Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 462 ggr
lisette
0

skumma bett

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

var på börjes idag… tittade i hinken med bett som såldes för 50:-

* bifogad var ett bett vi hittade. på globus så såg jag nyss att det var ett körbett, men vilken nytta har man av bettet?'

* hittade ett jättekonstigt bett. det var lixom ett vanligt tvådelat tränsbett. men det var två "bett" i ett. sen var själva "vecket" på betten förskjutna, så på det ena bettet var det mer till vänster och på det andra var det mer till höger. har inte hittat ngn bild på det tyvärr. jag blev ju himla nyfiken på vad det var för bet…

dåligt beskrivet, men kan ngn hjälpa? :D

hjullan
0

låter ju konstigt.. varför vill man ha ett sånt i munnen på hästen?

lisette
0

ja det var det jag undrade med… :D

Mandysan
0

Ang bett nr 2. Det kanske funkar om hästen har ojämn mun?(vet inte riktigt hur jag ska förklara).

/Mandysan

Peppe
0

Vet vad det är för bett du pratar om men kanninte förklara just vad dom gör. antar att dom är skarpare än ett vanligt. man rider ju kandar med 2 bett så dom kanske har förenklat det med 2 tränsbett och en tygel Flört *ler*

Men att det ena är åt höger och det andra vänster låter faktiskt logiskt för mig. hade båda varit på mitten så vore det väl ingen större mening att ha det. nu blir det ju nån form av dubbeltryck eller nåt liknande.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

lisette
0

vad kan det bettet heta då måntro?

Peppe
0

Jag har ingen aning..men tror det har funnits på hööks eller börjes (katalogen asså) för nåt år sen. kollade i mina gamla men har bra kvar sen höst/vinter 2005

lisette
0

där fanns en hel del såna bett i hinken, därför jag undrade vad man hade det till :D

Peppe
0

När man rider kanske Skrattande haha

lisette
0

ja det lär ju inte vara för att ha till hunden…

;)