara att spola på……Flört

Sussi
0

Mina hästars hovar är mycket torra nu, spikarna(?) krokna när hovslagaren skulle slå fast skon flera gånger.

Isisen går barfota nu men int har jag haft problem med att de flisar sig eller slås av. Hovslagaren berätta för mig att man ska slipa/raspa dem på ett visst sätt för att unvika detta. Som vildhästars hovar ska de raspas.

Du kan ju fråga din hovslagare om det, nog för att han säkert har gjort så redan.

bebbe
0

Har ni gott om vatten i er brunn så råder jag er att spola mkt vatten framför hästarnas vatten ho, där brukar ju bli en liten fördjupning, det ska vara så mkt att dom i princip står i lera när dom dricker, då vattnas hovarna samtidigt som dom dricker, och det gör dom ju ofta nu när det är så varmt

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

lisette
0

min brunn råkade jag tömma förra sommaren… den fylldes efter 3 timmar igen… men det torkar ju upp så snabbt igen om man skulle blöta marken. det bästa hade ju varit att han hade stått i lera. men det kan man ju inte få nu…

jag vill ha lite reeegn….

larry
0

Enzion är kanske det fodertillskottet du menar,ett mycket bra medel som endast verkar på hovkvaliten och har en ganska så snabb verkan,har använt och använder det själv till min häst pga att hennes hovar är snus torra sommartid och både spricker samt att det ramlar av bitar,jag spolar hovarna dagligen ca:5 min och smörjer sedan på vanlig matolja ,rek från min hovis,kronranden smörjer du endast för att få igång en bättre blodcirkulation i hoven,har nu gjort så här i 2 år sommartid och får jättefina hovar efter ca 1 månad.

lisette
0

enzion, var köper man det ngnstans?

låter nästan som din häst har/hade samma problem som oskar…

emmab
0

Hejsan!!
Såg ditt inlägg och jag har samma problem på min häst, men fick ett tips från en vän att matolja är bra för hovarna (inte bara på sommaren) det är bara att pensla på. annars fungerar ju alltid hovfett, men matolja är en billigare variant.

// Emma

CBA
0

#3 Jag har inte läst alla inläggen men jag kan tipsa om ett bra botemedel mot torra sommarhovar.

Har du en travbana med tillhörande butik i närheten så gå in där och fråga om de har Vattentofflor i tjock filt.

Min gamle fick en sommar supertorra hovar och hovisen jag hade då fick verkligen kämpa när han skulle sko om honom då verktygen knappt gick igenom hovlagret när han skulle verka.

Han tipsade om dessa tofflorna som man lägger i blöt sen sätter man på dom på hästens fötter drypande blöta och låter dom sitta över natten. Det hjälpte verkligen men det tog någon vecka innan det verkligen gav resultat.

Att stå med slang och spola vatten är ingen ide har jag blivit tillsagd av flertalet hovisar, då man isf måste spola i timmar…och vem har lust med det.

Då är det bättre att sätta tofflor på hästen och låta vattnet sakta sugas in i hoven under flera timmar.

Tofflorna är gjorda i riktigt tjock och ganska hård filt (ca 1 cm tjockt) med remar med spännen man fäster ihop dom med.

REKOMENDERAS VARMT !!

Jag har sett liknande tofflor på andra ridsportbutiker men de har varit av dålig kvalite, dom jag köpte från Solvallas butik har jag haft i 10 år till min gamle och dom kommer hålla i 10 år till säkert :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

lisette
0

men då krävs det att hästen är inne över natten om jag inte missförstått?

CBA
0

Nejdå, min gamle hade sina tofflor ute på betet med.

Jag satte på honom dom efter att jag ridit och tog av dom nästa dag när jag var till honom…..ibland hände det att han tappat en toffel under natten och jag fick leta lite *fniss*

lisette
0

*flinar* satte du inte på ngt larm som tjöt när du tryckte på en knapp???

får kanske be farsan kolla på jägers…

CBA
0

Jo man skulle ha haft sådana där som man sätter på tex nyckelknippor som piper när man visslar *skratt*

Gör det, dom är kanon :o)

lisette
0

det hade jag behövt på en grimma som ligger i hagen nu… :S

larry
0

Enzion finns att köpa hos Naturnära och i de flesta större ridsportbutiker

Peppe
0

Antagligen har hovslagaren runtat kanterna för dåligt. Min häst fläcker aldrig upp sina hovar, och jag kan väl inte precis påstå att han går på gräs hela dagarna Generad snarare stenhårda grusvägar varvat med grus stora som ägg och sylvassa…men han klagar inte..

