Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1842 ggr
Tarek
0

skvättig häst

jag har en häst som är super skvättig och slänger sej för allt.. Tips på hur jag kan få han lite mer lugn vid uteritter. Det är mer när jag rider ut själv, har han en kompis med är det inte så farligt

hjullan
0

då är det i eran relation det brister.

Peppe
0

Eller så är hästen kanske inte van vid "konstiga" saker? miljöträning vore kanske en bra idé. T ex presenningar, tunnor och annat "läskigt"

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

elin
0

Tycker faktist som hjullan.
Börja med promenader där du går bredvid ut i skogen när ni e själva, e du hans ledare ska han lita på dig om det kommer ngt farligt så h*n bara kan gå förbi och vidare.

/Elin

Tarek
0

jag har tränat med preseningar och alla möjliga grejjer. Problemet är inte att han inte litar på mej. Säger jag att du kan gå så går han. han kan vara super lugn men helt plötsligt så står vi med mulen åt andra hållet. det händer på en sekund. Inte bara med mej utan andra som försöker också. han kan inte bara stanna till och titta om det är farligt utan han måste få panik och vill springa hem. Men säger jag sen att det är lungt så går han, men jag är ju nära en hjärtattack varje gång han slänger sej.

hjullan
0

men alla hästar har ju en trygghets-zon. för vissa slutar den precis utanför stallet. andra kan gå hur långt som helst. det verkar som att du har nåt hans gräns. du ska inte bli arg utan backa några meter kanske dit där han kände sig trygg.. och ev. leda honom ut honom ur sin zon, lite i taget. o utöka hans zon , på det vis.

Peppe
0

Föresten… Skvättig häst? De låter som om han kissar väldigt ofta… Flört

lisette
0

*garv* det trodde jag tråden handlade om….

emsems
0

nu hoppar jag bara in här lite på måfå och undrar om du rider ute ofta? ofta så lungar ju sådant där ner sig om man rider ute ofta, och dom ofta får se "konstiga saker"

Tarek
0

förut red jag ut jätte ofta för då gjorde han alldrig så här, men det bli mer och mer sällan nu.

Peppe
0

där hästen bråkar, där ska man rida. min häst bockade alltid när vi red till et speciellt ställe i skogen, och han bockar Aldrig annrs. jag red runt där varje dag tills han slutade. och vill han inte gå över en bro, så rider jag fram och tillbaka tills han är lugn. etc

LinneaG
0

Jag hade samma problem med Sandy, hon är väldigt lugn att gå med, spelar ingen roll vad det är i för miljö. Hon kan kolla på saker men skulle aldrig hoppa till. Tidigare när jag stod hos Linda var hon knappt tittig alls när vi red ut, men nu när jag inte ridit henne på ett bra tag så är hon det, men endast med mig. Så där är det verkligen relationen mellan oss som det är problem med..