Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2132 ggr
kacka
0

Eksem

Jag vill få så mycket information och fakta om eksem som möjligt!

Det finns ju eksem av olika anledningar

• soleksem
  • knotteksem
  • proteineksem
  1. Hur ser man skillnad på dessa?
  2. Är alla ärtfliga?
  3. Kan det ligga dolt i flera led?
  4. Hur är synen på dessa individer om har eksem och individer som nedärver eksem?
  5. Är det skillnad på synen om de HAR det eller INTE?
  6. Hur stor är nedärvningsprocenten?
  7. Är det vissa blodslinjer som är mer drabbade? Jag vet jua tt vissa raser drabbas mer än andra…
  8. Är det chansning eller dumhet att avla på hästar som gett någon avkomma men eksem men inte alla?
  9. Eller kan man avla efter "det man inte vet har man inte ont av"?
  10. Hur är synen på personer som avlar på individer som nedärver eksem men inte har det själva?
  11. Är det skillnad på "seriöshet" att avla på hästar som delvis nedärver eksem jämfört med individer som gett andra defekter tex krumt föl?

Hur görs en utredning?

1. Vem tar provet? Hurdant prov? Veterinär? Ägaren?
  2. Vem utför undersökningen? Veterinär? SLU? SH?
  3. Kan man ta prov på bara de som har eksem eller även på misstänkta anlagsbärare?
  4. Är man SKYLDIG att göra utredning/undersökning och rapportera?
  5. VEM är i så fall ansvarig att det görs? Ägaren? Uppfödaren? Vem som helst?

Vart rapporterar man?

1. Vem ska/kan göra rapporteringen? Ägaren? Uppföraren? veterinären? Vem som helst?
  2. Är det en skyldighet att rapportera?
  3. Vart skickar man rapporten? SLU? SH? Någon annan stanns?
  4. Vad gör man om man VET att det finns eksemhästar som inte är rapporterade?
Maja
0

Hmm.. Jag kan inte svara på alla frågor, men jag kan svara på det jag kan i alla fall!! ;) (Jag har ingen aning om varför jag inte kan göra nya stycken i texten.. Har aldrig kunnat det här, menmen.. ;)).. |||||||||| "DET FINNS JU EKSEM AV OLIKA ANLEDNINGAR" Förutom de du har nämnt så finns även "Fodereksem" (om det inte är det du menar), där hästen tappar håren runt mulen, men detta eksem är inte så "utforskat".. "ÄR ALLA ÄRFTLIGA?" Hmm.. På denna fråga skulle jag säga nej, eftersom knotteksem (det som jag känner till mest om av de olika eksemsorterna iom att jag är islandshästryttare.. ;)) inte alls behöver ärvas till nästa generation. Hingstar med eksem här i Sverige får inte betäcka, men det är däremot lagligt i bl.a. Danmark. Det finns ägare till eksemston som låter sina ston betäckas. I dessa fall så får fölet ibland eksem, medan det ibland inte alls utvecklas eksem. Jag känner till en svenskfödd islänning (sto -92), som inte har eksem. För 5-6 år sedan så fick hon ett föl, som nu tyvärr har utvecklat eksem.. Men å andra sidan så kan får ju islänningar "knotteksem" pga att de inte tål knotten, felaktig kost, felaktig skötsel, så det är väl egentligen dessa faktorer som bidrar till om hästen får eksem eller ej.. Det är vanligast att en importerad islänning (från Island) får eksem, om man jämför med en svenskfödd islänning. Det finns dock islandshästar på Island som utvecklar eksem och får ha täcke, men många isländska människor väljer ofta att avliva sina hästar då eftersom det kan vara ett väldigt jobb med täcken, salvor, medel etc. när hästarna rör sig fritt över sådana stora ytor som de har där.. Om du någon gång har haft eksemtäcke på en häst så vet du nog hur lätt de går sönder.. ;) "KAN DET LIGGA DOLT I FLERA LED?" Jadå, det kan det, men eftersom eksemet inte alls behöver vara "ärftligt", utan kan bryta ut av vilken anledning som helst, såkan man tolka svaret på olika sätt!! "ÄR DET CHANSNING ELLER DUMHET ATT AVLA PÅ HÄSTAR SOM GETT NÅGON AVKOMMA MED EKSEM MEN INTE ALLA?" Hmm.. Mycket av detta är rear, men jag skulle råda de som håller på med avel att välja "eksemfria" hästar framför eksemhästar, eftersom det är säkrare att använda sig av eksemfria hästar.. Nog för att det inte alls behöver betyda att ett föl till eksem häst/hästar får eksem, men det är ändå bättre att vara något mer säker på att korsa två eksemfria hästar (även om eksem KAN bryta ut, så är det ändå större chans att fölet blir eksemfriskt).. Men som jag har sagt: Det är inte enbart fölets föräldrar, mor- och farföräldrar etc. som avgör om fölet får eksem, utan det är miljön, skötseln, fodret etc. "ELLER KAN MAN AVLA EFTER "DET MAN INTE VET HAR MAN INTE ONT AV"? Det tycker jag verkligen inte!! I och med att man avlar så har man som ansvar att se till att fölet har det BRA och ja tycker verkligen inte att man ska ha den uppfattningen "Jag vet ju inte om de har eksem, så jag kan väl testa.. Får fölet eksem, så får det det.." (Vet i och för sig inte om det var det här du syftade på eller inte.. ;)).. Hästen lider av eksem, om man inte sköter det helt rätt, så det är 100000 gånger bättre att vara på den säkra sidan och veta att stoet/hingsten (+ dennes föräldrar etc.) är eksemfri, än att "gissa".. |||||||||| Hehe.. Det blev bara några få frågor som är besvarade, eftersom jag inte vill "gissa" mig till rätt svar, ifall jag skulle ha fel.. ;) Men jag hoppas att någonting av detta kan vara till hjälp!! :) Mycket av det jag ahr skrivit om har med islänningar att göra, men det gäller nog de flesta andra raser okså!! Hoppas att du får fler svar!! :)