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

lisette
0

har en häst dåliga hovar och det är så torrt som det är nu så kvittar det nog huruvida han rundat av hovarna….

sunglasses
0

Det är inte farligt ifall bitar av hovväggen slås bort, det enda det medför är att det blir svårare att sko… Verkar ni era barfotahästar rätt så kommer hovkvaliten att stärkas så att det inte är några problem med sprickor och avslagna bitar. Är det balans i hoven så att inga delar överbelastas så klarar dem alltGlad Tyvärr verkas många hovar fel, pga av okunniga hovslagare…

Peppe
0

Sunglasses har aldeles rätt. Och när det är så här torrt så får man väl ta in hästen och hälla vatten i stallgången och låta hästen stå där ett tag.

sunglasses: Har du vanlig hovslagare eller barfotaverkare? (typ AANHCP/Strasser)

sunglasses
0

Peppe: Vi har barfotaverkare ja, vet inte riktigt vad deras variant heter. Vad är AANHCP? Strasser är det inte… Hur mkt kan du, ska jag förklara hur min hovslagare verkar?

Peppe
0

Jag vill nog påstå att jag är väldigt kunnig inom barfotavärlden och hovar, förmodligen vet jag en hel del mer än dom flesta här inne på hovens anatomi.

Förklara gärna. Min häst verkas av AANHCP, Iva Andresson. Kunde inte ha det bättre!! De grundar sig på Jamie Jackssons studier. Ove Lind fortsätter Jamies forskande på vildhästarna i USA.

Kan ju dra lite historier

1. Min egna ponny: Har varit oskodd i åtminstone 4 år innan vi köpte honom, men hos oss verkades han av en urusel hovslagare (och ändå har han kommit 2a på hovslagar SM och är svindyr). Han pajjade min hästs hovar totalt. Går inte med ord beskriva hur dom såg ut. Men kan ju säjja så att när skorna åkte av så stank det en aning när man kom nära.

Vi bytte till AANHCP och det har jag inte ångrat en sekund. Den som säjjer att hovarna slits för mycket, borde läsa på lite bättre. För, precis som du säjjer, rätt verkning=bättre hovmeckanism=fiska hovar. När hovarna är i balans så växer dom så mycket som behövs. Han ömmar inte heller eftersom hovarna är i balans. Halka är det inte tal om. Han stack med mig en gång på isagata i nerförsback och halkade inte en enda gång.

En annan häst i stallet hade skor i ca 3 år. Hon bytte hovslagare och han tycket att det var värt ett försök utan skor. Detta gick naturligtvis inte eftersom han verkade fel, hästen kunde knappt gå, än mindre ridas. på med skor igen. Sen några månader senare bytte hon till AANHCP och han reds normalt från första dagen. Och för den som är lite insatt vet ju att röresle=snabbare läkning, alltså blev det bara bättre och bättre för var dag.

Nu börjar jag få kramp så det är väl bäst jag slutar. Och innan någon skriver nåt svar om att hästar ska ha skor, så vill jag säjja det att jag inte för en sekund tror att ni skulle ändra uppfattning av mitt inlägg. Ni får ha skor om ni vill, men jag tänker då aldrig ha det på mina hästar.

sunglasses
0

Håller med dig totalt, skor är skit enligt mig! Men som sagt alla får tycka olika…

Vi har fyra hästar som går barfota, de tre vi haft länge går bra på alla underlag med starka fricka hovar. Jag köpte en dam för ett par månader sen, hon har alltid gått barfota men i en liten hage och med fel verkning…märkte resultat redan efter första verkningen här hemmaGlad Verkas i början var 3-4 vecka, sedan när hästarnas hovar är i balans ska det räcka att hästarna rör sig tillräckligt på varierande underlag för att slita hovarna rätt själv, fast då behöver de röra på sig mkt!

Tjejen som verkar mina hästar jobbar med fyra grundprinciper:

- traktstöden ska verkas ner så att de inte tar för mkt belastning, för mkt tryck på dem medför ju att traktstöden lägger sig ner och hoven flyter ut=hov ur balans!

- trakterna ska vara i jämn nivå med resten av sulan, och ballarna ska ligga ner (ifall du förstår vad jag menar)

- Främre delen av strålen får inte vara högre än den högsta delen av sulan, ska altså inte bli tryck längst fram på sulan. Bakre delen får däremot gärna vara lika hög eller lite högre än resten av hoven.

- hovväggen ska vara lika hög som sulan och vara lika bred runt om, hovväggen får absolut inte vara högre än sulan. Nackdelen med skor, trycket blir för stort på hovväggen.

Hovarna ska vara små med låga trakter och en väl fungerande stråle. Hoven ska även vara skålformad under…fattar du vad jag menar?

Min hjärna funkar inte riktigt, för sent för min del men skriv tillbaka om det är något jag har luddat till eller om du har en annan variant eller andra åsikter… öppen för alla förslag som kan få mina hästar att må ännu bättre!

Peppe
0

Instämmer! allt du säjjer är enligt våra principer.

Min häst har fått fel verkning hela itt 13 åriga liv tills han komt ill oss så hovarna flyter ut lite snett inåt i tån. Vi behöver bara raspa till detta ca var 8onde vecka, allt annat sköter han helt själv.

Iva säjjer att han har otroliga hovar. som jag sa tidigare så ja, bara lukten av hovarna när skorna åkte av var hemsk. Dom var nästan helt ruttna. Hon sa att det här kan ta lååång tid att få ordning på. när hon kom tillbaka 3-4 veckor senare blev hon helt stum. hon sa att hon aldrig varit med om nåt liknande. hon gjorde knappt nånting med hovarna, dom va redan så fina. så ibland berättar hon om honom när hon åker runt till andra.

Men det bästa med barfota är all tid man sparar på att slippa brodda. wohoo!

Har du annat naturligt oxå? t ex inga täcken, kanske t.o.m lösdrift? önskar jag hade lösdrift, men ingen som vill vara med på det i vårt stall…

sunglasses
0

Jag har mina hästar ute året runt, de har ett vindskydd och ett skjul i hagen men de använder endast dessa skydd under sommaren för att komma undan flugor och blinningar…

Täcken använder jag väldigt sällan, t ex om jag ska iväg och rida för tränare morgonen efter och det är lerigt och regnigt, vill gärna inte ställa in dem en hel natt bara för det, då föredrar jag att lägga på ett regntäcke.

Jag ger dem även fri tillgång på grovfoder, för att de inte ska få problem med magen, och för att de ska klara alla slags väder. Så länge en häst har torrt att äta fryser den ju inte. Och en häst är ju gjord för att gå och beta nästan alla timmar på dygnet ju, så då tar jag hellre hö med lite lägre näringsinnehåll och ger dem mer, väldigt sällan vi behöver fodra upp med grovfoder. Förutom vitaminer, mineraler  och equine.

Mina hästar mår idag mkt bättre än när jag inte tänkte själv utan gjorde som alla andra:

Lite hö, mkt inne, fel hovslagare. Har t ex ett gammalt russ med kronisk bronkit, står hon inne en natt blir hon hostig (ändå har vi ett stall som är luftigt och bra kvalite på strö och hö…), har inte märkt av något av detta sen de började gå ute=)

Peppe
0

Vilket drömliv dom måste ha…

vill ha min häst på lösdrift men han kan ju inte gå ute själv…men kompenserar genom att låta han gå ute så mycket det bara går, ca 05.00-09.00 på vintern, sen åker han ut dygnet runt så fort det går på våren. Han har oxå fri tillgång på åtminstone halm, annars blir han smällfet.

sunglasses
0

Mm, dom ser rätt nöjda ut i hagenGlad

Du får vänta tills du är tillräckligt gammal att flytta till en hästgård=) Då kan du ju göra som du vill menar jaFlört Kul att hitta folk med liknande tankebanor!

Peppe
0

Jaa, äntligen någon som förstår en. Är ju väldigt mycket puttinuttigt med hästar idag. och lika illa börjar det bli med hundar. Kläder hit & dit

sunglasses
0

Du har så rätt, vi överför våra känslor till djuren… Å va kallt de va i dag säger vi och tar in hästarna eller lägger på en massa täckenLedsen Men tycker personligen att kunskapen om hästen börjar bli bättre och att fler och fler börjar öppna ögonen för hästens bästa…fastän det är långt kvar!

hjullan
0

peppe, sunglasses : eftersom ni är inne på det här med naturligt, hur rider ni era hästar?

jag har funderat på det där med AANHCP.. men vet inte om det finns nån i eskilstuna som gör det.. vad kostar det? o slits inte hovarna om man rider på asfalt? berätta gärna mer om det.

sunglasses
0

Jag rider western på mina hästar, men det blir mest ute i skogen då jag inte har tillgång till ridhus/ridbana så lätt just nu…

Gå in på www.harmonyhorse.se och sök efter hovslagare så hittar du säkert någon som jobbar runt dig. Du kan ju även läsa om hur de arbetar där tror jag.

Jag betalar 500kr per verkning, kan säkerligen variera lite beroende på var du bor…

Hovarna slits på rätt sätt när de är i balans vilket enbart är bra, då du inte behöver verka lika ofta då, det är även lätt att gå en kurs eller flera och lära sig underhållsverka själv. Däremot ska man vara lite försiktig med tuffa underlag precis när man plockat av skorna då hovkvaliten kan vara ganska dålig.

tycker du ska prova några månader, tycker du att det är dåligt kan du ju alltid gå tillbaka till det gamla, fast de kommer du nog inte viljaGlad För detta är toppen!

Peppe
0

Hjullan: Jag har telefon nummer till Ove Lind, hans fru Kajsa samt Iva som verkar min häst.

I böjan kan man och ska rida så mycket man bara kan! Gärna 3 timmar! Rörelse ger snabbare läkning. Om hästen ömmar så låt den gå i vägkanten så länge tills den vant sig. Man ska ju tänka på att hästen varit helt känsellös i hovarna hela tiden som den haft skor, och det kan ju vara lite läskigt när man helt plötsligt känner vad man går på.

Och i ärlighetens namn, om hästen ömmar lite i början, vad kan hända? Visst om hästen går runt och ömmar hela hela tiden så kan det ju bli spänningar men med AANHCP så gör dom inte det. Och när hästen ömmar så undviker den ju bara att trampa hårt på en sten, vad är det för farligt med det?

ang slitning så är det som sunglasses säger. Och sen när hovarna är i balans så växer hoven så mycket den behöver. Rider du 3 timmar på asfalt varje dag så växer hoven tillräckligt mycket för att klara detta. Ingen häst utan hovar säjs det ju, och det vet hästen oxå.

Vill du ha nummer så skicka ett pm. Ove verkar i hela landet, från Trelleborg till Kiruna. Iva nån stanns i mitten (hos mig bl a, suuupertrevlig är hon!!) sen finns det fler i sveriga.

Det vanligaste är att Ove kommer och tar av skorna eftersom det är mest jobb då eller om hovarna är hemska. Men det går precis lika bra med Iva, hon tog av skorna på min polle. Hon är väldigt lugn med hästarna, och gör jobber nogrant. Det tog henne 1,5h att endast TA AV skorna på min häst, för dom vill inte förstöra hovarna extra genom att slita av skorna så dom klipper först bort krokarna och tar bort alla sömmar innan dom tar av skon. Rekomenderar verkligen Iva! Väldigt lätt att prata med och väldigt trevlig.

Jag rider vanlig engelsk ridning. Både hoppning och dressyr och väldigt mycket i skogen på förfärliga grusvägar som endel säkert inte skulle rida sina skodda hästar på. och här pratar vi inte om 30 min, utan 2 timmars brakande i skog och mark m.m sen är det ju allmänt känt att hovarna är en stötdämpning. dom utvidgas när hästen belastar. när skon slås på är den ju i luften, alltså i sin lilla form och kan inte utvidgas. detta ger dålig stötdämpning som istället får tas upp i knäna. och när denna utvidgning sker så dras blod igenom hoven. säjs ju att hästar har 5 hjärtan, ett i varje hov. när denna pumpning inte fungerar kan det "vanliga" hjärtat bli överansträngt.

jag ser bara positiva anledningar för dig att prova AANHCP. Priserna ligger på: Ta av 4 skor 600kr (inkl verkning självklart), redan avtagna skor men verkad av hovslagare 500:-, sen 400kr per gång. inga bensinpengar utöver detta. dom anpassar tiden efter hästens behov. mellan första och andra verkningen kommer dom med 3-4 veckor emellan, iaf om hästen har haft skor och beroende på hur hovarna ser ut. sen länger dom tiden

Många "AANHCPare" rider mycket distans.

Som sagt, vill du ha tel nr så har jag det. skicka bara ett pm. om någon mer vill ha nummer så kan ni oxå skicka pm. lovar ni kommer inte ångra er, och skulle ni ändå göra det så är det ju faktiskt inte så svårt att lyfta luren och ringa den vanliga hovslagaren.

Ska lägga ut bild på min hästs hovar så småningom, men har dom i en kompis kamera så måste få dom av henne först. ångrar mej som bara den att jag inte tog kort precis när skorna åkte av för å visa alla vilken skillnad, före och efter.

kan ju tillägga att min häst fått mer avslappnade och elastiska gångarter sen skorna åkte av

gejsa
0

Och hur ska man göra då om hästen ömmar innan man tar av skorna då? FlörtInte ens lönt att ta av skorna på en sådan häst. Ändå har han gått oskodd dom första 15 åren eftersom ingen red honom då. Fick bara gå i hagen och strosa. Tror inte att en sådan häst går att ta bort skorna på faktist. Han måste ha sulor under skorna fram för att överhuvudtaget gå att skritta på vägen med. Annars får han stengallor osv.

Alla hästar går INTE att bara ta av skorna på. Har ett ex på en inackordering i mitt stall. Hon försökte i nästan ett helt år sedan orkade varken hon eller jag. Hästen gick stel som en pinne över vägen för att komma till hagen vintertid. det var rent av livsfarligt. Har man inga skor här så kan man glömma att rida vintertid.

Peppe
0

Har aldrig påstått att alla hästar kan gå utan skor, men dom allra flesta kan det.

Vore det min häst skulle jag testa. Du anar inte vad vilka underverk dom kan göra

gejsa
0

Skulle aldrig vara sådan djurplågare att ta av skorna när han inte ens kan gå med bara skor. Det är just sånt jag menar att ALLA kan inte ta av skorna på hästen. Dels på grund av väderleken det beror alltid på var i Sverige man bor och dels på att en del kan inte ta av skorna överhuvudtaget pga ömhet i sulan.

Peppe
0

Tänker inte diskutera det med dig då jag faktiskt inte orkar bry mig om alla som har skor på sina hästar. Jag har inte det på min och tänker aldrig slå på honom, eller någon av mina framtida hästar.

Mandysan
0

#46 Tänk om någon av dina framtida hästar inte kan gå utan skor då? Tänk om det inte funkar för den utan hästen bara ömmar hela tiden? Tänker du endå inte ha skor på hästen??Fundersam

/Amanda

Peppe
0

Finns åtgärder för hästar som är känsliga i huvudet. Boots t ex (ser ut som kängor). Verkar man så hästen får comfort så ska det nog oxå lösa sig. men givetvis ksulle jag ju inte utsätta någon häst för lidande.

Kommer förmodligen inte köpa någon häst med dåliga hovar heller för den delen, utan hovar, ingen häst. är hovarna dåliga tittar jag hellre på en annan häst.

Tänker inte svara på liknande inlägg mer då det inte finns nån mening att diskutera med dom som är helt övertygade om att hästar ska ha skor. ni lär ju knappast ändra er för några inlägg på en internetsida. som sagt, ni får gärna ha skor på era hästar, bara mina slipper.

sunglasses
0

Ömhet i sulan beror till 99% av en felverkad hov med långa tår etc, har aldrig hittills hört talas om en rätt verkad hov som har ömmat på detta vis..

När din hovslagare verkar och skor hästar som behöver sula gör han det genom att slå av en bit av sulan för att jämna till för skon eller hur…det är klart att hästen ömmar då när du tar bort förutsättningarna för att bilda en hårdare och bättre sula, det är antagligen inte heller balans i hoven utan hovarna är alldeles för stora skulle jag tro…

Jag personligen tror att alla hästar kan gå barfota, alla kan kanske inte galoppera på grova grusvägar men alla ska klara av vanlig ridning…bara du ger förutsättningarna för de!

Peppe
0

Håller med sunglasses….

gejsa
0

Peppe du skriver som om du vore en väl utbildad hovslagare fast du har ju ännu inte gått ur grundskolan. Hur kan du veta så mycket då?

skriver att du inte tänker diskutera med mig….detta är ett forum där man bara diskuterar. Varför är du då här?

Boots har en i stallet haft. Det blev skavsår av dom och väldigt jobbiga att sätta på tex när det är höst och lerigt i hagarna. Då skulle man stå och tvätta av hästen allt så inga gruskorn följde med osv….Så det har jag redan slagit ur hågen faktist.

Min häst kunde knappt gå när han kom till mig som 15 åring pga halkan. Han kom hit en decemberdag. Så  hur han gick utan skor i grus vet jag inte. Men troligtvis var han öm på sulan även innan han blev skodd.

gejsa
0

#49# Nej, hans hovar är inte för stora. Han är fullblod/halvblod. Och just fullblod brukar ha tunna sulor. Har du inte hört det förut.

Du skriver att alla kan gå utan skor. Men alla kan kanske inte galoppera på en grusväg……Vad är det för vits då med att ta av skorna? Eftersom vi nästan bara rider på grusväg här. Vi rider inte på asfalt precis.

Peppe
0

Råkar faktiskt ha gått en AANHCP kurs, och ett antal föreläsningar samt mycket information från Iva. Egentligen inget som angår dig men men..BTW Fullblod föds ju knappast med tunna sulor, det är ju snarare nåt som vi människor skapar. Just det området att vissa raser föds med dåliga hovar grundar mycket missförstånd.

Sunglasses: har du hästarna hemma på gård eller? vi vill egentligen flytta till en skånegård men pengarna räcker inte riktigt så långt… men får väl vara glad att jag har en häst iaf, och en riktigt fin sådan oxå ;)

gejsa
0

Ja inte vet jag vad det är för kurs men är den på en helg eller?

Tror inte att det är missförstånd att fullblod har tunna sulor. Men jag förstår att dom som kör kursen säger det. För annars får dom ju inte folk att ta av skorna. Hade en sådan där som höll på och föreläste här i stallet och verkade den där hästen som jag skrev om först. Han blev absolut inte bättre ändå fast han verkades som dom förespåkar. Tycker det känns lite olustigt att ni skriver som ni gör för det finns väldigt många hästar som INTE går att ta av skorna på även om man ville.

Peppe
0

Konstigt då när en häst som haft skor hela livet och en hovslagare tar av skorna och verkar, så kan hästen knappt stå, än mindre gå. och några månader senare så tar AANHCP av skorna på nytt, och hästen reds som vanligt på grusväg på eftermiddagen? Hmm, lite konstigt du.

Har inte hört det om sulorna från AANHCP, dock fanns en artikel på internet för ett tag sedan från nån veterinär/forskare som påstod detta. (inte Hiltrud Strasser)

Ungefär lika olustigt som det känns för oss när många pratar om hur mycket kraftfoder dom ska ge till sina shettisar, och vem som kan tänkas skaffa skor till de små krakarna. sheltandsponnyn som har överlevt på de öarna, och anses vara en av världens robustaste hästraser. det känns inte heller så bra, men inte hoppar jag på dom som skriver om det för de.

God natt

gejsa
0

Ge dig!! Vem har hoppat på. Du började svara mig att du inte ville diskutera med mig när jag svarade. Jag vill ju också skriva vad jag tycker när ni skriver så gott om att ta av skorna på alla hästar.

Och det du beskriver det gäller ju inte alla hästar tydligen. Eftersom det inte hjälpte bla en häst i mitt stall. Sedan undantagsfall finns ju alltid. Klart att dom på kursen berättar om det fallet. *ler*

Ang foder till shettisar. Visst sjutton behövs det kraftfoder till dom. Det beror ju helt på vad den presterar. Går den i hagen och bara äter så behövs det inte. Men om den tex tävlar i ponnytrav så behövs det. Går den med föl så behövs det eller är dräktig. Det kan du ge dig på. Fast inte i så stora propotioner.

lisette
0

tror nog  att hästägaren vet vad som är bra för sin häst…

sunglasses
0

Till gejsa: Var du med när de verkade den hästen i ditt stall, är lite nyfiken på hur det gick till…bara för att man är "barfotaverkare" betyder ju inte att man kan sina saker, finns ju duktiga och värdelösa människor inom allt. Var du med så du kan beskriva hur han gjorde eller hur det såg ut efter? Och som sagt är det ingen som kan eller ens kommer försöka att tvinga dig till barfotagång på din häst. Kan hålla med dig om att många fullblod har dåliga fötter, men det går att åtgärda…bara för att förra ägaren säger att hästen inte kan gå barfota eller att hästen har lätt att få sprickor etc, betyder ju inte det att det är så. ALLT går att göra bättre=D  Har du bara grusvägar att rida på och inte anser att det är värt en övergångsperiod med lite lugnare ridning innan din häst klarar av det så ska du behålla skorna på! Inte mer med det…

Till Peppe: ja, jag bor på gårdGlad och jag älskar det! Jag kommer aldrig kunna bo i lägenhet eller villahus efter att ha haft hästarna i en hage fem meter från huset! Jag lever ett drömliv ifall vi bortser från jobbet…tar ju bara tid från hästarna! Jag bor mitt inne i skogen med fina skogsrundor, grusvägar etc. kan rida hur långt som helst…=)

jen
0

jag tror INTE på barfotametoder på ALLA hästar. när hästarna levde vilt fick de gå som de ville. det var ingen som styrde dom efter en hårt väg som de skulle springa på.

vårat vbl går barfota och kan springa på hårt grus utan problem !! Jättebra tycker jag! Men bara för att han klarar det så är det ju inte säkert att alla klarar det.

ang barfotametoder så har jagläst detta:http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=570110

sunglasses
0

Vilken av artiklarna menar du på http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php? Jag kom inte fram till någon speciell artikel tyvärr…

Jag är inte för all barfotaverkning heller…strassermetoden är jag rent sagt emot! Det ska vara rätt variant av någon som kan det… Finns alldeles för många som bara vill tjäna pengar inom hästsport i stortLedsen

jen
0

ja, det är just strassermetoden jag är emot.

http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=570110

sunglasses
0

Barfotaverkar du ditt varmblod? eller går det bra ändå? Jag har fyra hästar här hemma, två som är mina egna… Tre av dem går bra på alla underlag, den fjärde är ny så vi får se vad som händer men hon har fina hovar i alla fall…

Peppe
0

Har inte hört det från kursen. Har sett med egna ögon då hästen står i vårt stall.

Strasser är jag oxå helt emot. dom kör ju med sina vinklar och allt va det nu är.

åå ja vill oxå ha gård! får ha min uppstallad, men det finns ju fler att rida ut med då (om man inte har grannar som har häst t ex)

Sussi
0

Peppe & sunglasses: Jag är nyfiken hur ni gör på vintern, kan ni rida "normalt" då också?

Är själv intresserad av alla barfotametoder och skulle gärna ha mina barfota men det går inte med glashala vägar. Min isis går barfota på sommaren men inte på vintern, hon har jättebra hovkvalitet, ömmar inget och inga sprickor i hovarna fast det är bara på sommaren hon får gå barfota. Men det funkkar ju inte på vinternLedsen

hjullan
0

vad är det för skillnad med strasser o det andra ni pratar om?

gejsa
0

#58# Nej, jag var tyvärr inte hemma då. Hade gärnat velat se hur han gjorde. Men fungerade iaf inte.

Hade gärna velat haft mina barfota också. Dels för alla otäcka sparkar hästarna kan få i hagen och dels för att det blir billigare för mig. Har två med skor och två utan nu. Dessa två måste jag nog sko i vinter pga inridningen. Men hovslagaren sa att jag kunde sätta på guldskor som håller hela vintern på mina unghästar. så behöver han bara verka dom i vinter och sätta på samma. Sedan ta av dom i vår sedan när isen är borta. Så får dom gå barfota nästa sommar också. Vi får väl se om det fungerar.

Eftersom mitt halvblod/fullblod inte kan gå oskodd eller utan sulor fram fast han gått utan skor dom första 15 åren så tror jag inte att vissa hästar går att härda ut heller.

Ta tex min fjording som nu är 12 år. Hon var ju oskodd som 3 åring när jag red in henne. NÄr vi skulle ställa ut henne så ville uppfödaren att vi skulle sätta på framskor för att hållningen blev bättre och stegen sa hon. När vi då satte på skorna så kände hästen hur skönt det var så hon började att halta bak. så jag var tvungen att sätta på skor bak också. Jag som hade tänkt ta av dom efter utställningen. Gissa om jag kunde göra det? Nej, hon blev jätteöm när skorna togs av fast hon bara hade haft skor på sig i två veckor. Så två av mina fyra gick inte att ha utan skor. Vi får se med dom andra.

Förresten! Kul att tonläget på skrivandet blev bättre nu. Jag är inte ute efter att provocera utan diskutera.Flört

Peppe
0

Hjullan: Strasser har bestämda vinklar och mått på hovaran och skär tills hoven är sån. Hiltrud Strasser har själv sagt nåt i stil med att "ett visst lidande ingår för att få hoven till dess naturliga form" eller nåt i den stilen. finns mycket om strasser på internet. Personligen tycker jag inte detta låter bra! Tänk bara, dom skär trots att det blöder bara för att hoven ska passa deras mall.

AANHCP går efter hovens egna form. alla hovar är individuella.

sussi: Jag rider precis som vanligt. Kan ju dra en lite pinsam historia från i vintras…var ute och skrittade min ponny i skogen i endast repgrimma och rep som jag gjort så många gånger innan. Men helt plötsligt känner han att han vill springa hem och ja, vad gör man med en repgrimma? Hur som helst, stopp fick jag ju inte på honom. Så i galopp tog han oss hem på ren isagata, inte en buckla på isen var det i nerförsbacke, utan att ens vara nära å halka en enda gång! så så himla halt kan de väl knappast vara utan skor…

I gräs halkar han ytterst sällan och isåfall är det mitt fel när jag inte har tillräckligt mycket stöd på yttersidan. Alltså om det har regnat, är det torrt så kan jag rida på lång tygel i galopp på minivolter utan problem. (gjorde faktiskt halv-piruetter tidigt i somras när det regnat och han halkade inte ens då.)

Men det finns ju vissa hästar som är lite vimsiga med fötterna så dom halkar, då kan man köpa boots och botta hål i dom så kan man brodda där. men bara man har hästen kontrollerad så ska det inte vara någon störra risk att h*n halkar.

Hoppsan, nu åskar det. bäst att stänga av datan

gejsa
0

Ja, du peppe du kan ju haft tur där verkligen. Hästen hade ju kunnat halka till och sträckt sig.

Peppe
0

jaa, kan ju inte precis påstå att jag uppskattade turen han tog med mig på. Men vad kunde jag göra? Knappast hoppa av på den isgatan, och det kvittar hur mycket man sliter när man bara har en repgrimma. har ridit många gånger med det innan utan några problem, dock har jag aldrig testat efter och har inga planer för det heller. och han är ändå otroligt väluppfostrad, kan ställa honom i skogen och gå därifrån om jag känner för det och ta en fika.

gejsa
0

Ja, har du sådan isgata som vi brukar få här hemma så hade jag aldrig ens vågat gått med min häst och leda den. Ännu mindre ut och rida på isen. Rädd för att den ska staka sig. Hästen själv går och stapplar och törs knappt ta ett vanligt kliv pga halkan. Det var det jag menade.

sunglasses
0

Till sussi: Jag rider som vanligt ja, men jag undviker trafikerade vägar av rädsla för att bilarna ska få sladd. Har inte så många vägar här som blir så jättehala för den delen…fast jag tyckte personligen att det var lurigare att rida med skor och broddar med styltor och likn. De va riktigt läskigt!

Peppe
0

Finns vägkanter som min häst inte tänkte på. och det vara "bara" ca 30m med ren isagata i den där nerförsbacken, sen va de lite halvdant här och där, men vägkanten gick aldeles utmärkt.

och som sagt, han brukar inte halka på nåt underlag, så inte så stor risk att göra de i kanten där de inte va is. sen att inte han tänkte på att springa i kanten när han stack är ju upp till honom…Flört Men själva poängen är att det inte alls är så halt som många tror utan skor.

gejsa
0

#71# Du får inga styltor om du har snösulor. Har du fyra skor med fyra brodd i varje sko och sedan snösulor så är dom som att gå på en vanlig väg sommartid.

sunglasses
0

Vet inte riktigt om jag kan hålla med dig till 100% där, tycker att det blev mkt snö ändå med broddar men det beror väl på hur snön är antar jag. Fast det är klart att skor utan snösula nästan är omöjligt att använda och att det med sula är mkt bättre…

Gillade inte att brodda av och på oxå, vill inte ha dem med broddar i hagen pga av skaderisken, det är mkt arbete med skodda hästar på vintern och jag personligen är helnöjd med att slippa detta extra slit=)

gejsa
0

Ja, har man hästar som sparkar mycket är det otäckt. Men vi har aldrig broddat av våra hästar i hagen och ingen har fått någon särskild spark heller. Har även inackorderingar som kommer och går.

Vi har ibland väldigt isiga hagar så brodda av dom vore väldigt dumt. När dom bara har skor utan brodd så är det ju ännu farligare att gå än att vara utan skor.

Jag kommer ihåg när min gamling kom till mig i december. Han hade inga skor. Han gick stöppligt och osäkert över vägen. När han kom till hagen ville han springa men halkade. Vi har aldrig haft så isig hage som denna vinter. Han såg ut som Bambi på hal is. Det var bedrövligt att se honom. Det tog ca 2 månader innan han hade vant sig att vi skulle lyfta på hans hovar. Han var ju knappt hanterad. Då fick hovlsagaren sätta på skor på honom för första gången i sitt liv. Jag har aldrig sett en sådan lycklig häst när han fick skor och brodd på sig. Han kutade runt och slog bakut mm. Så du kanske förstår att jag vill ha skor på mina hästar. Det beror ju helt på var man bor och hur mycket snö man har och is. Men det är ju klart billigare med oskodda. Fick jag välja så hade ju gärna det. Jobbigt med tappskor och sånt också ibland.

Men jag har aldrig behövt stanna och kratsa ur några hovar efter att man satt på snösulor. Vet inte vad du har för sorts snö hemma. *ler*

Peppe
0

När min häst hade skor och snösulor på vintern fick han likförbaskat styltor så han knappt kunde gå. Fick alltid rida runt med en hovkrats i fickan.

Skulle aldrig våga släppa honom med en häst som har broddar på sig i hagen. Fy bubblan. Om det är en häst som brukar sparka får den inte ens ha skor på sig bak dom första veckorna. Min häst fick sig ena fina smällar när han först kom och släpptes med en som hade skor. 2 stora fina märken mitt på baken. Jättefint när man skulle ut på tävling sen.

gejsa
0

Som sagt har aldrig hört en häst som får snöstyltor trots snösulor. var bor du någonstans?

hjullan
0

#75. jag kan tänka mig hur uppspelt han blev, när han kunde röra sig som han ville.  :D

jullan hade styltor när jag tog in henne från hagen trots snösulor i vintras, men då va det is i hela hoven, o snö på det. men så blir det inte när man rider iaf. tror att ponnyer som har mindre fötter lättare får styltor, men det är bara en teori.. vad tror ni?

gejsa
0

Så länge man rör på hoven så blir det inga styltor. Klart kanske att det blir om dom står. Men det tappade hon väl när hon började gå?

Ja, han var som en unghäst. Då var han ju 15 år gammal. Jättelycklig häst.

hjullan
0

japp dom försvinner ju när man rider, fast kratsar bort styltorna gör man ju när man tar in kusen :D

Peppe
0

Han fick när jag red oxå och han har stora hovar för å va c-ponny. bor i nordöstra småland.

och nu har du ju uppenbart hört om en häst som fått styltor trots snösula. Glad

hjullan
0

vi bor i samma stad jag o gejsa :D

Peppe
0

Vart har du tagit vägen sunglasses? Glad

Peppe
0

AANHCP
Anledningar till att hästen INTE ska vara skodd:

1. När hästen belastar hoven så utvidgas den. Det fungerar som stötdämpning. Men när man slår på en sko, så är hoven i sin smala form. Så när hästen belastar en skodd hov så kan den inte utvidgas….
2…..vilket leder till minskad blodcirkulation. När hoven utvidgas o dras ihop så fungerar det som en pump som drar blod genom hoven vid varje belastning. När hoven är skodd så kan den ej utvidgas o då tappar hästen blodcirkulationen o oxå känseln i hoven. När hovarna inte hjälper till att pumpa runt blodet så kan hjärtat bli överansträngt.
3. Blodcirkulationen är livsviktig för hovens överlevnad. Hoven byggs upp av ämnen som blodet tillför, syre o näring håller hoven vid liv o låter den utvecklas o stärkas.
4. Hovmekanismen är viktig för hästens stötdämpning vilket i sin tur är en del i det som påverkar möjligheterna att röra sig på olika underlag.
5.När hoven är i balans så att hovmakanismen fungerar så växer hoven mer ju mer man rider hästen. Alltså kan den inte slitas för mycket eftersom den växer så mycket som behövs.
6. Om man oroar sig för att hästen ska halka så kan man köpa speciella boots o borra hål i dessa o brodda i dem.
7. Om man är rädd för att hästen ska ömma så kan man oxå köpa såna boots. Om hästen ömmar när man tar av skon så slår man ju oftast på en ny sko. Detta försämrar bara hoven ännu mer.
8. Fång.
Idag klassas fång som en katastrof eftersom man i vården oftast ignorerar hästens egna förmåga att läka ut sjukdomen. Framför allt behövs inga special beslag, mediciner o absolut inte boxvila.
AANHCP har en annan lösning som är billigare o effektivare: De tar av skorna, släpper ut hästentillsammans med andra hästar, fodra med gräshö o verka så att hästen får komfort. i den naturliga hovtrimmningen tar man bort utfluten hovvägg, tar ner trakterna o ser till att hoven får optimal cirkulation.

sunglasses
0

Peppe: jag kom precis hem från DanmarkGlad Ursäkta min frånvaroFlört Ser att samtalsämnet har fortsatt=) Rätt intressant att följa faktiskt… Finns många åsikter!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.